مراحل دریافت کد بورسی | چگونه کد بورسی دریافت کنیم؟

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
مراحل دریافت کد بورسی

مشمولان سهام عدالت، خریداران etf های دولتی از بانک ها، علاقه مندان ورود به بورس از عمده افرادی هستند که قصد ورود به بورس و دریافت کد بورسی را دارند، اما به صورت دقیق و کامل مراحل دریافت کد بورسی را نمی دانند و با فرآیند دریافت کد بورسی، هزینه دریافت کد بورسی و مدت زمانی که طول می کشد تا کد بورسی دریافت کنند، آشنایی ندارند و به همین دلیل این مقاله را در زمینه مراحل دریافت کد بورسی تهیه کردیم تا عزیزان یاد بگیرند؛ ثبت نام در سامانه سجام و ثبت نام آنلاین کد بورسی چیست و بعد از دریافت کد معاملاتی چه باید کرد. پس اگر قصد شروع سرمایه گذاری در بورس، فروش سهام عدالت و … را دارید، حتما باید مراحل دریافت کد بورسی را بلد باشید.

مراحل دریافت کد بورسی

امروزه بسیاری از مردم به دنبال یک منبع درآمدی کم دردسر هستند. ما از بین همه بازارها به شما بورس رو پیشنهاد می کنیم. در این مقاله به آموزش گام اول ورود به بورس ، که همان ثبت نام و دریافت کدبورسی باشد، پرداخته ‌ایم. برای انجام خرید و فروش آنلاین سهام در بورس یا فرابورس، سهام، عرضه اولیه، اوراق اسناد خزانه، تسهیلات بانک مسکن، سکه طلا و نماد طلا و … لازم است یک مرتبه این مراحل را انجام دهید. برای دریافت کد بورسی به صورت زیر اقدام کنید؛

1) چنانچه پیش از این کد بورسی داشته ‌اید و یا معاملات سهام انجام داده‌ اید، مشکلی نیست، می‌ توانید فرم را تکمیل کنید و با سیستم قدیمی و یا جدید هر طور که مایل بودید همچنان معامله نمایید و تداخلی برای هیچ کدام اتفاق نمی افتد. چنانچه قبلا کد بورسی داشته ‌اید و در حال حاضر آن را فراموش کرده ‌اید، اشکالی ندارد، در زمان مراحل ثبت نام این بخش “کد بورسی” را خالی بگذارید. در نظر داشته باشید که سیستم خودش از روی شماره ملی شما کد قبلی را پیدا خواهد کرد.

2) به منظور دریافت کد بورسی لازم است همه مراحل را تا انتها انجام دهید؛ تکمیل مشخصات شناسنامه‌ ای و هرجا لازم بود تصویر شناسنامه و توضیحات و کارت ملی خود را اسکن کنید و یا با موبایل عکس بگیرید و در سیستم بارگذاری نمایید.

پیشنهاد مطالعه : ثبت نام و دریافت کد بورسی | کد بورسی رایگان

3) در مراحل عضویت شما به سامانه ‌ای به نام سجام متصل خواهید شد؛ این سامانه یک سیستم دولتی است که همه‌ی افراد برای فعالیت در بورس باید در آن سامانه عضو شوند. توجه داشته باشید که پر کردن گزینه‌ هایی که ستاره دار نیست، الزامی نخواهد بود. پس از مدتی یک پیامک برای شما ارسال می‌شود که پس از آن لازم است به دفاتر پیشخوان دولت و یا یکی از شعب منتخب کارگزاری بورس که در مراحل ثبت نام به شما معرفی می ‌شود، مراجعه کنید و کد سجام خود را هم فعال نمایید.

4) در این مرحله سیستم از شما تصویر مدرک تحصیلی شما را می خواهد. سخت نگیرید؛ شما اگر دیپلم یا بالاتر از آن را داشته باشید و حتی کارشناسی ارشد یا دکتری داشته باشید، فقط کافیست از یکی از مدارک قدیمی خود حتی یک کپی داشته باشید و از آن عکس بگیرید. یعنی اگر شما لیسانسه باشید و تصویر دیپلم خود را در سیستم بارگذاری کنید مشکلی نیست، ولی بر اساس قوانین فعلی برای انجام معاملات آنلاین حداقل دیپلم لازم است؛

البته کارگزاری هایی هستند که برای آغاز فعالیت در آن ها، الزاما به مدرک دیپلم نیازی پیدا نکنید، وگرنه کد معاملات آفلاین که معاملات با تاخیر انجام می‌شود به شما داده خواهد شد. همچنین در نظر داشته باشید که چنانچه دسترسی به مدرک تحصیلی ندارید، می توانید تصویر کارت دانشجویی خود را بارگذاری کنید و یا حتی ریز نمرات دانشجویی و یا یک گواهی از محل کار خود بگیرید که روی آن ذکر شده باشد شما دیپلم یا بالاتر را دارید. خیلی سخت نگیرید، اما این مرحله را تکمیل فرمایید.

5) در مرحله آخر شما باید فرم‌ ها را به صورت فیزیکی امضاء کنید. برای اینکار، نزدیکترین آدرس به خودتان را انتخاب نمایید.

مراحل ثبت نام در بورس

مراحل دریافت کد معاملاتی به چه صورت است؟

افرادی که قصد دریافت کد بورسی را دارند باید به صورت عادی برای ثبت نام سجام و دریافت کد بورسی اقدام کنند. مراحل دریافت کد معاملاتی آنلاین به شکل زیر می باشد :

1) ثبت نام در سامانه سجام؛ برای این منظور ابتدا سامانه سجام را در اینترنت سرچ کنید و در سامانه سجام روند ثبت نام خود با کد ملی و شماره تلفنی که به نام شماست آغاز خواهد شد و در انتها برای شما کد 10 رقمی سجام ارسال می شود که نشان دهنده تایید اطلاعات وارد کرده شما خواهد بود.

سامانه جامع اطلاعات مشتریان یا همان سجام به وسیله شرکت سپرده ‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به منظور ارائه خدمات زیرساختی یکپارچه و فراگیر به سهامداران و ایجاد درگاه واحد خدمات‌ دهی به تمامی ارکان بازار، نهادهای مالی، ناشران و به ‌ویژه سرمایه‌ گذاران حقیقی و حقوقی راه اندازی شد.

پیشنهاد مطالعه : روش گرفتن کد بورسی | نحوه دریافت کد بورسی بدون مراجعه حضوری

پس از راه اندازی سامانه سجام طبق قوانین، جهت دریافت هرگونه خدمات برای تمامی مشتریان حقیقی و حقوقی بازار سرمایه باید در سجام ثبت اطلاعات کنند. با ثبت نام در سامانه سجام، هر فرد قادر است از تمامی خدمات بازار سرمایه استفاده کند.

به منظور ثبت نام در سجام باید به سایت سجام مراجعه کنید و با ارائه مدارکی مثل تصویر صفحه اول شناسنامه، کارت ملی و آخرین مدرک تحصیلی اقدام به ثبت نام در سامانه و دریافت کد سجام کنید. در ادامه راهنمای گام به گام ثبت نام در سایت سجام را آورده ایم که بسیار کاربردی است؛

  1. ** در ابتدا عبارت سایت سجام را در مرورگر خود سرچ کنید و وارد سامانه سجام شوید.
  2. ** در مرحله بعد روی گزینه‌ ثبت نام در سجام کلیک کنید.
  3. ** سپس شماره تلفن همراه خود را وارد نمایید و در ادامه پیامکی را که به منظور ورود به سامانه سجام برای شما فرستاده شده است را در فیلد مشخص شده وارد کرده و گزینه مشتری حقیقی با تابعیت ایرانی را انتخاب و شماره‌ کد ملی خود را به همراه کد امنیتی وارد نمایید.
  4. ** در بخش بعدی نوبت به تکمیل اطلاعات نماینده می رسد که باید در نظر داشته باشید که در این مرحله از ثبت نام در سامانه سجام، اطلاعات وارد شده در آن اگر متعلق به شخص شما است باید گزینه “اصیل” را انتخاب نمایید و در صورتی که شما به ‌عنوان نماینده‌ قانونی شخص دیگری اقدام به ثبت نام در سامانه سجام می کنید، باید گزینه “نماینده قانونی” را انتخاب کنید و شایان ذکر است که نماینده قانونی باید پیش از این در سامانه سجام ثبت نام کرده باشد.
  5. ** پس از انجام مراحل بالا می بایست مبلغ 10 هزار تومان بابت کارمزد ایجاد کد سهامداری و تخصیص اتوماتیک دارایی به شکل آنلاین پرداخت کنید.
  6. ** در مرحله بعدی باید اطلاعات هویتی خود را طبق شناسنامه و کارت ملی خود وارد کنید.
  7. ** مرحله بعدی مربوط به اطلاعات ارتباطی است که باید منطبق با کد پستی درج شده در کارت ملی‌ شخص باشد.
  8. ** در صورتی که کد بورسی قدیمی دارید، در این مرحله وارد نمایید در غیر این صورت این مرحله را نادیده بگیرید.
  9. ** مرحله بعد مربوط به اطلاعات شغلی شما خواهد بود، مواردی مثل؛ عنوان شغل، تاریخ اشتغال، نام شرکت، سمتتان و نشانی و کد پستی محل کار خود را باید در سامانه درج کنید.
  10. ** در فرم بعدی باید اطلاعات مالی خود را وارد نمایید. این مرحله بسیار مهم است و باید اطلاعات صحیح و با دقت وارد شود.
  11. ** صفحه بعدی مربوط به اطلاعات حساب‌ های بانکی فعال شما عزیزان است. توجه داشته باشید که این حساب باید مختص به شخص شما باشد. همچنین توجه کنید که در صورت نیاز می توانید بعد ها از طریق سامانه سجام حساب‌ های بانکی جایگزین خود را معرفی کنید و یا چند حساب برای برداشت وجه داشته باشید.
  12. ** در نهایت در فرم تعهدات، باید درستی اطلاعات قبلی خودتان را تائید نمایید و در صورت اشتباه می توانید هر یک از موارد را ویرایش نمایید و کار به اتمام می رسد.

2) کد 10 رقمی سجام به همراه اصل کارت ملی و شناسنامه به دفاتر پیشخوان دولت ارائه کنید. برای احراز هویت در دفاتر پیشخوان باید واجد شرایط خاصی باشید تا انجام احراز هویت برای شما امکان پذیر باشد. این شرایط به شرح زیر است:

  • ** رعایت پوشش موجه و حجاب اسلامی برای کلیه احراز شوندگان الزامی است و در صورت تخلف از سوی مرجع احراز هویت غیرحضوری مردود می شوید.
  • ** همه فرآیند ثبت نام و احراز هویت باید توسط فرد متقاضی صورت پذیرد و تمامی مدارک ارسالی معتبر و مربوط به متقاضی باشد.
  • ** می بایست دارای کارت ملی هوشمند یا کارت ملی قدیمی به همراه رسید درخواست تعویض آن باشید.
  • ** دسترسی به این قسمت صرفا از داخل کشور و برای کاربران داخلی قابل دسترس است.
  • ** احراز هویت غیر حضوری برای هر کد ملی فقط یک مرتبه امکان پذیر می باشد.
  • ** می بایست بالای ۱۸ سال سن داشته باشید.
  • ** بایستی شخص حقیقی باشید.

پیشنهاد مطالعه : گرفتن کد بورسی برای کودکان | کد بورسی برای افراد زیر ۱۸ سال

3) انجام فرآیند احراز هویت حضوری و یا غیر حضوری و دریافت کد بورسی

4) انتخاب یک کارگزاری و ثبت نام در آن کارگزاری از طریق دفاتر پیشخوان دولت

5) دریافت کد آنلاین و وارد کردن آن در سایت معاملاتی کارگزاری انتخاب شده

6) ورود به پنل معاملاتی کارگزاری انتخابی خود و شروع فرآیند سرمایه گذاری، خرید و فروش سهام، فروش سهام عدالت و …

نکات مهم برای ثبت نام در بورس 

  • *** این نکته را در خاطر داشته باشید که بعد از اینکه ثبت نام شما در بورس پایان یافت، کد پیگیری ۱۰ رقمی به شماره‌ همراهی که در سامانه ثبت کردید، ارسال خواهد شد در حفظ این کد رهگیری کوشا باشید.
  • *** بعد از دریافت کد بورسی باید برای دریافت کد آنلاین کارگزاری اقدام کنید و نیازی نیست کد معاملاتی خود را جایی وارد کنید. کد معاملاتی شما یک نوع شماره حساب و شناسنامه شما در بازار سرمایه است ولی نیاز به وارد کردن آن در جایی نیست و باید کد آنلاین خود را به همراه رمز عبوری که از قبل در کارگزاری خود انتخاب کرده اید را در سیستم معاملاتی کارگزاری انتخاب شده وارد کنید و وارد سیستم شوید.
  • *** شما با دریافت کد بورسی، می توانید اوراق بهادار موجود در بازار بورس، فرابورس، اخزا، سخاب، اوراق مشارکت، اوراق اجاره، گواهی طلا و سکه، اوراق اختیار فروش تبعی و اوراق تسهیلات مسکن را خرید و فروش کنید.
  • *** باید پیش از اقدام به افتتاح حساب در یک کارگزاری در مورد گزینش بهترین کارگزاری تحقیق کنید تا تنها به یکی از کارگزاری‌ ها برای یک ‌بار مراجعه نمایید و نیازی به مراجعات متعدد به کارگزاری‌ های مختلف به دلیل ضعف کارگزاری‌ های پیشین نداشته باشید. بعضا افراد بدون تحقیق به انتخاب و افتتاح حساب در کارگزاری اقدام کرده اند و بعد ها از انتخاب آن کارگزاری به دلایل مختلف پیشمان شده اند، پس در ابتدا به این موضوع دقت کنید تا دچار مشکل نشوید.
  • *** نام کاربری و رمز عبور معاملات برخط یا آنلاین پس از اخذ کد بورسی با ایمیل و پیامک برای شما فرستاده خواهد شد و در متن پیامک نوشته شده است که از این پس اجازه خرید و فروش و فعالیت در بازار سرمایه را خواهید داشت. با این نام کاربری فرد مجاز به انجام معاملات به صورت مستقیم و آنلاین خواهد بود و نیاز به ثبت سفارش حضوری ندارد.
  • *** برای دریافت کد بورسی اشخاص حقیقی مدارک زیر مورد نیاز خواهد بود؛ اصل و تصویر رو و پشت کارت ملی ، تکمیل فرم مشخصات مشتریان حقیقی ، تکمیل فرم درخواست کد معاملات آنلاین ، اصل و تصویر شناسنامه از صفحه اول و صفحه توضیحات و شماره حساب بانکی و شماره شبای آن که باید به نام خود فرد متقاضی باشد.

امیدوارم از این مقاله که مراحل دریافت کد بورسی را به صورت کامل توضیح داده بود، نهایت استفاده رو برده باشید.

هر گونه سوال یا ابهامی در خصوص با ثبت نام در بورس و یا سایت سجام و کارگزاری داشتید، حتما در بخش دیدگاه ها که در ادامه ملاحظه می کنید، بنویسید تا پاسختان را بدهیم.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *