انواع افزایش سرمایه شرکت های بورسی کدام اند؟

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
انواع افزایش سرمایه شرکت های بورسی

انواع افزایش سرمایه شرکت های بورسی کدام است؟ جذاب ترین موضوع این روزهای بازار بورس، افزایش سرمایه های سنگین شرکتها می باشد و معمولا با انتشار اخبار افزایش سرمایه شرکتها شاهد رشد شارپی قیمت سهام آن ها قبل از مجامع افزایش سرمایه و بعد از مجمع هم شاهد جذابیت بسیار شدید قیمت و اقبال عمومی بازار به سهم هستیم. افزایش سرمایه از محل های مختلفی امکان پذیر است و ما قصد داریم تا انواع افزایش سرمایه شرکت های بورسی را در این مقاله بررسی کنیم. اطلاع از افزایش سرمایه شرکت ها میتواند در کسب سوددهی بسیار بالا تمامی سرمایه گذاران و فعالان بازار بورس را یاری دهد. انواع افزایش سرمایه شرکت های بورسی شامل چهار محل می شود که یک به یک را در ادامه با زبان ساده و شرایطش مورد بررسی قرار خواهیم داد.

انواع افزایش سرمایه شرکت های بورسی

پس همانطور که پیش تر هم اشاره داشتیم، همواره یکی از موضوعات داغ در بازار بورس، افزایش سرمایه شرکتهای بورسی است. به دلیل سودسازی هایی که مشاهده کردیم و کاهش محسوس قیمت و در عین حال افزایش تعداد سهام برای عدم تغییر مالکیت فرد روی شرکت، قیمت جدید حاصل از افزایش سرمایه ، جذابیت بسیار بیشتری برای خریداران و معامله کنندگان دارد و از این روی معمولا شرکت ها پس از افزایش سرمایه های سنگین، اگر بنیاد قوی داشته باشند، گپ قیمتی بعد از افزایش سرمایه را با صف های خرید سنگین به سرعت پر خواهند کرد.

این نکته را هم در نظر داشته باشید که افزایش سرمایه یکی از جذاب ترین فرصت ها برای سهامداران صبور و بلند مدتی است که موجب می شود تا سهام آن ها بدون پرداخت پول، افزایش یابد. البته توجه داشته باشید که بعضی از افزایش سرمایه ها از تجدید ارزیابی دارایی ها نیست و از آورده نقدی است که باید به ازای خرید حق تقدم، این کار صورت پذیرد. در سال ۹۹ که سال رویایی بورس ایران است، ده ها سهم برنامه افزایش سرمایه دارند. هر شرکتی برای افزایش سرمایه، باید طرح توجیهی افزایش سرمایه داشته و آن را به تایید حسابرس قانونی و سازمان بورس برساند تا اجازه انجام این کار را داشته باشد.

باید در نظر داشت که اگر قیمت سهمی، ۳۰۰ تومانی باشد و ۲۰۰ درصد افزایش سرمایه رایگان به آن تعلق بگیرد، تعداد سهام شما ۲ برابر می شود و قیمت نیز از ۳۰۰ تومان به ۱۰۰ تومان کاهش پیدا خواهد کرد. شرکت در افزایش سرمایه سهام برای سهامداران صبور، فرصت خوبی برای سودآوری در سال های آینده است، البته انواع افزایش سرمایه شرکت های بورسی متفاوت اند و باید تفاوت آن ها را که بسیار هم ساده است، بلد باشید.

به صورت کلی می توان ۴ دسته مختلف برای افزایش سرمایه شرکت‌ ها در نظر گرفت که این چهار مدل افزایش سرمایه به این صورت است :

  • افزایش سرمایه از محل سود انباشته
  • افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی
  • افزایش سرمایه از روش صرف سهام
  • افزایش سرمایه از محل آورده نقدیانواع افزایش سرمایه شرکت های بورسی

1) افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی

گفتنی است که افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی ، شرکت دارایی‌ های ثابت مشهود خود مثل؛ زمین، ساختمان، ماشین‌ آلات و تجهیزات و … را مورد تجدید ارزیابی قرار میدهند که این یعنی ارزش دارایی‌ های یک شرکت بر اساس نرخ تورم کشور ارزیابی شده و در ترازنامه آپدیت می شود. با به روز شدن ارزش دارایی‌ ها، قابلیت استفاده از تسهیلات مالی بیشتر نیز وجود دارد. این موضوع حائز اهمیت در شرکت‌ های زیان ده میتواند به‌ عنوان محرکی برای تجدید حیات شرکت‌ محسوب شود.

پیشنهاد مطالعه : افزایش سرمایه های جدید – کدام شرکتها در سال 99 افزایش سرمایه دارند؟

بر اساس قانون تجارت تحت شرایطی که مقدار زیان از نصف سرمایه ثبتی شرکت بیشتر باشد، شرکت مذکور مشمول ماده ۱۴۱ می شود. در نظر داشته باشید که شرکت زیان‌ ده برای خروج از این ماده باید سرمایه خود را تا حدی افزایش دهد تا میزان زیان از نصف سرمایه کم تر شود. در افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی ، درصد مالکیت سهامدار در شرکت عوض نمی شود و در حقیقت به همان نسبت که سرمایه شرکت افزایش می یابد، تعداد سهام فرد نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

2) افزایش سرمایه از محل سود انباشته

طبق قانون تجارت، شرکت ها موظفند سالیانه درصدی از سود خود را بین سهامداران تقسیم نکنند و نزد خود نگه دارند. این سود در حسابی به عنوان سود انباشته در صورت‌ های مالی شرکت ها ثبت می شود. با افزایش سودهای ذخیره شده و رسیدن به مقدار مشخص و مناسب، شرکت‌ می تواند از این محل سرمایه خود را افزایش دهد و با این کار منابع جدید لازم خود را تامین کند. لذا در روش سود انباشته عملا جریان نقدینگی جدید به شرکت ورود نمی کند. بنابراین به این دلیل که سهامداران پولی برای سهام جدید خود پرداخت نکرده اند، به سهامداران، سهامی تحت عنوان سهام جایزه تعلق می گیرد. 

3) افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات حال شده سهامداران

بعضی اوقات شرکت به منابع جدید به منظور پیشبرد طرح‌ های توسعه‌ ای خود احتیاج دارد، اما سود انباشته مناسبی در اختیار ندارد، پس ناچار به افزایش سرمایه از محل آورده نقدی سهامداران می شود. به این دلیل که این روش به تامین منابع جدید از سوی سهامداران فعلی شرکت نیاز دارد، شرکت حق استفاده و حضور در آن را ابتدا به سهامداران شرکت خواهد داد. به این صورت که اوراقی به عنوان “حق تقدم سهام” به سهامداران فعلی اعطا می شود. لذا سهامدار در مدت زمان مجاز برای معاملات این اوراق که معمولا 2 ماه در نظر گرفته شده است و به آن مهلت پذیره‌ نویسی می گویند، دو راهکار پیش روی خود دارد :

  1. فروش حق تقدم : اگر سهامدار به هر دلیلی تمایل نداشته باشد که از حق تقدم‌ های خود بهره بگیرد، میتواند در مدت زمان ۶۰ روزه، حق تقدم‌ های خود را به سرمایه‌ گذاران دیگر واگزار کند. شایان ذکر است که این حق تقدم‌ ها مانند سهام عادی در بورس امکان معامله دارند که در حقیقت حق تقدم هر سهم با اضافه شدن حرف “ح” بعد از نماد آن قابل شناسایی خواهد بود. به عنوان مثال حق تقدم پالایش بندر عباس با نماد “شبندرح” مورد معامله قرار می گیرد.
  2. پرداخت مبلغ اسمی سهام : سهامدار به ازای هر سهم باید مبلغی را در طول مدت 2 ماه به شرکت بپردازد. این مبلغ در بورس معمولا 1000 ریال است که به آن قیمت اسمی سهم نیز گفته می شود. با این کار بعد از سپری شدن مراحل افزایش سرمایه، حق تقدم شما به سهم عادی تبدیل می شود.

4) افزایش سرمایه از روش صرف سهام

در افزایش سرمایه از روش صرف سهام ، شرکت سهام خود را به مبلغی بیشتر از قیمت اسمی و به وسیله پذیره‌ نویسی به فروش می رساند و تفاوت حاصل از قیمت فروش و قیمت اسمی سهام را، به حساب اندوخته منتقل می کند و یا در ازای آن سهام جدید، به سهامداران پیشین خود خواهد داد. در افزایش سرمایه به روش صرف سهام ، به جای انتشار سهام عادی با ارزش اسمی، پذیره‌ نویسی سهام جدید ناشی از این عمل به قیمت بازار انجام می شود.

پیشنهاد مطالعه : افزایش سرمایه وبملت – میزان افزایش سرمایه وبملت

توجه کنید که منظور از صرف سهام، اضافه ارزش سهام یعنی مابه‌ التفاوت ارزش بازاری و اسمی سهام است. شرکت در مورد افزایش سرمایه از محل صرف سهام میتواند 3 رویکرد را پیش بگیرد؛ دادن سهام جدید به سهامداران پیشین ، انتقال اضافه ارزش به اندوخته شرکت و یا تقسیم نقدی اضافه ارزش به سهامداری پیشین. در نظر داشته باشید که برای فروش هم دو راهکار وجود دارد و آن هم فروش با حفظ حق تقدم و فروش با سلب حق تقدم به حساب می آید.

نتیجه گیری و کلام آخر

در این مطلب به ذکر چهار مورد از افزایش سرمایه شرکت ها در بورس پرداختیم و شرایط افزایش سرمایه هر یک از این چهار مورد را بررسی کردیم و سعی کردیم دید مناسبی نسبت به افزایش سرمایه به شما عزیزان بدهیم. افزایش سرمایه به خودی خود نه خوب است و نه بد! به این خاطر که در میزان مالکیت ما در شرکت و مقدار دارایی ما تاثیری نخواهد داشت و تنها بحث روانی و کاهش سنگین قیمت سهم بعد از افزایش سرمایه است که موجب جذابیت برای خریداران و اقبال عمومی بازار به سهم و در نهایت رشد قیمتی سهم قبل و بعد از افزایش سرمایه می شود.

در پایان اگر سوال یا ابهامی در مورد انواع افزایش سرمایه شرکت های بورسی داشتید، حتما از بخش ارسال نظرات و دیدگاه ها با من و سایر همراهان سایت مای مانی به اشتراک بگذارید.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *