نحوه خرید پالایشی یکم در بورس یا بانک | آموزش نکات کلیدی به زبان ساده

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
نحوه خرید پالایشی یکم

نحوه خرید پالایشی یکم در بورس و بانک چگونه است؟ بسیاری از افراد با توجه به بازدهی مناسب صندوق دارا یکم قصد دارند برای خرید صندوق پالایشی یکم اقدام نمایند، ولی نحوه خرید پالایشی یکم در بورس و یا بانک را نمی دانند و با توجه به قوانین خاصی که برای پذیره نویسی صندوق ها و شرکت ها در بورس وجود دارد، داشتن اطلاعات کافی در خصوص نحوه خرید پالایشی یکم الزامی خواهد بود. خرید سهام پالایشی یکم با نماد پالایش تحت عنوان صندوق پالایشی یکم اخیرا آغاز شده است و میتوانید از طریق 3 روش؛ بورس ، بانک و اپلیکیشن های تعیین شده برای خرید پالایش یکم اقدام نمایید، اما برای فروش حتما باید کد بورسی دریافت کنید.

نحوه خرید پالایشی یکم

در ابتدا باید گفت که دومین صندوق سرمایه گذاری ETF دولتی، صندوق پالایشی یکم نام دارد که با هدف دسترسی بیشتر مردم به بازار بورس و ارتقا وضعیت اقتصادی خانواده‌ها از سوی دولت عرضه می ‌شود. ثبت نام این صندوق برای عموم آزاد بوده و خریداران به مدت ۲ هفته و تا تاریخ 19 شهریور ماه امسال برای خرید فرصت دارند.

پیشنهاد مطالعه : عرضه دارا دوم (پالایش یکم) – پالایش چیست و سهم های پالایشی کدام اند؟

صندوق‌ های سرمایه گذاری پالایشی یکم دولتی با ۲۰ درصد تخفیف ارائه می ‌شود انتظار می‌ رود که مانند صندوق دارا یکم با استقبال خوب مردم مواجه شود. برای خرید صندوق پالایش یکم کافیست در بازه زمانی پذیره نویسی با کارت ملی به بانک مراجعه نمایید البته افراد دارای کد بورسی نیاز نیست به بانک مراجعه نمایند. سرمایه گذاران بدانند که تا یک ماه امکان فروش آن را ندارند. حداقل مبلغ لازم برای خرید سهام پالایشی یکم ۱۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

آموزش خرید دارا دوم

پذیره نویسی سهام پالایشی یکم با نماد پالایش از ۵ شهریور تا ۱۹ شهریور ماه آغاز شده است و افراد همچنان می ‌توانند با داشتن کد ملی و یا کد بورسی اقدام به خرید هر واحد این صندوق کنند. علاوه بر درگاه‌ های بانکی، ۱۵ شعب منتخب بانکی هم پذیره ‌نویسی این صندوق را انجام می‌دهند. افراد کد بورسی دارند باید از طریق کارگزاری اقدام به خرید سهام کنند. ساعت پذیره نویسی پالایش به نحوی تعیین شده است تا بعد از ساعات معاملات، از ساعت 14 تا 16 انجام شود.

صندوق پالایش یکم چیست؟

صندوق پالایش یکم یکی از صندوق هایی است که دولت پذیره نویسی آن را در بازه زمانی 5 شهریور الی ۱۹ شهریور آغاز کرده است. این صندوق مشتمل بر سهام شرکت های پالایشگاهی بندر عباس، پالایشگاه نفت تهران، پالایشگاه تبریز و پالایشگاه اصفهان می باشد. بر اساس محاسبات تعداد سهام موجود در این صندوق شامل ۴۶۰ سهم شتران، ۳۱۵ سهم شبندر، ۱۰۷ سهم شبریز و ۴۶۳ سهم شپنا خواهد بود که دولت قرار است آن را در قالب یک صندوق با حداکثر ۵۰۰ واحد عرضه کند.

نحوه خرید پالایشی یکم از طریق بورس 

خرید صندوق پالایشی یکم از طریق کارگزاری ها بعد از پایان معاملات بازار سرمایه قابل انجام است و متقاضیان می توانند از طریق کارگزاری ها برای خرید نماد پالایش اقدام کنند. خرید پالایشی یکم از طریق کارگزاری ها نیز قابل انجام است. متقاضایان پذیره نویسی پالایش یکم می توانند بعد از ساعات معاملات، از ساعت 14 تا 16 برای خرید آن اقدام نمایند. سهام پالایشی یکم یا همان دارا دوم با نماد پالایش از پنجم شهریور ماه آغاز شده است و به مدت دو هفته پذیره نویسی می شود و متقاضیان می توانند با داشتن کد ملی و یا کد بورسی اقدام به خرید کنند.

پیشنهاد مطالعه : نحوه ثبت نام دارا دوم (پالایشی یکم) در بورس چگونه است؟

لازم به ذکر است افرادی که پیش از این اقدام به خرید صندوق دولتی دارا یکم کرده بودند میزان مبلغی که برای خرید این صندوق صرف شده است از مبلغ پنج میلیون تومان صندوق دارا دوم کسر می شود و به میزان باقی مانده امکان خرید سهم از صندوق دارا دوم می باشد. بعنوان مثال اگر یک کدملی به میزان دو میلیون تومان از صندوق دارا یکم خرید کرده باشد، تنها می تواند به میزان سه میلیون تومان از سهم صندوق دارا دوم را خریداری کند.

نحوه خرید پالایشی یکم از طریق بانک ها 

نحوه خرید پالایشی یکم از بانک به این صورت است که باید با کارت ملی برای خرید به سایت بانک های زیر مراجعه نمایید؛ آدرس سایت بانک های عامل برای خرید صندوق پالایشی یکم را در ادامه برای شما عزیزان آورده ایم و با کلیک روی نام بانک مورد نظر خود میتواند وارد سامانه خرید صندوق های دولتی ETF بانک شوید و صندوق پالایشی یکم ( دارا دوم ) را خریداری کنید :

10 سوال پرتکرار در مورد خرید سهام پالایشی یکم

  1. آیا مهلت مشارکت در پذیره‌ نویسی صندوق پالایشی یکم تمدید می ‌شود؟ در حال حاضر نمی ‌توان به احتمالات تصمیم‌ گیری مسوولان برای تمدید مدت زمان پذیره‌ نویسی این صندوق اشاره‌ای کرد، ولی امکان دارد با توجه به استقبال سرمایه ‌گذاران برای خرید این صندوق‌ ها تصمیمات لازم جهت تمدید زمان پذیره نویسی این صندوق ‌ها اتخاذ شود.
  2. چه افرادی امکان مشارکت در پذیره‌ نویسی این صندوق را دارند؟ طبق پذیره ‌نویسی صندوق دارا یکم مانند نخستین مرحله از عرضه صندوق ETF، عموم مردم با استفاده از کد ملی یا کد بورسی می‌ توانند نسبت به خرید یا پذیره‌ نویسی این صندوق اقدام کنند.
  3. پایان مهلت در نظر گرفته شده برای خرید این صندوق چه زمانی است؟ متقاضیان خرید این صندوق از 5 شهریور ماه تا پایان روز 19 شهریور یعنی به مدت دو هفته قادر به مشارکت در پذیره‌نویسی این صندوق هستند.
  4. نحوه خرید صندوق دارا دوم به چه صورتی است؟ متقاضیان خرید این صندوق می ‌توانند در بازه زمان تعیین شده با مراجعه به بانک و ارائه کارت ملی نسبت به خرید این صندوق اقدام کنند، همچنین افرادی که دارای کد معاملاتی هستند می ‌توانند به صورت غیر حضوری به وسیله سامانه معاملاتی کارگزاری خود نسبت به ثبت سفارش خرید اقدام نمایند.
  5. سرمایه‌گذاران از چه زمانی امکان معامله این صندوق‌ها را دارند؟ سرمایه ‌گذاران این صندوق تا 1 ماه امکان فروش آن را ندارند و بعد از آن مانند صندوق دارا یکم امکان معامله برای افراد مهیا می‌شود.
  6. تمامی سرمایه ‌گذاران تا سقف 5 میلیون تومان مجاز به خرید این صندوق می باشند؟ متقاضیانی که در اولین مرحله پذیره ‌نویسی واحدهای سرمایه‌ گذاری صندوق واسطه ‌گری مالی یکم شرکت کرده ‌اند، قادرند در مجموع دو صندوق “سرمایه ‌گذاری واسطه ‌گری مالی یکم” و همچنین “سرمایه‌ گذاری پالایشی یکم” تا سقف 5 میلیون تومان پذیره ‌نویسی کنند. به این ترتیب افرادی که به میزان 2 میلیون تومان صندوق ETF دارای یکم را خریداری کرده بودند، در این مرحله می توانند تنها 3 میلیون تومان از واحدهای این صندوق را بخرند.
  7. افرادی که کد بورسی ندارند، چگونه می ‌توانند معاملات این صندوق ‌ها را انجام دهند؟ داشتن کد بورسی برای پذیره ‌نویسی الزامی نیست و متقاضیان برای انجام معامله این واحدها که از یک ماه به بعد از تخصیص امکان ‌پذیر است، می‌ توانند به تدریج طی ماه ‌های آتی و در فرصت مناسب نسبت به ثبت ‌نام در سامانه سجام و دریافت کد بورسی مطابق رویه‌های شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه اقدام کنند.
  8. بانک‌های انتخاب شده برای پذیره‌نویسی صندوق‌های ETF پالایشی کدامند؟ دستوالعمل پذیره ‌نویسی صندوق دارا دوم به بانک‌های ملی ایران، سپه، مسکن، کشاورزی، ملت، صادرات ایران، تجارت، توسعه تعاون، رفاه کارگران، قرض الحسنه مهر ایران، پست بانک ایران، اقتصاد نوین، پارسیان، پاسارگاد و کارآفرین اعلام شده است و سرمایه ‌گذاران می ‌توانند با مراجعه به این بانک ‌ها و ارائه کارت ملی نسبت به خرید این صندوق‌ ها اقدام نمایند و یا به صورت اینترنتی از سایت بانک ها اقدام به خرید کنند.
  9. تمامی افراد مجاز به پذیره ‌نویسی این صندوق هستند؟ پذیره‌ نویسی برای هر شخص حقیقی ایرانی دارای کد ملی تا سقف 5 میلیون تومان امکان ‌پذیر است و محدودیت سنی برای متقاضیان وجود ندارد.
  10. چه اطلاعاتی برای پذیره ‌نویسی این صندوق لازم است؟ اطلاعات مورد نیاز برای تکمیل اطلاعات شامل نام، نام‌ خانوادگی، شماره ملی، تاریخ تولد، نام پدر، کد پستی، شماره تلفن همراه و شماره شبای بانکی فرد پرداخت ‌کننده خواهد بود.

آیا پالایشی یکم بخریم یا نه؟

برای خرید صندوق پالایش یکم باید به قیمت روز سهام شرکت های موجود در این صندوق توجه و ارزندگی آن را بررسی کرد. گفتیم که تاریخ پذیره نویسی تا ۱۹ شهریور است. حال چنانچه در بازه زمانی مذکور سهام شرکت های پالایشگاهی ذکر شده افزایش قیمت داشتند و قیمت هر واحد صندوق افزایش داشت پس بهتر است آن را خریداری کرد و اگر قیمت ها نسبت به روز ۴ شهریور رشدی نداشتند و یا میزان افزایش قیمت پایین بود باید از خرید آن صرف نظر کرد.

پس بهتر است که قیمت ۱۹ شهریور را با قیمت ۴ شهریور مقایسه و بازدهی آن را محاسبه کنید و در نهایت تصمیم به خرید و یا عدم خرید آن بگیرید. این نکته را در خاطر داشته باشید که زمان فروش صندوق پالایش یکم ۱ ماه بعد از پایان پذیره نویسی است. از عوامل موثر دیگر در بازدهی صندوق پالایش، بازدهی سهام موجود در سبد این صندوق در بازه زمانی ۱ ماهه می باشد.

پیشنهاد مطالعه : پذیره نویسی صندوق پالایشی یکم (دارا دوم) | همه چیز راجب نماد پالایش

چنانچه در طول این مدت بازار سرمایه و یا صنعت پالایشی شرایط مناسبی داشته باشد و قیمت سهام موجود در پرتفو صندوق پالایش بازدهی مناسبی داشته باشد، انتظار بازگشایی خوبی برای صندوق وجود خواهد داشت. عامل پایانی موثر بر بازدهی صندوق پالایش برای خریداران این صندوق به وضعیت بازار سرمایه و جو آن در روز بازگشایی بستگی دارد. چنانچه بازار در روز بازگشایی صندوق شرایط مناسبی داشته باشد، انتظار بازگشایی خوبی برای این صندوق نیز وجود دارد.

خلاصه مطلب و کلام آخر

پذیره نویسی پالایشی یکم از پنجم شهریورماه آغاز شده و تا ۱۹ شهریورماه ادامه دارد.

به این ترتیب هر فرد دارای کد ملی می تواند نسبت به پذیره نویسی اقدام کند و متقاضیانی که صاحب کد بورسی هستند باید از طریق کد بورسی خود اقدام به پذیره نویسی کنند.

متقاضیانی که دارای کد بورسی هستند برای خرید پالایشی یکم باید در صفحه کارگزاری خود نماد “پالایش” را جست و جو کنند.

در قسمت تعداد حداقل یک و حداکثر ۵۰۰ را وارد و پس از وارد کردن قیمت روی گزینه خرید کلیک کنند.

هچنین توجه به این نکته ضروری است که ساعت ثبت سفارش ۱۲:۳۰ تا ۱۴ بوده و قیمت هر سهم نیز ۱۰ هزار تومان است.

پس از ثبت سفارش و در صورتی که در قسمت سفارشات فعال ثبت شده باشد، سفارش با موفقیت ثبت شده است.

به این ترتیب پول در حساب شخص بلوکه می شود تا زمان امکان معامله این صندوق فرا برسد.

طبق این گزارش، پالایشی یکم باقی مانده سهام دولت در چهار پالایشگاه تهران، تبریز، اصفهان و بندرعباس است که در قالب ETF عرضه شده است.

همه افراد با کد ملی می توانند نسبت به خرید این صندوق تا سقف پنج میلیون تومان اقدام کنند.

البته در نظر داشته باشید که افرادی که پیش از این 2 میلیون تومان دارایکم خریداری کرده اند، اکنون تا سقف 3 میلیون تومان می توانند پالایشی یکم خریداری نمایند.

در این مقاله به توضیحات مفیدی درباره نحوه خرید پالایشی یکم در بورس و بانک پرداختیم و امیدواریم که استفاده لازم رو برده باشید.

هر گونه سوال، ابهام یا تجربه ای در خصوص خرید پالایش یکم داشتید، حتما در بخش دیدگاه ها بنویسید.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

یک دیدگاه برای “نحوه خرید پالایشی یکم در بورس یا بانک | آموزش نکات کلیدی به زبان ساده”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *