سرمایه گذاری در بورس جهانی – از صفر تا صد بورس جهانی

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
سرمایه گذاری در بورس جهانی

در حال حاضر نحوه سرمایه گذاری در بورس جهانی یکی از جذاب ترین و در عین حال مبهم ترین موضوعات نزد مردم است. حالا اصلا بورس جهانی چیست ؟ نحوه کار بورس جهانی به چه صورت است؟ سرمایه گذاری در بورس جهانی چه شرایطی دارد؟ مزایای سرمایه گذاری در بورس جهانی چیست؟ نحوه ثبت نام در بورس نزدک چگونه است؟ تفاوت های بورس ایران با بازارهای جهانی در چیست و کلی سوال دیگه که ذهنمون رو به خودش درگیر کرده و هیچ جا نتونستیم یه مقاله جامع پیدا کنیم که به همه این سوالات یکجا و با زبان ساده و قابل فهم پاسخ بده، اینجا همون جاست!

جایی که بنا داریم در این مقاله آموزشی رایگان، از صفر تا صد سرمایه گذاری بورس جهانی را مورد بررسی قرار دهیم و به تک تک سوالات شما پاسخ دهیم. مطمئنم که بعد از خوندن این مقاله، میتونید تصمیم خودتون واسه ورود و یا عدم ورود به بورس جهانی بگیرید و همچنین به تمام ابهاماتی که از بورس جهانی تو سرتونه پایان بدید. پیشنهاد میکنم این متن جامع و جذاب رو تا انتها مطالعه کنید. این که انواع بورس جهانی مانند؛ بورس جهانی طلا ، بورس جهانی ارز ، بورس جهانی فلزات ، بورس جهانی نفت و … چیست و شرایط انتخاب بروکر برای شروع سرمایه گذاری از چه قرار است و شاخص های بورس جهانی چیست و مواردی از این دست را به صورت کامل مورد بررسی قرار خواهیم داد.

سرمایه گذاری در بورس جهانی

بورس جهانی به کلیه بازارهای بین المللی که در مورد سهام شرکت های داخلی و خارجی به انجام معامله می پردازند، اشاره دارد. در این بازار جهانى، کشورهای گوناگون در چندین حوزه مالی و اقتصادی مشغول به فعالیت هستند. یکی از قسمت های بورس بین الملل، بازار مبادلات خرید و فروش ارزهای جهانی است که به آن بازار بورس جهانی ارز گفته می شود. جالب است بدانید که در این بازار، ارزهاى گوناگونی مانند؛ دلار، یورو، پوند، ین و دیگر ارزهای معتبر جهانی مورد معامله قرار می گیرد. از انواع بورس جهانی می توان به؛ بورس جهانی طلا ، بورس جهانی ارز ، بورس جهانی فلزات ، بورس جهانی نفت و … اشاره داشت که می تواند در بورس هر کشوری مورد معامله قرار گیرد.

سرمایه گذاری در بورس جهانی

در بورس بین الملل، انواع مؤسسات مالى بزرگ مانند؛ بانک های تجاری، بانک­ های مرکزی کشورها، بانک­ های سرمایه گذاری، شرکت های بیمه، شرکت های چند ملیتی، شرکت های بازرگانی با حوزه کاری صادرات و واردات حضور دارند. بسیاری از اشخاص حقیقی، صاحبان مشاغل آزاد و افراد علاقمند نیز در سرمایه گذاری در بورس جهانی ورود پیدا کرده اند.

انواع بازار بورس جهانی

  1. بازار سهام – Stock Market : بازار سهام یکی از انواع بورس جهانی محسوب می شود که در واقع این بازار، بازاری است که معامله گران با سرمایه گذاری و خرید سهم یا سهامی از یک شرکت یا مجموعه ای از شرکت ‌ها و کارخانه‌ ها در سود و زیان تفاوت قیمت سهام آن بنگاه اقتصادی و یا در سود و زیان حاصل از فعالیت آن بنگاه شریک می ‌شوند. نمونه این بازار، بورس اوراق بهادار تهران و سهام شرکت‌ های داخل آن است.
  2. بازار اوراق بهادار – Bond Market : اوراق مشارکتی است که معمولا از طرف دولت‌ ها برای مشارکت مردم و جذب سرمایه‌ های آنها برای طرح‌ های سودآور جذب می ‌گردد مثل؛ اوراق مشارکت وزارت خانه‌ ها در ایران و …
  3. بازار تبادلات ارزی یا همان بازار فارکس – Foreign Exchange : بازار تبادلات ارزی فارکس بازاری است که در آن مثل بورس ‌های یاد شده، ارزش گذاری پول ملی کشورها طبق عرضه و تقاضا در مقابل دیگر ارزها مورد قیاس قرار می گیرد، مثل نرخ برابری یورو به دلار و مواردی از این دست.
  4. بازار کالاها – Commodity : بازار کالا هم جزئی از بورس جهانی به شمار می آید و شامل بورس ‌هایی است که قیمت تبادلات کالاها به شکل جهانی یا منطقه ای طبق عرضه و تقاضا قیمت گذاری می گردد. بورس‌ های کالا به 3 گروه عمده تقسیم بندی می شود که شامل؛ Hard : طلا، نقره، سیمان، فلزات و … ، Soft : قهوه، اقلام خوراکی و … و Energy : نفت، گاز، برق، ذغال سنگ و … می باشد.

رتبه بندی بورس های جهان

میزان بزرگی و یا اعتبار یک بورس به میزان سرمایه یا ارزش بازار آن وابسته است. رتبه بندی زیر در سال گذشته انجام شده است و 10 بازار بورس بزرگ و معتبر در این رتبه بندی آمده است. جالب است بدانید که بازار بورس نیویورک (NYSE) بزرگ ترین بازار بورس در دنیا محسوب می شود، بنابراین بورس اوراق بهادار نیویورک با ارزش بازاری معادل 20 تریلیون دلار بزرگ ترین بازار بورس دنیا از لحاظ ارزش بازار به شمار می رود و بعد از آن، بورس نزدک با ارزش بازاری معادل 7 تریلیون دلار، بورس لندن با ارزش بازاری معادل 6 تریلیون دلار، بورس توکیو 4 تریلیون دلار، شانگهای 4 تریلیون دلار و هنگ کنگ 3 تریلیون دلار بزرگترین بورس های دنیا از لحاظ ارزش بازار هستند.

سرمایه گذاری در بورس جهانی

بورس اوراق بهادار بمبئی که در سال 1875 میلادی به عنوان نخستین بورس آسیایی راه اندازی شد، دارای 5 هزار و 749 شرکت ثبت شده است و در حقیقت بزرگ ترین بورس اوراق بهادار در جهان از لحاظ شرکت های ثبت شده به حساب می آید. بیشتر شرکت های ثبت شده در این بازار شرکت هایی با سرمایه ناچیز بوده اند و این در حالی است که میانگین سرمایه این بازار در حدود 292 میلیون دلار است. بین 20 بورس بزرگ دنیا، قدیمی ترین بورس در فرانکفورت قرار گرفته است. مدارک ایجاد شده، نشان میدهد در قرون وسطی و در قرن 11، اولین بورس در منطقه فرانکفورت دیده شده و این کشور مهم ترین منطقه برای تجارت و داد و ستد قلمداد شده است. در ادامه 10 مورد از معتبر ترین و ارزشمند ترین بازار بورس جهانی را لیست کرده ایم :
  1. بورس نیویورک – New York Stock Exchange :

    بورس نیویورک که با نماد NYSE نشان داده می شود، در خیابان “وال استریت” نیویورک واقع شده است. گفتنی است که این سازمان در سال 1817 راه اندازی شد، ولی تا سال 1963 تحت عنوان New York Stock Exchange فعالیتی نداشت. بورس نیویورک برای رسیدن به بالای قله ای که امروز در آن پرواز می کند، جاده ای بسیار سخت را طی کرده است. حوادث سیاهی در این بازار مثل سقوط وال استریت در سال 1929، سه شنبه سیاه در سال 1987 از جمله نقاط تاریک این بازار به حساب می آیند، ولی همچنان بورس نیویورک قوی ترین و بزرگ ترین بورس دنیا به شمار می رود. بورس نیویورک از آخر جنگ جهانی اول تا الآن در این جایگاه قرار دارد. پس از جنگ جهانی اول NYSE از بورس لندن پیشی گرفت و دیگر هرگز این جایگاه را به آن پس نداد.

    در سال 2018 سرمایه در گردش بورس نیویورک 23/12 تریلیون دلار بود که تقریبا می توان گفت که 40 درصد از ارزش کل بازارهای سهام دنیا را در اختیار خود دارد! نام بیش از 2400 شرکت در بازار بورس نیویورک لیست شده است که در زمینه های گوناگونی مانند؛ مالی، انرژی، بهداشتی و کالاهای مصرفی فعالیت می کنند. شاخص داو جونز پرمصرف ترین شاخص در بورس نیویورک به حساب می آید که برخی از واحدها در آن لیست شده اند.

  2. بورس نزدک – NASDAQ :

    بورس NASDAQ نیز در شهر نیویورک و در میدان Times قرار گرفته است. NASDAQ مخفف عبارت National Association of Securities Dealers Automated Quotations است که به وسیله گروهی از کارگزاران محلی در سال 1971 تاسیس شد. یک مورد جالب در بورس نزدک این است که معاملات در آن همواره به وسیله سیستم های مبتنی بر کامپیوتر و تلفن صورت می پذیرد و این موضوع بورس نزدک را به اولین بازار بورس الکترونیک در دنیا بدل کرده است.

    ارزش بازار بورس NASDAQ در سال 2018 به 10/93 تریلیون دلار رسید. این بازار در جایگاه دوم در لیست بزرگ ترین بازارهای بورس دنیا جای دارد. معمولا شرکت های فناوری اطلاعات مثل اپل APPL، مایکروسافت MSFT، فیسبوک FB، تسلا TSLA در این بازار مالی قرار دارند. شاخص NASDAQ 100 به منظور اندازه گیری عملکرد بازار بورس نزدک استفاده می گردد.

  3. بورس توکیو – Tokyo Stock Exchange :

    جایگاه سوم در لیست بزرگ ترین بازارهای بورس جهان به Tokyo Stock Exchange تعلق دارد. این بازار که با نماد TSE نیز شناخته می شود، در سال 1878 تاسیس شد و بزرگ ترین بازار بورس در کشور ژاپن است. در دوران جنگ جهانی دوم بازار بورس توکیو با مسائلی روبرو شد که موجب شد بین آگوست 1945 تا آپریل 1949 به علت مشارکت ژاپن در جنگ تعطیل باشد. در سال 1949 به نام مالک آن یعنی شرکت Japan Exchange Group تغییر نام داد. بازار بورس توکیو با بورس های گوناگونی در جهان از جمله بورس لندن همکاری بسیاری دارد.

    در حال حاضر بیشتر از 3575 شرکت در بورس توکیو فعالیت می کنند و سرمایه TSE بالغ بر 6٫22 تریلیون دلار است. شاخص اصلی بورس توکیو NIKKEI 225 است که شامل لیستی از برترین شرکت های ژاپنی مثل Honda Motor Co, Toyota Motor Corp و Sony Corp است.

  4. بورس شانگهای – Shanghai Stock Exchange :

    بورس شانگهای یکی از 3 بازار بورس مستقل در کشور چین می باشد. Shanghai Stock Exchange که به آن SSE نیز می گویند در کنار بورس های Shenzhen و Hong Kong در جمهوری خلق چین فعالیت می کنند. با این وجود که بورس شانگهای تنها در سال 1990 راه اندازی شده است، در جایگاه چهارم بزرگ ترین بازارهای بورس دنیا قرار گرفته است. بازار بورس در چین در سال 1866 راه اندازی شد، اما در سال 1949 به علت انقلاب چین تعطیل شد.

    در مارچ سال 2018 سرمایه بازار بورس شانگهای 5٫01 تریلیون دلار بوده است. در لیست شرکت های بورس شانگهای دو نوع لیست A و B وجود دارد که در لیست A سهام به یوان مورد معامله قرار می گیرند و در لیست B سهام به دلار آمریکا معامله می شود. سهام موجود در لیست A تنها با سرمایه گذاری داخلی قابل معامله اند، اما سهام شرکت های موجود در لیست B را افراد و سرمایه گذاران خارجی نیز قادرند خرید و فروش نمایند.

  5. بازار بورس هنگ کنگ – Hong Kong Stock Exchange :

    بازار بورس هنگ کنگ یا همان SEHK در سال 1891 به وسیله انجمن کارگزاران هنگ کنگ راه اندازی شد و در سال 1914 به نام بورس هنگ کنگ تغییر نام داد. بازار بورس هنگ کنک یکی از 3 بازار بورس مستقل در چین است که ساختمان آن در سال 2017 به دلیل انتقال تمام معاملات به معاملات الکترونیکی تعطیل شد.

    بازار بورس هنگ کنگ سومین بازار بزرگ بورس در آسیا است و در جایگاه پنجم بزرگ ترین بازار های بورس جهان قرار گرفته است. ارزش این بازار 4٫46 تریلیون دلار در سال 2018 بوده است و معاملات در آن به صورت دلار هنگ کنگ صورت می پذیرد. 1955 شرکت در این بازار فعال هستند که 20 تا از این شرکت ها مثل؛ هلدینگ HSBD، AIA و هلدینگ Tencent بیش ترین سهم را در کل داد و ستد ها دارند.

  6. بورس لندن – London Stock Exchange :

    بورس لندن با عنوان London Stock Exchange یا همان LSE در سال 1801 تاسیس شد، ولی ریشه آن به سال 1698 برمی گردد، جایی که اولین معامله سهام کاغذی در دنیا انجام پذیرفت. از این نظر بورس لندن قدیمی ترین بورس جهان است. در حقیقت London Stock Exchange تا پایان جنگ جهانی اول بزرگ ترین بازار بورس جهان است، اما بعد از آن NYSE جای آن را گرفت و حالا در جایگاه ششم بزرگ ترین بازارهای بورس جهان جای دارد. با این وجود LSE همچنان بزرگ ترین بازار بورس اروپا به شمار می رود.

  7. بورس اروپا – Euronext :

    بورس یورونکست در کشور هلند و شهر آمستردام واقع شده است، با این وجود در این بازار بورس، تنها سهام کشور هلند خرید و فروش نمی شود. در بورس Euronext سهام شرکت های هلند، پرتقال، بلژیک، فرانسه، ایرلند و انگلستان مورد معامله قرار می گیرد. این سازمان در سال 2000 تاسیس شد و نمایانگر اقتصاد کلی اروپا می باشد و ارز معاملاتی در آن نیز به همین واسطه یورو در نظر گرفته شده است.

  8. بورس شنژن چین – Shenzhen Stock Exchange :

    بازار بورس اوراق بهادار چین است، که در سال 1987 تاسیس شد. در حال حاضر سهام 1420 شرکت در بورس شنژن خرید و فروش می‌ شود و با ارزش بازار 2٫2 تریلیون دلار، هشتمین بازار بورس دنیا به حساب می آید. محل مرکزی بازار بورس شنژن، در شهر شنژن چین قرار دارد.

  9. بورس تورنتو کانادا – Toronto Stock Exchange :

    سهام کانادا در بورس سهام تورنتو یا همان TSX خرید و فروش می شوند. این بورس سهام در شکل کنونی خود در سال 1934 به عنوان حاصل ادغام بورس سهام تورنتو و بورس استاندارد معدن و سهام راه اندازی شد. بورس سهام در سال 1977 نخستین سیستم خرید و فروش به کمک کامپیوتر را تاسیس کرد که امروزه به وسیله تعداد زیادی از بازارها استفاده می شود. این بورس سهام در تورنتو قرار گرفته است به همراه با یک بازار جداگانه در مونترال. امروزه بیشتر از یک و نیم هزار سهام با مجموع سرمایه حدود 2.5 تریلیون دلار در این بورس سهام مورد معامله قرار می گیرد.

  10. بورس فرانکفورت آلمان – Deutsche Boerse :

    یکی از بازارهای مهم سهام دنیا بورس فرانکفورت آلمان است که از نظر سرمایه، در رتبه دوازدهم دنیا جای می گیرد، در فرانکفورت آلمان واقع شده است و به وسیله بورس آلمان اداره می شود و البته از شهرت بالایی برخوردار است. در سال 1919، شرکت های 89 کشور دنیا در فهرست شرکت های قابل معامله در بورس فرانکفورت قرار گرفته است. 90 درصد آن ها شامل شرکت های آمریکای شمالی و جنوبی، 1 درصد اروپائی، 19 درصد آسیائی و 6 درصد از استرالیا و اقیانوسیه می باشند.

مزیت های سرمایه گذاری در بورس جهانی

در ادامه این مقاله آموزشی رایگان به بررسی دقیق تر بازار تبادلات ارزی می پردازیم ولی قبل از آن، در ادامه دلیل تمرکزمان بر روی بازار تبادلات ارزی را بیان می کنیم و مزایای این بورس را نسبت به دیگر بورس ‌ها در سرمایه گذاری در بورس جهانی به شکل خلاصه بیان خواهیم کرد.

بورس جهانی

1) فعالیت 24 ساعته بازار : به علت باز بودن بانک ‌ها و موسسات مالی مختلف در سرتاسر دنیا و وظیفه اعلام قیمت در هر ساعتی از شبانه روز، به جز شنبه و یکشنبه، در هفته بازار تبادلات ارزی فعال و امکان انجام معماملات مختلف وجود دارد. وجود همیشگی خریدار و فروشنده، حجم بالای معاملات و تعدد شرکت کنندگان موجب شده است تا در هر زمانی، امکان نقد شوندگی دارایی افراد وجود داشته باشد و همیشه خریدار و فروشنده ای در نقطه مقابل فعالیت شما در بازار وجود دارد. همواره بانک ‌ها و موسسات طرف تجاری معامله گران مسئول نقد کردن دستورات شما در بازار به حساب می آیند و از این لحاظ هیچ گونه مشکل و یا نگرانی مثل بورس‌ های دیگر برای پیدا شدن خریدار و فروشنده دیده نمی شود.

2) اهرم افزایش سرمایه : تسهیلات سرمایه گذاری از سوی کارگزار به شکل اهرم به خریدار برای انجام معاملات صورت می پذیرد. میزان این تسهیلات در بازارهای گوناگون متفاوت و اغلب تا چند 100 برابر اصل سرمایه است.

3) معاملات دو طرفه : در راستای کسب سود در مورد کالاها تنها می ‌توان از پیش بینی روند صعودی قیمت ‌ها بهره گرفت، اما در بازار ارز به این دلیل که معاملات طبق ارزش گذاری دو نوع پول مشخص می شوند، با افزایش ارزش یک ارز متقابلا ارزش ارز مقابل کاهش پیدا خواهد کرد و از همین روی نه تنها از روند صعودی افزایش ارزش یک ارز بلکه از روند نزولی کاهش ارزش یک ارز می ‌توان سود به دست آورد. روند نزولی ارزش یک ارز در اصل روند صعودی ارزش ارز متقابل است.

4) احتمال کم تغییرات قیمت : به دلیل حجم بالای جابجایی مالی در بازار تبادلات ارزی و همین طور تعداد زیاد معامله گران، به همراه نوع قراردادهای متفاوتشان در بازار، احتمال پایینی برای جابجایی شدید و زیاد در بین جفت ارزهای اصلی وجود دارد. جالب است بدانید که اغلب در بازار تبادلات ارزی در بین جفت ارزهای اصلی و مهم، روزانه به صورت میانگین یک تا دو درصد جابجایی را نسبت به ارزش ذاتی آن جفت ارز مشاهده می کنیم که در قیاس با بازارهای کالا یا سهام مقدار بسیار کم تری به حساب می آید.

5) معاملات لحظه‌ ای : انجام معاملات لحظه ای از هر نقطه ای از دنیا، تنها با دسترسی به اینترنت یا تلفن فراهم است. یکی دیگر از مزایای، معاملات لحظه ای شفاف در بازار است که تا خبری به صورت جهانی و عمومی انتشار نیابد تاثیری بر بازار نخواهد داشت و این موضوع در بازار های جهانی از هر گونه شایعه پراکنی و هیجان کاذب در خرید و فروش جلوگیری خواهد کرد.

معایب سرمایه گذاری در بورس جهانی

1) همواره بورس بین المللی درگیر خطرهای سیاسی است. لازم به ذکر است که کشورهای گوناگون خطرات سیاسی خود را در سطوح مختلف عرضه می ­کنند و این در حالی است که سیاست داخلی با گذشت زمان عوض می شود و یک چالش مداوم را پیش روی خواهید داشت.

2) چنانچه شرکتی ورشکست شود، پرداختی ها در ابتدای امر به سهامداران ترجیحی، صاحبان اوراق قرضه و طلبکاران اعطا خواهد شد.

3) بورس بین المللی درگیر عوارض فرهنگی است. فرهنگ های گوناگون دارای نگرش ها، استاندار دها و انتظارات متفاوتی اند که قادرند مشکلاتی را برای معامله گران به وجود آورند.

4) ضرر سهام در مقابل اوراق قرضه این است که سهام چیزی برای بازگشت به سرمایه گذار تضمین نمی­ کند، پس امکان سود بالا با داشتن سهام بیشتر است، اما امکان از دست دادن سرمایه نیز وجود خواهد داشت.

5) ریسک ­های بسیار زیادی در نرخ ارز وجود دارد. به عبارتی دیگر یعنی این که نرخ ارز در بازارهای نوظهور ممکن است به شدت تغییر کند و پیش بینی امور مالی برای اهداف بودجه را سخت تر کند.

6) خطر از دست دادن کل سرمایه گذاری در بورس وجود دارد. چنانچه شرکتی ضعیف عمل کند، سرمایه گذاران سهام خود را به فروش می­رسانند و قیمت سهام را با روند نزولی متمادی کاهش می دهند.

بازار فارکس چیست ؟

در خصوص با این بازار باید گفت که در واقع بازار فارکس (foreign exchange market) به معنی بازار تبادل ارزهای خارجی و بزرگ ترین بازار مالی جهان محسوب می شود که تعداد زیادی از معامله ‌گران به دلیل این حجم بالای پول در گردش و قدرت نقدشوندگی بسیار بالای فارکس، ساعات معاملاتی طولانی و امکان استفاده از اهرم معاملاتی بالا جذب این بازار مالی جذاب و بین المللی می شوند. بازار ارز وقتی به وجود می آید که دو ارز به صورت پایاپای با یکدیگر معامله شوند.

فارکس چیست

در بازار تبادل ارز جهانی، ارزهای گوناگونی مانند؛ دلار آمریکا، یورو، پوند، ین و … به وسیله مؤسسات مالی بزرگ، بانک‌ ها، شرکت‌ های چندملیتی، تجار، شرکت‌ های بیمه ‌‌ای، شرکت‌ های صادرات و واردات، سفته ‌بازها و اشخاص حقیقی معامله می شوند. فعالیت در بازار فارکس به مهارت و اطلاعات بسیار بالایی احتیاج دارد و با توجه به ریسک و نوسانات بالا، تنها مناسب افرادی است که آموزش ‌های حرفه ‌ای را دیده باشند و دسترسی مناسبی به منابع معتبر داشته باشند.

نکته جالب توجه در خصوص با سرمایه گذاری و انجام معامله در فارکس این است که در ایران فعالیت در فارکس غیرقانونی اعلام شده است. این بازار مکان فیزیکی مشخصی ندارد و بانک‌ ها، مؤسسات و معامله ‌گران به وسیله شبکه الکترونیکی، یک ارز را در مقابل ارز دیگر معامله می‌ کنند. اگرچه ماهیت معاملات فارکس، خارج از بورس یا همان OTC که یعنی Over the counter می باشد، ولی مراکز اصلی تجارت ارز به‌ترتیب در لندن، نیویورک و توکیو قرار دارد و بانک ‌ها از سراسر دنیا در این معاملات شراکت دارند.

ابزار پیش بینی فارکس کدام است؟

در راستای تحلیل حرکات قیمتی جفت ارزهای گوناگون در بازار فارکس مثل کلیه بازارهای مالی دیگر، استفاده از تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال به تمامی دوستان پیشنهاد می شود. برای تحلیل بنیادی یک جفت ارز باید وضعیت اقتصادی و سیاسی دو ارز مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.

ازجمله عوامل اقتصادی می ‌توان به مواردی مانند؛ سیاست ‌های پولی بانک مرکزی و تمایل آن‌ ها به افزایش و یا کاهش نرخ بهره، میزان رشد اقتصادی، نرخ تورم و … اشاره داشت که لیست کامل این اطلاعات و رویدادهای اقتصادی تحت عنوان تقویم اقتصادی در بسیاری از سایت‌های معتبر مانند forexfactory ، fxstreet به ‌همراه پیش ­‌بینی کارشناسان خبره ارائه می‌شود و باتوجه به عدد گزارش‌ شده و تفاوت آن با میزان پیش ‌بینی شده یا مقادیر دوره‌ های پیش، ارزش یک جفت ارز در مقابل جفت ارز دیگر تقویت یا تضعیف می شود.

همان طور که می دانید، اخبار سیاسی مثل انتخابات، جنگ و … نیز تأثیر مستقیم بر چشم ‌­­انداز سرمایه‌ گذاران از روند آتی نرخ ارز کشورهای گوناگون دارد و باید به صورت مستمر به وسیله معامله ­‌گران مورد توجه قرار گیرد. برای مثال با انتشار نتیجه رفراندوم جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا، ارزش پوند در مقابل ارزهای دیگر کاهش شدیدی را به خود دید.

در بازار معاملات ارزی به علاوه تحلیل بنیادی یا همان تحلیل فاندامنتال، به ‌علت حجم بالای معاملات و حضور سرمایه ­‌گذاران بزرگ، نمودار تغییرات قیمتی نیز دارای اعتبار بالایی می باشد و بهره‌ گیری از تحلیل تکنیکال می‌ تواند کمک بسیار مناسبی به پیش ‌بینی رفتار آینده قیمت کند.

سود و زیان در فارکس به چه صورت است؟

در بازار فارکس سود و زیان حساب معاملاتی در لحظه، با توجه به تغییرات ارزش جفت ارزها و متناسب با حجم پوزیشن‌ های معاملاتی به مانده ‌حساب آن ‌ها افزوده و از آن کم می شود. لزوم توجه به مبحث مدیریت سرمایه و رعایت حجم مناسب حساب معاملاتی نیز در اینجا بیشتر از همیشه حس می شود، به این دلیل که امکان دارد تحلیل شما از روند میان ‌مدت یا بلند مدت یک جفت ارز به صورت صحیح باشد، ولی چنانچه پیش از اقدام به انجام معامله نسبت به تعیین حد زیان خود اقدام نکنید و بر مبنای آن حجم معاملاتی مناسب را انتخاب نکنید، تنها یک اصلاح عمیق در خلاف روند اصلی حرکت می ‌تواند موجب زیان سنگین یا از بین رفتن کل حساب معاملاتی شما گردد.

بازار بورس فارکس

در واقع می توان گفت که شما با تحمل این زیان در کنار بار روانی بسیار، حتی درصورتی ‌که شما سرمایه مجدد برای ورود به بازار داشته باشید، به یک تلاش دو چندان احتیاج دارید تا به پله قبل بازگردید و مثل معاملات سهام، مسکن و … در شرایط نزول قیمتی نمی ‌توانید دارایی خود را حفظ کنید تا طبق تحلیل بلندمدت خود در آینده آن را به قیمت مدنظر خود بفروشید. این موضوع را همواره در خاطر داشته باشید که در فارکس انجام معامله بدون قرار دادن حد زیان، مثل پریدن از یک هواپیما بدون چتر نجات خواهد بود.

معاملات در فارکس به چه صورت است؟

همان طور که می دانید، نخستین گام به منظور شروع خرید و فروش در بازار ارز انتخاب یک کارگزار مناسب است و برای انجام معاملات ارزی افراد باید با کارگزار موردنظر خود قرارداد ببندند و مبلغی که برای سرمایه ‌گذاری در این بازار در نظر دارند را به‌ عنوان سپرده به ‌حساب کارگزار واریز کنید. شایان ذکر است که این سپرده پشتوانه انجام معاملات است و به نام خود مشتری باز می گردد.

در گام بعدی کارگزار، نام کاربری و رمز عبوری را به‌ حساب معاملاتی باز شده، تخصیص می دهد تا توسط آن مشتری بتواند به وسیله نرم ‌افزار معاملاتی بر خط کارگزاری به انجام معاملات ارزی خود بپردازد. به همان صورت که پیش تر هم اشاره داشتیم، هر کارگزار جهت انجام دستورات معاملاتی مشتریان خود، نرم ‌افزار معاملاتی ویژه ای را تدارک دیده است تا به وسیله آن بتواند با مشتری‌ های خود ارتباط برقرار کرده و درعین ‌حال که آن ‌ها را از روند قیمت ‌ها آگاه می کند، شرایطی را ایجاد کند که در راستای آن بتوانند مراحل انجام یک معامله را به ثبت برسانند.

معمولان به این صورت است که این مراحل شامل دریافت تقاضاهای پیش ‌خرید، پیش ‌فروش و باز کردن و بستن معاملات بر روی کالاها یا ارزهای بخصوص است که هر کارگزار با استفاده از نرم ­‌افزار ویژه ای این خدمات را ارائه می‌ دهد و بعضی اوقات این امکان وجود دارد که این پلتفرم در بین بسیاری از کارگزاری ‌ها مشترک باشد؛ مثل نرم ‌افزار متاتریدر که از معروف‌ ترین نرم ­‌افزارهای معاملات بازار فارکس به حساب می آید و شرکت روسیه ای به نام MetaQuotes آن را طراحی و به بازار عرضه کرده است.

آخرین نسخه این نرم ‌افزار بیش از 20 زبان مختلف دنیا از جمله فارسی را پشتیبانی می کند. گفتی است که به صورت کلی هر فرد مواردی مثل نوع ارز مورد معامله، قیمت انجام‌شده معامله، حجم معامله و تعیین نوع عملیات اعم از خرید یا فروش را در اکانت نرم‌ افزار معاملاتی خود می بیند و کارگزاران در ازای این خدمات کارمزد معاملاتی می گیرند.

اصطلاحات مهم سرمایه گذاری در بورس جهانی

  • واحد سنجش تغییرات جفت ارزها یا همان Pips : به دلیل حجم بالای معاملات در فارکس و دیگر بورس های جهانی، اغلب نرخ برابری ارزها تا 4 یا 5 رقم اعشار محاسبه می ‌شوند و به رقم چهارم بعد از اعشار پیپ یا Point گفته می شود. به عنوان مثال چنانچه قیمت یورو به دلار از 1٫1602 به 1٫1609 برسد، می ‌گوییم ارزش یورو نسبت به دلار ۷ پیپ افزایش‌ پیدا کرده است.
  • واحد اندازه‌ گیری حجم معاملات یا همان Lot : واحد اندازه ‌گیری حجم معامله در بازار مبادلات ارز ، لات است. در اکثر قراردادها هر لات برابر با 100000 واحد ارز پایه است که در بیشتر جفت ارزها معادل 10 دلار سود یا زیان در هر پیپ است. حداقل حجم معامله نیز در بیشتر بروکرها برابر 0.01 لات است.
  • مفهوم اسپرد یا همان Spread و قیمت خرید و فروش یا همان Bid & Ask : در بازار های بورس جهانی (فارکس)، برای هر جفت ارز در هر لحظه دو قیمت متفاوت وجود دارد. یکی قیمتی است که شما قادرید در آن قیمت خرید انجام دهید که این نرخ را Ask می‌ گویند و دیگری قیمتی است که شما قادرید در آن قیمت فروش انجام دهید و این قیمت را Bid می ‌گویند. فرق این دو قیمت را اسپرد نام گذاری می کنیم که در بروکرهای مختلف، نرخ متفاوتی برای آن در نظر گرفته شده است. اسپرد در حقیقت هزینه ‌ای است که معامله ‌گر برای انجام معامله خود پرداخت می کند.

بورس نزدک (NASDAQ) چیست؟

فرابورس نزدک آمریکا یا همان NASDAQ ، بزرگ ‌­ترین بازار الکترونیک دنیا در قلب آمریکا است. بورس نزدک، در میدان تایمز شهر نیویورک واقع شده است. جالب است بدانید که NASDAQ مخفف عبارت “National Association of Securities Dealers Automated Quotations system” به معنی “سامانه اعلام قیمت خودکار انجمن ملی معامله ‌گران اوراق بهادار” است. این بازار در تاریخ 8 فوریه 1971 میلادی به وسیله انجمن ملی معامله‌ گران اوراق بهادار راه اندازی شد و نخستین بازار سهام الکترونیکی دنیا نام گرفت. در ابتدای راه اندازی، تنها یک کامپیوتر برای داده­‌ های اطلاعاتی داشت و عملاً ارتباطی بین خریداران و فروشندگان برقرار نبود.

بورس نزدک چیست

این بازار موجب کم شدن مقداری از سپرده‌ ها شد. نزدک از نظر امنیتی مثل سیستم کنترل برق آمریکا یا سیستم کنترل پرواز از حساسیت خاصی برخوردار است. البته در نظر داشته باشید که این به معنای غیر قابل نفوذ بودن آن نیست و جالبه بدونید که همین چند وقت پیش بود که نزدک هک شد، با این حال سیستم اینترنتی مبادلات ارزی نزدک همچنان جزو امن ‌ترین سیستم ‌های امنیتی محسوب می شود. نزدک دارای بیش از 3200 کمپانی شامل شرکت‌ های ارتباطی، مخابراتی، حمل و نقل، خدمات مالی و … می باشد.

بر خلاف بازار وال ‌استریت و بورس نیویورک، بازار NASDAQ به صورت کامل الکترونیکی است. تا سال 1987، بیشتر معاملات به وسیله تلفن صورت می پذرفت، ولی در جریان حادثه اکتبر 1987، اشاره به دوشنبه سیاه، بازاریاب‌ ها به تلفن‌ ها پاسخ نمی ‌دادند و از همین روی سیستم انجام دستورات کوچک که شیوه‌ ای الکترونیکی برای وارد کردن معاملات معامله ‌گران بود برقرار شد. در نظر داشته باشید که نزدک بزرگ ‌ترین بازار بورس معاملات ایالات متحده به حساب می آید. ارزش بازار بورس نزدک در روز نوشتن این مقاله 10 تریلیون دلار بوده و حجم معاملات آن به 982 میلیارد دلار می ‌‌رسد که رقم بسیار قابل توجهی است. توجه داشته باشید که بازار بورس نزدک آمریکا با نیویورک فرق دارد.

رویداد های مهم نزدک در طول تاریخ

  • در سال 1971 راه اندازی شد.
  • بازاری است که وسیله افزایش معاملات فرابورسی را فراهم می آورد.
  • اولین بازار سهام الکترونیکی در دنیاست که قابلیت حمایت بیت کوین را نیز دارد.
  • در اولین روز فعالیت نزدک در 8 فوریه سال 1971، 2500 سهام فرابورسی مورد معامله قرار گرفت.
  • در سال 1990 به عنوان یک رقیب جدی برای بورس نیویورک محسوب شد.
  • در سال 1994 از لحاظ سهم معاملات سالانه از بورس نیویورک پیشی گرفت.

سطوح بازار بورس نزدک

بازار بورس نزدک از سه سطح گوناگون برخوردار است که هر کدام از این سطوح برای سرمایه گذاری گروه های مختلف سرمایه گذار در نظر گرفته شده است. در ادامه این سه سطح را به صورت مجزا بررسی خواهیم کرد :

  • بازار سرمایه – Capital Market : این بازار برای شرکت های گوناگون در اندازه کوچک طراحی شده است. در حقیقت شرکت هایی که مقیاس کوچکی دارند، قادرند سهام خود را در این سطح از بازار بورس نزدک ارائه دهند. قابلیت حائز اهمیت این سطح از بازار سخت گیری بسیار کم بورس نزدک در مورد شرکت ها و سرمایه گذاران این قسسمت از بازار به حساب می آید. این سطح از بازار سرمایه را “کلاه کوچک” نیز نامیده اند.
  • بازار جهانی – Global Market : سطح دومی که در بازار بورس نزدک تعبیه شده است، بازار جهانی نام دارد که به “کلاه متوسط Mid Cap” نیز شهرت دارد. این سطح از بازار نزدک کمتر مورد توجه شرکت ها قرار دارد. به طور کلی بازار موسوم به بازار جهانی نزدک شامل ۱۴۵۰ سهام است و شرایط و استانداردهای خاص خود را دارد.
  • بازار انتخاب جهانی – Global Select Market : یک بازار بزرگ سهام که برگزیدگان بازار جهانی در بورس نزدک هستند. این بازار شامل سهام هایی از کشور آمریکا و همین طور سهام بین المللی است و ترکیبی از انواع سهام های جهانی را در بر می گیرد. در هر ماه اکتبر، اداره مالکیت نزدک، لیست شرکت های گوناگون را مورد بررسی خود قرار داده و تعیین می کند که کدام سهام واجد شرایط قرارگیری در بازار منتخب جهانی است.

بورس نزدک

شاخص NASDAQ-100 چیست؟

در سال 1985 میلادی، شاخص “NASDAQ-100” به جهانیان معرفی شد. نزدک -100 یک شاخص بازار سهام است که 100 شرکت بزرگ غیر مالی نزدک را در بر می ‌گیرد. وزن شاخص هر شرکت طبق میزان سرمایه آنها مشخص می گردد. شرکت­‌ های مالی در این فهرست قرار ندارند و شرکت ­‌های خارج از آمریکا در آن دیده می شوند.

نحوه سرمایه گذاری در شاخص نزدک-100

نزدک – 100 معمولا به صورت NDX در بازارهای مشتقات است. قراردادهای آتی مربوط به آن، در بورس کالاهای شیکاگو داد و ستد می شود. شاخص ها از همه نظر، دارایی ‌هایی هستند که ما قادریم آن را به شکل آنلاین خرید و فروش نماییم. این امکان وجود دارد که با CFD پیش بینی کرد.

شما عزیزان قادرید یک CFD آزمایشی را شروع کنید و یک حساب نمایشی را در کارگزاری باز کنید. حساب آزمایشی، یک حساب عملی است که به شما اجازه خواهد داد تا معاملات روزانه با طیف وسیعی از ابزارهای مالی، از سهام، فیوچرز گرفته تا گزینه‌ هایی مثل؛ CFD ها و ارزهای دیجیتال را تمرین کنید.

انواع سفارشات حد در بورس جهانی – Limit Markets

Limit :

1) Sell Limit : دستوری است که وقتی قیمت در حال افزایش است و شما بر این باورید که قیمت به محدوده قیمتی خاصی می رسد و تغییر روند می دهد، قرار می دهید تا چنانچه قیمت از محدوده مورد نظر شما عبور کرد و مجدد برگشت، این سفارش فعال شود.

2) Buy Limit : دقیقا برعکس توضیحات مورد اولی است که یعنی وقتی که قیمت در حال کاهش است و شما تشخیص می دهید که روند وقتی به محدوده قیمتی خاصی برسد، تغییر می کند تا بتوانید از این مدل سفارش استفاده کنید.

Stop :

1) Sell Stop : زمانی که قیمت در حال کاهش است و شما بر این باورید که همچنان روند نزولی خواهد بود، اما بنا دارید که در محدوده خاصی سوار روند شوید و یا این که بعد از عبور از محدوده خاصی از قیمت وارد معامله شوید، می توانید از این نوع سفارش استفاده نمایید.

2) Buy Stop : دقیقاً برعکس مورد قبلی است و در حقیقت زمانی که قیمت در حال افزایش است و شما بر این باورید که همچنان رشد کند، اما پس از محدوده خاصی به عنوان مثل شکستن مقاومت خاصی میخواهید وارد معامله شوید، می توانید از این مدل سفارش استفاده نمایید.

سرمایه گذاری در بورس جهانی

بازار بورس ژاپن 

یک ژوئن سال 1878 زمانی است که بازار معاملات سهام به عنوان نماد اوراق بهادار و بازارهای مالی ژاپن متمرکز شد. متمرکز شدن معاملات جهش بزرگی در وضعیت بازار سهام ژاپن بود و شرایط اقتصادی خاصی را در این زمان ایجاد کرد. معاملات سهام توکیو در 30 آوریل 1999 در تلاش برای سرعت دادن به سرعت معاملات و کاهش هزینه ‌های معاملات اوراق بهادار شرکت‌ های عضو بسته شد. این تصمیم به دنبال ایجاد بهره وری بیشتر در بازار توکیو گرفته شد. سرانجام بورس اوراق بهادار توکیو با نماد TSE در تاریخ 9 مه 2000 به عنوان نماد جدید بازار توکیو راه اندازی شد.

بورس اوراق بهادار توکیو بازار سهام اصلی ژاپن، واقع در توکیو و یکی از بزرگ ترین بازارهای جهانی اوراق بهادار به حساب می آید. انجام مبادلات برای نخستین بار در سال 1878 شروع شد. در حقیقت این بازار به این دلیل راه اندازی شد تا اوراق قرضه دولتی که اخیرا به سامورایی ‌های سابق صادر شده بود، عرضه شود. در ابتدا اوراق قرضه دولتی، طلا و نقره ارزهای اصلی قسمت عمده‌ ای از تجارت مبادلات را تشکیل می‌ داد. البته در نظر داشته باشید که با رشد و نوسازی اقتصاد ژاپن، تجارت سهام در دهه 1920 غالب شد. بورس توکیو، همراه با دیگر بورس ‌های ژاپنی، از 1945 تا 1949 بسته شد و پس از این که به وسیله مقامات اشغالگر آمریکا سازماندهی شد، دوباره فعالیت خود را از سر گرفت.

بازار بورس ژاپن

در دهه پس از جنگ، بورس توکیو اهمیت بیشتری نسبت به رقیب اصلی خود یعنی بورس اوراق بهادار اوساکا داشت و در اواخر قرن 20، بیش از 90 درصد از معاملات اوراق بهادار در ژاپن را تشکیل می ‌داد. همزمان با رشد پدیده اقتصاد ژاپن، در سال 2001 بورس توکیو تبدیل به یک شرکت سهامی عام شد. بورس توکیو توانست به عنوان یکی از حائز اهمیت ترین بورس‌ های آسیایی در آن زمان خود را مطرح کند. تا پیش از اقدام دو بورس توکیو و اوساکا، بورس اوراق بهادار توکیو با عضویت 225 شرکت بزرگ ژاپن یک ابزار مبادلاتی مالی مجاز تحت قانون مالی و بورس اوراق بهادار ژاپن به شمار می رفت.

بورس توکیو در ارائه امکانات بازار برای تجارت اوراق بهادار، انتشار قیمت ‌های سهام، تضمین تجارت عادلانه اوراق بهادار و سایر ابزارهای مالی و دیگر مسائل مربوط به بهره برداری از بازار ابزار مبادلاتی مالی، فعالیت داشت. فعالیت بورس توکیو موجب شد تا اقتصاد ژاپن رشد نسبتا مناسبی را در سال‌ های مختلف داشته باشد و همین امر، اهمیت این بورس برای دولتمردان ژاپن را به اثبات رسانید. جالب است بدانید که شاخص قیمت سهام توکیو TOPIX و شاخص قیمت سهام نیکی Nikkei 225 از مهم ترین شاخص های بورس اوراق بهادار ژاپن محسوب می شود.

چگونه در بورس جهانی سرمایه گذاری کنم ؟

در نظر داشته باشید که به منظور سرمایه گذاری در بورس جهانی و خرید مستقیم سهام خارجی دو راه وجود دارد؛ می­ توانید با یک کارگزار در کشور خود یک حساب بین المللی افتتاح کنید و در این صورت کارگزاران همه خدمات را به شما ارائه خواهند داد. مورد دیگر، افتتاح حساب به وسیله یک کارگزار محلی در کشور مقصد است. از آنجا که به دلیل تحریم ­های بانکی سرمایه گذاری ایران در بورس اوراق بهادار و شرکت ­های خارجی با مشکلات زیادی همراه است، شرکت در بازار خرید و فروش ارز یا فارکس به سادگی امکان پذیر است.

سرمایه گذاری در بورس جهانی

نتیجه گیری و کلام پایانی

همانطور که ملاحظه کردید، ما در این مقاله آموزشی رایگان ابتدا به توضیحات مختصری راجب سرمایه گذاری در بورس جهانی پرداختیم و در ادامه انواع بازار بورس جهانی را که به چهار بخش؛ بازار سهام، بازار اوراق بهادار، بازار کالاها و بازار تبادلات ارزی یا همان فارکس تقسیم بندی می شوند را بیان کردیم و سپس 10 بورس معتبر دنیا که ارزشمند ترین و بهترین بورس های جهانی در سراسر جهان به حساب می آیند را مورد بررسی قرار دادیم و توضیحات مختصری در خصوص با هر یک به شما عزیزان دادیم تا دید مناسبی درباره آن ها پیدا کنید.

همچنین به ذکر مزایا و معایب سرمایه گذاری در بورس جهانی پرداختیم و بازار بورس فارکس، بازار بورس نزدک آمریکا و بازار بورس ژاپن را موشکافانه تر مورد بررسی قرار دادیم و در انتها به این سوال که چگونه در بورس جهانی سرمایه گذاری کنم پاسخ دادیم و مطلب رو به انتها بردیم.

در انتها امیدوارم از این مقاله جامع نهایت استفاده رو برده باشید. هر گونه سوال و یا ابهامی درباره سرمایه گذاری در بورس جهانی داشتید، از بخش ارسال نظرات و دیدگاه ها با تیم مای مانی در ارتباط باشید.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *