نوسان گیری روزانه در بورس + راهنمای گام به گام

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
نوسان گیری روزانه در بورس

نوسان گیری روزانه در بورس چگونه است؟ تا به حال به این موضوع فکر کردید که چرا نوسان گیری در بورس را شروع نمی کنید؟ احتمالا از سرمایه گذاری میان مدت و بلندمدت بورس در شرایط فعلی چیزی عایدتان نشده است، ولی سرمایه گذارانی را دیده اید که مدت زمان بسیار کمتری را در سهمی مانده اند و سود خوبی کسب کرده اند و این تنها یک بعد از ماجراست، چرا که در نوسان گیری روزانه در بورس شما چون سهامدار بلندمدت شرکتی نیستید، سود و همین طور ضرر کوچکتری خواهید داشت و هیچ موقع ضرر خیلی سنگینی را متوجه سرمایه اولیه خود نمی بینید و نکته بعدی اینجاست که در زمان افت شاخص کل بورس و حرکت رنج آن، بهترین و عاقلانه ترین کار نوسان گیری روزانه در بورس است. حال این که نوسان گیری در بورس چیست و چگونه می توانید آن را انجام دهید را در ادامه به صورت کاملا کاربردی و به زبان ساده توضیح داده ایم.

نوسان گیری روزانه در بورس

فعالان بازارهای مالی برای سرمایه گذاری در بورس استراتژی های گوناگونی را مورد استفاده قرار می دهند و نوسان‌ گیری یکی از انواع استراتژی های معاملاتی آن ها به حساب می آید. نوسان گیری به انواع گوناگونی در بازار و گروه‌ های چندگانه تقسیم می شود، ولی سوال اصلی اینجاست که بهترین روش نوسان گیری در بورس چیست؟

حتما برایتان جالب است : عوامل تاثیرگذار بر قیمت سهام چیست؟

ما در ادامه این مقاله آموزشی رایگان می خواهیم به بررسی بهترین روش برای نوسان گیری در بورس بصورت روزانه، کوتاه مدت و میان مدت و آموزش رایگان نوسان گیری در بورس بپردازیم. حال این که نوسان گیری در بورس چیست؟ را اگر بخواهیم به زبان ساده عنوان کنیم، باید گفت که خرید و فروش سهام با هدف به دست آوردن سودهای خرد ۳ تا ۱۰ درصدی در بازه زمانی کوتاه مدت در حدود یک تا سه‌ روزه را نوسان گیری در بورس می گویند. البته در ادامه این موضوع را کاملا باز خواهیم کرد.

نوسان گیری در بورس چیست؟

به صورت کلی دو نوع متداول از درآمدزایی در بورس اوراق بهادار وجود دارد؛ اولی این که شما سهام یک شرکت را خریداری می کنید و به ازای سهامی که خریده اید، سالانه سود نقدی از شرکت سرمایه پذیر دریافت می کنید و همچنین پول شما از تورم در امان بوده و ماه به ماه یا سال به سال سهام شما باارزش تر نیز شده است که باعث سودآوری سالانه‌ بیشتر برای شما خواهد شد، البته این امکان نیز وجود دارد که سهام شما کم ارزش تر نیز بشود و به عملکرد شرکتی که در آن سرمایه گذاری کرده اید بستگی دارد.

نوع دوم از درآمدزایی در بورس خرید و فروش سهام در بورس است، برای مثال شما 20 میلیون سهام از شرکت ایران خودرو را خریداری می کنید و 3 ماه بعد به دلیل فروش بالای خودروهای ایران خودرو و پیشرفت این شرکت سهامی که شما 20 میلیون خریدید به 30 میلیون تومان تبدیل می شود و شما سهام را آن موقع به فروش خواهید رساند، بنابراین نزدیک به 10 میلیون سود به شما تعلق می گیرد. البته باید در نظر داشت که این در صورتی است که سهام شرکت مناسبی را در یک زمان مناسب بخرید، وگرنه نه تنها در بازار بورس درآمدزایی به این راحتی نیست بلکه اگر بدون دانش و تخصص دست به اقدام بزنید، بدون تردید احتمال ضرر کردن شما بیشتر از سود کردن شما خواهد بود.

نوسان به معنی تغییر قیمت سهم در بازه های زمانی کوتاه است مانند یک روز احتمال این که در یک روز سهام یک شرکت به ارزش بسیار بیشتر از دیروز خود برسد نیز زیاد است، نوسان گیری در بورس همین روش دوم درآمدزایی به شمار می رود و اصول، تجربه، تکنیک ها و تخصص لازم برای این کار را باید به دست بیاورید و سپس برای نوسان گیری در بورس اقدام کنید. نوسان گیری می تواند در بازه‌ زمانی یک روز نیز باشد. برای مثال شما امروز یک میلیون از سهام سایپا را خریداری می کنید و فردا سهام یک درصد سود می کند و آن را به فروش خواهید رساند، اگر تصور این باشد که چندین سهام از شرکت های دیگر نیز خریده باشید و همه سودآور باشند پس تعداد این یک درصد ها و سود شما در یک روز بیشتر خواهد بود. البته قسمتی از این سود به کارگذار می رسد و در بازه های زمانی بیش از یک ماه میزان تورم را هم باید از سود خالص کسر کرد.

حتما برایتان جالب است : بهترین اندیکاتور بورس ؛ استفاده آسان و سودآوری عالی

البته باید در نظر داشته باشید که نوسان گیری بورس کار پر ریسکی به حساب می آید و حتما پس از کسب تجربه از بازار بورس و اتمام آموزش نوسان گیری بورس شروع به انجام این کار کنید، هیچگاه طمع نکنید و یا با حرف های دیگران هیجانی نشوید که به نوسان گیری بپردازید به خاطر این که بعضی اوقات شما در نهایت فقط از این کار زیان می بینید. بلکه با جدیت آموزش نوسان گیری بورس را از طریق دوره ها، کتاب ها و فیلم های آموزشی دنبال کنید. مثل هر بخشی دیگر از بازار بورس، آموزش نوسان گیری بورس نیز بخش های خاص خود را دارد که باید قدم به قدم آنها را فرا بگیرید، از هوش خود استفاده کنید و خطر این که حتی سهم زیان ده باشد را قبول کنید.

نوسان گیری در بورس چگونه است؟

  • 1) سهامی را انتخاب می کنیم که از حجم معاملات بسیار بالایی طی هفته های پیش برخوردار باشد و ترجیحا شاخص کل یا شاخص صنعت مورد نظر در روند مثبت میان مدت یعنی یک تا سه ماهه باشد.
  • 2) اندیکاتورهای هفتگی در ناحیه اشباع فروش بوده و کمی به سمت بالا متمایل باشند.
  • 3) اگر اندیکاتور های ماهیانه سهم موردنظر در میانه صعود باشد، درصد احتمال موفقیت افزایش خواهد یافت.

این نکته را در نظر داشته باشید که بهترین خرید زمانی است که قبلا سهم یک صعود چند هفته ای داشته ولی مدتی است در حال معاملات نوسانی است اما نماگرها در حال اصلاح هستند. الگوهای ادامه دهنده به صورت معمول بین 1 تا 4 هفته تشکیل می شوند. اگر شدت صعود قوی باشد روند تا یک هفته و اگر متعادل باشد تا 4 هفته به طول خواهد انجامید. معمولا بیش از 4 هفته امکان دارد الگوی ادامه دهنده نباشد. هم زمان که به انتهای نزول اندیکاتورهای هفتگی نزدیک می شویم، چنانچه اندیکاتورها کمی برگشته باشند و اندیکاتورهای روزانه هم در حال رسیدن به انتها باشند، برای خرید سهم اقدام می کنیم. به محض بالا رفتن حجم معامله بیش از روزهای قبل، خرید را آغاز خواهیم کرد.

حدضرر اولین روز خرید را پایین ترین قیمت روز قبل خرید، تعیین می کنیم. وقتی که سهم شروع به حرکت کرد، هر شب به میزان افزایش قیمت سهم در آن روز اما یک درصد کمتر میزان حدضرر خود را بالا می آوریم. حد سود اغلب بین 10 تا 20 درصد است، مگر این که روند سهم قدرتمند و در یک موج 3 کوتاه مدت باشد، میتوان تا 35 تا 50 درصد با سهم بود و اگر هر روزی حتی یک درصد منفی شد یا اندیکاتور های روزانه برگشت زدند، می بایست خروج نمود.

آموزش نوسان گیری در بورس

اگر سهم در یک روند صعود قدرتمند باشد، به صورت معمول به جای صف خریدهای چند روزه، هر روز بدون صف خاصی در مثبت شروع می شود. یعنی سهم در روند صعود باید حجم های بالا بزند و هر روز سهام با ورود سهامداران جدید تقویت و سهامدارانی که مقداری سود کرده اند از سهم خارج شوند. به صورت معمول سهم های در روند صعود قدرتمند و پایدار، هر روز فرصت خرید می دهند ولی هر روز کندل ها بالای کندل روز گذشته می نشینند.

حتما برایتان جالب است : پولبک زدن در بورس به چه معناست؟

صف خرید های اول وقت به ویژه با حجم بسیار بالا بعد از چند روز صعود و بعد از واگذاری صف، امکان دارد سیگنال خروج از سهم باشد. همچنین این نکته را نباید فراموش کرد که پس از اطمینان از روند صعودی سهم، بهتر است از نگاه مداوم به سهم خودداری شود، چرا که سهم مدام معامله خواهد شد و امکان دارد موجب خروج هیجانی شود اما توجه کنید که هر شب باید وضعیت روند سهم، اندیکاتورها و حجم معاملات را بررسی کرد و درصورت اشباع خرید اندیکاتورها روزهای بعد دقت بیش تری شود.

بهترین فیلتر برای نوسان گیری روزانه

فیلتر سهم‌ های در حال صعود روزانه

(pl)<((pf)-((pf)-(pmin))/2) && (pl)>((pmin)+((pf)-(pmin))/4) && (plp)<=1 && (tno)>10 && (pf)>(pmin) && (pf)>(py)

فیلتر رنج مثبت و منفی

(pl)>1.01*(pf) && (tno)>10 && (pf)>1.01*(py) && (pl)!=(tmax)

 فیلتر نمادهای در آستانه صف خرید

(pd1) == (tmax) && (qd1)>=0.2*(bvol) && (qd1)<=(bvol)
(po1)<= (tmax) && (po1)>= (tmax)-1 && (pd1)<(tmax) && (ct).Buy_N_Volume > 2*((ct).Sell_N_Volume)
(po1)<=(tmax)&&(po1)>=(tmax)-1&&(pd1)<(tmax)
(pl)>=0.994*(tmax)&&(qo1)>0
(plp)>+4.6&&(qd1)>0
(pl)>=(tmax)-6&&(pl)<=(tmax)&&(po1)<=(tmax)&&(zo1)!=0

 فیلتر حجم خرید ۴ برابر حجم فروش

((qd1)+(qd2)+(qd3))>(4 * ((qo1)+(qo2)+(qo3))) && (pl)<(pc)

فیلتر سهم هایی که صبح نزولی بودند و در حال برگشت هستند

(pl)<((pf)-((pf)-(pmin))/2) && (pl)>((pmin)+((pf)-(pmin))/4) && (plp)<=1 && (tno)>10 && (pf)>(pmin) && (pf)>(py)

فیلتر سهم ‌های با صف فروش جمع شده

(pmin)==(tmin)&&(pl)>(py)

فیلتر حجم مشکوک

(tvol)>5*(([ih][0].QTotTran5J+[ih][1].QTotTran5J+[ih][2].QTotTran5J+[ih][3].QTotTran5J+[ih][4].QTotTran5J+[ih][5].QTotTran5J+[ih][6].QTotTran5J+[ih][7].QTotTran5J+[ih][8].QTotTran5J+[ih][9].QTotTran5J+[ih][10].QTotTran5J+[ih][11].QTotTran5J+[ih][12].QTotTran5J+[ih][13].QTotTran5J+[ih][14].QTotTran5J+[ih][15].QTotTran5J+[ih][16].QTotTran5J+[ih][17].QTotTran5J+[ih][18].QTotTran5J+[ih][19].QTotTran5J+[ih][20].QTotTran5J+[ih][21].QTotTran5J+[ih][22].QTotTran5J+[ih][23].QTotTran5J+[ih][24].QTotTran5J+[ih][25].QTotTran5J+[ih][26].QTotTran5J+[ih][27].QTotTran5J+[ih][28].QTotTran5J+[ih][29].QTotTran5J)/30)

چه اطلاعاتی می‌توانند به نوسان گیری کمک کنند؟

تحلیل تکنیکال : نوسان‌ گیران با کمک نمودارهای قیمتی سهم می‌توانند نقاط حمایتی را شناسایی کرده و وارد سهم شوند. البته استفاده از برخی نسبت ‌ها و اندیکاتورها مثل ATR یا اندیکاتور AVERAGE TRUE RANGE نیز سودمند است.

اطلاعات نهانی شرکت : نوسان گیران حرفه‌ای بیشتر از دیگر معامله ‌گران از اطلاعات نهانی شرکت و برنامه ‌هایی که برای آینده دارد خبر دارند. ارتباط با بازیگران سهم و اخبار مهم شرکت به نوسان گیران کمک می ‌کند تا در شمار اولین دسته‌ های وارد شده به سهم باشند و بتوانند از نوسانات قیمتی استفاده نمایند. وقتی اطلاعات شرکت به صورت عمومی منتشر شوند، نوسان گیران حرفه ‌ای از آن سهم ‌ها خارج خواهند شد.

شرایط حاکم بر بازار : شرایط مساعد بازار می‌ تواند در دامن زدن به شایعات و رشد قیمتی یک سهم تاثیر عمده ای داشته باشد.

مهارت و تجربه : به منظور نوسان گیری در بورس، روش خاص و از قبل تعیین شده ای وجود ندارد. نوسان گیران حرفه ‌ای، به مهارت تابلوخوانی در بورس مسلط هستند و مطلع هستند که در چه قیمتی، وارد و در چه قیمتی از سهم، خارج شوند. این نوع معاملات از ریسک و سود بالایی برخوردار است و رعایت حد ضرر، یکی از نکته‌ های حائز اهمیت برای موفقیت در آن به حساب می آید. برخی فیلترها مثل حجم معاملات و کف قیمتی ماهانه می ‌تواند به شناسایی سهم‌ های مناسب برای نوسان گیری کمک کنند. در اکثر اوقات این کار در سهم ‌های کوچک بازار انجام می ‌شود و نوسان گیران، سختی نوسان از سهم‌ های بزرگ و بنیاد محور را به جان نمی خرند.

حتما برایتان جالب است : طراحی استراتژی معاملاتی در بورس چگونه است؟

سهامداران شرکت ‌های بنیادی با توجه به اهداف طولانی مدتی که دارند، این سهم ها را می خرند و به راحتی آن را از دست نخواهند داد. ‌نوسان‌ گیران در اکثر اوقات، سهم‌‌ های فرابورسی را برای نوسان گیری انتخاب می ‌کنند، چرا که این سهم‌ ها برای رشد حداکثری در یک روز، نیاز به پر شدن حجم مبنا ندارند و زودتر از سهم‌ هایی با حجم‌ مبنای بالا تحت تاثیر جو بازار قرار خواهند گرفت. شناوری سهم نیز نکته حائز اهمیتی است که نوسان گیران آن را در نظر قرار می ‌دهند. در حقیقت هر اندازه شناوری سهم کمتر باشد، میزان عرضه به وسیله سهامداران آن کمتر است، لذت نوسان گیران سهمی را انتخاب می کنند که به هنگام ورود و خروج به آن، کمترین دردسر را داشته باشند.

این را هم باید در نظر داشته باشید که نوسان گیران مبالغ کم را برای نوسان وارد بازار نخواهند کرد. کسب سود ۵ تا۱۰ درصدی در صورتی برای نوسان گیر به صرفه است که هزینه کارمزد معاملات برای آنها چندان بالا نباشد، لذا نوسان گیر محدودیت سرمایه ندارد. او سرمایه‌ سنگینی را وارد سهم می‌ کند و بعد از کسب نوسان مد نظر از آن سهم خارج خواهد شد. البته با توجه به زمان کوتاه بازگشت سرمایه در استراتژی نوسان گیری، عده‌ ای به صورت اعتباری خرید می نمایند.

نوسان گیری چه مشکلاتی ایجاد می ‌کند؟

حائز اهمیت ترین موضوعی که در اثر نوسان گیری مورد توجه تمامی سهامداران است، ایجاد حباب قیمتی است؛ چه بسا شرکتی از نظر عملیاتی، فعالیت قابل قبولی نداشته و حتی زیان ‌ده باشد، اما تنها با شایعه ‌ای از طرف نوسان گیران یا بازیگران سهم، مورد اقبال قرار بگیرد و حباب قیمتی روی سهم تشکیل شود. بعد از خروج نوسان گیران، قیمت سهم دچار ریزش شدید شده و سهم موردنظر ارزش خود را از دست خواهد داد. در حقیقت شرکت ارزشی غیر واقعی به خود خواهد گرفت.

از آنجایی که فرآیند نوسان گیری، بازه‌ زمانی کوتاهی دارد به صورت معمول برای سهامداران جذاب است و عده‌ای به طمع کسب سود وارد این فرآیند می‌ شوند که چنانچه مهارت و تجربه کافی نداشته باشند، نتیجه ای جز ضرر برای آن ها رقم نخواهد خورد. با توجه به محدودیت نوسان قیمتی برای هر نماد و یک ‌طرفه بودن بازار بورس تهران، نوسان گیری پی ‌درپی در بلندمدت سود خوبی برای سهامدار به دنبال نخواهد داشت.

در عوض، خرید سهم‌ های بنیاد محور و نگهداری آن‌ ها می ‌تواند سودهایی به مراتب بالا برای سهامدار داشته باشد. سهام های بنیاد محور و یا همان بنیادین بازار بورس مثل؛ فولاد، وغدیر، شستا، شپنا، شبندر، پارس، فملی، اخابر و به صورت کلی تمام سهام های ارزشمند، قدیمی، ارزش بازار بالا و حجم معاملات و نقدشوندگی مناسب که طرح های توسعه ای بسیاری در دست دارند و میزان سرمایه آن ها بسیار بالاست.


نتیجه گیری و کلام پایانی

انتخاب یک روش معاملاتی، موضوعی شخصی است که به محدودیت‌ های فردی بستگی دارد. هر روشی می‌ تواند نکته‌ های مثبت و منفی خاص خودش را داشته باشد. از طرف دیگر نوسان گیری با توجه به ایجاد سود در مدت ‌زمان کم، جذابیت بیشتری دارد. در نقطه مقابل، نوسان‌ گیری حساسیت ‌های معاملاتی سخت تری دارد و ریسک و اضطراب بیشتری به سهام‌دار تحمیل می‌ کند. توسعه این روش معامله‌ گری، توجه بازار را به سهم‌ های کوچک و حتی زیان‌ ده جلب می‌ کند و موجب ایجاد حباب قیمتی می شود. در نهایت توصیه می ‌کنیم که معامله‌ ها در این روش با رعایت حد ضرر دنبال شوند و چنانچه مهارت و تجربه کافی در این زمینه ندارید، ریسک این استراتژی را متحمل نشوید.

همچنین به عنوان نکته آخر در نظر داشته باشید که یکی از اصلی ترین اشتباه‌ هایی که نوسان گیران تازه‌ کار با آن درگیر می‌ شوند، ضعف در مدیریت درست سرمایه و کم کردن میانگین خرید به هنگام نزول قیمتی است. در این حالت نوسان گیر، حد ضرری برای خود تعیین نکرده و وقتی قیمت سهم پایین می‌ آید، دوباره خرید می‌ کند. در حقییقت این کار به معنای فرو رفتن در باتلاق نزول قیمتی است. به صورت معمولا این وضعیت زمانی رخ خواهد داد که عرضه ‌ها در سهم افزایش ‌یافته و دسته اول نوسان گیر از سهم خارج می ‌شوند.

در انتها امیدوارم از این مقاله که آموزش نوسان گیری روزانه در بورس را ارائه داد، نهایت استفاده رو برده باشید.

هر سوال یا ابهامی در مورد نوسان گیری روزانه در بورس داشتید، حتما از طریق بخش ارسال نظرات برای ما بفرستید.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *