نحوه انتخاب سهام برای خرید | فاکتور های مهم در خرید سهام

نحوه انتخاب سهام برای خرید

یکی از دغدغه های فعالان بازار بورس به ویژه افراد تازه وارد به بورس، نحوه انتخاب سهام برای خرید است. داشتن استراتژی انتخاب سهام مناسب در زمان مناسب در بازار بورس و تمام بازارهای مالی دیگر بسیار راهگشا و سودآور خواهد بود، چرا که اگر سهم خوبی را در زمان نامناسب و یا سهمی بدی را در زمان مناسب خریداری کنید، در هر دو حالت بهترین عملکرد را نداشته اید و فاکتور های مهم در خرید سهام را رعایت نکرده اید. در اصول نحوه انتخاب سهام برای خرید آمده است که از ابزارهای مختلف در راستای انتخاب بهترین سهم، در بهترین قیمت و بهترین زمان و روند بازار استفاهد کنید و به استراتژی خود پایبند باشید و مطمئن باشید که ضرر نخواهید کرد. در این مطلب قصد دارم نحوه انتخاب سهام برای خرید در بورس را به زبان ساده برای شما عزیزان توضیح دهم و امیدوارم که تا انتها همراه من باشید.

نحوه انتخاب سهام برای خرید

افراد برای انتخاب بهترین سهام اغلب از دو روش تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی و یا ترکیب آن دو کمک می گیرند، ولی بسیاری از افراد با توجه به پیچیدگی‌ های موجود در این روش‌ ها، از معیارهای معینی برای تشخیص بهترین سهام شرکت ‌ها کمک می گیرند. معیارهایی مثل؛ سودآوری سهم، آینده سهام، وضعیت نقدینگی، مقدار نقدشوندگی، سیاست تقسیم سود، بدهی ‌های شرکت، P/E هر سهم، درصد سهام شناور آزاد و ترکیب سهامداران، ولی چگونه بهترین سهام برای خرید در بورس را تشخیص دهیم؟ در ادامه کامل توضیح خواهیم داد، پس با سایت مای مانی همراه باشید.

حتما برایتان جالب است : آموزش نوسان گیری در بورس | نحوه نوسان گیری در بورس

به منظور تشخیص بهترین سهام و مناسب ترین سهم برای خرید در بورس باید به مواردی مانند؛ انتخاب و خرید سهام ارزشی در بلندمدت و سهام رشدی در کوتاه‌ مدت با استفاده از فرصت نوسان گیری و رشد بلندمدت به صورت هماهنگ و عدم واکنش زیاد به اطلاعات، اخبار و شایعات بازار و همین طور واقع بینانه در نظر گرفتن وضعیت سهم توجه داشت. همیشه مشورت گرفتن از افراد با تجربه تر هم می تواند در این مسیر به شما کمک کند و تجربه کردن خودتان با سرمایه کم و در نظر گرفتن رفتار بازار در بازه های زمانی مختلف نسبت به سهام های مختلف هم قطعا خیلی می تواند به پخته تر شدن معاملات شود و دوری از احساسات و هیجانات ناشی از بازار کمک کند.

نحوه تشخیص بهترین سهام برای خرید در بورس

  • 1) مقدار سود نقدی هر سهم شرکت : سودی که شرکت به به ازای هر سهم خود، در انتهای سال مالی اش برای سهامداران در نظر می گیرد از موارد حائز اهمیتی است که باید به آن توجه کنید و در انتخاب سهم خوب، آن را در نظر بگیرید.
  • 2) وضعیت دارایی‌ ها و بدهی ‌های شرکت مورد نظر : از دیگر مواردی که برای انتخاب بهترین سهام برای خرید در بورس یک شرکت باید حواستان باشد، وضعیت حقوق صاحبان سهام، بدهی ها و دارایی های شرکت است. هر چقدر وضعیت مطلوب تر باشد، بیانگر شرایط مناسب شرکت برای سرمایه گذاری است که برای بررسی و تجزیه و تحلیل وضعیت دارایی بدهی حقوق صاحبان سهام، می توانید ترازنامه شرکت را بررسی کنید.
  • 3) تداوم روند سودآوری شرکت : همان طور که سودآور بودن شرکت در انتخاب سهام موضوع حائز اهمیتی است، تداوم روند سودآوری هم بسیار مهم است و در واقع سودآوری شرکت باید یک فرآیند مداوم و مستمر باشد، نه مقطعی که به افزایش حباب قیمتی در سهم منجر شود.
  • 4) نسبت قیمت به درآمد سهم (P/E) مناسب : قبل از خرید سهم به نسبت قیمت به درآمد سهم توجه کنید. این نسبت نشان دهنده این موضوع است که قیمت سهام شرکت، چند برابر مقدار سود نقدی است که شرکت به هر سهم خود اختصاص می دهد. یعنی نسبت قیمت به درآمد سهم نشان می دهد که آیا قیمت سهام به نسبت سودی که بین سهامدارانش توزیع می کند، ارزشمند است یا خیر.
  • 5) ترکیب سهامداران : هسته اصلی تصمیم گیری در شرکت اعضای هیئت مدیره هستند که به وسیله سهامداران تعیین می شوند. هر انداره درصد بیشتری از سهام شرکت در اختیار یک گروه خاص باشد، بر انتخاب هیئت مدیره و یکپارچگی آن تاثیر بیشتری دارد، بطوریکه می توان تصمیمات شرکت را تابعی از سیاستهای آن گروه دانست. بعضی اواقت دو گروه از سهامداران به دلیل نفوذ یکسان در هیئت مدیره برای کسب یک کرسی بیشتر با جمع آوری سهام در بازار با یکدیگر به رقابت پرداخته و باعث افزایش قیمت می شوند. در این راستا سرمایه گذاران باید سهم شرکتی را انتخاب کنند که از شفافیت اطالعاتی برخوردار بوده و از نظر اطالع رسانی دارای عملکرد مناسبی باشد. عدم اطالع رسانی مناسب و به موقع موجب قوت گرفتن شایعات و نوسانات شدید قیمتی خواهد شد.
  • 6) میزان نقدشودنگی سهام شرکت : میزان نقدشوندگی سهم نیز از مواردی است که خیلی در انتخاب بهترین سهام برای خرید در بورس خوب اهمیت دارد، نقدشوندگی یعنی هر زمان که دارنده سهم بخواهد سهامش را به فروش برساند، به راحتی بتواند این کار را انجام دهد و خریدار برای آن سهم در تمامی نوع بازار وجود داشته باشد.
  • 7) صنعتی که شرکت در آن فعال است : پیش از انتخاب بهترین سهام برای خرید در بورس بررسی کنید که آیا صنعتی که شرکت در آن فعالیت دارد از شرایط مناسبی در الان و آینده برخوردار می باشد یا نه؟ آیا شرایط بین المللی و خارجی بر این صنعت تأثیر مثبت یا منفی میگذارند.
  • 8) درصد سهام شناور آزاد : قسمتی از سهام شرکت است که در اختیار سهامداران غیر راهبردی قرار داشته و احتمال عرضه آن در بازار زیاداست. این گروه از سهامداران قصد نگهداری سهام جهت مشارکت در مدیریت شرکت را ندارند. هرچه درصد سهام شناور بیشتر باشد، حجم و سرعت گردش معامالت و در نتیجه قدرت نقدشوندگی سهام افزایش می یابد.
  • 9) سیاست تقسیم سود :عمدتا شرکت ها با سود تقسیمی بالاتر، جذابیت بیشتری برای سرمایه گذاران دارند. بر اساس قانون تجارت سود قابل تقسیم عبارتست از سود خالص سال مالی شرکت منهای زیان انباشته، اندوخته قانونی و اندوخته های اختیاری بعالوه سود قابل تقسیم سال های پیش که تقسیم نشده است، لذا امکان دارد شرکت حتی با وجود سود خالص نتواند سودی را در مجمع تقسیم کند. علاوه بر مبلغ پرداخت سود، زمان پرداخت نیز مهم است.

فاکتور های مهم در خرید سهام

نحوه انتخاب سهام برای خرید از نظر تحلیل تکنیکال و بنیادی

بهترین سهام برای خرید در بورس با روش تکنیکال

افرادی که به وسیله تحلیل تکنیکال به بررسی سهم میپردازند، معتقدند که در بازار سهام، افراد با تمرکز و تجزیه تحلیل قیمت‌های دوره های گذشته و امروزه و پیش بینی آینده آن سهام می ‌توانند بهترین سهام برای خرید در بورس را تشخیص دهند. تحلیل ‌گران تکنیکال تنها به یک روند قیمتی نیاز دارد که در تحت عنوان چارت یا نمودار عرضه می ‌گردد و آن ها بر این باورند که قیمت ‌های در حال حاضر یک سهم امکان دارد به تدریج و دوباره به الگوهای قابل تکراری تبدیل گردند.

حتما برایتان جالب است : بهترین اندیکاتور بورس ؛ استفاده آسان و سودآوری عالی

افرادی که از تحلیل تکنیکال کمک می گیرند، باید یک ذهن باز و بدون تعصب به سهام شرکت مورد نظر داشته باشند تا تحت تاثیر شایعات و اطلاعات نادرست و گمراه کننده قرار نگیرد. برای تحلیل تکنیکال شما برای تحلیل روند سهام باید از انواع اندیکاتورها و اسیلاتورها در نرم افزار تحلیل تکنیکال استفاده کنید.

بهترین سهام برای خرید در بورس با روش بنیادی

همان طور که از اسم آن هم مشخص است تحلیل بنیادی یا تحلیل فاندامنتال با بررسی عوامل اصلی تاثیرگذار بر قیمت سهام شرکت به سرمایه‌ گذار کمک می ‌کند تا تشخیص دهد که آیا سرمایه‌گذاری در سهام مورد نظر مناسب است یا خیر. در این روش، سرمایه‌ گذار بعد از بررسی و تحلیل عوامل اثر گذار بر قیمت سهام یک شرکت، ارزش واقعی یا در اصطلاح ارزش ذاتی این سهم را تعیین کرده و پس از مقایسه با قیمت فعلی آن در بورس، اقدام به خرید یا فروش آن می‌نماید. در این صورت 3 حالت امکان دارد اتفاق بیفتد؛

  • ** چنانچه با محاسباتی که سرمایه‌گذار انجام می ‌دهد، ارزش واقعی سهم از قیمت فعلی آن بیشتر باشد، پس امکان دارد سهم رشد بیشتری داشته باشد تا به قیمت واقعی خود برسد، بنابراین این سهم برای خرید گزینه مناسبی است. به عنوان مثال این طور فرض کنید قیمت هر سهم یک شرکت امروز ۲۰۰ تومان باشد، اگر ارزش ذاتی هر سهم این شرکت به وسیلهسرمایه‌ گذار ۳۰۰ تومان برآورد شود، خرید این سهم می‌تواند ۵۰ درصد سود نصیب سرمایه‌گذار کند.
  • ** ولی چنانچه ارزش واقعی سهم از ارزش بازار آن کمتر باشد، در واقع سهم گران است و نه تنها برای خرید مناسب نیست، بلکه اگر سرمایه ‌گذار چنین سهمی را در اختیار داشته باشد، بهتر است آن را بفروشد.
  • ** تحت شرایطی که ارزش ذاتی سهم با ارزش بازار آن برابر باشد، بنابراین قیمت آن منصفانه بوده و خرید و فروش آن سودی را در پی نخواهد داشت.

دلیل سودآوری سهام های کوچک بدون توجه به ارزش واقعی و راکد ماندن برخی دیگر از سهام ها چیست؟

شرکت ‌هایی با سود آوری پایین می ‌توانند با مدیریت و دستکاری سود، بر اساس روش‌ هایی مانند ارائه تخفیفات بسیار بالا در یک دوره، تبدیل نمودن هزینه‌های عملیاتی به سرمایه‌ای و مواردی از این دست، سود‌آوری بالاتری را برای یک دوره نشان دهند که منجر به افزایش قیمت سهم در کوتاه‌ مدت گشته ولی با توجه به حاکمیت اصل برگشت به میانگین در بلندمدت، قیمت سهام در نهایت به سمت میانگین ارزش ذاتی میل خواهد کرد.


نتیجه گیری و کلام پایانی

در تجزیه و تحلیل قیمت‌ های سهام و گرفتن تصمیمات سرمایه گذاری، هر سه روش فوق کاربرد زیادی دارند، با این وجود ترکیبی از هر سه روش، قدرت تشخیص و رویه ‌های انتخاب بهتری را برای سرمایه گذار به همراه خواهد داشت. روش بنیادی از دید کلی وضعیت کنونی بازار و دورنمای آتی را شناسایی می ‌کند. در روش تکنیکال با بررسی دقیق قیمت ‌ها وتشخیص الگوهای قیمتی، تصمیمات خرید و فروش گرفته می‌شود و  تحلیلگر عاری از هرگونه احساسات فردی باید عمل کند.

در انتها امیدوارم از این مطلب که درباره نحوه انتخاب سهام برای خرید بود، نهایت استفاده رو برده باشید.

هر سوال یا ابهامی در خصوص انتخاب بهترین سهام ها در بورس داشتید، حتما در بخش دیدگاه ها بنویسید تا تک تک پاسخ داده شود.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *