ثبت نام برای کد بورسی – ورود به بورس با کد بورسی

ثبت نام برای کد بورسی

دریافت کد بورسی برای سهام عدالت یا برای سرمایه گذاری در بورس اخیرا به موضوع بسیار داغی تبدیل شده است و بسیاری از مردم به دلایل مختلف به دنبال ثبت نام برای کد بورسی هستند. در واقع ثبت نام سجام و دریافت کد بورسی فرآیند اداره کوتاه و ساده ای دارد و در انتها می توانید برای ورود به بورس با کد بورسی که اخذ کردید، اقدام کنید. در نظر داشته باشید که دریافت کد بورسی رایگان است و نباید هزینه ای برای آن پرداخت کنید. شرایط دریافت کد بورسی تنها ثبت نام در سامانه سجام و احراز هویت سجام است و پروسه بسیار آسانی دارد که در این مطلب آموزشی به آن اشاره خواهیم داشت. بسیاری از افراد سوال داشتند که بعد از دریافت کد بورسی چه کنیم و مثلا حالا که مراحل ثبت نام برای کد بورسی را کامل کردیم، باید چه کاری انجام دهیم؟ در پاسخ باید گفت که باید منتظر باشید تا ظرف دو روز کاری آینده، کد معاملاتی آنلاین شما از کارگزاری برای شما ارسال شود تا قادر به ورود به پنل معاملاتی کارگزاری انتخابی خود باشید. اگر برای ثبت نام برای کد بورسی و این که چگونه کد بورسی دریافت کنیم ، سوالی در ذهن دارید، این مطلب آموزشی همه چیز درباره روش دریافت کد بورسی را به شما آموزش خواهد داد.

ثبت نام برای کد بورسی

کد معاملاتی آنلاین یا همان کد بورسی یا سهامداری کدی است که به هر شخصی که برای ورود به بورس اقدام می کند، اعطا می گردد. در راستای ثبت نام برای کد بورسی در ابتدا باید به سامانه سجام مراجعه کنید و در ادامه و بعد از پر کردن فرم های مربوطه به صورت اینترنتی و دریافت کد ده رقمی سجام، باید با به همراه داشتن این کد ده رقمی و همین طور اصل کارت ملی و شناسنامه به دفاتر پیشخوان مراجعه فرمایید و درخواست احراز هویت حضوری سامانه سجام رو داشته باشید.

همچنین می توانید از طریق سامانه سجام احراز هویت غیر حضوری برای احراز هویت غیر حضوری در سامانه سجام اقدام کنید و کد بورسی رایگان خودتان رو از طریق این سامانه و به صورت غیر حضوری دریافت نمایید. با توجه به بیماری کرونا درخواست برای احراز هویت غیر حضوری سجام افزایش چشم گیری داشته است، ولی نکته قابل توجه این است که در صورت این که برای احراز هویت سجام غیر حضوری اقدام کرده باشید، امکان دارد نسبت به افرادی که برای احراز هویت سجام به صورت حضوری اقدام کرده اند، دیر تر کد معاملاتی آنلاین خودتان را دریافت کنید.

ثبت نام برای کد بورسی

در ادامه که احراز هویت غیر حضوری و یا حضوری خودتان را انجام دادید، نوبت به انتخاب کارگزاری برای انجام معاملاتتان فرا می رسد. در این مرحله باید کارگزاری خود را انتخاب کنید و برای تکمیل فرم های کارگزاری و ثبت نام در سامانه کارگزاری و دریافت کد معاملاتی آنلاین اقدام نمایید. تقریبا 107 کارگزاری مختلف برای انتخاب وجود دارد، ولی با یک سرچ ساده می توانید کارگزاری های نمره الف را مشاهده و از بین آن ها کارگزاری مورد نظر خودتان را انتخاب نمایید.

در انتها مراحل ثبت نام در بورس و کارگزاری به اتمام رسیده است و باید به صورت نرمال نهایت تا دو روز کاری بعد، کد معاملاتی آنلاین برای شما از طریق اس ام اس و یا ایمیل ارسال شود و شما امکانات مختلف پنل معاملاتی کارگزاری که انتخاب کردید، برای شما عزیزان فعال شود و امکان خرید و فروش سهام را داشته باشید.

ثبت نام در سامانه سجام

سامانه سجام یا سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان به وسیله شرکت سپرده گذاری اوراق بهادار با هدف خدمات به سرمایه گذاران بورس راه اندازی شد و پس از راه اندازی آن، اطلاعات تمام کاربران به صورت یکجا جمع آوری شده و از آن پس دریافت کد بورسی بدون نیاز به مراجعه حضوری و از طریق ثبت نام در سامانه سجام صورت پذیرفت. همان طور که پیش تر اشاره داشتیم، به غیر از ثبت نام در کارگزاری برای دریافت کد بورسی لازم است در سامانه سجام نیز ثبت نام انجام شود. بعضی از کارگزاری ها این امکان را به وجود آورده اند تا در صورتی که سرمایه گذار هنوز ثبت نام خود را در سامانه سجام انجام نداده باشد، پس از تکمیل مراحل ثبت نام در کارگزاری ، گزینه ای به نام ثبت در سامانه سجام را انتخاب نمایید.

پیشنهاد مطالعه : سرمایه گذاری در بورس – از صفر تا صد بورس

گفتنی است که در این صورت، اطلاعات شخص در سایت سجام نیز ثبت شده و ثبت نام در این سامانه نیز برای او صورت می پذیرد. پس از تکمیل مراحل ثبت نام در سامانه سجام و یک کارگزاری نیاز است تا به منظور احراز هویت سجام به یکی از دفاتر خدمات پیشخوان دولت مراجعه نمایید و فرم احراز هویت سامانه سجام و کارگزاری را تکمیل نمایید و یا به صورت غیر حضوری برای احراز هویت سامانه سجام اقدام نمایید. لازم به ذکر است که سرمایه گذاران در هنگام مراجعه به دفاتر پیشخوان خدمات دولت باید مدارک لازم برای احراز هویت سجام را به همراه داشته باشند که شامل کارت ملی، شناسنامه و اطلاعات دقیق بانکی است.

کد معاملاتی در بازار سرمایه

طبق قوانین بورس، برای حضور در بازار سرمایه و انجام معامله هر فرد نیازمند یک کد بورسی فعال است. کدی که مثل کد ملی یکتا می باشد و مختص یک نفر است. این کد از 3 حرف فارسی و 5 رقم تشکیل شده است و به وسیله کارگزاری صادر می ‌گردد. متقاضیان برای ورود به بورس باید پس از دریافت کد بورسی، از طریق نرم ‌افزار معاملات آنلاین کارگزاری انتخابی خود به خرید و فروش سهام مختلف بپردازند.

ثبت نام برای کد بورسی

برای دریافت کد بورسی باید به صورت حضوری یا غیرحضوری به کارگزاری مراجعه کرد و در آنجا درخواست خود را ثبت نمایید، ولی در حال حاضر و با توجه به بیماری کرونا، امور مربوط به کارگزاری به دفاتر پیشخوان دولت واگزار شده است. اصل و تصویر شناسنامه و کارت ملی، داشتن خط تلفن همراه به نام شخص، شماره حساب بانکی و شماره شبا به نام فرد متقاضی، تکمیل فرم مشخصات مشتریان حقیقی و تکمیل فرم درخواست کد معاملاتی آنلاین، مدارکی است که برای دریافت کد معاملاتی ، باید به همراه داشته باشید و مراحل آن را انجام دهید. در شرایط کنونی تنها کافی است به وب سایت کارگزاری‌ ها مراجعه کرده و پس از تکمیل مشخصات و بارگزاری مدارک، برای احراز هویت حضوری به دفاتر منتخب پیشخوان دولت یا شعب کارگزاری مراجعه فرمایید و یا برای احراز هویت غیر حضوری در سامانه سجام اقدام کنید.

نکات مهم ثبت نام برای کد بورسی

  • اصل شناسنامه و کارت ملی برای فرآیند دریافت کد بورسی نیاز است.
  • به منظور ثبت نام برای کد بورسی باید یک خط تلفن همراه به نام خودتان داشته باشید.
  • شماره حساب بانکی و شماره شبای آن حسابی که به بورس اعلام می کنید، باید به نام خود فرد متقاضی باشد.
  • تمامی مشخصاتی که در فرم ها وارد می کنید، باید صحیح باشد، وگرنه کد 10 رقمی سجام برای شما ارسال نمی شود و درخواست اصلاح اطلاعات و مشخصات خواهد داد.
  • برای تکمیل فرم های سامانه سجام و کارگزاری، اطلاعات بانکی خود را به صورت دقیق وارد کنید و در ابتدای کار از صحت حساب بانکی متصل به حساب کارگزاری خود اطمینان حاصل کنید. برای این کار بعد از واریز و خرید و فروش هایی که داشتید، یک باره رقم 10 هزار تومن برداشت بزنید و منتظر باشید تا در زمان تعیین شده به حسابتان واریز شود، اگر در زمان مقرر و به حساب تعیین کرده خودتان واریز شد و مشکلی نبود، پس از آن می توانید به صورت عادی برای واریز و برداشت وجه به سیستم کارگزاری خود اقدام کنید.

نتیجه گیری و کلام آخر

افراد مختلف به منظور ثبت نام برای کد بورسی ابتدا لازم است در یک کارگزاری و سامانه سجام ثبت نام نمایند و سپس برای احراز هویت به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنند و یا برای احراز هویت غیر حضوری سجام اقدام کنند که توضیحات کامل آن در متن عنوان شده است. همه مشمولان سهام عدالت که روش مستقیم آزادسازی سهام عدالت را انتخاب کرده اند، باید برای دریافت کد معاملاتی بورس اقدام نمایند و پس از دریافت کد بورسی رایگان می توانند برای فروش 60 درصد از سهام عدالت خود به بانک های اعلام شده مراجعه کنند.

بنابراین سهامداران مشمول نسبت به ثبت نام در سامانه سجام اقدام کرده و کد ده رقمی تایید سجام را دریافت می کنند و در سایت کارگزاری که انتخاب کرده اند هم ثبت نام می کنند و در ادامه با همراه داشتن کد 10 رقمی سجام و اصل کارت ملی و شناسنامه به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه می کنند و مابقی فرآیند ثبت نام سجام و دریافت کد بورسی در دفتر پیشخوان انجام می دهند و کد بورسی و کد آنلاین آن ها از طریق اس ام اس و یا ایمیل برای آن ها فرستاده خواهد شد.

پیشنهاد مطالعه : مراحل ثبت نام در بورس – چگونگی ثبت نام در بورس

در انتها امیدوارم از این مطلب راهنمای بورس با عنوان ثبت نام برای کد بورسی نهایت استفاده رو برده باشید. هر گونه سوال و یا ابهامی بود، از طریق بخش ارسال نظرات و دیدگاه ها با ما و دیگر مخاطبان به اشتراک بگذارید، همچنین نظرات و تجربیات خود درباره ثبت نام سجام و دریافت کد بورسی ، همین طور احراز هویت غیر حضوری و شرایط دریافت کد بورسی را با ما و سایر کاربران سایت به اشتراک بگذارید. همچنین اگر درباره نحوه احراز هویت غیر حضوری و یا پیگیری کد بورسی سوالی داشتید، می توانید از بخش ارسال نظرات در انتهای صفحه، سوالتان را مطرح نمایید.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *