عرضه اولیه سهام در بورس چیست و چقدر سودآور است؟

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
عرضه اولیه سهام در بورس

عرضه اولیه در بورس با توجه به سودآوری بسیار بالایی که دارد، همواره مورد توجه فعالان بازار سرمایه است. خرید عرضه اولیه سهام در بورس بسیار آسان است و در کارگزاری های مختلف با چند کلیک ساده میتوان نسبت به خرید عرضه اولیه اقدام کرد. خرید اتوماتیک عرضه اولیه هم امکان پذیر است و کافی است تا حداکثر دو روز قبل از روز عرضه، نسبت به ثبت سفارش عرضه اولیه اقدام کنید تا در روز عرضه نیاز به اقدامی نباشد و به خرید خودکار عرضه اولیه برای شما انجام شود. اگر قصد دارید بفهمید عرضه اولیه سهام در بورس چیست و نحوه خرید عرضه اولیه سهام در بورس به چه صورت است و سودآوری عرضه اولیه های سال 99 چقدر بوده است، ادامه این مقاله بهترین راهنمای شما خواهد بود.

عرضه اولیه سهام در بورس

عرضه اولیه یا عرضه عمومی اولیه بدین معنی است که سهام یک شرکت برای اولین بار در بورس عرضه شود و ما بتوانیم از طریق بورس سهام آن شرکت را خریداری کنیم. جالب است بدانید که این شرکت‌ ها احتمالا چند سالی هم فعالیت مناسبی خارج از بورس داشته اند و سهامشان هم در آن موقع دست یک عده خاصی بوده است، اما تا روز عرضه اولیه سهام این شرکت‌ ها هنوز در بورس معامله نشده است. بسیاری بر این باورند که عرضه‌ های اولیه در بورس مانند طلا است؛ یعنی ما هرچی بخریم مطمئنا سود بسیار بالایی کسب خواهیم کرد، واقعیت امر هم همین است. در چند سال گذشته می ‌توان گفت تمامی عرضه‌ های اولیه سودی خوبی داشتند، مانند عرضه اولیه شستا که سود بسیار خوبی را نصیب سرمایه گذاران و خریداران عرضه اولیه کرد.

پیشنهاد مطالعه : آموزش ابتدایی بورس – آموزش سرمایه گذاری در بورس

پس در عرضه اولیه، سهام یک شرکت برای اولین بار در بازار بورس اوراق بهادار عرضه شود، ولی این عرضه به معنی آغاز فعالیت‌ های یک شرکت نیست، بلکه این شرکت‌ ها برای افزایش رشد و یا تأمین مالی طرح ‌های توسعه خود، برای فروش بخشی از سهام شرکت اقدام می کنند و در نظر داشته باشید که بدین صورت، شرکت به سهامی عام تبدیل خواهد شد. نکته دیگر در این خصوص این است که امکان دارد شرکت‌ ها در بازار بورس و یا فرابورس عرضه می ‌شوند، به شکلی که هرچه شرکت از استانداردهای بالاتری برخوردار باشد، احتمال عرضه شدن آن در بازار بورس بیشتر خواهد بود. از این استاندارد‌ها می توان به مواردی مانند؛ وضعیت شفافیت فعالیت‌های شرکت ، سابقه فعالیت ، کیفیت صورت‌های مالی ، میزان سوددهی و … اشاره داشت.

عرضه اولیه برای سهامداران چه جذابیتی دارد؟

  • به این دلیل که سهام شرکت ‌ها اغلب با قیمتی کمتر از ارزش ذاتی ‌آن ها در بورس عرضه می شود، مورد استقبال متقاضیان بسیاری قرار می گیرد. این نکته به خصوص وقتی که بازار پر تقاضا باشد و نقدینگی بالایی در آن جریان داشته باشد، دیده می شود و موجب خواهد شد تا توجه سهامداران خرد به عرضه اولیه بیشتر گردد، پس از آنجا که اغلب تمامی عرضه اولیه های بورس ، سودآوری بالایی دارند به عنوان فرصت‌ های جذابی در بازار شناخته می شوند.
  • تغییر روش تخصیص عرضه اولیه به ثبت دفتری یا همان book building هم دلیل دیگر استقبال به عرضه اولیه های بازار بورس به شمار می رود. در روش قبلی موسوم به قیمت ثابت و ساعت مشخص برای عرضه اولیه وجود داشت و تخصیص طبق اولویت زمانی سفارشات صورت می پذیرفت، یعنی هرکس زودتر به ثبت سفارش اقدام می ‌کرد ابتدا به او می‌رسید و همین موضوع باعث می شد تا بسیاری نتوانند عرضه اولیه مورد نظر خود را خریداری کنند، ولی در روش جدید این موضوع حل شده است و به تمامی متقاضیان عرضه اولیه، به مقداری که ثبت کرده اند و به آن ها می رسد، سهام تعلق خواهد گرفت.
  • روش جدید به صورتی است که هر شخص در یک بازه زمانی سفارش خود را ثبت می کند و سپس سهام قابل عرضه بین همه شرکت کنندگان تقسیم خواهد شد. در این روش هرچند میزان کم تری به هر کد اختصاص می ‌یابد، ولی همه امکان بهره ‌مندی از عرضه اولیه را خواهند داشت و این یکی دیگر از دلایل جذابیت عرضه اولیه سهام در بورس محسوب می شود.

عرضه اولیه سهام در بورس

عرضه اولیه شدن برای شرکت ‌ها چه جذابیتی دارد؟

شرکت‌ ها به دلایل متعدد و گوناگون تمایل به ورود به بورس را دارند که حائز اهمیت ترین این موارد به شرح زیر است :

  • ارتقاء سیستم ‌های اطلاعات حسابداری و کنترل‌ های داخلی شرکت
  • سهولت تأمین مالی به وسیله بورس
  • بهبود ساختار مالی و اقتصادی شرکت در نتیجه رعایت الزامات پذیرش اوراق بهادار
  • افزایش نقدشوندگی سهام و کاهش هزینه سرمایه
  • افزایش قدرت چانه زنی شرکت ‌ها
  • افزایش اعتبار داخلی و بین ‌المللی

نحوه اطلاع از زمان عرضه اولیه سهام در بورس

در نظر داشته باشید که اطلاعیه‌ های عرضه اولیه را شرکت‌ های بورس و فرابورس انتشار می دهند و شما هم می‌ توانید با مراجعه به بخش اطلاعیه ‌های شرکت بورس و فرابورس در جریان این اطلاعیه ‌ها قرار بگیرید، ولی شاید یافتن اطلاعیه ‌های عرضه اولیه در این صفحه ‌ها و تجزیه و تحلیل آن‌ ها برای افراد تازه ‌کار خیلی ساده نباشد، به همین منظور سیستم های کارگزاری مانند آگاه، مفید، فارابی و … در قسمت پیام ها، تمامی مواردی که برای ثبت سفارش عرضه اولیه باید در نظر داشته باشید را قرار می دهند و کانال های معتبر تلگرامی و اینستاگرام هم این کار را به سرعت انجام میدهند، ولی بهتر است از بخش پیام های کارگزاری خود پیگیر عرضه اولیه های جدید بورس باشید و از مواردی مانند؛ زمان عرضه اولیه سهام ، تعداد سهام حداکثری که شخص میتواند سفارش بگذارد ، بازه قیمتی سهام شرکت (که همیشه باید روی سقف قیمتی یا همان قیمت بیشتر قرار دهید)، نماد شرکتی که میخواهد عرضه اولیه شود و … اطلاع یابید.

بهترین زمان فروش عرضه‌ های اولیه بورس

سهام شرکت‌ هایی که برای نخستین بار روانه بازار بورس می شوند، اغلب با تقاضای خرید بسیاری روبرو خواهند شد و بعد از روز عرضه اولیه تا چند روز یا حتی چند هفته با صف خرید همراه خواهند بود. آسان ترین راه برای تشخیص زمان فروش عرضه اولیه و شناسایی سود سهم ‌های عرضه ‌اولیه ‌ای این است که تابلوی معاملات سهم را دنبال کنید و روزی که صف خرید عرضه شد و قیمت سهم به اصطلاح به تعادل رسید، شما هم سهم ‌خود را به فروش برسانید.

پیشنهاد مطالعه : زمان عرضه صندوق دارا دوم – دارا دوم شامل چه سهامی است؟

ولی باید به این نکته بسیار مهم توجه داشته باشید که اکثر شرکت ‌هایی که با این روش عرضه اولیه وارد بازار سهام می ‌شوند، پتانسیل سودآوری بسیار بالاتری را خواهند داشت و قیمت سهم ‌آن ها پس از متعادل شدن هم مطمئنا به‌ مرور زمان با افزایش روبرو خواهد شد و قطعا سود خوبی را در میان مدت (بین 3 تا 6 ماه) میتواند برای شما به همراه داشته باشد، لذا برخی از این شرکت‌ ها به منظور سرمایه ‌گذاری میان ‌مدت و بلندمدت هم مناسبند و اگر بتوانید پناسیل ‌های سودآوری را در این شرکت‌ ها شناسایی کنید و سهام شرکت ‌های قوی ‌تر را برای مدت طولانی ‌تری در سبد سرمایه ‌گذاری ‌خود نگه دارید، مطمئنا سود بسیار بیشتری نصیب شما خواهد شد.

به صورت کلی در نظر داشته باشید که بهتر است برای فروش عرضه اولیه اصلا عجله نداشته باشید و به چشم یک سرمایه گذاری 1 یا 2 ساله به آن نگاه کنید. به این دلیل که عرضه های اولیه 99 و بعضا سال های قبل ثابت کرده است که قیمت عرضه شده در ابتدا با قیمت یک یا دو سال بعد سهم، اختلاف بسیار زیادی دارد و این موضوع نشان می دهد که اگر به چشم بلند مدت به خرید و نگهداری عرضه های اولیه نگاه کنید، میتوانید سود های میلیونی و بسیار خوبی را از این طریق کسب نمایید.

نکات مهم درباره عرضه اولیه سهام در بورس

همان طور که گفته شد، سعی کنید تمامی عرضه اولیه های جدید را با هر مبلغی که نیاز دارد، خریداری کنید. ممکن است بعضی از عرضه اولیه های جدید به عنوان مثال به 30 یا 100 هزار تومان پول نیاز داشته باشند و بعضی از افراد خرید آن ها را خیلی جدی نمی گیرند و بیشتر راغب خرید عرضه اولیه های سنگین و با قیمت و سودهای به مراتب بیشتر هستند، ولی باید در نظر داشته باشند که با پول هایی مثل 30 یا 50 هزار تومان نمیتوان سرمایه گذاری انجام داد و ارزش ریالی بالایی ندارد، پس بهترین کار خرید عرضه اولیه است.

یک تکنیک معاملاتی این است که پس از متعادل شدن عرضه اولیه و بعد از چند روزی که عرضه اولیه اصلاح قیمتی داشت و قیمت آن منفی بود، با پول سنگینی برای خرید سهام شرکت تازه عرضه شده اقدام کنید و بگزارید که در پرتفوی شما باشد و به صورت بلند مدت به این سرمایه گذاری نگاه کنید، به این دلیل که عرضه های اولیه ای که به عنوان مثال در ابتدا 120 درصد را در کوتاه مدت نصیب خریداران عرضه اولیه می کند، در قدم گام صعودی بعدی و در میان مدت و یا بلند مدت می تواند بالای 200 تا 300 درصد سوددهی داشته باشد و اگر این سهم را خریداری کرده باشید، میتوانید در گام های صعودی بعدی که معمولا سنگین تر و سودده تر است، همراه سهم باشید و سود قابل توجهی کسب کنید. این بدین معنی است که عرضه اولیه را نفروشید و حتی بعد از متعادل شدن و در صورت صلاحدید، برای اضافه کردن سهام آن اقدام کنید.

نتیجه گیری و کلام آخر

همانطور که گفتیم، عرضه اولیه معادل فارسی اصطلاح “Initial Public Offering” یا IPO است و منظور از آن اولین باری است که بخشی از سهام یک شرکت در بازار بورس و به شکل عمومی عرضه می ‌شود. در واقع با عرضه‌ های اولیه سهام یک شرکت در بازار بورس، آن شرکت از حالت سهامی خاص خارج و به یک شرکت سهامی عام تبدیل خواهد شد و بعد از آن همه مردم قادرند سهام آن شرکت را از طریق بازار بورس مورد معامله قرار دهند. همچنین بررسی کردیم که دلایل جذابیت عرضه اولیه سهام در بورس برای سهامداران و شرکت ها چیست و معمولا عرضه اولیه های بورس چقدر سودآوری خواهند داشت.

امیدواریم از این مقاله آموزشی با عنوان عرضه اولیه سهام در بورس نهایت استفاده رو برده باشید.

اگر سوال یا ابهامی داشتید، از طریق بخش ارسال نظرات که در ادامه آمده است، با و سایر مخاطبان سایت، در ارتباط باشید.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *