عرضه دارا دوم (پالایش یکم) – پالایش چیست و سهم های پالایشی کدام اند؟

عرضه دارا دوم

عرضه دارا دوم یشتر در راستای خصوصی سازی منابع دولتی می باشد و هم اکنون دولت قصد دارد تا صندوق etf دارا دوم را به عنوان دومین صندوق سرمایه گذاری etf بعد از صندوق etf دارا یکم روانه بازار بورس کند. زمان خرید دارا دوم تحت عنوان پذیره نویسی دارا دوم اعلام شده است و قرار است تا آخر مرداد ماه امسال فرآیند عرضه دارا دوم اجرایی شود و تمامی مردم می توانند در بازه زمانی 14 روزه، برای خرید دارا دوم به وسیله کارگزاری و همین طور با استفاده از کارت ملی خود با مراجعه به بانک اقدام نمایند. عرضه دارا دوم دارای دوم به عنوان دومین صندوق etf دولتی با توجه به میزان سوددهی صندوق دارا یکم احتمالا با استقبال بسیار خوبی از جانب مردم روبرو شود.

نحوه خرید دارا دوم خیلی ساده و دقیقا مشابه خرید دارا یکم است و تنها موضوع این است که تا 1 ماه امکان فروش آن وجود ندارد. صندوق etf دارا دوم هم مانند صندوق قبلی قرار است با 20 الی 30 درصد تخفیف از طرف دولت به مردم واگذار شود که همین امر هم موجب جذابیت مضاعف آن می شود. سهام های دارا دوم دقیقا مشخص شده اند و قرار است دارا دوم پالایشی باشد و سهام شرکت های پالایشی با نماد های؛ شتران، شبندر، شبریز و شپنا باشد. اگر دوست دارید برای خرید صندوق های سرمایه گذاری etf بعدی (دارا دوم – دارا سوم) دولت اقدام کنید و یا دوست دارید اطلاعات کافی از این که دارا دوم چیست و سهام های دارا دوم کدام است و حتی زمان عرضه دارا دوم داشته باشید، این مقاله بهترین راهنمایی را در خصوص با ثبت نام سهام دولتی etf خواهد بود.

عرضه دارا دوم (پالایشی یکم)

دومین صندوق سرمایه گذاری ETF دولتی، صندوق دارا دوم نام دارد که با هدف دسترسی حداکثری مردم به بازار بورس و ارتقای وضعیت اقتصادی خانواده ها از سوی دولت عرضه می شود. لازم به ذکر است که ثت نام این صندوق برای عموم آزاد است و خریداران به مدت 2 هفته پس از ابلاغ زمان دقیق پذیره نویسی صندوق دارا دوم ، برای خرید آن زمان در اختیار دارند.

صندوق های سرمایه گذاری دارا دوم دولتی با 20 الی 30 درصد تخفیف عرضه خواهد شد و انتظار می رود که بر خلاف صندوق دارا یکم ، با استقبال خوب مردم روبرو گردد. به منظور خرید صندوق دارا دوم کافیست در بازه زمانی پذیره نویسی با مدارک شناسایی (کارت ملی) به بانک مراجعه کنید البته افراد دارای کد بورسی نیاز نیست به بانک مراجعه کنند. سرمایه گذاران بدانند که تا 30 روز امکان فروش آن را ندارید. این نکته را هم در خاطر داشته باشید که حداقل مبلغ لازم برای خرید صندوق دارا دوم 100 هزار تومان و سقف خرید آن 5 میلیون تومان می باشد.

پیشنهاد مطالعه : دارا دوم کی میاد – زمان عرضه دارا دوم در بورس

گفتنی است که کارمزد پذیره ‌نویسی طبق مصوبات سازمان بورس و اوراق بهادار، صفر است. همچنین در نظر داشته باشید که معاملات ثانویه واحدهای سرمایه ‌گذاری قابل معامله، حداقل 1 ماه بعد از اتمام پذیره ‌نویسی و ثبت صندوق، در بازار بورس اوراق بهادار تهران آغاز خواهد شد. مثل صندوق دارا یکم ، امکان خرید صندوق دارادوم از بانک و کارگزاری وجود دارد، اما امکان فروش این صندوق تنها از طریق کارگزاری بورس ممکن خواهد بود.

نکته دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که دامنه نوسان قیمتی سهام دارا دوم در طول روز کاری، مانند سهام دارا یکم قرار است 10 درصد در نظر گرفته شود. لازم به ذکر است که حداقل مبلغ لازم برای خرید صندوق دارا دوم 100 هزار تومان و حداکثر مبلغ مورد نیاز، 5 میلیون تومان در نظر گرفته شده است. ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که در ابتدای باز شدن سهام دارا دوم در بورس، امکان دارد با توجه به قصد فروشندگان و بازدهی که به همراه داشته است، قیمت آن کاهش یابد ولی با توجه به وجود سهام های بنیادین و مناسب در داخل این صندوق etf ، خریداری و نگهداری این صندوق در میان مدت و بلند مدت توصیه می شود.

دارا دوم شامل چه سهامی است ؟

دارا دوم شامل چه سهامی است

  • شرکت پالایش نفت تبریز با نماد شبریز
  • شرکت نفت تهران با نماد شتران
  • شرکت پالایش نفت بندرعباس با نماد شبندر
  • شرکت پالایش نفت اصفهان با نماد شپنا

نتیجه گیری و کلام آخر

همان طور که احتمالا مطلع هستید خبر “سهام دومین ETF دولتی از 10 مرداد با نماد دارا دوم پذیره‌ نویسی خود را به مدت 2 هفته شروع خواهد کرد” به وسیله مسئولان سازمان خصوصی‌ سازی تکذیب شد و با توجه به پیچیدگی های خاص عرضه دارا دوم ، هنوز زمان دقیق آن مشخص نیست ولی قطعا در تابستان امسال، شاهد عرضه صندوق دارا دوم بورس خواهیم بود. پس الان فهمیده اید که صندوق دارا دوم چیست و ثبت نام دارا دوم از چه طریقی امکان پذیر است و صندوق سرمایه گذاری دارا دوم شامل سهام چه شرکت های است و می توانید برای خرید صندوق دارا دوم از یکی از دو روش موجود، تصمیم گیری نمایید و صندوق etf دارا دوم را خریداری کنید. این را هم در نظر داشته باشید که همچنان مثل قبل، خرید این واحدها از طریق درگاه بانک ‌ها و کارگزاری بورس امکان ‌پذیر خواهد بود.

نظر شخصی من این است که با توجه به عرضه صندوق داراسوم و بعضا دارا چهارم در ادامه عرضه های دولتی، دولت باید سود خوبی را از طریق دارایکم و دارادوم به مردم برساند تا بتواند داراسوم و دارا چهارم را نیز با مشارکت بالا به فروش برساند، پس خرید صندوق های دارایکم و دارادوم در این وحله زمانی به تمامی عزیزان توصیه می شود. البته این نظر شخصی من هست و نباید مبنای خرید و فروش شما عزیزان باشد. نکته مهم دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که پیش از این صندوق دارا دوم دامنه نوسان قیمتی نداشت، اما بنا به صلاح دید سازمان بورس، محدودیت نوسان 10 درصدی برای آن اعمال شده است.

پیشنهاد مطالعه : زمان عرضه دارا دوم – دارا دوم چیست و ثبت نام دارا دوم چگونه است؟

همین طور قرار بر این بود که سقف خرید سهام دارا دوم مثل سهام دارا یکم 200 واحد باشد، ام بنا به تصمیماتی که اخیرا سازمان بورس و دولت اتخاذ کرده اند، قرار شده است که سقف خرید صندوق دارادوم 500 واحد باشد که با توجه به قیمت 10 هزار تومان هر واحد برای خرید، سقف کلی خرید دارا دوم برای هر شخص از طریق بانک و یا شرکت کارگزاری، 5 میلیون تومان تعیین شده است. اگر سوال یا ابهامی در مورد عرضه صندوق دارا دوم دارید، حتما از بخش ارسال نظرات و دیدگاه ها با من و سایر همراهان سایت مای مانی به اشتراک بگذارید.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *