نحوه ثبت نام دارا دوم (پالایشی یکم) در بورس چگونه است؟

نحوه ثبت نام دارا دوم

نحوه ثبت نام دارا دوم در بورس چگونه است؟ عرضه دارا دوم قرار است از تاریخ 5 شهریور ماه امسال آغاز شود و به مدت 2 هفته و تا تاریخ 19 شهریور ماه پذیره نویسی شود، البته امکان تمدید مهلت خرید دارا دوم نیز وجود خواهد داشت. همان طور که میدانید صندوق دارا دوم با اما و اگر های بسیار و تصمیمات نامناسب قرار است وارد بازار بورس شود و باید دید عکس العمل سرمایه گذاران نسبت به خرید صندوق دارا دوم به چه صورت خواهد بود. سهام دارا دوم متشکل از چهار شرکت پالایشی با نمادهای؛ شبندر، شپنا، شبریز و شتران است و قرار است با سقف قیمتی 5 میلیون تومان جمعا با صندوق دارا یکم واگذار شود و تخفیف 20 درصدی هم اعمال خواهد شد. نحوه ثبت نام دارا دوم مثل دارا یکم از دو طریق کارگزاری و بانک امکانپذیر است. حال ابهاماتی برای نحوه ثبت نام دارا دوم در بورس و بانک وجود دارد که در این مقاله تک تک آن ها را برطرف خواهیم کرد.

نحوه ثبت نام دارا دوم (پالایش)

پذیره نویسی دارا دوم (صندوقی شامل باقی مانده سهام دولت در چهار پالایشگاه) از 5 شهریور شروع شده است. سقف سرمایه­ گذاری هر کد ملی ایرانی در مجموع دو صندوق قابل معامله اول و دوم دولتی، پنج میلیون تومان تعیین شده، پذیره نویسی برای هر فرد دارای کد ملی امکان­پذیر است و محدودیت سنی برای متقاضیان در نظر گرفته نشده است.

در اجرای جزء (۲) بند (الف) تبصره (۲) قانون بودجه سال 99 کل کشور و مصوبات هیأت وزیران در این زمینه، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده­ های نفتی ایران با پذیره نویسی واحد های سرمایه­ گذاری، قسمتی از سهام خود در شرکت پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت تبریز و پالایش نفت تهران را از طریق سازمان خصوصی سازی واگذار خواهد کرد.

صندوق دارا دوم چیست؟

صندوق دارا دوم از نوع “صندوق ‌های سرمایه‌ گذاری ETF دولتی” است. ETF مخفف عبارت “EXCHANGE TRADED FUND” است که به معنای قابل معامله بودن دارایی‌ های صندوق است. ساختار این صندوق مثل صندوق ‌های سرمایه ‌گذاری مشترک است و در مجموع سرمایه‌ گذاری در صندوق ‌های مشترک، مناسب افرادی است که دانش بورسی مناسبی ندارند و البته از ریسک ‌پذیری کم تری نیز برخوردارند، ولی مزیت صندوق‌ های etf نسبت به صندوق‌های سرمایه‌ گذاری مشترک، قابلیت نقدشوندگی بالاتر آن ‌ها به شمار می رود. در حقیقت دارایی این صندوق ‌ها مثل سایر سهم‌ ها در ساعات بازار بورس قابل معامله خواهند بود.

ارائه تخفیف ۲۰ درصدی

سقف سرمایه­ گذاری هر شخص حقیقی در مجموع دو صندوق قابل معامله اول و دوم دولتی، پنج میلیون تومان تعیین شده است. پذیره نویسی برای هر فرد دارای کد ملی امکان­پذیر است و محدودیت سنی برای متقاضیان وجود ندارد. پس از اتمام پذیره نویسی و اخذ مجوز فعالیت صندوق از سازمان بورس و اوراق بهادار، سهام موضوع فعالیت این صندوق با اعمال ۲۰ درصد تخفیف به قیمت پایانی سهم در روز معاملاتی قبل از شروع پذیره ­نویسی توسط سازمان خصوصی سازی به صندوق واگذار می شود.

پیشنهاد مطالعه : دارا دوم کی میاد – زمان عرضه دارا دوم در بورس

حداکثر تعداد واحدهای سرمایه ‌گذاری قابل خریداری به وسیله هر شخص حقیقی ایرانی دارای کد ملی، پس از کسر میزان سرمایه گذاری همان فرد در صندوق دارا یکم، ۵۰۰ واحد سرمایه‌ گذاری در نظر گرفته شده است. پذیره ‌نویسی دارا دوم به صورت هم زمان از طریق بورس اوراق بهادار تهران و شبکه بانکی کشور برای هر شخص حقیقی دارای کد ملی امکان پذیر است. پنج درصد از مبلغ جمع آوری شده در دوره پذیره نویسی به بازارگردانی واحد های سرمایه­ گذاری در همان صندوق تخصیص می یابد و جزو دارایی­ های صندوق خواهد بود. پذیره نویسی واحد های سرمایه­ گذاری موضوع این دستورالعمل صرفا شامل اشخاص حقیقی ایرانی بوده و اشخاص حقوقی و یا اتباع خارجی نمی­ توانند در این پذیره نویسی شرکت نمایند.

سهام های صندوق پالایشی یکم شامل کدام شرکتها است؟

دومین صندوق ETF دولتی که به صندوق پالایشی معروف شده است شامل باقی مانده سهام دولت در 4 پالایشگاه شناخته کشور است. شرکت های پالایشی اصفهان، تهران، بندرعباس و تبریز چهار شرکتی هستند که در این عرضه بزرگ حضور دارند. این شرکت ها در گروه فراورده های نفتی، کک و سوخت هسته ای قرار دارند و اطلاعات دقیق آن ها به صورت زیر است :

*** شرکت پالايش نفت تبريز با نماد شبريز در تابلوی فرعی بازار اول بورس قرار دارد. امروزه 2 میلیارد سهم که 16 درصد از کل سهام این شرکت است، در اختیار دولت قرار دارد.

*** شرکت پالايش نفت بندرعباس با نماد شبندر در تابلوی بازار دوم بورس قرار دارد. در حال حاضر 5 میلیارد سهم که 16.6 درصد از کل سهام این شرکت است، در اختیار دولت قرار دارد.

*** شرکت پالايش نفت تهران با نماد شتران در تابلوی بازار دوم بورس قرار دارد. در حال حاضر 7 میلیارد سهم که 15.8 درصد از کل سهام این شرکت است، در اختیار دولت قرار دارد.

*** شرکت پالايش نفت اصفهان با نماد شپنا در تابلوی اصلی بازار اول بورس قرار دارد. در حال حاضر 7 میلیارد سهم که 13.7 درصد از کل سهام این شرکت است، در اختیار دولت قرار دارد.

آغاز پذیره نویسی دارا دوم

پذیره نویسی از بامداد فردا پنجم شهریورماه آغاز شده و تا پایان روز چهارشنبه ۱۹ شهریورماه ادامه خواهد یافت.همچنین پذیره‏ نویسی واحدهای این صندوق برای اشخاص دارای کد بورسی صرفاً از طریق کارگزاری ‏های بورس و سامانه‏ های آنلاین معاملاتی صورت می­ گیرد. اشخاصی که کد بورسی ندارند، می توانند از طریق درگاه ‏های غیرحضوری و حضوری بانک‏ های منتخب برای خرید واحدها اقدام نمایند. هر شخص می­تواند صرفاً یکی از این دو روش را انتخاب نماید.

متقاضیان دارای حساب در هر یک از بانک ‏های منتخب می‏‏ توانند از طریق مراجعه به درگاه‏ های غیرحضوری و حضوری که به وسیله بانک‏ های مربوطه اطلاع رسانی می شود و با ورود حداقل اطلاعات مورد نیاز، نسبت به پذیره‏ نویسی واحدهای سرمایه‏ گذاری مزبور اقدام کنند. اگر متقاضی به درگاه ‏های غیرحضوری و حضوری بانک منتخبی که در آن بانک فاقد حساب است مراجعه کند. بانک‏ ها مکلف به پذیرش و دریافت اطلاعات وی خواهند بود.

نحوه ثبت نام دارا دوم

نحوه ثبت نام دارا دوم از طریق بورس و بانک

در خصوص نحوه ثبت نام دارا دوم باید گفت که سرمایه گذاران می توانند از دو طریق کد بورسی و کارت ملی نسبت به خرید صندوق واسطه گری مالی دوم اقدام کنند. خرید دارا دوم از طریق کد بورسی مانند خرید دیگر سهام موجود در بازار است اما چنانچه فردی کد بورسی نداشته باشد می تواند تنها با داشتن کد ملی برای خرید واحدهای صندوق دارا دوم اقدام کنند. خرید دارا دوم بدون کد بورسی از طریق بانک ها و یا درگاه های بانک و یا اپلیکیشن هایی مانند آپ امکان پذیر است. اگر افراد کد معاملاتی نداشته باشند، می توانند از طریق شعب بانک های منتخب و سامانه های پرداخت الکترونیک بانک ها و اپلیکیشن های پرداخت منتخب برای خرید این صندوق‌های ETF دولتی، سرمایه گذاری نمایند که روش پذیره نویسی در آن به قیمت ثابت بر مبنای ارزش اسمی هر واحد صندوق خواهد بود.

ولی آن دسته از افرادی که کد معاملاتی دارند، نیازی به مراجعه به بانک ها ندارند و می‌توانند از طریق سامانه معاملاتی کارگزاری خود نسبت به ثبت سفارش خرید اقدام کنید. توجه داشته باشید که اگر به هر دلیلی این واحد های سرمایه گذاری به افراد واگذار نشد و یا کمتر از مبلغ تعیین شده به هر کد معاملاتی و یا کد بورسی تخصیص یافت مدیر وظیفه دارد که آن اختلاف و مابه التفاوت وجوه واریز شده را نهایت تا ۵ روز کاری بعد از پایان دوره پذیره نویسی به حساب اشخاص واریز کنند.

  • دریافت مابه التفاوت وجه واریز شده برای کسانی که دارای کد بورسی هستند؛ اگر سرمایه گذار از سامانه معاملاتی اقدام به خرید صندوق دارا دوم نموده باشد مابه التفاوت وجوه واریزی به‌ حساب شخص صاحب کد معاملاتی واریز خواهد شد.
  • دریافت مابه التفاوت وجه واریز شده برای کسانی که دارای کد بورسی هستند؛ اگر سرمایه گذار از طریق سامانه و شعب بانکی اقدام به پذیره نویسی کرده باشد مابه التفاوت وجوه واریزی در زمان مشخص شده به حسابی بانکی شخص باز می گردد.

نحوه فروش صندوق پالایشی یکم در بورس

به همان صورتی که در صندوق دارا یکم امکان فروش دارایی تا مدت 1 ماه فراهم نبود، دارا دوم هم برای مدتی پس از پذیره نویسی متوقف خواهد شد. در این زمان اقداماتی انجام می شود که در ادامه به اختصار به توضیح آن می ‌پردازیم. ابتدا بعد از توقف پذیره نویسی صندوق دارا دوم ، عملیات تخصیص آن انجام می شود؛ با توجه به این که تعداد سهامداران صندوق‌ های مذکور بسیار بالا است و تقسیم ‌بندی با توجه به ارزش سهام هر نماد به صورت مساوی بین افراد مختلف باید انجام شود، بنابراین این عملیات مدتی زمان ‌بر است. پس از تخصیص سهام، معاملات بر اساس ارزش روز سهم آغاز می‌شود، اما احتمالا بسیاری از افراد امکان فروش آن را ندارند؛ این مورد به علت های گوناگونی رخ دهد :

اول این که برای فروش سهام صندوق دارا دوم، داشتن کد بورسی الزامی است. چنانچه فردی کد بورسی ندارد و این صندوق را از طریق بانک خریداری کرده است، ابتدا باید کد بورسی دریافت کند، پس از دریافت کد معاملاتی، سهام مربوطه را به کارگزاری انتخاب شده انتقال دهد و در نهایت می‌تواند آن را بفروشد. اگر شخصی کد بورسی دارد، ولی سهام را از طریق بانک و یا اپلیکیشن خریداری کند، حتما باید وارد سامانه معاملاتی کارگزاری مربوطه شده و با انتخاب گزینه “تغییر کارگزار ناظر” سهام خود را از بانک به کارگزاری انتقال دهد؛ پس از گذشت یک روز امکان فروش برای وی فراهم می‌شود.

اگر شخص دارایی صندوق را از چند راه مختلف خریداری کند، تمام دارایی تنها از طریق اولین فروشنده قابل دسترسی است؛ بنابراین اگر ابتدا از طریق کارگزاری خرید را انجام دهد، زمان فروش هم به راحتی می‌تواند کلیه دارایی را معامله کند. اما اگر ابتدا از طریق بانک و اپلیکشن خرید انجام شده باشد، فرد باید مانند حالت قبل در سامانه معاملاتی کارگزاری خود گزینه “تغییر کارگزار ناظر” را انتخاب کند تا کلیه دارایی به پرتفوی او در کارگزاری افزوده شده و قابل معامله شوند. البته در نظر داشته باشید که کل این فرآیندها در زمان انجام، پیچیدگی خاصی ندارد و تقریبا تمام روال به صورت آنلاین اتفاق می‌افتد. ثبت ‌نام در سامانه سجام و سایت کارگزاری، تغییر کارگزار ناظر و انتقال سهام، همگی آنلاین است و تنها بخش احراز هویت برای افرادی که کد بورسی ندارند باید به شکل حضوری و با مراجعه به یکی از مراکز احراز هویت انجام شود.

خرید دارا دوم توصیه میشود یا خیر؟

دومین عرضه بزرگ سهام دولتی در قالب صندوق ETF آغاز شده است و در حال حاضر نگاه ها به ارزش سهام شرکت های موجود در این صندوق دوخته شده است. سوالی که بسیاری از افراد دارند این است که در حال حاضر خرید صندوق ETF دارا دوم دولتی به صرفه هست یا خیر؟ در پاسخ باید گفت که اولین صندوق ETF دولت با اختصاص حداکثر 2 میلیون تومان به هر فرد، آغاز شد.

پیشنهاد مطالعه : صندوق دارا دوم چیست و خرید دارا دوم توصیه میشود یا خیر؟

با توجه به این که در خرید این صندوق به سرمایه گذاران تخفیف داده شده بود و همچنین ارزش سهام شرکت های موجود در این صندوق رشد کرده بود، سرمایه افراد بیش از 100 درصد افزایش یافت. پس از آنکه صندوق دارا یکم در بورس قابل معامله شد ارزش آن کمی بیشتر هم شد، ولی بعد نزول کرد و بسیاری از سرمایه گذارانی که در قیمت های بالا اقدام به خرید کرده بودند متضرر شدند. با این حال افرادی که در پذیره نویسی اولیه این صندوق شرکت داشتند، امروزه با سود بالای تقریبا 100 درصدی مواجه هستند. این دلایل باعث شده است تا عرضه صندوق ETF دولتی برای سرمایه گذاران جذاب باشد.

نکات مهم درباره نحوه ثبت نام دارا دوم

** کارمزد پذیره ‌نویسی طبق مصوبات سازمان بورس و اوراق بهادار، صفر است.

** دامنه نوسان قیمتی سهام دارا دوم در طول روز کاری، مانند سهام دارا یکم قرار است 10 درصد در نظر گرفته شود.

** معاملات ثانویه صندوق دارا دوم ، حداقل 1 ماه بعد از اتمام پذیره ‌نویسی دارا دوم در در بازار بورس شروع خواهد شد.

** حداقل مبلغ لازم برای خرید صندوق دارا دوم 100 هزار تومان و حداکثر مبلغ مورد نیاز، 5 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

** امکان خرید صندوق دارا دوم از بانک و کارگزاری وجود دارد، ولی امکان فروش این صندوق تنها از طریق کارگزاری بورس امکان پذیر است.

** این را در نظر داشته باشید که در ابتدای باز شدن سهام دارا دوم در بورس، امکان دارد با توجه به قصد فروشندگان و بازدهی که به همراه داشته است، قیمت آن کاهش یابد ولی با توجه به وجود سهام های بنیادین و مناسب در داخل این صندوق etf ، خریداری و نگهداری این صندوق در میان مدت و بلند مدت توصیه می گردد.

** چنانچه سهام های دارا دوم مانند؛ شبندر، شپنا، شبریز و شتران را از قبل در پرتفوی خود دارد، به هیچ عنوان آن ها را به فروش نرسانید و با توجه به این که این چهار سهام جزو سهم های صندوق دارا دوم هستند، میتوانند در میان مدت و بازه زمانی 3 تا 6 ماهه، سود قابل توجهی را نصیب شما نمایند.

** اگر هم نمادهای شتران، شبندر، شپنا و شبریز را که در پذیره نویسی دارا دوم واگذار می شود را در پرتفوی سهامی خود ندارید، توصیه داریم در صورت صلاحدید برای خرید پله ای آن ها قبل از عرضه دارا دوم در بورس اقدام کنید.

** همین طور قرار بر این بود که سقف خرید سهام دارا دوم مثل سهام دارا یکم 200 واحد باشد، ام بنا به تصمیماتی که اخیرا سازمان بورس و دولت اتخاذ کرده اند، قرار شده است که سقف خرید صندوق دارادوم 500 واحد باشد.

نتیجه گیری و کلام پایانی

در انتها باید گفت که صندوق ‌های واسطه ‌گری مالی دارا دوم ، همانطور که از نام آن مشخص است در گروه صندوق ‌های سرمایه‌ گذاری قرار دارد. دارایی صندوق‌ ها تشکیل شده از سهام شرکت‌ های مختلفی است و هرچند سهامدار از این موضوع اطلاع دارد، ولی نمی ‌تواند مدیریتی بر مقدار هر سهم در صندوق خود داشته باشد.

همین موضوع بعضی اوقات افراد را برای تهیه صندوق مردد می‌کند و شخص نمی ‌تواند از میزان نقدشوندگی دارایی خود مطمئن باشد، ولی در خصوص صندوق دارا دوم موضوع متفاوت است و این صندوق اتفاقا قابلیت نقدشوندگی بسیار خوبی دارد. سهولت در خرید و سادگی و سرعت در فروش، معافیت مالیاتی معاملات واحدها و تخفیف خاصی که دولت در تهیه صندوق درنظر گرفته است، همگی باعث محبوبیت بیشتر آن خواهد شد. امیدوارم از این مقاله نهایت استفاده رو برده باشید. هر سوال یا ابهامی داشتید، حتما در بخش دیدگاه ها بنویسید.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *