سهام عدالت را بفروشیم یا نه | فروش سهام عدالت به نفع است؟

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
سهام عدالت را بفروشیم یا نه

سهام عدالت را بفروشیم یا نه ؟ در حال حاضر موضوع فروش سهام عدالت فکر بیشتر سهامداران را به خود مشغول کرده است و مشمولان سهام عدالت نمی دانند که فروش سهام عدالت به بانک کار درستی است و یا نگهداری و فروش آن در روزهای آتی و حتی آخر سال می تواند به نفع آن ها باشد و سود بیشتری نصیبشان کند! در واقع سوال اصلی این است که سهام عدالت را بفروشیم یا نه و در این مطلب سعی داریم از دید تحلیلی و روانشناختی به این موضوع نگاه کنیم تا در انتها یک جمع بندی مناسب داشته باشیم و سهامداران هم بتوانند تصمیم گیری بهتری در خصوص زمان فروش سهام عدالت خود داشته باشند و سوال سهام عدالت را بفروشیم یا نه را به صورت کامل پاسخ دهیم؛ پس حتما این مطلب راهنما رو تا انتها بخونید.

سهام عدالت را بفروشیم یا نه ؟

فروش سهام عدالت در سال 99 تا الان به اندازه 60 درصد مجاز است و قرار است تا انتهای سال 99، سهام عدالت به صورت کامل برای فروش آزادسازی شود تا هم به بازار سرمایه لطمه ای وارد نشود که تا الآن وارد شده است! و هم مردم به سرمایه خود در بورس دسترسی داشته باشند و بتوانند به صورت شخصی و بدون مراجعه حضوری و غیر حضوری به بانک و اپلیکیشن های دیگر برای فروش سهام عدالت خود و یا مدیریت آن اقدام نمایند و دیگر نیازی به دخالت بانک ها و بورس نباشد که خیلی بهتر هم خواهد شد. در مورد ارزش سهام عدالت و توصیه کارشناسان مبنی بر نگهداری این سهام صحبت های زیادی شده است.

پیشنهاد مطالعه : فروش سهام عدالت در سال 99 | نحوه فروش سهام عدالت

اخیرا با خبر مجاز شدن فروش ۳۰ درصد دوم از سهام عدالت، چیزی که ذهن مشمولان سهام عدالت را به خود مشغول کرده این است که آیا سهام عدالت را بفروشیم را نفروشیم و اینکه اصلا آیا فروش سهم عدالت به نفع مردم است؟ سخنگوی ستاد آزادسازی سهام عدالت حسین فهیمی، در این خصوص بیان داشت که شرکت های بورسی سهام عدالت بسیار ارزشمند هستند و نفروختن آنها برای مردم بهتر است. فروش وکالتی سهام عدالت از طریق بانک ها و اپلیکیشن های اعلام شده و سامانه سعدی برای افرادی که روش آزادسازی مستقیم را انتخاب نموده اند در نظر گرفته شده است و می توانند از این گزینه ها برای فروش سهام عدالت خود استفاده نمایند.

بهترین زمان برای فروش سهام عدالت

با توجه به نظم مناسب در فرآیند فروش سهام عدالت، به تمامی سهامداران عدالت توصیه داریم تا به هیچ عنوان برای فروش سهام عدالت در بانک و یا کارگزاری اقدام نکنند و صبور باشند تا فرآیند واریزی بانک ها و کارگزاری ها به شکلی گردد که نظم مشخصی را پیدا کند و نظارت بر بانک ها افزایش یابد تا دیگر شاهد احمال کاری مسئولین این کار در قبال پرداخت پول فروش سهام عدالت با تاخیر زیاد و ارقام بسیار پایین تر از ارزشی که دارد، نباشیم.

روند شاخص کل بورس صعودی است و سهام های موجود در بسته سهام عدالت افراد هم معمولا از شرکت های به نام بورس هستند و وضعیت تکنیکالی و بنیادی مناسبی دارند و میتوان به آن ها به چشم یک سرمایه گذاری میان مدت و حتی بلند مدت نگاه کرد و منتظر ماند تا هم مشکلات بانک ها و کارگزاری در این باره بر طرف شود و هم ارزش ریالی سهام عدالت افزایش پیدا کند و این موج فروش سهام عدالت کمی کاسته شود و بتوانید در آرامش و با قیمتی مناسب سهام عدالت خود را مدیریت کنید و بعضا به فروش سهام عدالت خود به صورت کامل و نه 60 درصد از آن فکر کنید. 

فروش سهام عدالت

این که برخی بخواهند سهام عدالت خود را بفروشند و آن را در بازار سکه یا دلار سرمایه گذاری کنند را هیچ کس توصیه نمی ‌کند و اعتقاد بر این است که این بازارها، بازار‌های آسیبی هستند. به خاطر این که همان هزینه‌ ای که برای خرید دلار می‌ کند وقتی دلار رشد قیمت دارد او نیز در جای دیگر باید هزینه این رشد را پرداخت کند، به همین خاطر به تناسب سایر کالا‌ها نیز افزایش پیدا خواهند کرد، به همین خاطر ما همواره مردم را به سمت بورس سوق میدهیم حتی زمانی که بازار منفی است. درست است که بازار پرریسکی است، ولی سهم ‌های سهام عدالت، چون سهم‌ های بنیادی هستند، ریسک بسیار پایینی دارند و می توانند سوددهی بسیار مناسبی در آینده نزدیک داشته باشند.

فروش سهام عدالت در روش مستقیم

افرادی که روش آزادسازی مستقیم سهام عدالت را انتخاب کرده اند و الآن قصد فروش سهام عدالت خود را دارند، می توانند به دو روش برای فروش سهام عدالت خود اقدام کنند که در ادامه این دو روش را توضیح داده ایم؛

روش اول؛ فروش سهام عدالت در بانک ها

در اولین روزهای اختصاص سهام عدالت، روش فروش این سهام از طریق بانک‌ها هم معرفی شد. در این روش فرد متقاضی با مراجعه به بانکی که از شماره حساب آن برای دریافت سود سهام عدالت استفاده می‌کرده، فرم درخواست فروش 30 درصد از سهام عدالت خود را دریافت و بعد از امضا در اختیار بانک قرار می‌ داد.

پیشنهاد مطالعه : کد بورسی برای سهام عدالت – ثبت نام سجام و دریافت کد بورسی

از جمله مهم ترین نکات مثبت در این روش عدم نیاز متقاضی به داشتن کد بورسی و ثبت نام در سجام بود که عده زیادی از مشمولان سهام عدالت را از دریافت کد بورسی بی نیاز کرد. در مقابل مهم ترین نقطه ضعف این روش ناتوانی افراد در انتخاب سهامی بود که برای فروش در نظر گرفته می‌شود. برای افرادی که از این روش سهام خودشان را فروخته ‌اند بعد از فروش توسط بانک، پول سهام به حساب سود سهام عدالت واریز خواهد شد.

روش دوم؛ فروش سهام عدالت از طریق کارگزاری ها

برای افرادی که قصد فروش سهام عدالت از طریق بانک را ندارند، دو روش دیگر در نظر گرفته شده که طبق آن فرد متقاضی می‌ تواند تا حداکثر 60 درصد از سهام عدالت خود را بفروش برساند، ولی این بار امکان انتخاب سهم هایی که قصد دارید بفروشید هم وجود دارد. در این روش فروش سهام عدالت از طریق کارگزاری ‌ها صورت می پذیرد که برای این کار شما باید گام‌ های زیر را یک به یک انجام دهید، ولی پیش از هر چیز دقت کنید که در این روش باید حتما در سامانه سجام ثبت نام و احراز هویت کرده باشید.

ویرایش تلفن همراه : برای فروش سهام عدالت باید تلفن همراه اعلامی شما به سامانه سهام عدالت به نام شخص سهامدار باشد، اگر این طور نیست در ابتدا باید یک خط به نام خودتان بگیرید و سپس مراحل فروش سهام عدالت از طریق کارگزاری ها را طی کنید.

انتخاب کارگزار فروش : با توجه به قوانین اعلام شده در زمینه فروش سهام عدالت شما نمی‌توانید این سهام را به صورت مستقیم در بورس بفروشید. در نتیجه برای این کار باید یک کارگزار را به عنوان نماینده انتخاب کنید. وظیفه کارگزار در این روش دریافت سهام و فروش آن به نمایندگی از شما در زمان اعلام شده توسط بورس است.

انتخاب سهام : سپس نوبت انتخاب سهامی که قصد فروش آن را دارید می‌رسد. در این مرحله بعد از ورود به صفحه مشخص شده در سایت کارگزار‌ها برای این موضوع و ورود به صفحه شخصی خودتان، لیست سهام عدالت شما نمایش داده می‌شود. حالا شما باید انتخاب کنید که چه سهامی را بفروشید وچه سهامی را نگهدارید.

تایید در خواست فروش : بعد از انتخاب سهامی که قصد فروش آن را دارید یکبار دیگر لیست را بررسی کنید و در صورتی که از انتخاب خودتان مطمئن بودید درخواست فروش را تایید کنید.

نتیجه گیری و کلام پایانی

پس سهامداران مشمول برای دریافت پول فروش سهام عدالت از بانک و یا سامانه سعدی باید در ابتدا در سامانه سجام ثبت نام کنند و کد 10 رقمی تایید را اخذ کنند و در سایت کارگزاری که انتخاب کرده اند، نیز نیاز به ثبت نام است و در ادامه با همراه داشتن کد ده رقمی سجام و اصل کارت ملی و شناسنامه به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کرده و ادامه فرآیند دریافت کد آنلاین بورسی برای فروش سهام عدالت را در دفتر پیشخوان پیگیری می نمایند و در صورت تمایل فرم فروش 60 درصد از سهام عدالت رو پر نمایند و منتظر واریز پول فروش سهام عدالت از سامانه سعدی سهام عدالت باشند.

پیشنهاد مطالعه : زمان واریز پول فروش سهام عدالت | پول فروش سهام عدالت چرا واریز نشده ؟

فروش و نگهداری سهام عدالت انتخابی است که به عوامل بسیاری مانند میزان نیاز فرد به پول این سهام، ریسک پذیری فرد، تمایل افراد به سرمایه گذاری های طولانی مدت و عوامل مشابه این موارد بستگی دارد. اما به عنوان یک نمونه کوچک از تغییرات قیمت سهام در بازه‌ های مختلف می توان به افزایش ارزش سهام عدالت تا 30 درصد طی چند روز اشاره داشت، درنتیجه پیشنهاد می‌کنیم برای تصمیم گیری در این زمینه اصلا عجله نکنید و قبل از انتخاب تمام جوانب تصمیم خودتان را بررسی کنید.

در پایان باید گفت که توصیه ما این است که برای فروش سهام عدالت اقدام نکنید و اگر هم خواستید این کار را بکنید، سعی کنید تا انتهای سال که فرآیند آزادسازی کامل سهام عدالت به صورت کامل انجام شود، صبر کنید و سپس به این کار اقدام کنید و اگر فوری به پول آن نیاز دارید، بهتر است به فروش سهام عدالت به کارگزاری ها اقدام کنید و در بانک به فروش سهام خود اقدام نکنید، ولی باز هم در نظر داشته باشید که باید روی تاخیری 10 تا 20 روزه حساب کنید و در خاطر داشته باشید که نظارت مناسبی روی فرآیند واریز پول فروش سهام عدالت وجود ندارد و هر بانک و یا کارگزاری به صورت دلبخواه نسبت به زمان واریز و مبالغ واریز تصمیم گیری می کند که واقعا جای تاسف دارد.

امیدوارم از این مقاله که به سوال سهام عدالت را بفروشیم یا نه پاسخ دادیم، نهایت استفاده را برده باشید.

حتما اگر سوال یا ابهامی در خصوص فروش سهام عدالت داشتید، از طریق بخش ارسال دیدگاه ها در ادامه بنویسید تا پاسخ شما عزیزان را بدهم تا ابهامتات برطرف شود. 

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *