استراتژی های معاملاتی ارز دیجیتال برای ایرانی ها

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
استراتژی های معاملاتی ارز دیجیتال

داشتن استراتژی های معاملاتی ارز دیجیتال در بازار پرنوسان کریپتوکارنسی بسیار حائز اهمیت است. استراتژی های معاملاتی ارز دیجیتال مناسب به شما کمک می کند تا فرآیندی که باید برای کسب سود طی کنید را مشخص کنید و دقیقا مطابق با آن پیش روید و بدین ترتیب هیجانات بازار، نوسان های شدید، اخبار مثبت و منفی و … دیگر روی شما اثرگذاری نخواهد داشت و در واقع معاملات شما در بازار ارزهای دیجیتال بهینه خواهد شد. برای استفاده از استراتژی مناسب ارز دیجیتال باید ابتدا استراتژی های معاملاتی ارز دیجیتال را بشناسید و به همین خاطر در این مطلب آموزشی سعی کردیم بهترین استراتژی ترید ارز دیجیتال را برای شما عزیزان بررسی کنیم.

استراتژی های معاملاتی ارز دیجیتال

ما قادریم یک استراتژی تجاری را تحت عنوان یک برنامه گسترده برای تمامی فعالیت های تجاری توصیف کنیم، در واقع این چارچوبی است که ما برای استفاده در کلیه کارهای تجاری خود ایجاد می کنیم. یک طرح تجاری می‌ تواند به کم کردن ریسک مالی کمک شایانی نماید، چرا که بسیاری از تصمیمات غیرضروری بدین وسیله از میان برداشته خواهد شد. هرچند داشتن یک استراتژی معاملاتی برای تجارت الزامی نیست، ولی برخی اوقات می‌ تواند موجب نجات معاملات شود. چنانچه اتفاق غیرمنتظره‌ ای در بازار اتفاق افتد، برنامه تجاری شما می بایست شیوه واکنش شما را تعریف نماید. برخلاف معامله گران مبتدی که احساساتشان آن ها را هدایت می‌ کند!


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز 10 درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


به بیان دیگر داشتن یک استراتژی معاملاتی شما را برای نتایج احتمالی آماده می‌ نماید. این برنامه مانع تصمیم گیری عجولانه ای می شود که معمولا به خسارات مالی بسیاری منتهی می شود. روش‌ های زیادی برای کسب سود از معاملات رمزارز وجود دارد. استراتژی‌ های معاملات رمزارز شما را یاری خواهد کرد تا این تکنیک‌ ها را در یک چارچوب مناسب سازماندهی نمایید و بدین ترتیب می‌توانید استراتژی معاملاتی خود را به صورت مداوم کنترل و بهینه سازی فرمایید.

چرا برای ترید ارز دیجیتال به استراتژی نیاز داریم؟‌

این طور فرض کنید که قصد خرید یا فروش یک دارایی را دارید که خیلی وقت است آن را مد نظر دارید، چنانچه ممکن بود اعلان زمان مناسب برای این اقدام روی تلفن همراهتان نمایش داده شود، چه حسی پیدا می کردید؟ این حس، دقیقا چیزی است که باید شما را تشویق به داشتن یک استراتژی نماید! هدف نهایی یک استراتژی معامله این است که شما را از زمان دقیق خرید یا فروش مطلع کند. یک استراتژی معامله‌ ساده از پارامترهایی تشیکل می شود که به شرح زیر می باشند؛

  • ** قیمت : قیمتی که قرار است خرید یا فروش روی آن بسته شود.
  • ** مقدار : مقدار سرمایه‌ ای که قصد دارید در معامله وارد یا خارج کنید.
  • ** ریسک : چقدر ضرر را قرار است در خرید و فروش کنترل و یا مدیریت فرمایید.
  • ** خروج از معامله : استراتژی مطابق با نتیجه معامله زمان خروج از معامله را تعیین خواهد کرد.
  • ** ورود به معامله : مطابق با استراتژی برای خرید و یا فروش در یک قیمت از پیش مشخص شده، اقدام کنیم.

قبل از طراحی استراتژی مخصوص به خود، در ابتدای امر باید در نظر بگیرید که قصد دارید در چه بازاری برای انجام معامله اقدام کنید، لذا بازار هدف به این صورت مشخص خواهد شد. ضمنا شما الزاما نباید که از صفر شروع کنید، بلکه می‌ توانید از یک استراتژی عمومی مبتنی بر گروه بندی های گوناگون پیروی کنید. استراتژی‌ های بسیاری وجود دارد که می‌ توانید از بین آن ها بهترین و مناسب ترین را با توجه به شخصیت و امکاناتی که دارید، برای خود انتخاب فرمایید.

بهینه سازی این استراتژی برای همواره سودآور بودن حتی بر روی داده‌ های جدید بسیار حائز اهمیت است. در واقع زمانی که شما یک سیستم معامله را برای خود انتخاب کردید، بایستی به فکر راه‌ اندازی یک سیستم مدیریت ریسک نیز باشید. مدیریت ریسک شامل بررسی‌ های قبل و بعد از معامله در الگوریتم برای تعیین حد ضرر معقول و یا تخصیص سرمایه بهینه است. لذا مدیریت ریسک مناسب، از ضررها و خسارت‌ های فاجعه‌ بار جلوگیری خواهد کرد. در ادامه 5 استراتژی مناسب برای استفاده در بازار ارزهای دیجیتال را معرفی کرده ایم.

1) هودل کردن؛ یکی از استراتژی های معامله ارز دیجیتال

روش هودل یا هولد کردن یکی از ساده­ ترین استراتژی های معامله رمزارزها و یا سایر دارایی ها به حساب می آید. دلیل این سادگی احتیاج بسیار کم شما به داشتن مهارت و دانش می باشد. رمزارزها در بلندمدت رشد بسیاری را به خود دیده اند و این موضوع بسیاری از افراد را به خرید و نگهداری ارزهای ارزشمند مانند؛ بیت‌ کوین، اتریوم و سایر رمزارزهایی که از سرمایه بازار بالایی برخوردارند علاقه‌ مند کرده است. برای استفاده از این استراتژی، رمزارزی که فکر می‌ کنید پتانسیل مناسب و آینده ­ای روشن دارد را خریداری کنید و برای چند ماه یا چند سال از آن نگهداری نمایید.

حتما برایتان جالب است : ارزهای دیجیتال جامانده از رشد کدامند؟

به عنوان مثال می­ توانید بیت‌ کوین را از یک صرافی معتبر ارز دیجیتال بخرید و پنج سال بعد قیمت آن را چک کنید! بر خلاف سایر استراتژی های خرید و فروش ارز دیجیتال، در این استراتژی به هیچ عنوان به دانش و یا مهارت خاص و یا رصد کردن مداوم بازار و درگیر بازار بودن نیازی نخواهید داشت. بلکه حتی لازم است از بررسی مرتب قیمت­ ها اجتناب کنید، به این خاطر که امکان دارد فریب اصلاحات مقطعی را بخرید و داراییتان را پیش از موعد به فروش برسانید. در عوض بایستی قیمت را در بازه ­های زمانی بلندتر رصد کنید و بعد از رسیدن سود مورد انتظارتان، آن دارایی را به فروش برسانید.

استراتژی نگهداری قطعا بهینه­ ترین استراتژی معامله ارز دیجیتال به حساب نمی آید، چرا که تضمینی برای رشد مستمر رمزارزها وجود ندارد، از طرفی از آن‌ جایی که رمزارزها بعضی اوقات ریزش­ های شدیدی را در دوره ­های زمانی کوتاه تجربه می­ کنند، همواره بهترین زمان برای ورود به بازار نیست. یکی از روش ­ها برای بهبود عملکرد استراتژی نگهداری، استفاده از روش خرید پله ای است. در روش پله‌ ای شما مقدار مشخصی از سرمایه ­خود را در دوره‌ های زمانی متناوب به خرید یک ارز خاص تخصیص خواهید داد.

چرا که این کار موجب می شود خرید شما در قیمت بالا انجام نشود و در مجموع قیمت خریدتان متوسط باشد. این موضوع ریسک ضررتان را به صورت چشم گیری کاهش می‌ دهد. این طور فرض کنید 1 بیت کوین را با قیمت 50 هزار دلار بخرید و در ادامه پس از چندین روز 1 بیت کوین دیگر با قیمت 46 هزار دلار خریداری می کنید. حال قیمت متوسطی که به ازای هر بیت کوین پرداخته اید 48 هزار دلار است، یعنی 50 + 46 تقسیم بر 2 که میشود میانگین قیمت خرید شما.

2) استراتژی اسکالپ ارز دیجیتال

اسکالپ تریدینگ هم یکی دیگر از استراتژی های پرطرفدار معامله رمزارزها در بازه زمانی کوتاه‌ مدت به حساب می آید که حتی از ترید روزانه نیز سرعت بیشتری دارد و به همین اندازه ریسک سرمایه گذاری و پیروی از این روش نیز بالاست. در این روش، فقط می بایست بر روی کوین­ های با حجم بازار بالا معامله صورت پذیرد. اسکالپینگ این امکان را در اختیار معامله گران قرار می دهد تا از کوچک ترین نوسانات بازار و در بازه­ های زمانی کوچک مثل یک، سه و پنج دقیقه ­ای استفاده کنند. این روش باز هم به دلیل ماهیت نوسان‌ گر رمزارزها در این بازار بسیار کاربردی­ تر از سایر بازارها می باشد.

حتما برایتان جالب است : بهترین روش ترید ارز دیجیتال در سال 2021 کدام است؟

برای ساده تر شدن کارتان پیشنهاد ما این است که در صرافی­ های بزرگ‌ تر خرید و فروش های خود را انجام دهید. صرافی‌ هایی که تعداد تریدرها در آن‌ ها بیشتر است. همچنین بهتر است معاملات خود را به 30 ارز برتر محدود فرمایید و به صورت کلی در نظر داشته باشید که تحرکات کوچک قیمت نسبت به تحرکات بزرگ بیشتر رخ می دهد، به صورتی که نوسان حدود نیم تا 1 درصد در هر دقیقه حتی در دوران ثبات بازار بسیار معمول می باشد.

بنابراین احتمال زیادی دارد که سود بسیار زیادی را حتی در زمان نزولی بودن بازار به دست آورید، ولی از آن جایی که در معاملات کوتاه‌ مدت همواره این امکان وجود دارد که یک ضرر قابل توجه تمام عواید قبلی­تان را خنثی کند، همیشه در انتخاب حد ضرر مناسب توجه و دقت کافی را به خرج دهید.

بهترین روش معامله ارز دیجیتال

به منظور تشخیص نقاط ورود و خروج می­ توانید از اندیکاتورهای زیادی کمک بگیرید. در این راستا باید در نظر داشته باشید که یکی از بهترین اندیکاتورها برای افراد مبتدی باندهای بولینگر به حساب می آید، ولی در کنار آن می­توانید از اندیکاتورهای محدوده واقعی متوسط یا همان ATR و شاخص نوسان یا همان VIX نیز برای انتخاب معامله استفاده نمایید.

زمانی که باندهای بالا و پایین بولینگر بیشترین فاصله را از هم دارند، بیشترین نوسان قیمت قابل مشاهده است. همچنین وقتی که به‌ هم نزدیک می ­شوند، کم­ترین نوسان قیمت رخ خواهد داد. برای استفاده از استراتژی اسکالپینگ وقتی که باندها از هم فاصله دارند، برای ورود به بازار اقدام کنید.

3) استراتژی معاملات روندی یا همان Trend trading

این نوع معاملات، بعضی مواقع به عنوان معاملات موقعیت نیز نام دارند. معاملات روندی استراتژی می باشد  که شامل نگه داشتن موقعیت برای مدت زمان طولانی‌ تر، حداقل حدود چند ماه است. به همان صورت که از نام این روش مشخص است، معامله گران روند در تلاش هستند تا از روندهای جهت دار بهره لازم را ببرند. تریدرهای ترند یا روندی امکان دارد در یک روند صعودی با یک موقعیت شورت یا در یک روند نزولی با یک موقعیت لانگ را وارد نمایند.

تریدرهای ‌ترند به صورت معمول از تحلیل بنیادی یا فاندامنتال بهره می گیرند، ولی امکان دارد همیشه اینطور نباشد. حتی تحت این شرایط، تحلیل بنیادی رویدادهایی را در نظر خواهد گرفت که امکان دارد مدتها به طول بی انجامد تا انجام شود. این حرکاتی است که تریدرها روند در تلاشند از آنها استفاده نمایند. استراتژی معاملات روند مطابق با پیش بینی روند قیمت دارایی در بلند مدت با توجه به فاندامنتال دارایی است.

حتما برایتان جالب است : ارز دیجیتال بهتره یا بورس ایران؟

اما با این وجود، تریدرهای روند هم می بایست احتمال تغییر روند را مد نظر قرار دهند. بدین ترتیب آن‌ ها همچنین می‌ توانند میانگین‌ های متحرک، خطوط روند و دیگر شاخص‌ های تکنیکال را در استراتژی خود داشته باشند تا میزان موفقیت خود را افزایش دهند و خطرات مالی را کاهش دهند. شایان ذکر است که در صورت انجام صحیح، دقت و کنترل ریسک، معاملات روند برای معامله گران مبتدی می‌تواند بسیار ایده آل باشد.

4) استراتژی ترید روزانه یا همان Daily Trading

از دیگر استراتژی های معامله­ رمزارزها می توان به استراتژی ترید روزانه اشاره داشت. در این روش شما برای خرید یک ارز و فروش آن در همان روز اقدام خواهید کرد. بعضی اوقات حتی این امکان وجود دارد که شما در طول یک روز چند نوبت خرید و فروش انجام داده و از اختلاف قیمت‌ ها به کسب سود بپردازید. با توجه به ماهیت نوسانی رمزارزها، استفاده از این روش می­ تواند سود بسیار خوبی به همراه داشته باشید، ولی ترید روزانه نسبت به استراتژی نگهداری ریسک بیشتری را به همراه خواهد داشت. یک تریدر امکان دارد با خرید و فروش روزانه ­ارزی که در حال سقوط است، قسمت قابل توجهی از سرمایه خود را از دست بدهد.

به منظور استفاده از این روش، باید نکاتی را مد نظر قرار دهید که عبارت اند از؛ در هنگام معامله‌ روزانه لازم است فقط قسمتی از سرمایه‌ خود را که توان از دست دادنش را دارید، مورد معامله قرار دهید. همچنین باید در یاد داشته باشید که باید همیشه حد ضرر را تعیین فرمایید. تا وقتی که تعداد معاملاتی که در آن ها موفق می شوید، از تعداد شکست­ هایتان بیشتر باشد، سود خوبی کسب خواهید کرد، ولی به این شرط که حدود ضررتان را به صورت مداوم تعیین کرده باشید.

اندیکاتورهای بسیاری وجود دارند که قادرند در تشخیص نقاط ورود و خروج شما را یاری دهند، بنابراین باید از این اندیکاتورها استفاده کنید و دقیق‌ ترین قیمت‌ ها را برای معاملات خود انتخاب نمایید. از جمله اصلی ترین اندیکاتورها عبارتند از؛ میانگین متحرک نمایی یا همان EMA، اندیکاتور شاخص قدرت نسبی یا همان RSI و اندیکاتور همگرایی و واگرایی میانگین متحرک یا همان مکدی. ولی به صورت کلی نباید این نکته را هم از یاد ببرید که این اندیکاتورها به هیچ عنوان در 100 درصد مواقع موثر واقع نخواهند شد و باید به عنوان کمک از آن استفاده کنید ولی استناد به آن ها می تواند خطر آفرین باشد.

5) استراتژی تریدینگ در یک محدوده

این نوع تریدینگ شدیدا از مفهوم حمایت و مقاومت در بازار سهام و فارکس مستقل است. نخستین موضوع برای یادگیری و مهارت در این استراتژی چارت های نمودار شمعی به حساب می آیند. این چارت خیلی وقت است که برای ایجاد مدل های حمایت و مقاومت استفاده می شود که شامل دو محدوده قیمتی است که در حقیقت پیش بینی نوسان یک کوین در یک محدوده است.

حتما برایتان جالب است : بهترین ارز دیجیتال برای ماینینگ در سال 2022

شما باید در سطوح حمایت یک ارز دیجیتال را خریداری کنید و آن را در نزدیکی سطوح مقاومت به فروش برسانید و از معامله خارج شوید. ایده این استراتژی این است که قیمت در محدوده باقی می ماند و چنانچه بالاتر از یک سطح مشخص برود، به عنوان شکست محدوده تلقی خواهد شد که به ندرت رخ می دهد و تنها ریسک این استراتژی محسوب می شود.


نتیجه گیری و کلام پایانی

طراحی و استفاده از استراتژی‌ های معاملات ارز دیجیتال متناسب با اهداف مالی و سبک شخصیتی شما شاید در نگاه اول خیلی ساده باشد، ولی ما در این مطلب 5 مورد از رایج‌ ترین استراتژی‌ های معاملات رمزارزها را خدمت شما به صورت کامل توضیح دادیم تا ببینید انتخاب و استفاده از آن ها خیلی ساده نیست، لذا امیدوارم شما بتوانید مناسب ترین گزینه را برای خود انتخاب نمایید.

به منظور فهمیدن اینکه چه روشی واقعا کارایی دارد و کدام شیوه خیلی کارآمد نیست، باید هر استراتژی معاملاتی را  مورد پیگیری و استفاده قرار دهید. این کار را بدون اینکه قوانینی را که مشخص کرده‌ اید، نقض کنید، انجام دهید. همچنین ایجاد یک برگه معاملاتی بسیار مفید است تا بتوانید عملکرد هر استراتژی را مورد ارزیابی قرار دهید.

همچنین این نکته را در نظر داشته باشید که شما به هیچ عنوان مجبور نیستید برای همیشه از همان استراتژی‌ هایی که زمانی تعیین کرده اید پیروی کنید. در واقع شما با داشتن داده‌ ها و سوابق تجاری کافی، باید بتوانید روش‌ های خود را انطباق دهید و مدیریت نمایید.

به عبارتی با کسب تجربه معامله، استراتژی‌ های معاملاتی شما نیز باید همواره در مسیر پیشرفت قرار داشته باشد. همچنین امکان دارد اختصاص میزان مشخصی از دارایی هایتان به استراتژی های گوناگون مفید باشد. بدین ترتیب می‌ توانید عملکرد هر استراتژی را در زمان استفاده از مدیریت ریسک مناسب پیگیری نمایید.

همان طور که ابتدای مقاله به شما قول دادیم، در این مطلب به معرفی 5 مورد از استراتژی های معاملاتی ارز دیجیتال پرداختیم.

چنانچه به دنیای بلاکچین علاقه دارید، مطلب سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال – از صفر تا صد معامله ارزهای دیجیتال در ایران را حتما مطالعه کنید.

درست است که 5 مورد از استراتژی های معاملاتی ارز دیجیتال را خدمت شما معرفی کردیم، ولی اگر هرگونه سوال یا ابهامی در راستای انتخاب استراتژی سود ده ارز دیجیتال داشتید، حتما در بخش دیدگاه ها از خود من بپرسید تا شخصا به شما پاسخ دهم.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *