بررسی صورت های مالی شرکت های بورسی

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
بررسی صورت های مالی شرکت های بورسی

برای بررسی صورت های مالی شرکت های بورسی چه چیزهایی لازم است؟ اگر بخواهید صورت های مالی یک شرکت بورسی را برای سرمایه گذاری بلندمدت در بازار بورس بررسی کنید، به چه مواردی توجه خواهید کرد؟ در این مطلب در مورد نحوه بررسی صورت های مالی شرکت های بورسی توضیحات کاملی به شما داده ایم که اگر بخواهید صورت های مالی شرکت های بورسی را بررسی کنید، به این مقاله احتیاج خواهید داشت، پس حتما تا انتها همراه ما باشید.

بررسی صورت های مالی شرکت های بورسی

بررسی صورت های مالی ﯾﮑﯽ از مهم ترین قسمت های تحلیل فاندامنتال در ارزﯾﺎﺑﯽ ﺷﺮکت ها به حساب می آید. در بررسی صورت مالی شرکت های بورسی سعی می شود تا وضعیت سوددهی و دوام آن، رﯾﺴﮏ ﻣﺎﻟﯽ، وضعیت تولید و فروش، وﺿﻌﯿﺖ ﺑﺪﻫﯽ و ﺣﺎﺷﯿﻪ ﺳﻮد ﺷﺮﮐﺖ به صورت کامل در دوره های زمانی خاص مورد بررسی قرار گیرد. ذینفعان ﺷﺮﮐﺖ اﻋﻢ از ﺳﻬﺎﻣﺪاران، بستانکاران و افراد طرف معامله با شرکت قادرند با استفاده از بررسی های صورت گرفته ﺑﺮ روی صورت های ﻣﺎﻟﯽ، وضعیت شرکت را به صورت دقیق مورد بررسی قرار دهند. چنانچه رﯾﺴﮏ ﻣﺎﻟﯽ ﺷﺮﮐﺖ ﺑﺎﻻ ﺑﺎﺷﺪ، امکان دارد سهامداران برای فروش سهام های خود اقدام نمایند ﯾﺎ ﺑﺴﺘﺎﻧﮑﺎران تلاش کنند اﻋﺘﺒﺎر ﮐﻤ ﺘﺮی ﺑﻪ ﺷﺮﮐﺖ دهند ﯾﺎ با توجه به وﺿﻌﯿﺖ ﺑﺴﺘﺎﻧﮑﺎری ﺧﻮد، نرخ بهره بالاتری را درخواست نمایند.

صورت مالی دارای عنوانی می باشد که در آن نام نهاد، نام صورت مالی و تاریخ یا زمان پوشش داده شده بیان می شود. اطلاعات ارائه شده در صورت های مالی شرکت ها به صورت معمول ماهیتی مالی دارد و به صورت واحدهای پولی در نظر گرفته می شود که این اطلاعات مربوط به یک شرکت تجاری واحد است که بیشتر حاصل پیش بینی ها و برآوردهاست تا اندازه گیری های دقیق المان های مالی. به وسیله صورت های مالی، مدیران، سرمایه گذران و صاحبان سرمایه قادرند از وضع مالی حال و آینده شرکت های سهامی اطلاعات مورد نیاز خود را به دست آورند که این اطلاعات می تواند در روند تصمیم گیری سهامداران و فعالان بازار بورس و علاقه مندان به شرکت و صنعت مورد نظر بسیار حائز اهمیت باشد.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز 10 درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


در حقیقت بهترین روش جهت شناخت وضعیت های مالی شرکت، بررسی صورت های مالی آن شرکت است. لذا چنانچه ابزارهای مالی به درستی مورد بررسی قرار نگیرند، این امکان وجود دارد که اطلاعات گمراه کننده در اختیار سرمایه گذاران و سهامداران قرار دهد. به منظور بررسی صورت های مالی در ابتدای امر می بایست اطلاعات و ارقام مالی گذشته شرکت را جمع آوری کنیم و در ادامه به مقایسه، تنظیم و تعیین روابط بین ارقام پرداخت و در انتها نیز به تفسیر و اندازه گیری نتایج حاصل و بررسی آن ها پرداخت.

تحلیلگران و کاربران، هر یک، با توجه به نیازهایی که دارند، از تحلیل صورت های مالی سود به دست می آورند. برای مثال فروشندگان جهت تصمیم گیری برای فروش، اتحادیه های کارگری برای کمک به تعیین تقاضا و انتظارشان در زمان تصمیم گیری و … استفاده می شود. بررسی صورت های ﻣﺎﻟﯽ ﺑﻪ دو نوع ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ اﻓﻘﯽ و ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻋﻤﻮدی ﺗﻘﺴﯿﻢ می‌ شود که بهتر است همین ابتدا اطلاعات لازم را در خصوص با آن ها کسب کنیم:

  1. تجزیه و تحلیل افقی : در اﯾﻦ ﻧﻮع تحلیل، اﻃﻼﻋﺎت صورت های ﻣﺎﻟﯽ ﺑﺮای ﭼﻨﺪ دوره ﻣﺎﻟﯽ بر ﻣﺒﻨﺎی اﻃﻼﻋﺎت ﺳﺎل ﭘﺎﯾﻪ ﺑﯿﺎن می‌ شود و ﺑﺎ ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ اﻃﻼﻋﺎت با دوره های پیشین، میزان ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ در ﻫﺮ دوره ﻣﺎﻟﯽ قابل ارزیابی خواهد بود. تحلیل افقی ﺧﻮد ﺑﻪ دو دﺳﺘﻪ صورت های ﻣﺎﻟﯽ مقایسه‌ ای و ﺑﺮرﺳﯽ روﻧﺪ ﺗﻘﺴﯿﻢ بندی می شود.
  2. ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻋﻤﻮدی : در ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻋﻤﻮدی، کل اﻃﻼﻋﺎت موجود در ﯾﮏ ﺻﻮرت ﻣﺎﻟﯽ به نسبت ارﻗﺎم ﻫﻤﺎن ﺻﻮرت ﻣﺎﻟﯽ مورد بررسی قرار می گیرد و ﺑﻪ دو ﮔﺮوه تجزیه تحلیل عمودی در صورت های ﻣﺎﻟﯽ اﺳﺘﺎﻧﺪارد و ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ نسبت های ﻣﺎﻟﯽ تقسیم بندی می‌ شود.

استفاده کنندگان صورت های مالی در بورس چه کسانی هستند؟

به صورت کلی استفاده‌ کنندگان صورت های مالی در بورس به دو گروه درونی و بیرونی شرکت تقسیم‌ می شوند؛ در نظر داشته باشید که منظور از استفاده‌ کنندگان درونی، مدیران شرکت‌ ها هستند. بدیهی است که برای این دسته از افراد محدودیتی در دریافت گزارشات مالی وجود ندارد. مدیران هر طوری که بخواهند، می توانند این گزارشات را از حسابداران خود اخذ کنند.

ولی استفاده‌ کنندگان بیرونی صورت‌ های مالی همان سرمایه‌ گذاران بالقوه و بالفعل به حساب می آیند که بر اساس استانداردهای حسابداری و سازمان بورس گزارشات مالی را دریافت کرده و برای تصمیم‌ گیری سرمایه‌ گذاری‌ یا عدم سرمایه گذاری خود از آن استفاده می کنند. جالب است بدانید که چنانچه بخش اطلاعیه‌ های سایت کدال را ملاحظه کرده باشید، به احتمال زیاد دو اصطلاح حسابرسی شده و حسابرسی نشده برای بررسی صورت های مالی در بورس را به چشم دیده اید؛


حتما برایتان جالب است : نحوه ترکیب اندیکاتورهای مناسب در بازارهای مالی


بهتر است همین الان بدانید که منظور از گزارشات حسابرسی شده، گزارشاتی به حساب می آید که به وسیله یک موسسه‌ حسابرسی که به عنوان ناظر در خارج از شرکت فعالیت می‌ کند، مورد بررسی قرار گرفته و تایید شده است، ولی صورت‌ های مالی حسابرسی نشده، آن دسته از گزارش هایی به حساب می آیند که به وسیله حسابداران خود شرکت تهیه و گزارش شده اند. این نکته را در نظر داشته باشید که کل شرکت‌ های بورسی ملزم به ارائه‌ گزارشات میان دوره‌ ای شش ماه و پایان سال مالی خود، به شکل حسابرسی شده هستند.

ترازنامه در صورت های مالی

ترازنامه در صورت های مالی یک صورت از وضعیت مالی شرکت است که در یک تاریخ مشخص دارایی ها، بدهی ها و حقوق مدیران و صاحبان سرمایه در این گزارش ارائه می شود. در حقیقت ترازنامه به زبان ساده نشان می دهد که یک شرکت میزان درآمد و سرمایه و بدهی آن چقدر است.

در نظر داشته باشید که اطلاعات موجود در صورت های مالی شرکت های بورسی همواره جوابگوی همه نیازهای اطلاعاتی تحلیلگران نخواهد بود. برای مثال در ترازنامه ارزش موجودی کالا افزایش پیدا می کند اما مشخص نیست افزایش ناشی از مقدار فیزیکی موجودی کالاست یا ناشی از افزایش قیمت و …

دارایی های ثابت : به صورت کلی به دارایی هایی که بازار سرمایه آن بیش از یک سال می باشد، گفته می شود. ارزش دارایی های ثابت، بیانگر ارزش های اولیه این اقلام است و خالص دارایی های ثابت همان ارزش اولیه دارایی، با استهلاک انباشته دارایی ثابت حاصل می شود. در حقیقت استهلاک فرایندی می باشد که بهای تمام شده دارایی های ثابت بر سال هایی که برابر با عمر مفید این اقلام است، کسر می شود.

دارایی های جاری : به دارایی هایی که می توان کم تر از 1 سال به پول نقد تبدیل کرد، دارایی های جاری گویند. بعضی اوقات جمع دارایی های جاری را سرمایه در گردش نیز نام می دهند. برای مثال وجه نقد بانک، موجودی کالا، بدهکاران، اوراق بهادار قابل معامله از جمله دارایی های جاری به حساب می آیند.

وجوه نقد : وجوه نقد مرسوم ترین دارایی جاری به حساب می آید. معادل نقد، به اوراق بهادار کوتاه مدتی می گویند که به صورت معمول از ابتدا سررسیدی حداکثر 90 روزه داشته و به سرعت قابل تبدیل به مبلغ وجه نقد پیدا می کند.

سرمایه گذاری های کوتاه مدت : سرمایه گذاری در اوراق مشارکت و سهام که به قصد کسب سود خریداری می شوند و در مدت کم تر از 1 سال قابلیت تبدیل به وجه نقد را دارا می باشند.

مطالبات یا همان حساب های دریافتنی کوتاه مدت : ادعا نسبت به وجوه نقد است که انتظار می رود در طول یک سال این مبلغ دریافت شود.

موجودی مواد و کالا : دارایی هایی محسوب می شوند که شرکت های بازرگانی آن ها را به منظور فروش مجدد تحصیل می کنند و شرکت های تولیدی آن ها را برای فروش به مشتریان در جریان عادی عملیات خود تولید می کنند. از طرفی دیگر واحدهای تولیدی سه طبقه موجودی کالا در اختیار دارند که به شرح زیر می باشند:

  • مواد خام که شامل کالا یا موادی است که قرار است بخشی از محصول ساخته شده را تشکیل دهد اما هنوز وارد فرآیند تولید نشده است.
  • کالای در جریان ساخت که همان کالای نیمه ساخته در جریان فرآیند تولید به حساب می آید.
  • کالای ساخته شده که کالای آماده فروش به مشتریان محسوب می شود.

سفارشات و پیش پرداخت ها : مخارجی را گویند که به صورت معمول به منافعی به شکل خدمات تبدیل می شوند. مانند پیش پرداخت اجاره، پیش پرداخت بیمه، مالیات و … این منافع با این وجود که دریافت نشده اند، ولی این طور انتظار می رود که در طول یک سال یا یک چرخه عملیاتی، دریافت شوند. سهام بنیادی بورس ایران که باید حتما بخریم را اینجا به شما معرفی کردیم.

دارایی های غیر جاری : دارایی هایی که فکر نمی کنیم در طول یک سال یا یک چرخه عملیاتی به وجه نقد تبدیل شده و یا مصرف شوند را دارایی های غیر جاری گویند. این دسته از دارایی ها شامل سرمایه گذاری ها، وجوه نگهداری شده برای مصارف خاص، اموال، ماشین آلات، تجهیزات و همچنین دارایی های نامشهود است.

سرمایه گذاری ها و وجوه نگه داری شده جهت مصارف خاص : شامل سرمایه گذاری بلندمدت، وجوه نگهداری شده جهت مصارف خاص می شود. این دارایی ها و دیگر دارایی هایی که در قالب سرمایه گذاری و وجوه اختصاصی طبقه بندی می شوند، به طور کلی دارایی غیرجاری به حساب می آیند و این طور انتظار می رود که آن ها جریان های نقدی آتی را برای شرکت ایجاد کنند.

اموال، ماشین آلات و تجهیزات (دارایی های ثابت) : دارایی هایی مثل زمین، ساختمان، تجهیزات، ماشین آلات، اثاثیه و منصوبات در این دسته از دارایی ها جای می گیرد. لازمه قرار گرفتن یک دارایی در این طبقه، این است که شرکت از این دارایی در راستای ایجاد درآمد از طریق عملیات عادی و مستمر خود بهره گیرد. چنانچه دارایی های فوق به صورت فعال در عملیات استفاده نشود، می بایست آن ها را در گروه دیگر دارایی ها دسته بندی کرد.

دارایی های نامشهود : در صورت های مالی بین المللی دارایی های نامشهود برای چندین دوره مالی انتفاع به همراه دارند. در حقیقت فرق اصلی بین دارایی های ثابت و نامشهود اینجاست که دارایی های نامشهود فاقد ماهیت فیزیکی هستند.


حتما برایتان جالب است : نحوه انتخاب سهام مستعد رشد در بازار بورس


آن ها به این خاطر ارزشمند هستند که حقوق و امتیازاتی را برای مالکان خود به دنبال می آورند. حق الامتیازها، نام و علایم تجاری، سرقفلی و … جزو این دسته از دارایی ها به حساب می آیند.

صفر تا صد صورت های مالی

بدهی های جاری در صورت های مالی : تعهداتی هستند که انتظار می رود از محل سایر دارایی های جاری و یا ایجاد بدهی های جاری تسویه شوند؛ نکته مهم دیگر این که سررسید آن ها کم تر از 1 سال و یا یک چرخه عملیاتی شرکت باشد.

اسناد پرداختنی کوتاه مدت در صورت های مالی : مثل چک و سفته هایی که در کوتاه مدت شرکت می بایست برای پرداخت آن ها اقدام کند.

حساب های پرداختنی : در نقطه مقابل حساب های دریافتنی است و این بدین معنی است که این بدهی زمانی ایجاد می شود که شرکتی به صورت نسیه مبادرت به خرید کالا یا خدمات می کند.

هزینه ها معوق : در طول دوره حسابداری، شرکت ها هزینه های خاصی را متحمل می شوند که در ازای آن ها تا پایان دوره مالی وجهی پرداخت نمی شود؛ مثل بهره اسناد پرداختنی کوتاه مدت، بدهی های مرتبط با حقوق و دستمزد کارکنان، مالیات بر درآمد و مواردی از این دست.

بدهی های بلندمدت در صورت های مالی : تعهداتی که پس از یک سال در صورت های مالی شرکت و یا یک چرخه عملیاتی تسویه می شوند؛ مثل اسناد پرداختنی بلندمدت، اوراق مشارکت، تعهدات بازنشستگی، دیگر مزایای پس از بازنشستگی و … در مورد شرکت ملی صنایع مس ایران بدهی های بلند مدت 5.086.868 م.ریال است که بخش بزرگی از آن را تسهیلات مالی دریافتنی بلندمدت تشکیل داده است.

صورت سود و زیان در صورت های مالی شرکت ها

از دیگر صورت های مالی مهم برای بررسی شرکت های بورسی، صورت سود و زیان است که عملکرد شرکت را در طول یک چرخه معینی به تصویر می کشد که نشان دهنده میزان موفقیت یا عدم موفقیت در کسب سود است. نحوه محاسبه بدین شکل است که درآمدهای طی این دوره بر هزینه های طی دوره مالی کسر می شود تا سود و زیان آن حاصل می شود. در حقیقت صورت سود و زیان جهت انتخاب سهام یک شرکت یکی از حائز اهمیت ترین معیارها برای میزان سوددهی آن به حساب می آید و این بدین معنی است که هر چقدر میزان سوددهی شرکت افزایش پیدا کند، قیمت سهام آن در بازار سرمایه نیز به مراتب افزایش خواهد یافت که میزان سود یک شرکت در پایان سال مالی می تواند بیانگر سوددهی آن باشد.


حتما برایتان جالب است : سواد مالی برای کودکان و نوجوانان


لذا شرکت ها باید در پایان سال مالی با تهیه و ارائه صورت سود و زیان، مدیران و سهامداران را از میزان سوددهی خود مطلع کنند که این صورت های سود و زیان در حقیقت بهترین کمک برای تصمیم گیری کاربران به حساب می آیند. در هر صورت جهت ارزشیابی قیمت سهام، آگاهی از پیش بینی سودهای آینده شرکت ها برای سرمایه گذاران و تحلیل گران مالی مورد نیاز است.

در حقیقت تحلیل گران به منظور پیش بینی سودهای آینده و روند آتی قیمت سهام یک شرکت، در ابتدای امر به شناخت وضعیت صورت سود و زیان نیاز دارند که نه تنها اطلاع قبلی از روند معمولی سود شرکت ها، بلکه اطلاع قبلی از سود غیر منتظره نیز در پیش بینی افزایش یا کاهش قیمت ها مورد نیاز خواهد بود. مطالعات آماری این طور نشان می دهد که رابطه مستقیمی میان سود سهام و قیمت سهام وجود دارد که سود سهام یکی از معیارهای اصلی است که افراد و شرکت ها در انتخاب سهام مورد استفاده قرار می دهند و با در نظر گرفتن آن افزایش یا کاهش قیمت سهم را پیش بینی می نمایند.

البته اصطلاح سود خالص همواره تصویر گویایی از مفید بودن عملکرد یک شرکت نخواهد بود، به این خاطر که شاید درآمد بالای این دوره، از فروش دارایی ثابت بوده باشد که این سود مطمئنا در دوره بعدی اتفاق نمی افتد و تحلیلگر باید از پشت پرده، عملکرد شرکت ها را نیز در راستای سودآوری مورد بررسی قرار دهد.

صورت حساب گردش وجوه نقد در تحلیل بنیادی

همان طور که از نام این صورت مالی پیداست، صورت حساب گردش وجوه نقد می‌ تواند جریان‌ های وجه نقد و ورودی و یا خروجی یک شرکت را در طول یک بازه زمانی خاص نشان دهد. این اطلاعات معمولا در 5 دسته طبقه بندی می‌ شوند که عبارتند از فعالیت‌ های عملیاتی، فعالیت‌ های سرمایه گذاری، فعالیت‌ های تامین مالی، بازده سرمایه گذاری‌ ها و سود پرداختی در ازای تامین مالی، مالیات بر درآمد.


حتما برایتان جالب است : خرید اوراق مشارکت در بورس


با استفاده از صورت حساب گردش وجوه نقد می‌ توان اطلاعاتی را در حوزه توان شرکت در ایجاد جریانات نقدی مثبت در آینده نیز اطلاع پیدا کرد. بدین وسیله همچنین می‌ توان متوجه شد که آیا یک شرکت می‌ تواند در طول زمان به تعهدات خود عمل کند یا خیر و در ادامه با استفاده از تحلیل‌ های حاصله، برای انتخاب یک شرکت مناسب جهت سرمایه گذاری اقدام کرد.


خلاصه مطلب و کلام پایانی

احتمالا شما هم سهامدار شرکت های بورس هستید و قصد دارید با استفاده از اطلاعات مالی کشف شده از صورت های مالی، آینده سهام خود به درستی پیش بینی کنید. لذا به صورت کلی تحلیلگران بنیادی روش استفاده از داده های مالی را می دانند و مطلعه اند که چطور از آن ها در راستای اهداف خود بهره بگیرند. صورت های مالی بیشتر در تحلیل بنیادی حائز اهمیت است و دارای سه نوع مهم است که شامل ترازنامه، صورت حساب سود و زیاد و صورت گردش وجوه نقد می شود که یک به یک آن ها را در این مطلب مای مانی بررسی کردیم. در ترازنامه دارایی ها، بدهی ها، سرمایه و حقوق صاحبان سهام مطرح می باشد.

در صورت سود و زیان، گزارش خلاصه ای از درآمد و هزینه های شرکت در دسترس است که برای یک دوره خاص 1، 3 و 6 ماهه و یک ساله انجام می شود. در صورت گردش وجوه نقد خلاصه ای از جریانات نقدی در در دوره تعیین شده از عملیات، سرمایه گذاری ها و فعالیت های تامین مالی را ارائه می نماید. صورت سود و زیان جامع هم گزارشی از تغییراتی که یک شرکت امکان دارد از درآمدهای حاصله انجام دهد، است که امکان دارد این گزارشات با افزایش سرمایه یا ضرر همراه باشد. این مورد باید شامل سود و زیان خالص دوره بر اساس صورت سود و زیان و نیز دیگر درآمدها و هزینه های شناسایی شده به تفکیک باشد.

بدین منظور که بتوانید رابطه درآمد و سود را بهتر ارزیابی کنید، می بایست گزارشات شرکت های مورد نظر خود را بررسی نمایید. لذا این امکان وجود دارد که یک شرکت از چندین روش درآمد به دست آورد و یا این که هزینه هایی را پرداخت کند. لذا به منظور برآورد آن ها باید به سراغ صورت سود و زیان آن بروید. همچنین برای به دست آوردن آن، مراجعه به سایت کدال بهتری گزینه است تا به صورت های مالی شرکت ها به صورت کامل دسترسی داشته باشید. بدین وسیله قادرید گزارشات شرکت های پذیرفته شده در بورس را به شکل منظم و ماهانه، 3 ماهه و 6 ماهه ملاحظه فرمایید. همچنین شرکت هایی هم وجود دارند که گزارش یک ساله ارائه می دهند تا سرمایه گذارانش بتوانند برآوردی دقیق از برنامه های آن داشته باشند که می توانید از آن ها هم در راستای انتخاب سهام های مناسب تر جهت سرمایه گذاری های بلندمدت در بورس استفاده نمایید.

همان طور که در ابتدای مقاله قول دادیم، در این مطلب به بررسی صورت های مالی شرکت های بورسی پرداختیم.

همچنین اگر می خواهید نحوه خرید دلار دولتی با کارت ملی را یاد بگیرید، همین الان روی لینک مورد نظر کلیک کنید؛

درباره بررسی صورت های مالی شرکت های بورسی اگر سوال یا ابهامی دارید، بفرمایید تا پاسخ دهیم؛

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *