زمان بازگشایی پالایش یکم | پالایش یکم کی باز میشود؟

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی

صندوق پالایش یکم با کلی حرف و حدیث چندی پیش در بازار بورس عرضه شد و زمان خرید پالایش یکم به پایان رسیده است و سهامداران منتظر اعلام زمان بازگشایی پالایش یکم هستند. ساعت معامله پالایش یکم پس از بازگشایی از طرف سازمان بورس اعلام خواهد شد ولی نکته ای که اینجاست همان زمان بازگشایی پالایش یکم است که با توجه به سبز پوشی گروه پالایشی امکان بازگشایی پالایش یکم در بورس تشدید شده است. این که پالایش یکم کی باز میشود ، زمان سفارش پالایش یکم به چه صورت است و همین طور این که پس از تعیین زمان بازگشایی پالایش یکم ، پالایش یکم بخریم یا نه را قصد داریم در این مطلب مورد بررسی قرار دهیم.


زمان بازگشایی پالایش یکم

پذیره نویسی دارا دوم یا همان پالایشی یکم یا پالایش از چهارشنبه ۵ شهریور آغاز و تا ۱۹ شهریور ادامه داشت. ثبت سفارش نماد پالایش یکم در این مدت از ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱۴ صورت پذیرفت و تنها افراد حقیقی قادر بودند در پذیره نویسی پالایش یکم شرکت کنند. سقف تخصیص واحدهای دو صندوق دارا یکم و پالایش مجموعا برابر با ۵۰۰ واحد در نظر گرفته شده بود، بدین معنی که اگر شخصی در پذیره نویسی پالایش همه سهم ۲۰۰ واحد خود را خرید زده بود، در سهام پالایش یکم مجاز به خرید ۳۰۰ واحد بود و اگر کمتر از این تعداد دارا یکم خریده بود و یا اصلا در پذیره نویسی دارا یکم شرکت نکرده بود، می توانست تا ۵۰۰ واحد سهام دارا دوم یا پالایش را خریداری کند. 

پیشنهاد مطالعه : صندوق دارا دوم (پالایش یکم) چیست و خرید نماد پالایش توصیه میشود یا خیر؟

تخفیفی که برای صندوق پالایش یکم در نظر گرفته شده بود در ابتدا 20 درصد بود و در ادامه و با افت ارزش شرکت های پالایشی داخل صندوق، بنا به تصمیمات اتخاذ شده تخفیف خرید پالایش یکم به 30 درصد افزایش یافت. معاملات ثانویه واحدهای سرمایه گذاری صندوق پالایش قرار بود حداقل ۱ ماه پس از ثبت اطلاعات کل واحدهای پذیره نویسی شده، در بازار صندوق های قابل معامله بورس شروع شود و همه افراد دارنده واحد صندوق، برای انجام معاملات ثانویه باید کد بورسی خود را فعال می کردند. در حال حاضر و با توجه به وضعیت بی ثبات بازار بورس، بازگشایی سهام پالایش یکم امکان دارد کمی دیر تر و در اوایل آبان ماه آغاز شود و باید دید با توجه به جو روانی و معاملاتی روز بازار، چه تاریخ دقیقی برای بازگشایی صندوق پالایش یکم در نظر گرفته می شود.

ویژگی های صندوق پالایشی یکم

یکی از نکات قابل توجه در مورد دارا دوم یا همان صندوق پالایشی یکم این است که تمامی افراد جامعه و آحاد مردم می توانند اقدام به پذیره نویسی در آن کنند. شایان ذکر است که سقف سرمایه­ گذاری هر شخص حقیقی ایرانی در مجموع دو صندوق قابل معامله اول و دوم دولتی، پنج میلیون تومان تعیین شده است. یعنی چنانچه فردی یک میلیون تومان واحد دارای کم را خریداری کرده باشد، در پذیره نویسی دارا دوم می توانست به میزان 4 میلیون تومان واحد پالایشی یکم را خریداری کند.

به عبارتی حداکثر تعداد واحد های سرمایه ‌گذاری قابل خریداری توسط هر شخص حقیقی ایرانی دارای کد ملی، پس از کسر میزان سرمایه گذاری همان فرد در صندوق دارا یکم، ۵۰۰ واحد سرمایه ‌گذاری می باشد. همچنین باید در نظر داشت که در عرضه اولیه پالایشی یکم پذیره نویسی برای هر فرد دارای کد ملی بدون هیچ محدودیت سنی امکان­ پذیر بوده است.

پالایش یکم کی باز میشود

بعد از اتمام پذیره نویسی و دریافت مجوز فعالیت صندوق از سازمان بورس و اوراق بهادار، سهام موضوع فعالیت این صندوق با اعمال 30 درصد تخفیف به قیمت پایانی سهم در روز معاملاتی پیش از شروع پذیره نویسی به وسیله سازمان خصوصی سازی به صندوق واگذار می شود. به بیان دیگر مثل صندوق ای تی اف دارا یکم افراد می توانند سهام خود در پالایشی یکم یا دارا دوم را یک ماه پس از پایان مهلت پذیره نویسی در بازار بورس خرید و فروش نمایند.

پیشنهاد مطالعه : دارا دوم کی میاد – زمان عرضه صندوق پالایش یکم در بورس

البته باید در خاطر داشت که فردی که اقدام به خرید سه میلیون تومان از پالایشی یکم کند شامل تخفیف 30 درصد خواهد شد. یعنی سه میلیون تومان پرداخت می کند و به میزان سه میلیون و 900 هزار تومان پالایشی یکم به قیمت پایانی روز گذشته سهام پالایشگاه های موجود در پالایشی یکم دریافت می کند.

تاثیر سقوط بورس بر پالایشی یکم

در روز های اخیر با افت و سقوط قیمت در بازار بورس مواجه بودیم. این امر بسیاری از افراد و سرمایه گذاران بازار بورس را با نگرانی هایی همراه کرده است. سرمایه گذاران درباره سود دهی و یا عدم سود دهی صندوق ای تی اف دوم تردید هایی دارند. بر اساس آخرین اطلاعات، رقم پذیره نویسی صندوق پالایشی یکم از مرز ۳۵۰۰ میلیارد تومان گذشته است. 

البته مبلغ کل پذیره‌ نویسی پالایش یکم با احتساب تخفیف 30 درصدی، ۶۴ هزار و ۵۵۴ میلیارد تومان است. به عبارتی می توان بیان کرد که به صورت کلی حدود 12 درصد از سهام دولتی پالایشگاه ‌ها در این پذیره نویسی به فروش رفته است. با توجه به موارد گفته شده سرمایه گذاران بورسی به سود آوری این صندوق خیلی خوش بین نیستند و این نکته مهمی است که متقاضیان باید به آن توجه داشته باشند.

البته نکته مهم در مورد صندوق ای تی اف دوم با توجه به سقوط بورس در روز های اخیر این است که ۴ سهم موجود در این صندوق، نه تنها متحمل زیان چندانی نشده‌ اند، بلکه دو سهم شبریزو شبندر حتی با صعود قیمت نیز همراه شده‌ اند. همچنین تعدیل مثبت سود هر سهم پالایشی ‌ها برای دوره سه ماهه و همچنین فرصت باز گشایی بدون محدودیت دامنه نوسان می ‌تواند تخفیف در نظر گرفته شده را دو ‌چندان کند، البته که این منفی های اخیر بورس سهام های پالایشی را هم تا حدود زیادی تحت تاثیر خودش قرار داده است و این بدین معنی است که برنامه ریزی و عرضه صندوق پالایش یکم به شکل مناسبی صورت نگرفته است!

پیشنهاد مطالعه : نحوه پذیره نویسی در صندوق etf بورس

جالب است بدانید که هرچند  قیمت هر سهم پالایشگاه تهران و پالایشگاه تبریز همچنان پایین‌ تر از نرخ تخفیفی دولت قرار دارد و در صورت تداوم این رنج منفی، خرید آن سودی برای خریداران واحد های etf دوم در پی نخواهد داشت، ولی شایان ذکر است که ارزش هر سهم پالایشگاه اصفهان توانست در روز های اخیر خود را به بالا تر از قیمت تخفیفی برساند تا در کنار نماد شبندر تنها کور سوی امید خریداران واحد های این صندوق باشد. البته بازگشایی مثبت 22 شتران و 12 درصدی شپنا و صف های خرید این گروه موجب شده است تا خریداران این سهام دولتی، امیدوار تر از پیش نسبت به بازگشایی این صندوق فکر کنند، ولی همچنان بی برنامگی و ضعف مدیریت در تک تک تصمیم گیری های اخیر بورسی به چشم می خورد و این عدم اعتماد مردم به بورس به هیچ وجه به نفع هیچ کس نخواهد بود.

نکات مهم در خصوص پالایش یکم

** پنج درصد از مبلغ جمع آوری شده در دوره پذیره نویسی به بازارگردانی واحد‌های سرمایه­ گذاری در همان صندوق تخصیص خواهد یافت و جزو دارایی­‌ های صندوق محاسبه میشود. از انجایی که درامد حاصل از این طرح ۶۰/۰۰۰ میلیارد تومان می باشد حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان از ان به عنوان بازارگردانی این صندوق در نظر گرفته می شود.

** واحد‌های صندوق ETF پالایشی یکم مانند دیگر صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری قابل ابطال نیست و برای فروش آن صرفا باید روی قیمت معاملات بورس حساب باز نمایید.

** زمان آغاز معاملات دارا یکم، خیلی از سهامداران با مشکل اضافه کردن واحدهایشان به پرتفوی کارگزاری مواجه شدند. به ویژه آن ‌هایی که از طریق بانک پذیره‌ نویسی کرده بودند و باید منتظر تغییر کارگزار ناظر می ‌ماندند.

** سهام پالایشی یکم باقی مانده سهام دولت در چهار پالایشگاه تهران، تبریز، اصفهان و بندرعباس است که در قالب ETF عرضه شده است.

** داشتن کد بورسی برای پذیره ‌نویسی الزامی نبود و متقاضیان برای انجام معامله این واحدها که از اوایل آبان ماه آغاز می شود، می‌ توانند به تدریج و در فرصت مناسب نسبت به ثبت ‌نام در سامانه سجام و دریافت کد بورسی مطابق رویه‌ های شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اقدام کنند. در نظر داشته باشید که در ابتدا باید در سایت سجام ثبت نام اولیه را به صورت اینترنتی انجام دهید و در ادامه از طریق اپلیکیشن های اعلامی در خود سامانه سجام نسبت به احراز هویت غیر حضوری سجام اقدام کنید و در ادامه یک کارگزاری مناسب انتخاب کنید و در سایت کارگزاری انتخاب شده، ثبت نام اولیه را انجام دهید و در مرحله آخر برای احراز هویت غیر حضوری از طریق سایت اعلامی همان کارگزاری اقدام کنید و در نهایت ظرف 5 تا 10 روز آینده از تاریخ اتمام فرآیند ثبت نام و احرازهویت های انجامی، کد آنلاین و کد بورسی شما آماده خواهد بود و دسترسی معاملاتی شما روی پنل خود در کارگزاری انتخابی فعال خواهد شد و می توانید برای خرید و فروش صندوق پالایش یکم و سایر سهام ها و اوراق بهادار در بورس اقدام نمایید.

** در ابتدای معاملات، قیمت واحد‌ها خیلی بالاتر از ارزش واقعی ‌آن بود، به صورتی که آن زمان هر واحد دارا یکم حدود 28 هزار تومان ارزش داشت، ولی در بورس تا 34 هزار تومان قیمت خورد که معاملات آن لغو و دامنه نوسان 10 درصدی برای آن لحاظ شد.

** تا زمان دقیق تخصیص صندوق پالایش یکم، پول در حساب شخص بلوکه خواهد ماند تا زمان امکان معامله این صندوق فرا برسد.


نتیجه گیری و کلام آخر

معاملات صندوق پالایشی یکم که متشکل از نمادهای پالایشی است و حدود 1 ماهی از پذیره‌ نویسی این صندوق می ‌گذرد در اوایل آبان ماه آغاز می‌ گردد. بر اساس مقررات، یک ماه بعد از پایان پذیره ‌نویسی باید امکان معامله برای صندوق ‌های ETF ایجاد شود، از همین روی به نظر می آید از ابتدای آبان ‌ماه شاهد بازگشایی نماد صندوق پالایشی یکم و انجام معاملات آن در بورس باشیم. در حال حاضر منتظر هستیم تا اقدامات لازم به منظور نقل و انتقال‌ سهام پالایشی‌ ها از سوی دولت به نام صندوق انجام و اطلاعات سرمایه‌ گذاران در سپرده‌ گذاری به روز شود تا از این طریق، این صندوق قابلیت بازگشایی نماد و مجوز فعالیت را پیدا نماید.

در پایان امیدوارم از این مقاله راهنما با عنوان زمان بازگشایی پالایش یکم نهایت استفاده رو برده باشید.

هر گونه سوال یا ابهامی در خصوص زمان معامله پالایش یکم و به صورت کلی صندوق پالایش یکم داشتید، حتما در بخش دیدگاه ها بنویسید تا پاسختان را بدهیم.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *