ورود به بورس با کد بورسی چطور امکانپذیر است؟

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
ورود به بورس با کد بورسی

همان طور که میدانید ورود به بورس با کد معاملاتی امکانپذیر است و برای ورود به بورس با کد بورسی باید در سامانه سجام ثبت نام اولیه را انجام دهید و در ادامه برای احراز هویت حضوری سجام اقدام کنید. حال این سوال که کد سهامداری چیست و چگونه کد بورسی بگیریم و مراحل دریافت کد بورسی کدام است و … را قصد داریم در این مقاله آموزشی با عنوان ورود به بورس با کد بورسی بررسی کنیم. در نظر داشته باشید که آموزش دریافت کد بورسی بسیار آسان است و گرفتن کد بورسی برای کودکان هم امکان پذیر است. کد بورسی دارندگان سهام عدالت هم به همین روش دریافت می شود و مشمولان سهم عدالت و خریداران etf های دولتی هم باید ورود به بورس با کد بورسی را در دستور کار داشته باشند. همچنین اینکه بعد از دریافت کد معاملاتی چه کنیم و نحوه استفاده از کد معاملاتی به چه صورت است را هم در این مطلب بحث خواهیم کرد و به صورت کلی روش گرفتن کد بورسی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

ورود به بورس با کد بورسی

کد معاملاتی آنلاین کدی است که به هر شخصی که برای ورود به بورس با کد بورسی اقدام می کند، اعطا می گردد. در راستای ثبت نام برای کد بورسی در ابتدا باید به سامانه سجام مراجعه کنید و در ادامه و بعد از پر کردن فرم های مربوطه به صورت اینترنتی و دریافت کد ده رقمی سجام، باید با به همراه داشتن این کد ده رقمی و همین طور اصل کارت ملی و شناسنامه به دفاتر پیشخوان مراجعه فرمایید و درخواست احراز هویت حضوری سامانه سجام رو داشته باشید. همین طور توانایی این رو دارید که از طریق سامانه سجام احراز هویت غیر حضوری به منظور احراز هویت غیر حضوری در سامانه سجام اقدام کنید و کد بورسی رایگان خودتان رو به وسیله سامانه سجام و به صورت غیر حضوری اخذ نمایید.

پیشنهاد مطالعه : پذیره نویسی دارا دوم چه زمانی است و چه شرایطی دارد؟

با توجه به بیماری کرونا، درخواست برای احراز هویت غیر حضوری سجام افزایش بسیاری را تجربه کرده است، اما این موضوع را در خاطر داشته باشید که در صورت این که برای احراز هویت سجام غیر حضوری اقدام کرده باشید، ممکن است نسبت به افرادی که برای احراز هویت سجام به صورت حضوری اقدام کرده اند، کمی با تاخیر کد معاملاتی آنلاین برای شما ارسال گردد.

کد سهامداری چیست ؟

در پاسخ به این سوال که کد سهامداری چیست باید گفت که در واقع کد بورسی یا همان کد معاملاتی یا کد سهامداری کدی است که برای ورود به بورس و شروع سرمایه گذاری، فروش سهام عدالت و … به آن نیاز دارید. کد سهامداری به صورت رایگان صادر می شود و به شما امکان سهامدار شدن را خواهد داد. کد سهامداری از 8 کاراکتر تشکیل شده است که 3 حرف اول نام خانوادگی و یک عدد 5 رقمی را شامل می شود، به عنوان مثال برای احسان رباط جزی میشود؛ ربا05400.

گفتنی است که کد سهامداری همان کدی است که در زمان دریافت سود مجامع بورسی و موارد دیگر باید از آن استفاده کنید و بعضا در مراجعات بورسی به بانک به آن نیاز می باشد و برای هر شخصی مثل شماره شناسنامه فرد، یکتاست و به عنوان شناسنامه شما در بورس تلقی می شود. در نظر داشته باشید که اگر در هر کارگزاری هم حساب داشته باشید، باز هم این کد برای شما در تمامی آن ها یکسان است.

مراحل ثبت نام در بورس

چگونه در بورس ثبت نام کنیم و کد بگیریم ؟ جالب است بدانید که مراحل ثبت نام در بورس بسیار آسان است و فرآیند اداره بسیار ساده ای دارد و اگر در یک روز کاری برای ورود به بورس با کد معاملاتی و ثبت نام در سامانه سجام و ثبت نام در کارگزاری اقدام کنید، می توانید تمامی مراحل دریافت کد بورسی را در همان روز به اتمام برسانید. اگر بخواهیم آموزش دریافت کد بورسی را خدمت شما عزیزان ارائه دهیم، باید گفت که؛ فرآیند ثبت نام در بورس بدین شکل است که شما در ابتدا به سامانه سجام مراجعه می کند و روی ثبت نام جدید کلیک می کنید، در ادامه چند فرم در اختیار شما عزیزان قرار می گیرد که باید آن ها را به دقت تکمیل کنید. این فرم ها به اطلاعات شخصی و بانکی شما مربوط است.

ورود به بورس با کد بورسی

در ادامه و بعد از تکمیل تمامی فرم های سایت سجام ، اگر اطلاعاتی که وارد کردید به درستی وارد شده باشد، نهایتا بعد از گذشت 24 ساعت (معمولا 3 الی 4 ساعت) از تکمیل فرم ها در سایت سجام، کد 10 رقمی سجام برای شما ارسال می شود که به نشانه صحت تمامی اطلاعات درج شده شما در سایت سجام است. در ادامه شما عزیزان با کد 10 رقمی سجام به همراه اصل شناسنامه و کارت ملی باید به دفاتر پیشخوان یا کارگزاری مورد نظرتان مراجعه نمایید، پس مدارک لازم جهت ثبت نام در بورس همین کد سجام ده رقمی به همراه اصل کارت ملی و شناسنامه شماست.

بعد از دریافت کد 10 رقمی سجام و مراجعه به دفتر پیشخوان امور مربوط به دریافت کد بورسی از سامانه سجام به اتمام رسیده است و در مرحله بعدی از شما درخواست می شود که برای احراز هویت حضوری اقدام کنید که چند دقیقه ای بیشتر طول نخواهد کشید و در ادامه اگر احراز هویت شما مشکلی نداشت باید برای ثبت نام در کارگزاری مد نظرتون اقدام کنید. در این مرحله باید در سایت کارگزاری ثبت نام کنید که چند دقیقه بیشتر زمان نیاز ندارد و در ادامه باید فرم های مربوط به ثبت نام در کارگزاری مد نظر خود را تکمیل نمایید و برای دریافت کد معاملاتی آنلاین از آن کارگزاری اقدام کنید. در نظر داشته باشید که دریافت کد معاملاتی آنلاین از کارگزاری هم به صورت کاملا رایگان انجام می گردد و نباید هزینه ای برای آن پرداخت نمایید.

بعد از دریافت کد معاملاتی چه کنیم ؟

پس از انجام امور مربوط به ثبت نام در کارگزاری و دریافت کد آنلاین رایگان ، نهایتا ظرف 48 ساعت آینده کد معاملاتی آنلاین شما برای شما ایمیل و یا اس ام اس می شود و با رمزی که از قبل انتخاب کرده اید و این کد آنلاین، می توانید برای ورود به سیستم کارگزاری ثبت نام کرده خود اقدام کنید. به این صورت که وارد سایت معاملاتی کارگزاری انتخابی خود می شود و روی گزینه ورود کلیک می نمایید و در ادامه کد معاملاتی آنلاین خود را که دریافت کرده اید، به همراه رمز عبوری که از قبل خودتان در ثبت نام اولیه در سیستم کارگزاری انتخاب کرده بودید وارد سیستم می کنید و به پنل معاملاتی کارگزاری انتخابی خود وارد می شود و می توانید برای فروش سهام عدالت و ETF های دولتی اقدام کنید و یا برای سرمایه گذاری و خرید و فروش سهام در بورس برنامه ریزی و اقدام کنید.

کد بورسی دارندگان سهام عدالت

همان طور که پیش تر هم اشاره هایی داشتیم، تمامی مشمولان سهام عدالت جهت فروش سهام عدالت خود در بورس باید برای دریافت کد معاملاتی بازار سرمایه اقدام کنند. این افراد تا به اینجا قادرند 60 درصد از سهام عدالت خود را در بانک به فروش برسانند. البته توصیه ما به تمامی مشمولان سهام عدالت این است که به هیچ عنوان برای فروش سهام عدالت در بانک عجله نکنند.

پیشنهاد مطالعه : پول فروش سهام عدالت – واریز پول فروش سهام عدالت

گواه این موضوع این است که تمامی فروشندگان سهام عدالت از فروش سهام خود و نحوه واریز پول حاصل از فروش سهام عدالت خود ناراضی هستند و فرآیند فروش و امور مربوط به سهام عدالت روی روال عادی و منطقی خود قرار ندارد، پس برای فروش دست نگه دارید. این نکته را هم در نظر داشته باشید که کد بورسی دارندگان سهام عدالت با کد بورسی افراد دیگر تفاوتی ندارد و همگی به منزله صدر مجزو برای فعالیت در بازار سرمایه ایران به حساب می آید.

گرفتن کد بورسی برای کودکان

در نظر داشته باشید که فرآیند گرفتن کد بورسی برای کودکان هم به مانند دیگر افراد است با این تفاوت که برای افراد زیر 18 سال کد آنلاین صادر نمی شود. این افراد می توانند درخواست های خود را به صورت اینترنتی یا حضوری به کارگزاری اعلام کنند. برای فرزندان زیر 18 سال، ارائه مدارک شناسایی پدر یا قیم الزامی است. یعنی در زمان مراجعه نماینده کارگزاری به محل مشتری، علاوه بر شناسنامه فرزند، مدارک شناسایی پدر نیز رویت خواهد شد. علاوه بر این یک نسخه کپی از تمام صفحات شناسنامه پدر و کارت ملی ایشان به همراه کپی مدارک شناسایی فرزند دریافت می شود. حساب بانکی معرفی شده حتما باید به نام فرزند باشد.

نتیجه گیری و کلام پایانی

در این مقاله تلاش کردیم تا به آموزش نحوه ثبت نام در بورس بپردازیم، بگوییم کد سهامداری چیست و به این سوال که چگونه کد بورسی بگیریم پاسخ دادیم. مراحل ثبت نام در بورس رو هم مرحله به مرحله و با زبان ساده بیان کردیم تا دید مناسبی نسبت به این موضوع داشته باشید. نحوه استفاده از کد معاملاتی رو هم بررسی کردیم و در این راستا به سوال بعد از دریافت کد معاملاتی چه کنیم پاسخ دادیم. در انتها هم در خصوص کد بورسی دارندگان سهام عدالت و گرفتن کد بورسی برای کودکان صحبت کردیم و مطلب رو به انتها بردیم.

امیدوارم که روش گرفتن کد بورسی را به صورت کامل متوجه شده باشید و از این مقاله با عنوان ورود به بورس با کد بورسی نهایت استفاده رو کرده باشید. هر گونه سوال و یا ابهامی هم در خصوص چگونگی ثبت نام در بورس داشتید، از بخش ارسال نظرات و دیدگاه ها از من بپرسید تا پاسخ شما را در کم تر از چند ساعت بدهم.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *