پذیره نویسی دارا دوم (پالایشی یکم) چه زمانی است و چه شرایطی دارد؟

پذیره نویسی دارا دوم

شروع فرآیند پذیره نویسی دارا دوم برای تاریخ دوم شهریور ماه امسال قطعی شد و بر همین اساس قرار است که سهام دولت در چهار شرکت پالایشی با نمادهای شتران، شبندر، شبریز و شپنا از تاریخ 2 شهریور ماه تا حداکثر 5 میلیون تومان به متقاضیان واگذار گردد. تاریخ عرضه دارا دوم چند باری جابجا شد ولی تاریخ اعلامی 2 شهریور قطعی است. سهم های دارا دوم متشکل از چهار شرکت پالایشی بنیادی و معتبر ایران است و این موضوع ارزش دارا دوم را نشان می دهد. برای خرید دارا دوم مثل صندوق دارا یکم میتوانید از طریق کارگزاری بورس و بانک های عامل اقدام کنید. پذیره نویسی دارا دوم به مدت دو هفته از دوم شهریور ادامه پیدا خواهد کرد و متقاضیان میتوانند برای پذیره نویسی دارا دوم در تاریخ اعلام شده اقدام نمایند. در نظر داشته باشید که پذیره نویسی با عرضه اولیه متفاوت است و ثبت نام دارا دوم شرایط خودش را خواهد داشت.

جالب است بدانید که دارا دوم و سوم و حتی دارا چهارم قرار است که تا پایان امسال روانه بازار بورس شوند. با توجه به بازدهی مناسب دارا یکم ، خرید صندوق etf دارا دوم به عزیزان توصیه می شود ولی در نظر داشته باشید که تا 1 ماه امکان فروش صندوق دارا دوم را نخواهید داشت. مهلت خرید دارا دوم همان طور که گفتیم، 2 هفته در نظر گرفته شده است و در طول این دو هفته میتوانید هر سهم دارا دوم را به قیمت اعلامی که احتمالا 10 هزار تومان هست، خریداری کنید، با توجه به سقف خرید دارا دوم که 5 میلیون تومان است، شما در زمان پذیره نویسی دارا دوم ، قادر به خرید 500 سهم از آن خواهید بود.

با توجه به عرضه دارا سوم و چهارم ، خرید صندوق سرمایه گذاری دارا دوم میتواند سوددهی مناسبی داشته باشد و همین طور با 20 تا 30 درصد تخفیف به خریداران واگذار می شود، پس اگر نقدینگی لازم را در اختیار دارید، در عرضه دارا دوم شرکت کنید و صندوق دارا دوم را خریداری نمایید. اگر دوست دارید برای خرید صندوق های سرمایه گذاری etf بعدی (دارا دوم – دارا سوم) دولت اقدام کنید و یا دوست دارید اطلاعات کافی از این که دارا دوم چیست و سهام های دارا دوم کدام است و حتی زمان عرضه دارا دوم داشته باشید، این مقاله بهترین راهنمایی را در خصوص با پذیره نویسی دارا دوم خواهد داشت.

پذیره نویسی دارا دوم

صندوق های سرمایه گذاری دارا دوم دولتی با 20 الی 30 درصد تخفیف عرضه خواهد شد و انتظار می رود که بر خلاف صندوق دارا یکم ، با استقبال خوب مردم روبرو گردد. به منظور خرید صندوق دارا دوم کافیست در بازه زمانی پذیره نویسی با مدارک شناسایی (کارت ملی) به بانک مراجعه کنید البته افراد دارای کد بورسی نیاز نیست به بانک مراجعه کنند. سرمایه گذاران بدانند که تا 30 روز امکان فروش آن را ندارید. این نکته را هم در خاطر داشته باشید که حداقل مبلغ لازم برای خرید صندوق دارا دوم 100 هزار تومان و سقف خرید آن 5 میلیون تومان می باشد. گفتنی است که کارمزد پذیره ‌نویسی طبق مصوبات سازمان بورس و اوراق بهادار، صفر است.

معاملات ثانویه واحدهای سرمایه ‌گذاری قابل معامله، حداقل 1 ماه بعد از اتمام پذیره ‌نویسی دارا دوم و ثبت صندوق، در بازار بورس اوراق بهادار تهران آغاز خواهد شد. مثل صندوق دارا یکم ، امکان خرید صندوق دارادوم از بانک و کارگزاری وجود دارد، اما امکان فروش صندوق دارا دوم تنها از طریق کارگزاری بورس ممکن خواهد بود. همچنین باید در خاطر داشت که دامنه نوسان قیمتی سهام دارا دوم در طول روز کاری، مانند سهام دارا یکم قرار است 10 درصد در نظر گرفته شود.

پیشنهاد مطالعه : عرضه دارا دوم – دارا دوم چیست و سهم های دارا دوم کدام اند؟

شایان ذکر است که حداقل مبلغ لازم برای خرید صندوق دارا دوم 100 هزار تومان و حداکثر مبلغ مورد نیاز، 5 میلیون تومان در نظر گرفته شده است. ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که در ابتدای باز شدن سهام دارا دوم در بورس ، امکان دارد با توجه به قصد فروشندگان و بازدهی که به همراه داشته است، قیمت آن کاهش یابد ولی با توجه به وجود سهام های بنیادین و مناسب در داخل این صندوق etf ، خریداری و نگهداری این صندوق در میان مدت و بلند مدت توصیه می شود.

سهام دارا دوم چیست ؟

پذیره نویسی دارا دوم

بسیاری این سوال را داشتند که دارا دوم چیست و در پاسخ باید گفت که؛ دومین صندوق سرمایه گذاری ETF دولتی، صندوق دارا دوم نام دارد که با هدف خصوصی سازی حداکثری مردم و ورود حداکثری به بازار بورس و ارتقای وضعیت اقتصادی خانواده ها از سوی دولت قرار است در اختیار مردم قرار بگیرد. شایان ذکر است که ثبت نام صندوق دارا دوم برای عموم آزاد است و خریداران به مدت 2 هفته پس از ابلاغ زمان دقیق پذیره نویسی صندوق دارا دوم که در تاریخ 2 شهریور ماه 99 مقرر شده است، می توانند برای خرید صندوق دارا دوم اقدام نمایند. نکته دیگر این است که صندوق سرمایه گذاری دارا دوم دولتی با 20 الی 30 درصد تخفیف عرضه می شود و انتظار می رود که بر خلاف صندوق دارا یکم ، با استقبال خوب مردم مواجه شود.

تاریخ عرضه پالایشی یکم

زمان عرضه صندوق دارا دوم و تصمیم دولت در مورد واگذاری سهام های دارا دوم و سوم مدام بسیار تغییر کرد و شایعه بسیاری در خصوص آن شکل گرفت، ولی در حال حاضر و در آخرین تصمیم اتخاذ شده به وسیله دولت و سازمان بورس، قرار است دارا دوم در تاریخ 2 شهریور ماه 99 به سقف 5 میلیون تومان و از طریق پذیره نویسی در بورس یا خرید مستقیم با کد ملی از بانک به مردم واگذار گردد. توجه داشته باشید که قرار است صندوق دارا دوم به شرکت های پتروشیمی تعلق دارد و شرکت های فلزی و خودرویی که پیش از این صحبت عرضه آن ها در غالب سهام دارا دوم وجود داشت، قرار است در ادامه و تحت عنوان صندوق دارا سوم به مردم واگذار شود.

پالایشی یکم شامل چه سهامی است ؟

صندوق دارا دوم بورس که قرار است دوم شهریور ماه عرضه شود، شامل سهام چهار شرکت پالایشی می باشد که به شرح زیر هستند :

* شرکت نفت تهران با نماد شتران

* شرکت پالایش نفت تبریز با نماد شبریز

* شرکت پالایش نفت بندرعباس با نماد شبندر

* شرکت پالایش نفت اصفهان با نماد شپنا

نحوه خرید دارا دوم (نحوه پذیره نویسی دارا دوم)

خرید صندوق دارا دوم مثل صندوق دارا یکم از همان دو روش قبلی امکان پذیر است. لازم به ذکر است که برای خرید واحد های صندوق سرمایه گذاری دارا دوم تمامی اشخاص حقیقی می توانند توسط بانک و کارگزاری بورس برای خرید دارا دوم در بورس اقدام کنند، لذا برای خرید واحدهای ETF مثل دارا دوم و سوم و حتی دارا چهارم می توانید به دو روش یاد شده اقدام کنید. در روش اول باید کد معاملاتی یا کد بورسی فعال داشته باشید و با استفاده از سامانه معاملاتی کارگزاری خود نسبت به ثبت سفارش و خریداری دارا دوم اقدام کنید، اما در روش بعدی داشتن کد بورسی الزامی نیست و می توانید از طریق شعب بانک های منتخب برای خرید سهام دارا دوم اقدام کنید.

پیشنهاد مطالعه : سرمایه گذاری در بورس – از صفر تا صد بورس

توجه داشته باشید که حداکثر تعداد واحد های قابل خریداری برای صندوق دارا دوم که در واقع همان قیمت صندوق دارا دوم به حساب می آید، 500 واحد معادل 5 میلیوت تومان تعیین شده است که این یعنی هر واحد آن قیمتی معادل 10 هزار تومان دارد. مهلت پذیره نویسی صندوق etf دارا دوم احتمالا مثل سهام دارا یکم 2 هفته باشد، ولی دقیق آن پیش از شروع فرآیند پذیره نویسی از طرف سازمان بورس اعلام خواهد شد و روش پذیره ‌نویسی دارا دوم در آن به قیمت ثابت بر مبنای ارزش اسمی هر واحد صندوق خواهد بود. توصیه می شود که در صورت تمایل به خرید سهم دارا دوم بهتر است اخبار عرضه دارا دوم را از همین مطلب که بروزرسانی خواهد شد، دنبال کنید تا بدانید از تاریخ دو شهریور تا چه روزی میتوانید برای خرید واحدهای صندوق دارا دوم اقدام کنید.

نکات مهم در خصوص پذیره نویسی دارا دوم

* چنانچه سهام های دارا دوم مانند؛ شبندر، شپنا، شبریز و شتران را از قبل در پرتفوی خود دارد، به هیچ عنوان آن ها را به فروش نرسانید و با توجه به این که این چهار سهام جزو سهم های صندوق دارا دوم هستند، میتوانند در میان مدت و بازه زمانی 3 تا 6 ماهه، سود قابل توجهی را نصیب شما نمایند.

* کارمزد پذیره ‌نویسی طبق مصوبات سازمان بورس و اوراق بهادار، صفر است.

* اگر هم نمادهای شتران، شبندر، شپنا و شبریز را که در پذیره نویسی دارا دوم واگذار می شود را در پرتفوی سهامی خود ندارید، توصیه داریم در صورت صلاحدید برای خرید پله ای آن ها قبل از عرضه دارا دوم در بورس اقدام کنید.

* معاملات ثانویه صندوق دارا دوم ، حداقل 1 ماه بعد از اتمام پذیره ‌نویسی دارا دوم در در بازار بورس شروع خواهد شد.

* امکان خرید صندوق دارا دوم از بانک و کارگزاری وجود دارد، ولی امکان فروش این صندوق تنها از طریق کارگزاری بورس امکان پذیر است.

* دامنه نوسان قیمتی سهام دارا دوم در طول روز کاری، مانند سهام دارا یکم قرار است 10 درصد در نظر گرفته شود.

* حداقل مبلغ لازم برای خرید صندوق دارا دوم 100 هزار تومان و حداکثر مبلغ مورد نیاز، 5 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

* همین طور قرار بر این بود که سقف خرید سهام دارا دوم مثل سهام دارا یکم 200 واحد باشد، ام بنا به تصمیماتی که اخیرا سازمان بورس و دولت اتخاذ کرده اند، قرار شده است که سقف خرید صندوق دارادوم 500 واحد باشد.

* این را در نظر داشته باشید که در ابتدای باز شدن سهام دارا دوم در بورس، امکان دارد با توجه به قصد فروشندگان و بازدهی که به همراه داشته است، قیمت آن کاهش یابد ولی با توجه به وجود سهام های بنیادین و مناسب در داخل این صندوق etf ، خریداری و نگهداری این صندوق در میان مدت و بلند مدت توصیه می گردد.

خلاصه مطلب و کلام آخر

همانطور که ملاحظه کردید، دومین صندوق سرمایه گذاری ETF دولتی، صندوق دارا دوم نام دارد که با هدف دسترسی حداکثری مردم به بازار بورس و ارتقای وضعیت اقتصادی خانواده ها از سوی دولت عرضه می شود.

برای خرید صندوق دارا دوم کافیست در بازه زمانی پذیره نویسی با مدارک شناسایی (کارت ملی) به بانک مراجعه کنید البته افراد دارای کد بورسی نیاز نیست به بانک مراجعه کنند.

متقاضیان خرید دارا دوم بورس باید در نظر داشته باشند که تا 1 ماه امکان فروش آن را ندارند.

ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که حداقل مبلغ لازم برای خرید صندوق دارا دوم 100 هزار تومان و سقف خرید آن 5 میلیون تومان می باشد.

صندوق سرمایه گذاری دارا دوم شامل سهام شرکت های پالایشی و بنیادی است و می توانید برای خرید دارا دوم از یکی از دو روش موجود در تاریخ 2 شهریور ماه تصمیم گیری کنیم و صندوق etf دارا دوم را خریداری کنید.

در پایان اگر سوال یا ابهامی در مورد نحوه پذیره نویسی دارا دوم داشتید، حتما از بخش ارسال نظرات و دیدگاه ها با من و سایر همراهان سایت مای مانی به اشتراک بگذارید.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *