پذیره نویسی صندوق پالایشی یکم (دارا دوم) | همه چیز راجب نماد پالایش

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
پذیره نویسی صندوق پالایشی یکم

همانطور که میدانید پذیره نویسی صندوق پالایشی یکم یا همان نماد دارا دوم در بورس و همین طور از طریق بانک و اپلیکیشن های موبایلی آغاز شده است و فرآیند پذیره نویسی صندوق پالایشی یکم تا پایان روز 19 شهریور ماه نیز ادامه خواهد داشت، مگر این که مسئولیت برای تمدید مهلت پذیره نویسی پالایشی یکم (دارا دوم) اقدام کنند که در این صورت مطلب را بروزرسانی میکنیم. هر شخصی در مجموع صندوق دارا یکم و پالایشی یکم (دارا دوم) میتواند تا سقف 5 میلیون تومان خرید داشته باشید و 20 درصد تخفیف دریافت کند. خرید صندوق پالایشی یکم از بورس به تمامی افرادی که کد بورسی دارند پیشنهاد میشود و جذابیت بسیار زیادی برای سرمایه گذاری دارد. در ادامه هر چیزی که در خصوص پذیره نویسی صندوق پالایشی یکم نیاز باشد بدانید را آورده ایم تا از مطالب و اخبار دیگر در این زمینه بی نیاز باشید.


پذیره نویسی صندوق پالایشی یکم

صندوق etf پالایشی یکم اخیرا به بازار آمده و می ‌توان تا سقف 5 میلیون تومان در این صندوق سرمایه‌ گذاری کرد. هرچند صندوق‌ پالایشی یکم را اکثرا به نام دارا دوم می ‌شناسند، ولی آنطور که در اطلاعیه سازمان خصوصی ‌سازی آمده، نامش پالایشی یکم است و با نماد پالایش در بورس به ثبت رسیده است. برخی افراد می‌ گویند با توجه به اینکه قیمت در نظر گرفته شده برای آن پایین است و تخفیف 20 درصدی برای آن لحاظ شده است، می ‌تواند بازدهی خوبی نصیب سرمایه ‌گذار‌ها نماید و برخی دیگر بر این باورند که با توجه به تجربه‌ هایی که در مورد صندوق ETF دارا یکم به دست آورده اند، سرمایه ‌گذاری مستقیم در شرکت‌ های پالایشگاهی میتواند گزینه به مراتب مناسب تری به حساب آید.

همه چیز درباره پذیره نویسی صندوق پالایشی یکم

همان طور که میدانید، دومین صندوق سرمایه ‌گذاری پالایشی یکم با نماد پالایش که بعضا آن را به نام دارا دوم صدا می ‌زنند، از باقیمانده سهام دولت در چهار پالایشگاه اصفهان، تهران، بندرعباس و تبریز تشکیل شده و ارزش کلی آن رقمی حدود ۷۵ هزار میلیارد تومان برآورد می ‌شود و با تخفیف ۲۰ درصدی حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان در قالب صندوق ETF پالایش یکم قرار است به مردم واگذار شود. آن طور که در اطلاعیه سازمان خصوصی ‌سازی در خصوص پذیره‌ نویسی صندوق ETF پالایشی یکم آمده است، هر نفر می‌ تواند مجموعا تا سقف 5 میلیون تومان در صندوق واسطه گری دارا یکم و پالایش یکم سرمایه‌ گذاری نماید.

پیشنهاد مطالعه : نحوه پذیره نویسی در صندوق etf بورس

از آنجا که حدود 3 میلیون نفر دارا یکم خریده‌ بودند، اگر آن‌ ها برای خرید واحد‌های صندوق ETF پالایش یکم اقدام نمایند، نهایتا می‌ توانند تا ۹ هزار میلیارد تومان در پذیره‌ نویسی صندوق پالایش یکم شرکت کنند و برای ۵۱ هزار میلیارد تومان باقی‌ مانده تقریبا ۱۰ میلیون نفر دیگر نیاز خواهد بود. به عبارتی واحد‌های این صندوق را می ‌تواند به ۱۳ میلیون نفر به فروش رساند. از آنجا که چنین مشارکتی تقریبا بعید است، احتمالا مثل دارا یکم بخشی از واحد‌های پالایش یکم هم بدون مشتری باقی بماند!

پذیره نویسی صندوق پالایشی یکم

نحوه ارزش گذاری واحد‌های صندوق ETF پالایش یکم بدین شکل است که قیمت پایانی سهام هر نماد در روز پیش از شروع پذیره‌ نویسی یعنی 4 شهریور ماه مبنا قرار گرفته است و شرکت ملی نفت سهام خود را با ۲۰ درصد تخفیف روی این قیمت‌ ها به صندوق ETF پالایشی یکم واگذار خواهد کرد. در این روز قیمت پایانی شپنا 3504 تومان بود که با تخفیف ۲۰ درصدی، به قیمت 2803 تومان در قالب صندوق ETF در اختیار مردم قرار خواهد گرفت. در پایان معاملات 5 شهریور قیمت پایانی شتران 3475 تومان رسید و با تخفیف ۲۰ درصدی 2780 تومان قیمت ‌گذاری شده است. همچنین شبندر 5 شهریور 4028 تومان قیمت خورد و قرار است با قیمت 3222 تومانی در صندوق ETF قرار گیرد.

در نهایت قیمت پایانی شبریز در همین تاریخ 4316 تومان بود و این یعنی دولت قیمت فروش سهام این شرکت در صندوق ETF را 3453 تومان در نظر خواهد گرفت. این را در نظر داشته باشید که هر واحد صندوق سرمایه ‌گذاری ETF پالایشی یکم ۱۰ هزار تومان است و از ۳۱ درصد شتران، ۳۱ درصد شپنا، ۲۴ درصد شبندر، ۸.۸ درصد شبریز و پنج درصد پول نقد برای بازارگردانی تشکیل شده است. هر کدام از متقاضیان می ‌تواند تا سقف 5 میلیون تومان یعنی ۵۰۰ واحد سرمایه‌ گذاری این صندوق را خریداری کنند ولی افرادی که 200 واحد از صندوق دارا یکم را خریداری کرده بودند، پذیره نویسی صندوق پالایشی یکم را میتوانند با خرید 300 واحدی به اتمام برسانند.


درس های مهمی که از دارا یکم گرفتیم!

در نظر داشته باشید که حائز اهمیت ترین تجربه دارا یکم، صبر کردن تا روز آخر پذیره‌ نویسی است. پذیره‌نویسی دارا یکم از ۱۴ اردیبهشت ‌ماه شروع شد و تا ابتدای خردادماه ادامه داشت. در این دوره تغییراتی در قیمت ‌گذاری واحد‌ها و شیوه پذیره ‌نویسی رخ داد. برای همین بهتر است کمی صبور باشید و تا پایان دوره پذیره‌نویسی یعنی ۱۹ شهریورماه منتظر بمانید تا تغییرات پالایشی یکم به صورت کامل تعیین گردد. به عنوان مثال در ابتدا قرار بود دارا یکم بعد از دو ماه قابل معامله شود، اما در هفته پایانی پذیره‌ نویسی این مورد به 1 ماه کاهش یافت.

احتمالا زمان شروع معاملات واحد‌های صندوق سرمایه ‌گذاری پالایشی یکم اواخر مهرماه خواهد بود، لذا دقت داشته باشید که تا آن موقع قادر نیستید واحدهایتان را به فروش برسانید. زمان آغاز معاملات دارا یکم، خیلی از سهامداران با مشکل اضافه کردن واحدهایشان به پرتفوی کارگزاری مواجه شدند. به ویژه آن ‌هایی که از طریق بانک پذیره‌ نویسی کرده بودند و باید منتظر تغییر کارگزار ناظر می ‌ماندند. در ابتدای معاملات، قیمت واحد‌ها خیلی بالاتر از ارزش واقعی ‌آن بود، به صورتی که آن زمان هر واحد دارا یکم حدود 28 هزار تومان ارزش داشت، ولی در بورس تا 34 هزار تومان قیمت خورد که معاملات آن لغو و دامنه نوسان 10 درصدی برای آن لحاظ شد.

پیشنهاد مطالعه : صندوق پالایش یکم چیست و خرید آن توصیه میشود یا خیر؟

در ادامه قیمت واحد‌ها ریزش ناگهانی پیدا کرد و به 25 هزار تومان رسید. این اتفاق امکان دارد برای صندوق پالایشی یکم هم تکرار شود، به این خاطر که این صندوق ‌ها بازارگردان ندارند. به این معنا که هیچکس تضمین نمی ‌کند شما بتوانید واحدهایتان را در قیمت مناسب و ارزش واقعی آن به فروش برسانید، به عنوان مثال این روز‌ها ارزش دارا یکم پایین تر از NAV هر واحد دارا یکم در حال معامله است و در خرید و فروش واحد های دارا یکم به خالص ارزش دارایی های صندوق کم ترین توجه را شاهد هستیم. واحد‌های صندوق ETF پالایشی یکم مانند دیگر صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری قابل ابطال نیست و برای فروش آن صرفا باید روی قیمت معاملات بورس حساب باز نمایید.


سرمایه گذاری در صندوق پالایشی یا نمادهای پالایشی؟

در حقیقت موافقان شرکت در پذیره نویسی صندوق پالایشی یکم بر این باورند که تخفیف ۲۰ درصدی دولت روی قیمت پایانی سهام پالایشگاه ‌ها که در ریزش هفته های اخیر بورس به حداقل ممکن رسیده، شرکت در این پذیره ‌نویسی را جذاب تر از همیشه کرده است، به ویژه این که اخیرا هزینه مواد اولیه یا همان نفت خام برای پالایشگاه‌ ها با کاهش چشمگیری مواجه شده است و می ‌تواند نقش بسیار مثبتی در سودآوری این شرکت‌ ها ایفا نماید. از طرفی خبر‌هایی در خصوص برنامه افزایش سرمایه شرکت ‌های پالایشگاهی به گوش می خورد که می‌تواند بازدهی مثبت شرکت ‌های پالایشگاهی در میان مدت و بلند مدت را قوی تر از همیشه تضمین نماید.

در طرف مقابل مخالفان شرکت در پذیره ‌نویسی صندوق پالایشی یکم با در نظر گرفتن ارزشمند بودن سهام شرکت‌ های پالایشگاهی، بر این باورند که سرمایه ‌گذاری مستقیم در سهام این شرکت ‌ها یعنی خرید سهام شپنا، شتران، شنبدر و شبریز می‌ تواند گزینه به مراتب مناسب تری از خرید واحد‌های صندوق سرمایه‌ گذاری پالایشی یکم به حساب آید. به خاطر این که در چنین حالتی می ‌توانند هر زمانی که اراده کردند سهام خود را به فروش برسانند و دیگر نیاز نیست یک ماه منتظر شروع معاملات واحد‌های صندوق پالایش یکم یا همان دارا دوم بمانند.

از طرفی در صورت سرمایه ‌گذاری مستقیم در سهام پالایشگاه‌ ها دیگر نگران اختلاف قیمت معاملات و ارزش واقعی واحد‌های نخواهید بود. افرادی که به جای دارا یکم، سهام بانک ‌ها و بیمه‌ ها را خریداری کرده بودند، حالا حدود ۳۶ درصد بیشتر از خریداران واحد‌های صندوق دارا یکم در سود هستند! به خاطر این که صندوق دارا یکم چندین درصد زیر nav در حال معامله شدن است و همچین اختلافی امکان دارد برای واحد‌های صندوق پالایشی یکم هم رخ دهد و همین مورد خرید مستقیم سهام شپنا، شتران، شبندر و شبریز را جذاب ‌تر می‌ کند.

“هر دو دیدگاه کاملا منطقی و از ابعاد مختلف به این موضوع پرداختند و تصمیم گیری نهایی با شما عزیزان خواهد بود”


راهنمای خرید صندوق پالایشی یکم

از چهارشنبه 5 شهریورماه به مدت دو هفته تا ۱۹ شهریور فرصت دارید تا در پذیره ‌نویسی صندوق ETF پالایشی یکم شرکت کنید. هر واحد این صندوق ۱۰ هزار تومان است و هر کس می‌تواند تا سقف 5 میلیون تومان یعنی 500 واحد سفارش خرید ثبت کند. آن‌ دسته از افرادی که پیش از این دارا یکم خریده بودند، شرایط متفاوتی دارند. طبق اطلاعیه سازمان خصوصی ‌سازی، جمع سرمایه ‌گذاری در دارا یکم و پالایشی یکم 5 میلیون تومان است و این یعنی چنانچه قبلا 2 میلیون تومان دارا یکم خریده بودید، این بار تا سقف 3 میلیون تومان یعنی 300 واحد امکان خرید پالایشی یکم دارید. 

پذیره نویسی صندوق پالایشی یکم

چنانچه ثبت نام برای کد بورسی را انجام داده اید و کد بورسی دارید، میتوانند از طریق کارگزاری ‌ها برای شرکت در پذیره ‌نویسی اقدام نمایید. برای این کار باید نماد پالایش را در فهرست نماد‌های بازار جستجو کنید و برای خرید حداکثر ۵۰۰ واحد سفارش ثبت کنید. توجه داشته باشید که بعد از پایان معاملات امکان دارد با پیام لغو سفارش مواجه شوید، ولی این به معنای حذف سفارش خرید شما نخواهد بود و لازم نیست دوباره برای خرید اقدام کنید. در چنین حالتی پول اضافه از حساب شما کسر شده و بازگشت آن امکان دارد چند روز به طول بی انجامد. در پذیره ‌نویسی دارا یکم آن‌ هایی که کد بورسی داشتند، از بانک ‌ها هم می‌ توانستند برای خرید دارا یکم اقدام کنند، ولی در صندوق جدید، پذیره ‌نویسی برای فعالان بورس، صرفا از طریق کارگزاری ‌ها امکان ‌پذیر خواهد بود.

پیشنهاد مطالعه : ورود به بورس با کد بورسی چطور امکانپذیر است؟

اگر هم کد بورسی ندارید، قادرید با کد ملی خود برای شرکت در پذیره ‌نویسی اقدام کنید. برای این کار شبکه بانکی به کمکتان می ‌آید و برای ثبت سفارش می ‌توانید در کنار مراجعه حضوری به شعبه بانک، از سامانه‌ های اینترنت ‌بانک، موبایل بانک یا بعضی اپلیکیشن ‌های کیف پول نیز بهره بگیرید. این موضوع را در خاطر داشته باشید که در چنین شرایطی سفارش شما در کارگزاری همان بانک ثبت خواهد شد. به عنوان مثال چنانچه از بانک ملی برای شرکت در پذیره ‌نویسی استفاده کنید، نهایتا واحد‌های شما در کارگزاری بانک ملی ثبت شده و از آن طریق میتوانید اقدام به فروش نمایید.

به صورت کلی در نظر داشته باشید که برای فروش واحد‌های حتما نیاز است کد بورسی داشته باشید. برای همین بهتر است در فرصت باقی ‌مانده تا زمان انجام معاملات کد بورسی دریافت کنید. برای اینکه دچار دردسر نشوید، بهتر است سراغ همان کارگزاری بانکی بروید که از آنجا برای پذیره‌ نیوسی اقدام کرده‌ اید، بروید. در چنین شرایطی زمانی که واحد‌های پالایشی یکم قابل معامله شود، مستقیما این واحد‌ها به ترکیب دارایی یا پرتفوی شما در کارگزاری بانک مورد نظر می ‌آید و به تغییر کارگزاری ناظر احتیاجی پیدا نخواهید کرد. در طرف مقابل اگر در کارگزاری دیگری ثبت نام کنید، لازم است برای فروش واحد‌ها کارگزار ناظر خود را تغییر دهید که این مورد حداقل سه روز به طول می انجامد.


بانک ‌های منتخب برای پذیره نویسی صندوق پالایشی یکم

بانک ‌های منتخب برای خرید صندوق پالایشی یکم (دارا دوم) شامل؛ ملی، سپه، مسکن، کشاورزی، ملت، صادرات، تجارت، توسعه تعاون، رفاه کارگران، قرض ‌الحسنه مهر ایران، پست بانک ایران، اقتصاد نوین، پارسیان، پاسارگاد و کارآفرین هستند.


اپلیکیشن ‌های منتخب برای خرید صندوق پالایشی یکم

از طریق اپلیکیشن ‌های پرداخت آپ، به پرداخت ملت، صاپ، ایوا، تاپ، ۷۲۴، کیپاد و … نیز می ‌توانید نسبت به خرید سهام پالایش یکم اقدام کنید.


شرایط لازم برای پذیره نویسی پالایش یکم

پذیره ‌نویسی واحدهای سرمایه‌ گذاری موضوع این دستورالعمل صرفا شامل اشخاص حقیقی ایرانی دارای کد ملی بوده و اشخاص حقوقی نمی‌ توانند در پذیره ‌نویسی شرکت نمایند و استفاده از حساب آن‌ ها برای پرداخت وجوه امکان ‌پذیر نیست. اگر متقاضی به درگاه‌ های بانک منتخبی که در آن بانک فاقد حساب است مراجعه کند، بانک‌ ها مکلف به پذیرش و دریافت اطلاعات او می باشند.


نحوه بازار گردانی صندوق پالایش یکم 

در حقیقت پنج درصد از مبلغ جمع آوری شده در دوره پذیره نویسی به بازارگردانی واحد‌های سرمایه­ گذاری در همان صندوق تخصیص خواهد یافت و جزو دارایی­‌ های صندوق محاسبه میشود. از انجایی که درامد حاصل از این طرح ۶۰/۰۰۰ میلیارد تومان می باشد حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان از ان به عنوان بازارگردانی این صندوق در نظر گرفته می شود.


نتیجه گیری کلام آخر

در پایان به تمامی عزیزان این توصیه را داریم تا برای خرید صندوق پالایشی یکم از بورس اقدام نمایند، چراکه با توجه به سقف خرید 5 میلیوت تومانی و تخفیف 20 درصدی، به محض خرید شما 1 میلیون تومان سود دریافت میکنید و هنوز هم فرآیند سوددهی نمادهای پالایشی آغاز نشده است و میتوانید از روند صعودی و صف های خرید این نماد ها نیز کسب سود کنید و با توجه به اصلاح اخیر بازار بورس و نماد های پالایشی، شرکت در پذیره نویسی صندوق پالایشی یکم میتواند جذابیت بسیاری را داشته باشید و تخمین سودی 100 درصدی را برای این صندوق متصور هستیم.

امیدوارم از این مقاله آموزشی و راهنما نهایت استفاده رو برده باشید.
هر سوال یا ابهامی در خصوص صندوق پالایشی یکم (دارا دوم) داشتید، حتما در بخش دیدگاه ها بنویسید تا پاسخ دهم.
احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *