دریافت اینترنتی کد بورسی | بعد از دریافت کد بورسی چگونه سهام بخریم؟

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
دریافت اینترنتی کد بورسی

دریافت اینترنتی کد بورسی چگونه است؟ بسیاری از مشمولان سهام عدالت، خریداران صندوق دارایکم و پالایش یکم از بانک ها و مشتاقان ورود به بورس به دنبال دریافت کد انلاین بورسی غیر حضوری هستند و بعضا برای دریافت کد بورسی بدون مراجعه اقدام کردند و قصد دارند از مدت زمان دریافت کد بورسی آگاه شوند. به صورت کلی افراد اول باید برای دریافت اینترنتی کد بورسی سجام اقدام کنند و در ادامه مراحل ثبت نام در بورس و احراز هویت غیر حضوری را انجام دهند و یا به جای احراز هویت غیرحضوری برای دریافت کد بورسی از دفاتر پیشخوان اقدام کنند که با توجه به بیماری کرونا و شلوغی دفاتر پیشخوان به هیچ وجه توصیه نمی کنیم. در این مطلب این که شرایط دریافت اینترنتی کد بورسی به چه صورت است و بعد از دریافت کد بورسی چگونه سهام بخریم و تمامی موارد در راستای آموزش دریافت کد بورسی را بررسی خواهیم کرد.

دریافت اینترنتی کد بورسی

برای استفاده از قابلیت احراز هویت الکترونیکی سجام در اپلیکیشن سیگنال، این اپلیکیشن را برای سیستم ‌عامل اندروید از کافه بازار و پلی استور دانلود کنید. نسخه مخصوص آیفون ‌های اپل نیز از طریق سیب اپ قابل دریافت است. پس از ثبت نام در سایت سجام برای دریافت کد بورسی، کد پیگیری سجام برای شما ارسال می ‌شود که در ادامه فرایند ثبت ‌نام و احراز هویت غیرحضوری به آن احتیاج خواهید داشت. در طی فرایند احراز هویت الکترونیکی، از شما خواسته می ‌شود که از امضا و اثرانگشت خود عکس گرفته و آن را برای سیگنال ارسال کنید. بعد از آن، از شما خواسته می ‌شود که از خود، ویدیوی سلفی ضبط کرده و در همان حین، جمله خواسته شده در تصویر را بخوانید. تمامی این اطلاعات با استفاده از الگوریتم‌ های هوش مصنوعی بررسی و آنالیز می‌ شوند تا از صحت آن‌ها کاملا مطمئن شد.

پیشنهاد مطالعه : دریافت کد بورسی بدون مراجعه | احراز هویت غیر حضوری

طبق ابلاغیه مدیریت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس مورخ ۱۳۹۹/۰۶/۱۶، شناسایی مشتریان بازار سرمایه از روش‌های الکترونیکی و غیرحضوری بلامانع اعلام شده است. به خاطر ازدحام زیاد در دفاتر پیشخوان دولت امروز مصوب شد تا احراز هویت تمامی افرادی که قصد دارند کد بورسی دریافت کنند به صورت غیر حضوری و الکترونیکی صورت پذیرد. بعضی از کارگزاری ‌ها اکنون شرایطی را تعریف کرده ‌اند که پیرو آن سرمایه ‌گذاران پس از انجام ثبت نام در بورس، گزینه مراجعه نماینده کارگزاری را انتخاب کنند. کارگزاری مفید، آگاه، مبین سرمایه و … از کارگزاری هایی هستند که امکان ثبت نام اینترنتی جهت دریافت کد بورسی در آن ها تعبیه شده است و میتوانید با مطالعه الکترونیکی شرایط دریافت کد بورسی و امضاهای الکترونیکی برای دریافت کد بورسی غیر حضوری اقدام کنید و از خانه خارج نشوید.

مدارک مورد نیاز برای دریافت کد بورسی

از آنجایی که اطلاعات شناسایی در مراحل قبلی، تحت فرم‌ ثبت ‌نام از کاربر دریافت شده ‌اند، به منظور راحتی هر چه بیش ‌تر کاربران، برای احراز هویت و تکمیل فرآیند، تنها یک ویدئو سلفی به مدت ۵ ثانیه موردنیاز است و به ارائه هیچ گونه مدرک شناسایی نیاز نیست و برای احراز هویت کارگزاری نیز همان اطلاعات سجامی قابل قبول است ولی به صورت کلی مدارک لازم برای دریافت کد بورسی بدین شرح است :

  • ** اصل و کپی کارت ملی
  • ** شماره حساب بانکی و شماره شبای آن
  • ** تکمیل فرم احراز هویت اشخاص حقیقی
  • ** اصل و کپی شناسنامه (صفحه اول و توضیحات)
  • ** تکمیل فرم درخواست کد مشتریان حقیقی در بورس کالای ایران

پس از آنکه از طریق شرکت‌ های کارگزاری برای دریافت کد بورسی خود اقدام کردید، کارگزاری ‌ها مدارک و فرم ‌های مرتبط را برای صدور کد بورسی به سازمان بورس ارائه می‌دهند و کد بورسی شما معمولا بعد از سه روز کاری صادر می‌شود که با آن می‌توانید خرید و فروش سهام خود را انجام دهید. پس از ثبت نام در کارگزاری‌ها و دریافت کد بورسی، اکنون باید در سامانه سجام ثبت نام کنید، اطلاعات خود را ثبت کنید و کد رهگیری ۱۰ رقمی خود را دریافت نمایید. این سامانه درواقع مرجع اصلی داده‌ها و اطلاعات سرمایه ‌گذاران در بازار بورس است. سجام متعلق به شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه است که زیر نظر سازمان بورس برای ایجاد سامانه‌ای یکپارچه و فراگیر و ارائه خدمات بهتر و سریع‌تر به سرمایه‌ گذاران ایجاد شده است.

احراز هویت سجام الکترونیکی

در نظر داشته باشید که احراز هویت سجام و کارگزاری دو مورد متفاوت از یکدیگرند، لذا چنانچه شخصی احراز هویت سجام خود را به‌ صورت غیرحضوری انجام دهد، تفاوتی در روند احراز هویت کارگزاری ندارد. برای این کار لازم است ابتدا فرد در سامانه سجام ثبت ‌نام نماید. در ادامه برای انجام احراز هویت غیرحضوری سجام از یکی از اپلیکیشن ‌های معرفی شده استفاده کرده و مراحل تعیین شده در اپلیکیشن را طی کند.

در انتها اگر احراز هویت وی موفقیت ‌آمیز باشد، اطلاع‌ رسانی انجام شده و پس از چند روز کد بورسی از طریق پیامک به شماره اعلام شده فرستاده می شود و پس از آن انتخاب کارگزاری و ثبت ‌نام در کارگزاری آغاز می شود. پس انجام مراحل احراز هویت غیرحضوری سجام ارتباطی به کارگزاری انتخاب شده ندارد. به عبارتی مراحل طی شده تا این لحظه برای شرکت سپرده‌ گذاری مرکزی معتبر است و تنها امکان دریافت کد بورسی برای فرد فراهم خواهد شد، ولی داشتن کد بورسی برای خرید و فروش سهام کافی نیست و انتخاب یک کارگزاری نیز لازم است.

پیشنهاد مطالعه : مراحل دریافت کد بورسی | چگونه کد بورسی دریافت کنیم؟

بنابراین پس از ثبت ‌نام در کارگزاری، احراز هویت دوم که حضوری است و در دفاتر پیشخوان دولت انجام می ‌شود، شروع خواهد شد. بعد از طی کردن این مراحل، نام کاربری و رمز عبور کارگزاری مربوطه برای شخص ارسال خواهد شد. گفتنی است که در سایت سجام ۹ سامانه احراز هویت غیرحضوری معرفی شده، ولی تعدادی از آنها اکنون این خدمت را ارائه نمی‌ دهند، لذا از این ۹ سامانه چهار سامانه فعالند.

امروزه احراز هویت غیرحضوری سجام از طریق اپلیکیشن سیگنال، کارگزاری سهم آشنا، بانک مهر ایران و کارگزاری کارآمد انجام می ‌شود. درباره احراز هویت غیرحضوری افتتاح حساب بورسی نیز کارگزاری‌ های؛ آگاه، مفید، فارابی، کارآمد، مهرآفرین، کالای خاورمیانه، امین سهم، تدبیرگران فردا و نماد شاهدان این اقدام را در برنامه کاری خود گنجانده اند و تمامی افراد می توانند این امکان را مورد استفاده قرار دهند.

بعد از دریافت کد بورسی چه کنیم ؟

در پاسخ به این سوال که پس از دریافت کد بورسی چه کنیم باید گفت که بعد از دریافت کد بورسی باید برای وارد کردن رمز و نام کاربری که در مراحل دریافت کد بورسی بدون مراجعه حضوری به سیستم داده اید اقدام کنید تا بتوانید به حساب معاملاتی خود در کارگزاری که انتخاب کردید دسترسی داشته باشید. البته این را در خاطر داشته باشید که باید حساب معاملاتی شما در کارگزاری انتخابی فعال شده باشد تا قادر باشید به حساب خود پول بریزید و حساب خود را شارژ یا خالی کنید و برای خرید و فروش سهام اقدام نمایید.

بعد از دریافت کد بورسی چه کنیم

معمولا پس از چند روز پس از اتمام مراحل دریافت کد بورسی غیرحضوری ، حساب معاملاتی شما در کارگزاری فعال می شود و بعضا کارگزاری از این فعالسازی شما را مطلع خواهد کرد و اگر هم نکرد، پس از چند روز به حساب خود وارد شوید و امتحان کنید که میتوانید حسابتان را شارژ کنید یا خیر، اگر توانستید حساب خود را به مقدار دلخواه شارژ کنید، حساب معاملاتی شما فعال شده است و پس از آن میتوانید تمامی فعالیت های بورسی را انجام دهید.

دریافت اینترنتی کد بورسی چقدر هزینه دارد ؟

برای ثبت نام در بورس و دریافت کد بورسی از طریق سامانه سجام شما در ابتدا باید مبلغ 10 هزار تومان را به صورت اینترنتی و در فرآیند گرفتن کد بورسی سجام پرداخت کنید. همچنین کارگزاری ها بابت صدور کد بورسی از متقاضیان کارمزد می گیرند، در حقیقت منبع درآمد کارگزاری ها از کارمزدهایی است که در صدور کد معاملاتی و همچنین خرید و فروش سهامی که در بازار انجام می شود، می باشد.

پیشنهاد مطالعه : روش گرفتن کد بورسی | نحوه دریافت کد بورسی بدون مراجعه حضوری

میزان کارمزد برای خرید 0.49 درصد می باشد، از طرفی برای فروش سهام حدود 0.53 درصد مبلغ معامله است، ناگفته نماند 0.5 درصد هم مالیات به فروش سهام تعلق می گیرد. البته اخیرا کارگزاری ها شرایط دریافت کد بورسی پس از احراز هویت الکترونیکی را فراهم کرده اند و دیگر هزینه های جانبی دریافت نمی شود و هزینه دریافت غیرحضوری کد بورسی همان 10 هزار تومان برای ثبت نام در سامانه سجام است، ولی به صورت کلی فرآیند ثبت نام کد بورسی رایگان است.

مدت زمان دریافت اینترنتی کد بورسی

یکی از سوالات متدوال و رایج بین علاقه مندان ثبت نام اینترنتی برای دریافت کد بورسی این است که بعد از کامل شدن فرآیند ثبت نام در سامانه سجام و کارگزاری و هم چنین احراز هویت، چه مدت طول می کشد تا کد بورسی صادر شود؟ متقاضیان باید بدانند زمانی که برای احراز هویت به شعب کارگزاری مراجعه می کنند، اگر خلوت باشد کد همان روز صادر می شود، بعد از ارسال کد معاملاتی می توان وارد سامانه معاملاتی شد اما امکان خرید و فروش سهام وجود ندارد، زمانی دسترسی فعال می شود که کد کاربری و رمز عبور ارسال شده و از حالت آزمایشی خارج می شود و افراد قادر به پرداخت شتابی و انجام معاملات خواهند شد.

بعد از دریافت کد بورسی چگونه سهام بخریم ؟

بعد از این که تمامی مراحل ثبت نام در بورس و دریافت کد بورسی پس از احراز هویت غیرحضوری را انجام دادید، نوبت به آموزش نحوه خرید و فروش سهام در بورس می رسد. برای خرید سهام در بورس باید در ابتدا از فعال بودن حساب معاملاتی خود اطمینان حاصل کنید و همان طور که پیش تر گفتیم، می توانید با واریز پول به حساب بورسی خود از فعال بودن آن مطمئن شوید، در صورت فعال نبودن حساب بورسی شما، امکان واریز وجه و برداشت وجه، خرید و فروش و … فراهم نخواهد بود.

به هر روی پس از این که از فعال بودن حساب بورسی خود مطمئن شدید، باید به اندازه ای که قصد سرمایه گذاری در بورس را دارید، حساب بورسی خود را شارژ کنید. پیشنهاد میکنم با توجه به محدودیت خرید 500 هزار تومانی در بورس، در ابتدا تنها 500 هزار تومان حساب خود را شارژ کنید تا تجربه و آگاهی های لازم را کسب کنید. البته اگر عرضه اولیه ای به مبلغ 1 میلیون تومان هم بود و شما اول مسیر بودید، باز هم برای خرید عرضه اولیه در بورس اقدام کنید، چراکه عرضه های اولیه ریسک خرید ندارند و قطعا سود خوبی نصیب شما خواهند کرد. عرضه اولی های بزرگ به مراتب به دلیل سوددهی بیشتر، مورد توجه سهامداران تازه وارد و حتی حرفه ای قرار می گیرند.

بعد از این که حساب خود را به مقدار دلخواه شارژ کردید، نوبت به انتخاب سهام مورد نظر برای خرید خواهد رسید. اگر ابتدای مسیر هستید و اطلاعات و آگاهی مناسبی در خصوص بورس و سرمایه گذاری و انواع سهام ها و صنایع و شرکت ها ندارید، توصیه داریم ابتدا سهام هایی مثل نمادهای؛ فولاد، فملی، پارسان، اخابر، وبصادر، وملی، کگل، شبندر، شپنا، شبریز، شتران، حکشتی، شستا، رمپنا، وغدیر، پارس، ومعادل و … را برای خرید انتخاب کنید، چرا که این سهام ها بنیاد قوی دارند و ریسک سرمایه گذاری کوتاه مدت، میان مدت و به ویژه بلند مدت در آن ها بسیار پایین است. شایان ذکر است که تمامی عرضه های اولیه از 10 هزار تومان تا 10 میلیون تومان را حتما خریداری کنید و در سبد سهام خود داشته باشید، چون ریسک سرمایه گذاری پایین و سود بالایی نصیبتان خواهند کرد.

پس از انتخاب سهام مورد نظر برای خرید، کافیست در قسمت سرچ یا همان جست و جوی پنل معاملاتی، نماد مورد نظر خود را جست و جو کنید و روی نماد آن کلیک نمایید تا اطلاعات تابلوی شرکت اعم از قیمت خرید و حجم مبنا، سال مالی و باکس عرضه و تقاضا و … برای شما نمایش داده شود. در ادامه با کلیک روی گزینه خرید، کادری برای شما باز می شود که در آن باید قیمت انتخاب خود و تعداد سهامی که می خواهید خریداری کنید را وارد کنید و اگر به اندازه شارژ حسابتان یا کمتر پول نیاز داشته باشد، میتوانید برای خرید اقدام کنید و دکلمه ارسال سفارش را بزنید تا سفارش شما هم در صف سفارشات دیگر قرار گیرد و در صورتی که فروشنده ای با همان قیمت و حجمی معادل یا بیشتر سفارش گذاشته باشد، سفارش شما تکمیل خواهد شد و نماد مورد نظر به اندازه تعدادی که خریداری کرده اید، در پرتفوی بورسی شما می نشیند.

لازم به ذکر است که اگر به هر دلیلی قصد فروش سهم یا سهام های خود را داشتید، به جای گزینه خرید، روی گزینه فروش کلیک می کنید و مراحل را به همان صورت انجام می دهید تا سهام شما فروخته شود و درجا وجه آن به حساب بورسی شما واریز می شود و نماد از پرتفوی شما حذف خواهد شد.


نتیجه گیری و کلام آخر

همان طور که ملاحظه کردید، چگونگی دریافت کد بورسی به صورت غیر حضوری را به صورت کامل توضیح دادیم و فهمیدیم که چگونه کد بورسی دریافت کنیم و به صورت خلاصه باید در ابتدا در سایت سجام ثبت نام اولیه کنیم و کد ده رقمی سجام را دریافت کنیم و در ادامه برای احراز هویت حضوری و یا غیر حضوری سجام اقدام کنیم، سپس کارگزاری مورد نظر خود را انتخاب می کنیم و ثبت نام اولیه ای در سایت کارگزاری انتخابی خواهیم داشت و در نهایت باید برای احراز هویت حضوری کارگزاری در دفاتر پیشخوان و یا احراز هویت بدون مراجعه حضوری و از طریق سایت کارگزاری اقدام کنیم و در انتها هم صبر کنیم تا چند روز آینده، حساب معاملاتی ما در کارگزاری فعال شود تا بتوانید شروع به فرآیند سرمایه گذاری، فروش سهام عدالت و … نماییم.

امیدوارم از این مقاله آموزشی با عنوان نحوه دریافت اینترنتی کد بورسی نهایت استفاده رو برده باشید.

هر گونه سوال و یا ابهامی در خصوص دریافت اینترنتی کد بورسی داشتید، از طریق بخش ارسال نظرات و دیدگاه ها با و دیگر مخاطبان در میان بگذارید، همچنین نظرات و تجربیات خود درباره دریافت کد بورسی پس از احراز هویت و همین طور نحوه گرفتن اینترنتی کد بورسی را با ما و سایر کاربران سایت به اشتراک بگذارید تا از تجربیات شما هم استفاده کنیم.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *