پولبک زدن در بورس به چه معناست؟

پولبک زدن در بورس

پولبک زدن در بورس به زبان ساده بدین معنی است که قیمت در روند های صعودی و نزولی، سقف و یا کف کانال شکسته شده را لمس کند و مجدد روند خود را پیش بگیرد. به عبارتی دیگر مثلا در روندهای صعودی، مقاومت سهم 1000 تومان است و بعد از یک سال این مقاومت شکسته می شود و قیمت به 1150 می رسد و سپس مجدد به قیمت 1000 باز می گردد و سپس دوباره حمایت می شود و به ارقام بالاتری دست پیدا خواهد کرد. در روند های نزولی هم به همین صورت است و پولبک زدن در بورس امری کاملا طبیعی است و سیگنال خرید و فروش رایگان، ساده و سودآوری را در اختیار تمام افراد قرار می دهد، پس پولبک زدن در بورس و در واقع آموزش پولبک در بورس قطعا بسیار کاربردی و مناسب است.

پولبک زدن در بورس

پولبک در حقیقت به حالتی می گویند که قیمت یک سهم خط روند را شکسته و دوباره به خط روند باز گردد، ولی توانایی شکست آن را نداشته باشد. کلمه پولبک در لغت به معنای بازگشت و عقب کشیدن است، از همین روی در نمودارها نیز به شکل قلاب نمایان می‌ شود. معنای دیگر این کلمه خداحافظی است و جالب است بدانید که به بوسه آخر نیز شهرت دارد، به خاطر این که در این حالت، روند بعد از شکست سطح حمایتی یا مقاومتی معتبر خود، سعی می ‌کند یک بار دیگر به آن سطح شکسته شده باز گردد. با شکسته شدن این خطوط و نقض آن ‌ها، از اهمیت آن‌ ها کم نمی شود، بلکه تغییر وضعیت می ‌دهند و از مقاومت به حمایت و برعکس تبدیل خواهند شد.


حتما برایتان جالب است : آموزش اصطلاحات بورس | اصطلاحات بورس به زبان ساده


عمدتا پس از شکست خطوط حمایتی و مقاومتی، در ۶۰ درصد مواقع بازار متمایل به بازگشت مجدد به سمت حمایت و مقاومتی که شکسته شده دارد. تقریبا در ۷۰ درصد مواقع شکست ‌هایی که با حجم بسیار بالا نسبت به میانگین ۳۰ روزه اتفاق می افتد، تمایل به پولبک پیدا می ‌کنند، بنابراین این تفکر که الزاما پس از هر شکست معتبر، باید نیاز به پولبک باشد، درست نیست. این موضوع را هم در خاطر داشته باشید که پولبک حتما نباید بازگشت دقیق به سطح شکسته شده باشد، بلکه نفوذ موقت به محدوده سطح شکسته شده هم پولبک محسوب می شود و اعتبار دارد.

دلیل پولبک زدن در بورس چیست؟

پولبک ها یا بازگشت های قیمتی به دلیل عرضه و تقاضای موجود در بازار رخ می دهند. به عنوان مثال در زمانی که نمودار بازگشت و سطح شکسته شده را پیش روی دارد، بسیاری از معامله گران به امید واکنش سهم به خط روند و صعود آن به قله های بالاتر اقدام به خرید می کنند، اما وقتی که شکست اتفاق می افتد نوسانگیران اقدام به فروش سهم می کنند و سایرین نیز حاضر به خرید نمی شوند، پس سهم یک افتی را تجربه می کند. جالب است بدانید که پس از این افت معامله گران جدید آماده ورود به سهم می شوند، ولی بعد از یک بازگشت قیمتی کوچک و کوتاه مدت در محدوده خط روند که تبدیل به یک سطح مقاوتی شده مجدد فروشندگان قدرت می گیرند و سهم به روند ریزشی خودش باز خواهد گشت.

وقتی پولبک رخ نمی دهد، تکیف چیست؟

وقتی که پولبک واقعی انجام نشود، اقدامی در روند گریخته بایستی انجام داد. در حقیقت بازار بورس با پیشرفت صعودی در حال حرکت است و بیشتر از آن چه که سرمایه گذاران فکر میکنند به حرکات گسترده خود ادامه می دهند. سهامداران توجه کنند که همیشه پولبک وجود ندارد و امکان دارد سهم مسیر خود را با شتاب بیشتری به سمت بالا یا پائین طی کند پس در هر روندی، الزاما نباید منتظر پولبک برای ورود در نقطه خرید مناسب بمانند.

سهامداران بزرگ می خواهند در چنین معاملات بزرگی از روند رو به گستردگی استفاده نمایند که سرمایه گذاران فکر کنند سهام رو به رشد است و هر کدام از آن ها که احساس ترس کند و از ادامه معامله منصرف شود، سود بسیاری را کسب نمایند. اگر سرمایه گذاران تنها به دلیل وجود پولبک وارد بازار شوند امکان دارد برخی از معاملات را از دست بدهند، به خاطر این که همیشه پولبک وجود ندارد. چنانچه در بازار بورس پولبک انجام نشود، سرمایه گذار یک معامله را از دست می دهد ولی بهتر است بداند که اگر وارد معاملات نشود، ۵۰ درصد از زمان خود بیشتر ضرر می کند.


حتما برایتان جالب است : بهترین سهام برای خرید | نحوه تشخیص بهترین سهام های بورسی


در همچین مواقعی راهکار اصلی این است که سرمایه گذار روزانه سیگنال های تکنیکالی را مطالعه کند و در صورت فرصت های ایجاد شده در بازار معاملات خود را انجام دهد. در صورت نبود پولبک هم اطلاعاتی برای احتمال شکست یا صعود بازار را متوجه می شوند. یک سرمایه گذار موفق باید بداند در پیش و پس از معاملاتش چه اتفاقاتی رخ داده است و این اطلاعات چه کمکی به معاملات خود خواهد کرد.

چه پولبک هایی مناسب هستند؟

بهترین نوع پولبک حالتی است که به شکل ضعیف و کندی صورت پذیرد. در حقیقت ما یک سطح داریم که با یک یا چند کندل قدرتمند شکسته می ‌شود. در حال حاضر پولبکی که به سمت این سطح صورت می پذیرد اگر حالت ضعیف و فشرده‌ ای داشته باشد، در وضعیت مناسبی برای معاملات ما قرار دارد. به بیانی دیگر وقتی که پولبک از اعتبار بیشتری برخوردار خواهد شد، که موفق شده باشد محدوده حمایت و مقاومت را با حجم بالایی بشکند.

حالا تصور کنید اصلاح قیمت موفق شود با قدرت محدوده حمایت و مقاومت را شکسته و از آن عبور کند، ولی بعد از چند روز شاهد آن باشیم که قیمت پایانی روز جاری، کمتر از روز قبل باشد. در همچین حالتی پولبک در بورس پایین آمده است. این بدین معنی است که تقاضای کافی در سهم وجود نداشته و فروش قوی در بازار رخ نداده است. بسیاری از سرمایه گذاران بر این باورند که پولبک زدن در بورس پس از شکست سطح حمایت و مقاومت، باید مجددا به نقطه شکست بازگردد. در صورتی که  به ندرت این مسئله در بازار دیده می شود.

آموزش پولبک در بورس

فرق پولبک با اصلاح قیمت در چیست؟

پولبک و اصلاح قیمت هر دو به معنی جابجایی روند است، ولی نکته مهمی که در این خصوص باید در نظر داشته باشید این است که بین این دو مفهوم یک تفاوت مهم وجود دارد و آن هم این است که پولبک ها موقت و اصلاح ها بلدن مدت هستند. پولبک ها نشانه‌ از تغییر روند و تبدیل مقاومت‌ های شکسته شده به حمایت و حمایت‌ های شکسته شده به مقاومت هستند و اصلاح ها نشانه‌ ادامه روند صعودی و یا نزولی در جهت ایجاد الگوهای پلکانی قیمت هستند.

پولبک زدن در بورس نشانه شروع یک روند جدید میباشد؟

عده ‌ای از سرمایه گذاران بر این باور هستند که پس از تشکیل پولبک در سهم، شاهد ادامه روند قبل هستیم؛ در صورتی که این درست نیست. اعتقاد کلی بر این است که حدود ۵۰ درصد از روندها بعد از تکمیل پولبک روند قبلی خود را ادامه می ‌دهند و این در حالی است که ۵۰ درصد روندها بعد از پولبک باقدرت روند قبلی خود را از دست می‌دهند و مسیر جدیدی را شروع می‌ کنند.


حتما برایتان جالب است : روش نوسان گیری در بورس | نوسان گیری در بورس چیست؟


بنابراین به صورت قطعی نمی‌ توان گفت که آیا پولبک در سهم رخ می دهد یا خیر و احتمالا در نمودارهای بسیاری نیز شاهد این موضوع بوده ‌ایم؛ لذا بهتر است برای تکمیل پولبک و ادامه روند سهم حتما به نکاتی که تا اینجای مطلب به آن‌ها اشاره کردیم، توجه داشته باشید. البته باید در نظر داشته باشید که شناخت تکنیک های معاملاتی و تابلو خوانی بازار کمک زیادی به فهم و تشخیص رفتار بازار می ‌کند.

نحوه کسب سود از طریق پولبک در قیمت سهم

به صورت کلی بعد از شکستن مقاومت، سهم در حالت پولبک قرار می گیرد. از آنجایی که بازار ایران یک بازار یکطرفه است، نمی توان از روند نزولی پولبک سودی کسب کرد، بنابراین لازم است وقتی که قیمت بر روی مقاومت شکسته شده ثبت می شود، برای خریداری سهم اقدام کرد.

استراتژی معاملاتی با توجه به پولبک در بورس

فعالان بورس همیشه به دنبال معامله طبق اصول دقیقی هستند ولی واقعیت این است که پولبک بر اساس عرضه و تقاضا در بازار به وجود می آید و یک مفهوم و رفتار کلی در تحلیل تکنیکال است و معامله گران بر اساس تجربیات خودشان از این روش استفاده می کنند. اصول و ماهیت معامله گری بر اساس پولبک در ابزار های مختلف تحلیل تکنیکال یکسان است، به خاطر این که در این روش خریداران تنها به دنبال ورود در حرکت بازگشتی سهم بر روی سطوح شکسته شده هستند. در این بخش از مقاله با ارائه مثال هایی از بازار سرمایه معامله با استفاده از ابزار های مختلف تحلیل تکنیکال طبق استراتژی پولبک را به شما نشان داده ایم؛

۱) پولبک زدن در بورس به سطح مقاومت استاتیک

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید این سهم پس از شکستن سطح مقاومت استاتیک خودش بر روی قیمت ۷۳۰ تومان یک پولبک عادی بر روی سطح شکسته شده را داشته است و در این مرحله با ورود خریداران به سهم یک رشد بسیار عالی ای را تجربه کرده است و قله های بالاتری را فتح کرده است.

پولبک به سطح مقاومت استاتیک

۲) پولبک زدن در بورس به سطح مقاومت داینامیک

در تصویر زیر که نمونه از یک پولبک خارجی را مشاهده می کنید، شرکت ملی مس ایران بعد از طی یک روند نزولی تقریبا یک ساله و کاهش ۳۵ درصدی قیمت با حضور خریداران موفق به شکستن خط روند نزولی خود شده است. سپس به دلیل بالا بودن قدرت خریداران سهم در حرکت بازگشتی خود خط روند رسم شده را لمس نکرده و با تشکیل یک پولبک خارجی به روند صعودی خود ادامه داده است.

پولبک به سطح مقاومت داینامیک


نتیجه گیری و کلام پایانی

به پولبک در اصطلاح بوسه آخر نیز می گویند به خاطر این که بر خلاف تصور عموم سهامداران که بر این باورند که بازار به یکباره آنها را غافلگیر کرده و فرصت ورود یا خروج نداده است، بعد از این که خط روند نزولی یا صعودی سهمی شکسته می شود، بار دیگر به مقاومت یا حمایت شکسته شده باز می گردد و در حقیقت با آن خداحافظی می کند و به روند جدید خود ادامه می دهد. پولبک وقتی از اعتبار بیشتری برخوردار است که محدوده حمایت و مقاومت شکسته شده با یک حجم بالا شکسته شود و اغلب باید 2 تا 3 برابر میانگین یک هفته گذشته باشد.

حال فرض کنید اگر محدوده حمایتی یا مقاومتی پرقدرت شکسته شود و در چند روز پس از آن شاهد این باشیم که قیمت پایانی روز جاری کمتر از روز پیش باشد. در این صورت احتمال پولبک کم است، به خاطر این که احتمال فروش قوی در بازار و همچنین نبود تقاضای کافی در سهم وجود دارد. بیشتر سرمایه گذاران بر این باورند که پولبک الزاما باید بازگشتی به نقطه شکست باشد، در صورتی که در بازار کمتر شاهد این موضوع هستیم و معمولا پولبک به محدوده شکست تکمیل نمی ‌گردد.

معمولا این طور است که روندها معمولاً شش روز بعد از شکست، مرحله اول پولبک را به اتمام می‌رسانند و مرحله دوم پولبک نیز طی یازده روز به پایان می‌رسد. البته این نکته را باید مدنظر قرار داد که اگر یک محدوده با حجم قوی شکسته شود و پس از آن در پولبک شاهد یک حرکت ضعیف و کم‌ حجم باشیم می‌توان آن را معتبر دانست. یکی از نکاتی که حتما باید در پولبک ها به آن توجه کنید این است که نوع معاملات حقوقی‌ های بازار است. به صورت کلی بهتر است بدانید که شما قادر به شناسایی راحت پولبک نیستید و برای رسیدن به این دانش نیاز به تمرین و رصد نمادهای گوناگون بورسی دارید.

امیدوارم از این مقاله که به آموزش پولبک زدن در بورس پرداخت، نهایت استفاده را برده باشید.

نظر شما چیست؟ تا به حال از پولبک در معاملات خود استفاده کرده اید؟

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *