آموزش ابتدایی بورس – آموزش سرمایه گذاری در بورس

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
آموزش ابتدایی بورس

افراد زیادی از مشمولان سهام عدالت، خریداران etf های دولتی از بانک ها و همین طور افرادی که اخیرا مراحل ثبت نام در بورس را به اتمام رسانده اند و کد بورسی خود را دریافت کرده اند، خواهان آموزش ابتدایی بورس هستند. در واقع این افراد به دنبال یادگیری بورس هستند و قصد دارند آموزش قدم به قدم بورس را فرا بگیرند. آموزش ابتدایی بورس شامل مواردی مانند؛ آموزش خرید سهم در بورس ، آموزش تابلوخوانی در بورس ، آموزش تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی و به صورت کلی آموزش سرمایه گذاری در بورس میشود. بسیاری از افراد به دنبال فیلم آموزش بورس رایگان و آموزش کامل بورس هستند و سعی دارند صفر تا صد بورس را آموزش ببینند که بسیار فکر خوبی است، ولی بهتر است آموزش ابتدایی بورس را ببینند و یک ذهنیت و دید مناسبی نسبت به سرمایه گذاری در بورس داشته باشند و در ادامه به دنبال پکیج آموزش بورس باشند و برای شرکت در کلاس های آموزش بورس اقدام کنند. در این مقاله آموزشی قصد داریم تا به آموزش بورس برای مبتدیان به زبان ساده بپردازیم.

آموزش ابتدایی بورس

برای شروع سرمایه گذاری و یادگیری مفاهیم بورس ، ابتدا لازم است درک درستی درباره سازمان بورس و شرکت های فعال در آن داشته باشیم. در این راستا باید گفت که شرکت‌ هایی که بالای 20 میلیارد تومان سرمایه داشته باشند، در بورس پذیرفته می ‌شوند و شرکت‌ های کوچک ‌تر می‌ توانند از طریق فرابورس سهام خود را روانه بازار بورس کنند، پس فرق بورس با فرابورس تنها در شرایط و نحوه پذیرش شرکت ها در سازمان بورس و اوراق بهادار ایران است و تفاوت دیگری ندارد و به صورت کلی میتوان گفت که شرایط ورود به فرابورس برای شرکت های کوچک تر ساده تر صورت می پذیرد و تفاوت بنیادی بین شرکت های فعال در این دو بازار وجود ندارد.

افرادی که اخیرا کد بورسی خود را دریافت کرده اند و در سیستم کارگزاری خود سعی در خرید و فروش و یادگیری فرآیند آن دارند باید در نظر داشته باشند که برای این کار باید در ابتدا یاد بگیرند که در چه زمانی، با چه قیمتی و با چه درصد سود انتظاری وارد چه سهامی شوند و دلیل انتخاب سهام هایی که خریداری می کنند را درک کنند و این نباشد که افرادی به ما بگویند بخرید و ما هم اقدام به خریداری سهام کنیم. بنابراین اگر قصد آموزش خرید و فروش سهام در بورس را دارید، در ادامه توضیحاتی خدمت شما عزیزان خواهیم داد.

آموزش خرید سهم در بورس

برای دریافت سیگنال خرید سهام در بورس روش های گوناگونی وجود دارد و ما می توانیم از ابزارهای مختلفی در این راستا کمک بگیریم. در واقع اگر ما با این ابزارهایی که در اختیار ما قرار دارد مانند؛ تابلوخوانی در بورس ، تحلیل تکنیکال ، تحلیل بنیادی ، روانشناسی و رفتارشناسی معامله گران و بازار بورس و … بتوانیم سهام مناسبی را که شرایط تکنیکالی و بنیادی خوبی دارد و قیمت در محدوده حمایتی قرار گرفته است و برای سرمایه گذاری مناسب است، شناسایی کنیم، قادریم سرمایه گذاری در بورس را به بهترین شکل و با مناسب ترین استراتژی معاملاتی پیش ببریم و همواره سود خوبی از بورس کسب کنیم، ولی خب همه این موارد در کنار هم خیلی ساده نیست و ما در این مطلب سعی میکنیم دید مناسبی نسبت به هر یک از این موارد به شما بدهیم تا از سردرگمی که در آن هستید، خارج شوید.

به صورت کلی در نظر داشته باشید که آموزش خرید سهم در بورس بسیار ساده است و کافی است وارد سامانه معاملاتی کارگزاری خود شوید و حسابتان را شارژ کنید و نمادی که قصد خرید آن را دارید (مثل نماد خودرو که به شرکت ایران خودرو تعلق دارد) را انتخاب کنید، سپس روی گزینه خرید کلیک نمایید و قیمت و تعداد سهامی که قصد داریم خریداری کنید را مشخص کنید و سفارش خودتان را ارسال کنید و سهم مورد نظر را خریداری کنید، ولی نکته اصلی در آموزش خرید سهم در بورس به این مربوط می شود که برای مثال چرا در این زمان، با این قیمت و با چه دید زمانی برای سرمایه گذاری باید اقدام به خرید سهام ایران خودرو کنید و در چه زمانی با چه قیمتی و به چه دلیل باید برای فروش این سهام اقدام کنید! در واقع ابزارهای بورسی که بیان کردیم در پاسخ به این سوالات ما را یاری می کنند.

آموزش تحلیل تکنیکال بورس به زبان ساده

تحلیل تکنیکال در واقع مجموعه از قواعد و ابزارهایی است که یک معامله گر بیشتر برای تحلیل یک شرکت در بازه زمانی کوتاه مدت و میان مدت از آن بهره می گیرد. اگر بخواهیم دقیق تر عنوان کنیم باید گفت که تحلیل تکنیکال به بررسی نمودارهای یک سهم می ‌پردازد و با توجه به تغییرات قیمت و حجم معاملات پیش بینی می کند که کدام سهم‌ ها قرار است بالا بروند یا پایین بیایند. او سعی می کند که نقطه ایده ‌آل برای ورود و خروج به سهم را شناسایی نماید.

آموزش ابتدایی بورس

این روش تنها برای سفته ‌بازها و نوسان‌ گیرها نیست، بلکه تحلیلگران بنیادی هم بعد از انتخاب سهم، بدشان نمی ‌آید که از روند سهم آگاهی یابند و ببینند که آیا چند روز بعد نمی ‌توانند سهم را ارزان ‌تر از امروز خریداری کنند! در نظر داشته باشید که تحلیل تکنیکال هم یک روش ثابت و جهانی ندارد و امکان دارد تحلیلگران مختلف از راه‌ های متفاوتی به تحلیل تکنیکالی یک سهم بپردازند. سوالی اصلی در تحلیل تکنیکال این است که دریابیم روند آتی سهم در بازه های زمانی مختلف صعودی است یا نزولی، اگر صعودی بود و قیمت در مکان مناسبی قرار داشت، برای خرید سهم اقدام کنیم و اگر نزولی بود و قیمت در سقف قیمتی و یا نزدیک آن بود، برای فروش آن سهم اقدام کنیم.

تحلیل بنیادی از مبانی آموزش ابتدایی بورس

تحلیل بنیادی یا همان تحلیل فاندامنتال با بررسی صورت مالی، محصول، ساختار مدیریت، وضعیت اقتصادی و پیش ‌بینی هزینه ‌های تولید و میزان فروش، سعی دارد تا تخمین بزند یک سهم چقدر ارزش دارد. امکان دارد در آینده بازار هم به ارزش ذاتی سهم پی ببرد و قیمت افزایش یابد. امکان دارد سهم ارزان بماند، ولی با ایجاد سودی فوق ‌العاده، سود خوبی به سرمایه‌ گذار برساند. شایان ذکر است که تحلیل بنیادی تنها برای سرمایه ‌گذاران بلندمدت نیست.

خوب است که نوسانگیرها هم درکی کلی از وضعیت بنیادی شرکت، مثل دارایی ‌ها و بدهی‌ ها داشته باشند. برای یک تحلیلگر بنیادی، کاهش قیمت یک سهم ارزنده، موقعیتی خوبی را برای خرید سهم ایجاد می کند، به این دلیل که معمولا او قصد دارد سهم را 1 تا 5 سال یا بیشتر نگه دارد. بعضی تحلیلگران بنیادی سهم را برای “تمام عمر” خریداری می ‌کنند. گفتنی است که هدف اصلی از تحلیل بنیادی این است که بفهمیم یک سهم چقدر ارزش دارد و آیا قیمت فعلی، بسیار گران یا بسیار ارزان است. 

آموزش تابلوخوانی در بورس

در آموزش ابتدایی بورس در این بخش به آموزش تابلوخوانی در بورس میرسیم. در واقع تابلوخوانی در بورس یعنی بررسی هر نماد، میزان خرید و فروش، انواع کندل های قیمتی، قیمت پایانی و قیمت آخرین معامله، سهام شناور سهم و نسبت های EPS و P/E سهم و گروه، ورود و خروج پول هوشند ، ارزش معاملات، تحرکات حقوقی و حقیقی، نوسان‌ های قیمت، میزان عرضه و تقاضای موجود روی هر سهم و مواردی از این دست که به شناخت وضعیت کوتاه ‌مدت و میان ‌مدت سهم منجر خواهد شد. تابلوخوانی بازار و تکنیک های معاملاتی در سایت tse یکی از آن مواردی است که هر سهامدار و معامله گری در بورس باید با آن آشنایی های لازم رو داشته باشد.

اگر در اینترنت سرچ کنید، فیلم آموزش تابلو خوانی بورس را خواهید دید، ولی بهتر است نسبت به آموزش تابلو خوانی بورس یک آشنایی کلی داشته باشید تا بتوانید بهتر از فیلم آموزش تابلو خوانی بورس استفاده نمایید. در آموزش تابلوخوانی در بورس قصد داریم تا تمامی مواردی که یک معامله گر باید در تابلوی معاملات و سایت بورس مشاهده کند و در روند معاملات و تصمیمات خود در نظر داشته باشد را بررسی کنیم تا موضوع اموزش تابلوخوانی در بورس که یکی از ارکان آموزش کامل بورس است را یاد بگیرید، به این دلیل که تابلوخوانی در بازار بورس بسیار ساده است و هر فردی می تواند با کمی دقت و توجه آن را یاد بگیرد.

نقش سرمایه فعال در آموزش ابتدایی بورس

بی شک می گویم که این مورد احتمالا تا به حال به گوشتان نخورده باشد و هیچ وقت در موضوع یادگیری بورس و آموزش بورس برای مبتدیان نیامده است، ولی یکی از موارد بسیار مهم در آموزش مبانی بورس همین موضوع است که ما بخشی از سرمایه خودمان را در بازار بورس درگیر کنیم تا با دقت و پیگیری بیشتری نسبت به اصول سرمایه گذاری و یادگیری بورس اقدام کنیم، به این دلیل که اگر دیر اقدام کنیم و یا آموزش سرمایه گذاری در بورس را جدی نگیریم و جزئیات موضوع توجهی نکنیم، صفر تا صد بورس را تجربه نخواهیم کرد و یادگیری کامل بورس تنها یک رویا خواهد بود.

به همین خاطر توصیه دارم که در همان ابتدای کار که مبتدی هستید، درنگ نکنید و با توجه به مواردی که بلدید و شنیده اید، بخش کوچکی از سرمایه خودتان را وارد بازار کنید. از هیچ چیز نترسید، اگر ارزش سهامتان کاهش یابد، تجربه بسیار خوبی از خرید و فروش داشته اید و حداقل روزی یک بار برای چک کردن قیمت سهامی که خریداری کرده اید، به پرتفوی سهام خود سر می زنید و به صورت کلی پیگیر بازار بورس هستید و دلسوزانه و نه با تعصب سعی در یادگیری مفاهیم بورسی دارید تا بتوانید سرمایه اندک خود را از ضرر و زیان دور کنید و سود خوبی کسب کنید. همچنین در نظر داشته باشید که همین موضوع سرمایه فعال است که شما را به سمت یادگیری مبانی تحلیل تکنیکال و بنیادی سوق می دهد و تجربه خوبی از رفتارشناسی و شناخت بورس برای شما به ارمغان می آورد.

نتیجه گیری و کلام آخر

در این مطلب سعی کردیم تا شما را با آموزش ابتدایی بورس و مبانی بورسی آشنا کنیم و در خصوص آموزش خرید سهم در بورس ، آموزش تحلیل تکنیکال بورس و همین طور آموزش تحلیل فاندامنتال یا همان بنیادی توضیح دادیم و در ادامه هم موضوع تابلوخوانی در بازار بورس را بررسی کردیم و در انتها به موضوع حائز اهمیت سرمایه فعال و نقش آن در یادگیری و آموزش بورس پرداختیم و مطلب رو به انتها بردیم.

امیدوارم از این مقاله که به نوعی آموزش بورس برای مبتدیان بود، نهایت استفاده رو برده باشید. هر گونه سوال یا ابهامی در خصوص بورس داشتید، در ادامه یک بخش به عنوان ارسال نظرات و دیدگاه ها در نظر گرفته شده که از آن قسمت می توانید با من و سایر کاربران سایت مای مانی در ارتباط باشید و سوالاتونو بپرسید.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *