صندوق دارا دوم (پالایش یکم) چیست و خرید نماد پالایش توصیه میشود یا خیر؟

صندوق دارا دوم

صندوق دارا دوم بالاخره و بعد از گفته های ضد و نقیض دولت در خصوص عرضه دارا دوم در بورس، قرار است هفته اول شهریور ماه امسال در بازار بورس عرضه شود. با توجه به عوض شدن چند باره نظر دولت و بازی با سرمایه سهامداران بازار سرمایه، اخیرا اعتماد به دولت و سهام های دولتی از بین رفته است و با این که عرضه صندوق دارا دوم در بورس قطعی شده است، هنوز هم سهام های دارا دوم که شامل؛ شتران ، شبریز ، شبندر و شپنا می شوند، با تقاضای بسیار پایینی روبرو شده اند و بازار فروش آن ها بسیار داغ است. حال قصد داریم بررسی کنیم که صندوق دارا دوم چیست و خرید دارا دوم توصیه میشود یا خیر؟ اگر قصد خرید سهام دارا دوم و یا کسب اطلاع در خصوص صندوق etf دولتی را دارید، این مقاله آموزشی بهترین گزینه برای راهنمایی شما عزیزان است.

صندوق دارا دوم

همان طور که میدانید، دومین صندوق سرمایه گذاری ETF دولتی، صندوق دارا دوم نام دارد که با هدف دسترسی حداکثری مردم به بازار بورس و ارتقای وضعیت اقتصادی خانواده ها از سوی دولت عرضه می شود. ثت نام این صندوق برای عموم آزاد است و خریداران به مدت 14 روز بعد از روز 5 شهریور ماه، برای خرید صندوق دارا دوم زمان در اختیار دارند. صندوق های سرمایه گذاری دارا دوم دولتی که قرار بود با 20 الی 30 درصد تخفیف عرضه شود، اکنون و در آخرین تصمیم دولت قرار است این تخفیف برای افرادی که از تخفیف قبلی دولت برای خرید دارا یکم استفاده نکرده اند، قابل استفاده باشد!

برای خرید صندوق دارا دوم کافیست در بازه زمانی پذیره نویسی با مدارک شناسایی به بانک مراجعه کنید البته افراد دارای کد بورسی نیاز نیست به بانک مراجعه کنند. سرمایه گذاران بدانند که تا 30 روز امکان فروش آن را ندارید. این نکته را هم در خاطر داشته باشید که حداقل مبلغ لازم برای خرید صندوق دارا دوم 100 هزار تومان و سقف خرید آن 5 میلیون تومان می باشد. گفتنی است که کارمزد پذیره ‌نویسی طبق مصوبات سازمان بورس و اوراق بهادار، صفر است.

پیشنهاد مطالعه : انواع افزایش سرمایه شرکت های بورسی کدام اند؟

مانند صندوق دارا یکم ، امکان خرید صندوق دارادوم از بانک و کارگزاری وجود دارد، اما امکان فروش این صندوق تنها از طریق کارگزاری بورس ممکن خواهد بود. نکته دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که دامنه نوسان قیمتی سهام دارا دوم در طول روز کاری، مانند سهام دارا یکم قرار است 10 درصد در نظر گرفته شود. ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که در ابتدای باز شدن سهام دارا دوم در بورس، امکان دارد با توجه به قصد فروشندگان و بازدهی که به همراه داشته است، قیمت آن کاهش یابد ولی با توجه به وجود سهام های بنیادین و مناسب در داخل این صندوق etf ، خریداری و نگهداری این صندوق در میان مدت و بلند مدت توصیه می شود.

البته با توجه به هیجانات ایجاد شده به دلیل بد قولی های دولت و سیاست یک بوم و دو هوای دولت در خصوص عرضه دارا دوم و مواردی از این دست، اعتماد به این صندوق ها از بین رفته است باید دید که دولت میتواند آب ریخته شده را به لیوان برگرداند یا خیر، به همین دلیل هر گونه خرید و نگهداری واحد های این صندوق باید بر اساس دید شما به آینده این صندوق صورت پذیرد، زیرا در حال حاضر صندوق دارا یکم وضعیت مناسبی ندارد و حمایتی هم از طرف دولت انجام نمی شود!

صندوق دارا دوم چیست ؟

دارا دوم چیست و در پاسخ باید گفت که؛ دومین صندوق سرمایه گذاری ETF دولتی، صندوق دارا دوم نام دارد که با هدف خصوصی سازی حداکثری مردم و ورود حداکثری به بازار بورس و ارتقای وضعیت اقتصادی خانواده ها از سوی دولت قرار است در اختیار مردم قرار بگیرد. شایان ذکر است که ثبت نام صندوق دارا دوم برای عموم آزاد است و خریداران به مدت 2 هفته پس از ابلاغ زمان دقیق پذیره نویسی صندوق دارا دوم که در تاریخ 5 شهریور ماه 99 مقرر شده است، می توانند برای خرید صندوق دارا دوم اقدام کنند.

عرضه پالایش یکم به کجا رسید؟

میانه مردادماه بار دیگر شوکی از نوع دارا دوم به بازار سهام وارد شد. سازمان خصوصی ‌سازی از واگذاری بلوکی سهام شرکت ‌های پالایش نفت بندرعباس، تهران و اصفهان رونمایی کرد و مهر تاییدی بر احتمال لغو عرضه دارا دوم و دارا سوم پس از فشار مجلسی ‌ها زد. موضوعی که بار دیگر واکنش سهام پالایشی را به دنبال داشت. چند روز پیش هم آب پاکی روی دست سهامداران ریخته شد و معاون سازمان خصوصی ‌سازی در یک اقدام عجیب و غافلگیر کننده، همه خبرهای گذشته را که قبلا سازمان خصوصی‌ سازی و وزارت اقتصاد اعلام کرده بودند، تکذیب کرد و گفت صندوق دومی در کار نیست.

این طور عنوان شد که دولت می ‌خواهد باقی‌ مانده سهام پالایشی خود را به‌ صورت بلوکی عرضه کند! نگاهی به نوسان قیمت سهام شرکت پالایش نفت اصفهان به‌ عنوان لیدر اصلی پالایشی ‌ها در چند ماه اخیر دامنه اثرگذاری اخبار مربوط به ETF ها بر سهام این گروه را به وضوح نشان می‌دهد. جایی که به سبب تایید و تکذیب چندباره مسوولان نهادهای مختلف دولتی از صف خرید به صف فروش و بالعکس کشانده شد. سیاست‌های یک بام و دو هوایی که تنها سرمایه‌ خرد مردم را تحت‌تاثیر قرار داده و نوسانات پرمقدار سهام را به دنبال داشته است. در ادامه هم گفتند با دخالت ریاست جمهور این موضوع به نفع سهامدارن به اتمام رسید و قرار است دارا دوم در اولین چهارشنبه شهریور ماه به تاریخ 5 شهریور به مردم واگذار شود و این طور بود که بالاخره جریان صندوق دارا دوم به اتمام رسید، البته اگر مجددا قبل از عرضه نگویند که اصلا دارا دوم چیست و ما کی گفتیم عرضه می شود!!!

صندوق دارا دوم کی عرضه میشود ؟

طبق آخرین اخبار و اظهار نظرها قرار است در اولین چهارشنبه شهریور ماه یعنی پنجم شهریور ماه در هفته دولت، پذیره نویسی صندوق ETF دوم دولت شروع شود. در نظر داشته باشید که زمان پذیره نویسی دو هفته خواهد بود و یک ماه پس از پذیره نویسی می توان این صندوق را مورد معامله قرار داد.

خرید دارا دوم توصیه میشود یا خیر؟

دومین عرضه بزرگ سهام دولتی در قالب صندوق ETF آغاز شده است و در حال حاضر نگاه ها به ارزش سهام شرکت های موجود در این صندوق دوخته شده است. سوالی که بسیاری از افراد دارند این است که در حال حاضر خرید صندوق ETF دارا دوم دولتی به صرفه هست یا خیر؟ در پاسخ باید گفت که اولین صندوق ETF دولت با اختصاص حداکثر 2 میلیون تومان به هر فرد، آغاز شد. با توجه به اینکه در خرید این صندوق به سرمایه گذاران تخفیف داده شده بود و همچنین ارزش سهام شرکت های موجود در این صندوق رشد کرده بود، سرمایه افراد بیش از 100 درصد افزایش یافت.

صندوق دارا دوم

پس از آنکه صندوق دارا یکم در بورس قابل معامله شد ارزش آن کمی بیشتر هم شد، ولی بعد نزول کرد و بسیاری از سرمایه گذارانی که در قیمت های بالا اقدام به خرید کرده بودند متضرر شدند. با این حال افرادی که در پذیره نویسی اولیه این صندوق شرکت داشتند، امروزه با سود بالای تقریبا 100 درصدی مواجه هستند. این دلایل باعث شده است تا عرضه صندوق ETF دولتی برای سرمایه گذاران جذاب باشد.

پیشنهاد مطالعه : عرضه اولیه سهام در بورس چیست و چقدر سودآور است؟

به ویژه افرادی که تازه وارد بازار بورس شده اند، می توانند با شرکت در این صندوق ها از رشد احتمالی شرکت های بورسی استفاده نمایند. در نظر داشته باشید که عرضه صندوق ETF با موضوع عرضه اولیه ها متفاوت است. در عرضه اولیه شرکتی که برای اولین بار می خواهد وارد معاملات بورس شود وجود دارد در حالی که در صندوق ETF دولتی سهام شرکت هایی که سالهاست در بورس فعالیت داشته اند، به مردم عرضه می شود. در واقع دولت قصد دارد با اینکار از مالکیت این شرکت ها خارج گردد.

سهام های دارا دوم شامل کدام شرکتها است؟

دومین صندوق ETF دولتی که به صندوق پالایشی معروف شده است شامل باقی مانده سهام دولت در 4 پالایشگاه شناخته کشور است. شرکت های پالایشی اصفهان، تهران، بندرعباس و تبریز چهار شرکتی هستند که در این عرضه بزرگ حضور دارند. این شرکت ها در گروه فراورده های نفتی، کک و سوخت هسته ای قرار دارند و اطلاعات دقیق آن ها به صورت زیر است :

* شرکت پالايش نفت بندرعباس با نماد شبندر در تابلوی بازار دوم بورس قرار دارد. در حال حاضر 5 میلیارد سهم که 16.6 درصد از کل سهام این شرکت است، در اختیار دولت قرار دارد.

* شرکت پالايش نفت اصفهان با نماد شپنا در تابلوی اصلی بازار اول بورس قرار دارد. در حال حاضر 7 میلیارد سهم که 13.7 درصد از کل سهام این شرکت است، در اختیار دولت قرار دارد.

* شرکت پالايش نفت تهران با نماد شتران در تابلوی بازار دوم بورس قرار دارد. در حال حاضر 7 میلیارد سهم که 15.8 درصد از کل سهام این شرکت است، در اختیار دولت قرار دارد.

* شرکت پالايش نفت تبريز با نماد شبريز در تابلوی فرعی بازار اول بورس قرار دارد. امروزه 2 میلیارد سهم که 16 درصد از کل سهام این شرکت است، در اختیار دولت قرار دارد.

شرایط پذیره نویسی دارا دوم 

** قبلا گفته شده بود که جهت خرید صندوق های واسطه گری مالی دولتی برای خریداران تخفیف در نظر گرفته می شود. ذکر این نکته در اینجا مهم است که گفته شده سرمایه گذاران فقط می توانند از تخفیف خرید در یکی از صندوق های دولتی استفاده کنند. این مسئله به این معناست که اگر کسی در پذیره نویسی دارا یکم شرکت کرده است، نمیتواند از تخفیف در نظر گرفته شده در دومین صندوق دولتی استفاده کند. البته باز هم امکان تغییر این مصوبه وجود دارد.

** تمامی افرادی که کد ملی دارند، قادرند در عرضه صندوق دارا دوم شرکت نمایند. در صندوق دارا یکم امکان ثبت نام از طریق بانک ها هم فراهم شده بود. احتمالا برای خرید صندوق دارا دوم نیز می توان از طریق بانک اقدام کرد. افرادی که کد بورسی دارند کارشان راحت تر است و می توانند از طریق سامانه کارگزاری خود اقدام به خرید این صندوق کنند. 

** حداکثر سرمایه برای شرکت در پذیره نویسی صندوق ETF دوم دولتی، 5 میلیون تومان عنوان شده است. برخلاف دارا یکم که سقف 2 میلیون تومانی برای خرید سهام آن در نظر گرفته شده بود، سقف دارا دوم مطابق با مصوب دولت به 5 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. در ضمن کف سرمایه برای خرید این صندوق نیز 100 هزار تومان است.

** شركت ملی پالايش و پخش فرآورده های نفتی که زیر مجموعه وزارت نفت می باشد، عرضه کننده سهام دولت در قالب صندوق ETF دوم خواهد بود. شرکت های بورسی موجود در این صندوق (شپنا، شبریز، شبندر، شتران) را هم اکنون می توان معامله کرد. در دومین صندوق ETF دولت قرار است که سهام دولتی در قالب یک صندوق به مردم عرضه شود.

نتیجه گیری و کلام آخر

در حال حاضر و با توجه به هیجانات منفی بازار ناشی از حرکات نادرست دولت، نمیتوان خرید و یا عدم خرید صندوق دارا دوم را با قطعیت مناسب دانست!

در حال حاضر تنها کاری که میتوان کرد صبر است و باید دید شاخص کل بورس تا کجا اصلاح می کند و روند صعودی پیشین خود را از سر خواهد گرفت یا خیر.

البته پیش بینی میشود به زودی شاهد برگشت شاخص کل باشیم و هیجانات منفی فروکش کند و به روند قبلی باز گردد.

همان طور کی گفتیم قرار است در تاریخ پنجم شهریور قرار است صندوق دارا دوم بالاخره عرضه شود و میتوانید از دو طریق؛ کارگزاری و مراجعه به بانک برای خرید صندوق دارا دوم در بورس اقدام کنید و تا سقف 5 میلیون تومان از واحده های این صندوق را خریداری کنید.

سهام شرکت های پالایشی با نماد شبندر ، شپنا ، شبریز و شتران قرار است در این صندوق حضور داشته باشند و باید دید مشارکت مردمی در این پذیره نویسی به چه صورتی خواهد بود.

امیدوارم از این مقاله آموزشی نهایت استفاده رو برده باشید.

هر گونه سوال و یا ابهامی در خصوص صندوق دارا دوم دارید، از بخش ارسال نظرات و پیشنهادات با ما به اشتراک بگذارید.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *