روش گرفتن کد بورسی | نحوه دریافت کد بورسی بدون مراجعه حضوری

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
روش گرفتن کد بورسی

روش گرفتن کد بورسی در حال حاضر شاید یکی از بزرگترین ابهامات پیش روی افراد مبتدی که قصد ورود به بورس را دارند، به حساب می آید. نحوه دریافت کد بورسی ، نحوه احراز هویت در سامانه سجام ، انتخاب بهترین کارگزاری و این که برای دریافت کد معاملاتی باید به کجا مراجعه کنند و چه مدارکی نیاز دارند؛ از پرتکرار ترین سوالات افرادی است که به تازگی برای فروش سهام عدالت ، etf های دولتی و یا به قصد سرمایه گذاری در بورس ، می خواهند کد بورسی (کد معاملاتی) دریافت نمایند. به همین خاطر در این مطلب آموزشی رایگان قصد داریم از صفر تا صد روش گرفتن کد بورسی و نحوه دریافت کد بورسی بدون مراجعه حضوری را به شما عزیزان با زبانی ساده توضیح دهیم تا روش گرفتن کد بورسی را به صورت دقیق و ساده یاد بگیرید.

روش گرفتن کد بورسی

همانطور که میدانید، ورود به بورس مقررات مخصوص به خود را دارد. به این منظور که بتوانیم در بازار بورس ایران، سرمایه ‌گذاری انجام دهیم، پیش از هر کاری لازم است، مقدمات ورود به این بازار را فراهم کنیم. اولین مرحله در فرآیند ورود به بازار بورس، دریافت کد بورسی به حساب می آید. شاید شما تصور کنید به خاطر این که خرید و فروش اوراق بهادار به‌ صورت آنلاین صورت می پذیرد و کارگزار دخالت مستقیمی در آن ندارد، نیازی نیز به انجام این کار نیست، اما به هر صورت کارگزار واسطه بین شما و بورس به حساب می آید و داشتن یک کد منحصر به فرد، برای حضور شما در جامعه سهامداری ضروری خواهد بود.

شما با داشتن کد معاملاتی که به آن کد بورسی یا کد سهامداری نیز گفته می شود، حساب معاملاتی افتتاح کرده و به ‌سادگی قادرید برای خرید و فروش سهام در بورس اقدام کنید. در نظر داشته باشید که دریافت کد بورسی می ‌تواند به‌ صورت حضوری یا غیرحضوری صورت پذیرد.در این مطلب آموزشی بنا داریم شیوه دریافت کد بورسی را به ‌صورت گام به گام شرح دهیم، ولی ابتدا در نظر داشته باشید که کد بورسی، یک شناسه معتبر و واحد برای هر شخص است. شما با داشتن آن می ‌توانید در بازار بورس یا فرابورس به معامله بپردازید. این کد از پنج رقم تصادفی و سه حرف اول نام خانوادگی شما تشکیل شده و شبیه کد ملی است و هر شخص فقط می ‌تواند یک کد در بازار سرمایه داشته باشد.

پیشنهاد مطالعه : گرفتن کد بورسی برای کودکان | کد بورسی برای افراد زیر ۱۸ سال

شما عزیزان قادرید هر نوع سهام یا اوراق پذیرفته ‌شده مانند اخزا، تسه و … در بازار سرمایه را از با داشتن آن خرید و فروش نمایید. البته، معاملات بورس کالا و بورس انرژی با کدهای متفاوت و جداگانه ‌ای از بورس صورت می پذیرد، بنابراین در اولین مرحله برای شروع به فعالیت در بازار بورس سرمایه گذاران باید در سامانه سجام و یک کارگزاری ثبت نام کنند و در ادامه به منظور احراز هویت به یکی از دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کرده و یا نسبت به احراز هویت غیر حضوری در اپلیکیشن های اعلام شده اقدام کنند که در ادامه شیوه گرفتن کد بورسی به صورت غیر حضوری را توضیح خواهیم داد.

جالب است بدانید که در واقع کد بورسی شناسه ‌ای است متشکل از 3 حرف اول نام خانوادگی شما و 5 عدد تصادفی و ثابت است. پس از اخذ کد بورسی قادرید به تمامی سرویس ‌های بازار سرمایه دسترسی داشته باشید و در هیچ یک از مراجعات خود به نهاد‌های مالی از جمله کارگزاری، صندوق ‌های سرمایه ‌گذاری ، شرکت‌ های تامین سرمایه و … نیاز به شناسایی کامل مجدد پیدا نخواهید کرد.

مدارک لازم برای ثبت نام و دریافت کد بورسی

  • ** تکمیل کردن فرم های مشخصات مشتریان
  • ** ارائه اصل و تصویر رو و پشت کارت ملی
  • ** ارائه شماره حساب بانکی و شماره شبای آن
  • ** تکمیل کردن فرم های درخواست کد معاملات آنلاین
  • ** ارائه اصل و تصویر شناسنامه از صفحه اول و صفحه توضیحات

چقدر طول می ‌کشد تا کد بورسی صادر شود؟

در این خصوص باید گفت که کارگزاری با ثبت مدارک امکان ایجاد کد بورسی را برای فرد ایجاد می کند و طی مدت ۳ روز کاری کد سهامداری شخص صادر می شود. البته این موضوع را در نظر داشته باشید که با توجه به شیوع کرونا و شیفتی شدن کارمندان کارگزاری و تعطیلی کارگزاری ها و همچنین تقاضای بسیار زیاد برای ثبت نام و دریافت کد بورسی، فرآیند 3 روز کاری برای ایجاد حساب کاربری فعال در کارگزاری امکان دارد تا یک ماه نیز طول بکشد!

هزینه ثبت نام و دریافت کد بورسی

صدور کد سهامداری کاملا رایگان است، اما اخیرا به غیر از 10 هزار تومانی که در سامانه سجام باید به صورت اینترنتی پرداخت نمایید، رقمی هم برای فرم ها و امور مربوط به کارگزاری از شما دریافت می شود که زیاد نیست و برای ثبت نام در هر کارگزاری این عدد متفاوت است. پس از اخذ کد بورسی، شخص شرایط لازم جهت خرید و فروش در بازار را به دست می آورد و می ‌تواند معاملات خود در بازار سرمایه را آغاز نماید. 

آیا برای خرید سهام از فرابورس، به کد بورسی جدایی نیاز است؟

در پاسخ باید گفت؛ خیر، با همان کد معاملاتی بورسی قادرید در بازارهای فرابورس نیز برای خرید و فروش سهام و اوراق بهادار اقدام نمایید. شایان ذکر است که اوراقی مثل اوراق تسهیلات مسکن نیز با همین کد قابل خرید و فروش می باشند. این نکته را هم در نظر داشته باشید که فرق بین بورس و فرابورس این است که شرایط پذیرش شرکت ‌ها در این دو بازار با هم متفاوت است، لذا از دید ما سرمایه گذاران، تفاوت چندانی بین دو بازار بورس و فرابورس ایران دیده نمی شود. لازم به ذکر است که معاملات سهام شرکت‌ های بورس و فرابورسی در سایت اصلی بورس قابل مشاهده است.

بازیابی کد بورسی قدیمی

تنها کافی است مجدد نسبت به افتتاح حساب در یک کارگزاری اقدام نمایید. کارگزاری جدید شما، طبق کد ملی شما، کد بورسی شما را استعلام و بازیابی می کند، پس نیازی نیست حتما نام کارگزار سابق ‌خود را به یاد داشته باشید. کارگزاری‌ هایی که بهترین خدمات را می‌ دهند را طبق تجربه و نظر مشتریان آن کارگزاری انتخاب نمایید تا به مشکلاتی مانند قطعی های سیستمی، خرابی های مکرر، بروزرسانی نامناسب و به صورت کلی ارائه خدمات کارگزاری بی کیفیت و کند بر نخورید.

میتوان در چند کارگزاری اقدام به افتتاح حساب کرد؟

بله، برای معاملات اوراق بهادار قادرید در چندین کارگزاری حساب داشته باشید. البته همانطور که پیش تر هم اشاره شد، کد بورسی شما مانند کد ملی است و هرشخص فقط یک کد دارد ولی با همین کد، در کارگزاری‌ های مختلف می ‌توان افتتاح حساب انجام داد. به همان ترتیب که شما قادرید در چندبانک حساب داشته باشید، امکان کار با چندین کارگزاری نیز وجود دارد. حتی اگر از یک کارگزاری ناراضی شدید، می ‌توانید سهامی که از طریق آن کارگزاری خریداری کردید را به یک کارگزار دیگر انتقال دهید. به اینکار اصطلاحا تغییر کارگزار ناظر می گویند و بدون هزینه انجام می شود.

برای اعمال تغییر کارگزار ناظر کافی است به بخش کارگزار ناظر کارگزاری مقصد خود که میخواهید سهام خود را به آن منتقل کنید، بروید و نمادی که قصد انتقال دارید را جست و جو کنید و گزینه آخرین معامله در این کارگزاری انجام شده است را انتخاب کرده و درخواست تغییر کارگزار ناظر خود را بر روی آن نماد ثبت کنید و اغلب اگر پیش از ساعت 3 ظهر این کار را انجام دهید، طی دو روز کاری آینده آن نماد به کارگزاری مورد نظر انتقال پیدا خواهد کرد و میتوانید در پرتفوی سهامی خود آن را مشاهده نمایید.

نحوه دریافت کد بورسی بدون مراجعه حضوری

نحوه دریافت کد بورسی غیر حضوری

بعضی از کارگزاری ‌ها امروزه شرایطی را تعریف کرده ‌اند که پیرو آن سرمایه ‌گذاران پس از انجام ثبت نام در بورس، گزینه مراجعه نماینده کارگزاری را انتخاب نمایند. در این حالت فرد یک آدرس پستی را جهت مراجعه نماینده کارگزار وارد می ‌کند و دکمه تائید نهایی را می زند. پس از آن اگر فرد ساکن تهران باشد، طی حداکثر 2 روز و اگر ساکن شهرستان باشد طی 7 روز  نماینده به آدرس مزبور مراجعه و تمامی امور باقیمانده را در محل تکمیل می ‌کند و پس از آن با یک فاصله زمانی کد بورسی و کد معاملاتی سرمایه ‌گذار صادر خواهد شد.

در شرایط فعلی چه ثبت نام کارگزاری خود را به صورت حضوری پیش ببرید و یا غیرحضوری لازمه دریافت کد بورسی، ثبت نام در سامانه سجام و سپس احراز هویت سجام و دریافت کد پیگیری است که می تواند به صورت حضوری و یا به وسیله اپلیکیشن مربوط به آن که در سایت سجام معرفی شده است و راه های دسترسی به آن نیز قرار داده شده است صورت پذیرد. برای احراز هویت حضوری نیز اطلاعات کامل شعب کارگزاری ها و بانک هایی که این عمل را انجام می دهند در سایت سجام موجود است.

این نکته را در خاطر داشته باشید که شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه اپلیکیشن سیگنال را برای احراز هویت غیر حضوری سجام معرفی کرده است و متقاضیان باید توجه داشته باشند، پیش از شروع احراز هویت سجام در اپلیکیشن سیگنال، باید واجد تمام شرایط باشند و در صورت نبود هریک از شرایط، امکان انجام احراز هویت وجود ندارد. شرایط احراز هویت غیرحضوری سجام اعم از این است که فرد باید قبلا ثبت نام اولیه در سامانه سجام را انجام داده و کد پیگیری 10 رقمی را دریافت کرده باشد.

پیشنهاد مطالعه : ثبت نام و دریافت کد بورسی | کد بورسی رایگان

همچنین این نکته را در خاطر داشته باشید که در کلیه حالات عنوان شده اگر افراد دارای مدرک زیر دیپلم باشند و یا امکان ارائه مدرک تحصیلی بالاتر از دیپلم را نداشته باشند، امکان صدور کد آنلاین برای آن فرد وجود نخواهد داشت. البته اگر پیش از این در یک کارگزاری افتتاح حساب کردید و الان فراموش کردید که کدام کارگزاری بوده است، به وسیله سامانه بورسی سجام می توانید به ‌سرعت در کارگزاری جدید خود افتتاح حساب را انجام خواهید داد و فرایند ثبت نام خود را با سرعت بسیار بالایی انجام دهید.

نتیجه گیری و کلام پایانی

همان طور که ملاحظه کردید، در این مطلب راهنما به روش گرفتن کد بورسی و سوالات پرتکراری که در این خصوص در ذهن افراد تازه وارد وجود دارد، پرداختیم و سعی کردیم به صورت کامل نحوه دریافت کد بورسی بدون مراجعه حضوری را توضیح دهیم که با توجه به شیوع ویروس کرونا میتواند بسیار کاربردی باشد، چراکه دیگر نیازی به مراجعه حضوری برای احراز هویت سامانه سجام نخواهید داشت و امکان احراز هویت غیر حضوری کارگزاری ها هم اخیرا در دست اقدام است تا دیگر هیچ نیازی به مراجعه حضوری افراد در هیچ یک از مراحل دریافت کد بورسی وجود نداشته باشد.

امیدواریم از این مقاله با عنوان روش دریافت کد بورسی رایگان نهایت استفاده را برده باشید.

هر گونه سوال یا ابهامی و یا تجربه ای در خصوص دریافت کد سهامداری داشتید، حتما در بخش دیدگاه ها بنویسید تا پاسختان را به سرعت بدهیم.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *