فروش سهام عدالت در سال 99 | نحوه فروش سهام عدالت

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
فروش سهام عدالت در سال 99

اخیرا بسیاری از افراد که جزو مشمولان سهام عدالت 99 هستند، قصد فروش سهام عدالت در سال 99 را دارند و می خواهند از نحوه فروش سهام عدالت در بانک و بورس اطلاع کافی داشته باشند تا به صورت دقیق مراحل فروش سهام عدالت در سال ۹۹ را بلد باشند و بهترین زمان فروش سهام عدالت ۹۹ را انتخاب کنند تا قیمت فروش سهام عدالت ۹۹ بیشترین حد خود را داشته باشد و بیشترین سود را ببرند. فروش سهام عدالت در سال 99 البته با تاخیر و کمی بی برنامه بودن فروش سهام عدالت همراه است که سهامداران را خسته کرده است. حال سوال ایجاست که فروش سهام عدالت ۹۹ چگونه است و فروش سهام عدالت چقدر طول میکشد و برای پیگیری فروش سهام عدالت به کجا باید مراجعه کنیم؟ در این مطلب راهنمای سهام عدالت همه چیز راجب فروش سهام عدالت در سال 99 و سامانه فروش سهام عدالت را به زبان ساده خواهیم گفت.

فروش سهام عدالت در سال 99

فروش سهام عدالت در سال 99 تا به الان که این مقاله تدوین شده است، تا 60 درصد مجاز است و قرار است تا انتهای سال 99، سهام عدالت به صورت کامل برای فروش آزادسازی شود تا هم به بازار سرمایه لطمه ای وارد نشود که تا الآن وارد شده است! و هم مردم به سرمایه خود در بورس دسترسی داشته باشند و بتوانند به صورت شخصی و بدون مراجعه حضوری و غیر حضوری به بانک و اپلیکیشن های دیگر برای فروش سهام عدالت خود و یا مدیریت آن اقدام نمایند و دیگر نیازی به دخالت بانک ها و بورس نباشد که خیلی بهتر هم خواهد شد.

زمان دقیق واریز فروش سهام عدالت

بازه زمانی که از زمان ثبت درخواست فروش تا واریز پول طول می کشد، به عوامل بسیاری بستگی دارد و نمی ‌توان عدد دقیقی برای آن در نظر گرفت. اصلی ترین عامل هم شرایط بازار برای فروش سهام است. به عنوان مثال در هفته های گذشته به دلیل فشار فروشی که در بازار داشتیم کارگزاران اجازه فروش سهام را نداشتند و در صورتی فروش هم تقاضای مناسبی برای خرید آن در بازار دیده نمی شد.

فروش سهام عدالت ۹۹ چگونه است؟

با توجه به مواردی که پیش تر عنوان شد و بود نظم مناسب در فرآیند فروش سهام عدالت، به تمامی سهامداران عدالت توصیه داریم تا به هیچ عنوان برای فروش سهام عدالت در بانک و یا کارگزاری اقدام نکنند و صبور باشند تا فرآیند واریزی بانک ها و کارگزاری ها به صورتی شود که نظم مشخصی را پیدا کند و نظارت بر بانک ها افزایش یابد تا دیگر شاهد احمال کاری مسئولین این کار در قبال پرداخت پول فروش سهام عدالت با تاخیر زیاد و ارقام بسیار پایین تر از ارزشی که دارد، نباشیم.

پیشنهاد مطالعه : پول فروش سهام عدالت – واریز پول فروش سهام عدالت

روند شاخص کل بورس صعودی است و سهام های موجود در بسته سهام عدالت افراد هم اغلب از شرکت های به نام بورس هستند و وضعیت تکنیکالی و بنیادی مناسبی دارند و میتوان به آن ها به چشم یک سرمایه گذاری میان مدت و حتی بلند مدت نگاه کرد و منتظر ماند تا هم مشکلات بانک ها و کارگزاری در این خصوص برطرف شود و هم ارزش ریالی سهام عدالت افزایش پیدا کند و این موج فروش سهام عدالت کمی کاسته شود و بتوانید در آرامش و با قیمتی مناسب سهام عدالت خود را مدیریت کنید و بعضا به فروش سهام عدالت خود به صورت کامل و نه 60 درصد از آن فکر نمایید. 

فروش سهام عدالت چقدر طول میکشد؟

به این خاطر که قسمتی از فرآیند فروش سهام عدالت و واریز پول آن خارج از کنترل سامانه سعدی است، نمی ‌توان زمان دقیقی را برای واریز پول در نظر گرفت، اما بر اساس تجربه فروش طی هفته ‌های اخیر، میانگین 10 روز زمان لازم است تا سهام فروخته و پول آن به حساب مشتری واریز شود، این زمان ۱۰ روزه یک وعده قطعی نیست، به این خاطر که خود سامانه سعدی نیز از این وضعیت ناراضی است ولی نمیتوان آن ها را مقصر دانست! به عنوان مثال بخشی از این سهام مربوط به شرکت مخابرات است که این نماد بسته است، طبیعتا کسانی که این نماد را برای فروش انتخاب کردند، با تاخیر فروش و واریزی مواجه خواهند شد که امری طبیعی است.

به صورت روزانه حدود 2 هزار نفر از طریق سامانه سعدی درخواست فروش خود را ثبت می‌ کنند و مسئولان سامانه سعدی هر روز با عوامل درگیر در فروش سهام عدالت در تعاملند و مسئول سامانه این طور بیان کرده است که از روزهای آینده فرایند فروش و واریز پول سهام عدالت مشتریان یک فرایند روزانه و مستمر می شود که روال عادی و طبیعی خود را پیش خواهد گرفت.

حدود 10 میلیارد تومان معادل درصد از همه سفارشات متقاضیان، فروخته شده و آماده واریز است، اما به دلیل این که هنوز لیست سهامداران برای مسئولان سامانه سعدی فرستاده نشده است، واریز آن ها به تعویق افتاده است و مسئولان سامانه سهام عدالت سعدی به منظور واریز این مبالغ حاصل از فروش منتظر شرکت سپرده‌ گذاری هستند تا اطلاعات حساب سهامداران را ارسال کنند.

پول فروش سهام عدالت چقدر است ؟

کسانی که درخواست فروش یکجای 60 درصد سهامشان را ثبت کرده اند، نمی ‌دانند نماد کدام شرکت به فروش رسانده اند، ولی افرادی که علاقه‌ مند هستند تعداد خاصی از سهام و یا نماد خاصی را بفروشند، می ‌توانند به کارگزاری ‌ها مراجعه نمایند. همچنین در نظر داشته باشید که از زمان در خواست فروش تا زمان واریز وجه امکان دارد چند هفته زمان بر باشد و طی چند مرحله این فروشها و واریز آن به صورت مدیریت شده صورت خواهد پذیرفت. برای مثال اگر ارزش سبد شما 15 میلیون تومان باشد و درخواست فروش 60 درصد زده باشید، تقریبا 5 میلیون تومان ممکن است طی 10 روز کاری برای شما عزیزان واریز شود.

فروش سهام عدالت

فروش سهام عدالت سعدی (سامانه فروش سهام عدالت)

اشخاصی که در سامانه آزادسازی سهام عدالت ثبت نام کرده اند و احراز هویت سهام عدالت رو هم انجام داده اند و برای دریافت کد معاملاتی آنلاین از کارگزاری نیز اقدام کرده اند، در حال حاضر میتوانند نسبت به فروش 60 درصد از سهام عدالت خود در سامانه سعدی و یا بانک اقدام نمایند. سامانه سهام عدالت سعدی سامانه ای است که برای سهامداران و مشمولان سهام عدالت تعبیه شده است تا برای فروش سهام عدالت و موارد دیگر که به سهام عدالت مربوط است بتوانند ارتباط مستقیم و مناسبی با سیاست گذاران سهام عدالت داشته باشند. 

پیشنهاد مطالعه : سامانه سهام عدالت سعدی

مدیر عامل سامانه سعدی گفته است که؛ زمان تقریبی برای واریز پول سهام عدالت برای کسانی که درخواست فروش سهام خود را به سامانه سعدی می ‌دهند، حدود 10 روز است، ولی این زمان قطعی نیست، همچنین 10 میلیارد تومان از سهام عدالت به فروش رفته است که برای واریز آن منتظر دریافت اطلاعات حساب سهامداران از سوی شرکت سپرده ‌گذاری مرکزی هستیم. همان طور که احتمالا میدانید بخش قابل توجهی از متقاضیان سهام عدالت درخواست فروش سهام خود را به سامانه سعدی داده‌ اند و منتظر واریز پول فروش سهام عدالت خود هستند.

فروش سهام عدالت در سامانه سعدی یک فرایند مستمر است که سهامداران درخواست فروش خود را ثبت می کنند و از طریق سامانه سعدی درخواست ‌ها برای فروش به شرکت سپرده ‌گذاری مرکزی ارسال خواهد شد و در ادامه و بعد از دریافت فروش لیست واریزی، پول سهام مشتریان از طریق سامانه سعدی به حساب افراد واریز می شود. جالب است بدانید که تا به الان برای متقاضیانی که درخواست فروش خود را به سامانه سعدی داده‌ اند، در پنج نوبت پول سهام واریز شده است.

مراحل فروش سهام عدالت در سال ۹۹

با توجه به مصوبه مورخ ۹۹/۰۲/۳۰ شورای عالی بورس، تمامی دارندگان سهام عدالت که قصد فروش بخشی از سهام خود را دارند، می‌ توانند از روز سه شنبه مورخ ۹۹/۰۳/۶ به شعب بانک هایی که پیش از این در آن دارای حساب بانکی بوده و شماره شبای آن حساب را به سازمان خصوصی سازی معرفی کرده ‌اند، مراجعه و با تکمیل فرم های مربوط نسبت به تکمیل سفارش فروش ۳۰ درصد از سهام عدالت خود و تعهد نامه مربوطه، اقدام کنند.

از تاریخ ۹۹/۰۳/۱۰ بانک ها از طریق کارگزاری های خود یا کارگزاری های طرف قرار داد، به تدریج نسبت به فروش سهام متقاضیان در بورس اقدام و وجوه حاصله را در قالب توافق شده به حساب آنها واریز خواهند کرد. بعد از چند روز که فروش از سوی کارگزاری انجام شد مبلغ مربوطه از طریق حساب دریافت شده از سوی بانک در اختیار متقاضی قرار خواهد گرفت. بر اساس دستور رئیس جمهور شبکه بانکی کشور به سازوکار فروش و عرضه سهام عدالت اضافه شده است تا فرآیند فروش با سرعت بالایی انجام شود. این فروش سهام با توجه به کشش بازار و منافع سهام داران انجام خواهد شد. بانک ها به تدریج و در قالب توافق با دارندگان سهام عدالت جهت فروش اقدام می کنند.

شرایط فروش سهام عدالت ۹۹ توسط بانک ها

  • ** مدت اعتبار سفارش تا اجرای مفاد سفارش بوده و مالک سهام عدالت حق تغییر و لغو آن را ندارد.
  • ** انتخاب زمان فروش و سهامی که باید به فروش برسد، بر عهده کارگزار با هماهنگی ناظر بازار است.
  • ** کارگزاری در مرحله اول تنها می تواند ۳۰ درصد از مجموع تعداد سهام شرکت ها یا ارزش ریالی سهام را به فروش برسانند.
  • ** کارگزار مجاز است سهام را به هر قیمتی که در لحظه فروش سهام در بازار امکان فروش ان را دارد به فروش رساند.
  • ** وجوه ناشی از فروش سهام، پس از فروش، از طریق کارگزاری به بانک پرداخت و به حساب بانکی فرد واریز می گردد.
  • ** مالک سهام عدالت حق هرگونه اعتراض در خصوص سهام انتخابی برای فروش، زمان و قیمت فروش سهام را از خود سلب می‌ نماید.
  • ** تمامی هزینه های اجرایی سفارش اعم از کارمزد ها، مالیات فروش و حق العمل کاری بانک بر عهده فرد مشمول سهام عدالت بوده و بایستی اجازه دهد از محل مبالغ ناشی از فروش سهام کم شود.

پیگیری فروش سهام عدالت

کارگزاری ‌ها طبق محاسبات و در نظر گرفتن منافع دارندگان سهام عدالت اقدام به فروش می کنند، از همین روی هنوز برخی از سهام به فروش نرفته است، حال اگر بیش از ۱۰ روز از ثبت سفارش فروش گذشته، این احتمال می رود که اشکالی در خصوص شماره شبای سهامدار وجود دارد و یا اینکه اطلاعات وارد شده ناقص است، بنابراین توصیه می شود که سهامدار به شعبی که سفارش فروش در آن محل داشته اند، مراجعه کنند و از صحت اطلاعات وارد شده مطمئن شوند تا در پی آن اشکال یا ابهام موجود رفع شود.

پیشنهاد مطالعه : زمان واریز پول فروش سهام عدالت | پول فروش سهام عدالت چرا واریز نشده ؟

سفارش فروش در مجموع بانک ‌ها تجمیع و به کارگزاری انتقال داده می شود و بعد از آن کارگزاری‌ ها بر اساس صلاحیت سهامداران، شرایط موجود در بازار و هماهنگی با ناظر بازار سهام را به فروش می رسانند، از همین روی امکان اینکه این اقدام با تاخیر مواجه شده باشد و فروش زمانبر باشد، وجود دارد، پس بهتر است افراد صبوری کنند تا سهام آنها به فروش برود و مبلغ اصل از فروش سهام عدالت به حساب آنها واریز شود.

نتیجه گیری و کلام پایانی

در این مقاله آموزشی رایگان همه چیزی که راجب فروش سهام عدالت باید می دانستید را گفتیم و امیدواریم که استفاده کرده باشید.

همچنین هر گونه سوال و یا ابهامی در خصوص فروش سهام عدالت در سال 99 داشتید، از طریق قسمت ارسال نظرات و دیدگاه ها با ما و دیگر مخاطبان سایت سرمایه گذاری مای مانی به اشتراک بگذارید.

همچنین نظرات و تجربیات خود درباره فروش سهام عدالت در بانک و یا سامانه سهام عدالت را با ما و سایر مخاطبان سایت مای مانی به اشتراک بگذارید تا افرادی که تجربه شما را ندارند، بتوانند از آن استفاده کنند.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *