خرید عرضه اولیه در روز دوم و سوم چگونه است؟

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
خرید عرضه اولیه در روز دوم

بسیاری از سرمایه گذاران در بورس به دنبال کسب سود کلان از عرضه اولیه ها هستند، ولی در فرآیند تخصیص عرضه اولیه به دلیل مشارکت بالا و تعداد سهام محدود برای عرضه، فقط تعداد مشخصی به هر شخص اختصاص می یابد ولی از فردای کاری روز عرضه، محدودیت های معاملاتی برداشته می شود و اینجاست که خرید عرضه اولیه در روز دوم و یا خرید عرضه اولیه در روز سوم اهمیت بسیاری پیدا می کند، به همین دلیل در این مطلب آموزشی بورسی قصد داریم تا ترفند خرید عرضه اولیه در روز دوم را به شما عزیزا ن رایگان آموزش دهیم. روش خرید عرضه اولیه در روز دوم اصلا سخت نیست و شما تنها به چند سفارش آماده از قبل و یک اینترنت پرسرعت نیاز دارید که در ادامه آموزش کامل خرید عرضه اولیه در روز دوم را در اختیارتان قرار خواهیم داد.


خرید عرضه اولیه سهام در روز دوم

عرضه اولیه ها سود حداقلی ۵۰ درصد را اغلب برای سهامداران به دنبال همراه خواهند داشت و این موضوع موجب جذابیت بی حد و اندازه عرضه های اولیه برای سرمایه گذاران شده است و با توجه به این که اغلب تعداد زیادی از سهام شرکت عرضه شده به افراد تخصیص پیدا نمی کند، افراد برای خرید عرضه اولیه در روزهای بعد از عرضه در صف خرید اقدام می کنند و امیدوارند بتوانند موفق به خرید سهام آن شرکت شوند، از همین روی هماره رقابت و رانت بسیاری در این خصوص مشاهده شده است.

پیشنهاد مطالعه : نحوه خرید عرضه اولیه در بورس | نکات {جادویی} و {طلایی} عرضه اولیه

ولی به صورت کلی خرید عرضه اولیه در روز دوم یا فردای عرضه به چه صورت است؟ از وقتی که بازار عرضه اولیه ها داغ شده است، بسیاری از افراد جذب بازار سرمایه شده اند، به صورتی که با هربار عرضه اولیه جدید رکورد مشارکت شکسته می شود و به دلیل سابقه سوددهی های کوتاه مدت، میان مدت و به ویژه بلند مدت عالی عرضه اولیه ها همیشه با تقاضای زیادی مواجه می شوند. با در نظر داشتن این موضوع که عرضه اولیه ها به روش بوک بیلدینگ انجام می شوند و به این دلیل که تعداد سهام هایی که برای عرضه اولیه یک سهم عرضه می شود محدود است، یک حجم محدودی در روز عرضه به هر کد بورسی، اختصاص پیدا می کند.

به همین خاطر خرید عرضه اولیه در روز فردای عرضه بسیار حائز اهمیت است. تعداد افرادی که تمایل به خرید عرضه اولیه در فردای عرضه دارند، بسیار زیاد است و به خاطر این که عرضه این سهم عمدتا تا ۱۰ روز اول معاملاتی، بسیار محدود است و رقابتی شدید بین کدهای بورسی به وجود می آید، این که در راس سایت ۰۸:۳۰:۰۰ ثبت سفارش داشته باشید و کارگزاری مشکلی برای شما به وجود نیاورد و سریعا سفارشتان را به هسته معاملات بفرستد، شانس شما برای خرید عرضه اولیه تا حدود زیادی افزایش خواهد یافت.


دلیل جذابیت سرمایه گذاری در عرضه های اولیه

جالب است بدانید که ارزش ‌گذاری سهام شرکت‌ ها در عرضه ‌های اولیه به شکلی است که اغلب کم تر از ارزش ذاتی آن ‌ها در نظر گرفته می ‌شود و دلیل این موضوع این است که خرید سهام شرکت تازه وارد برای سرمایه‌ گذاران و معامله‌ گران جذابیت داشته باشد، لذا به همین دلیل و همچنین به این خاطر که اغلب تقاضا برای خرید عرضه اولیه بسیار زیاد است، تا چند روز سهام شرکت با افزایش قیمت و صف خرید روبرو می شود که در این مواقع (تا چند روز کاری) و در زمان پیش ‌گشایش بازار، رأس ساعت ۸:۳۰ صبح، صف ‌های خرید سنگین به وسیله معامله ‌گران ایجاد می شود، به خاطر این که خیلی از افراد تقاضای خرید سهام عرضه شده را دارند تا بتوانند از این رشد قیمت سود خوبی کسب نمایند.

میتوان گفت که تجربه نشان داده است که سودی که عرضه های اولیه در موج صعودی دوم خود نصیب سهامداران می کنند، به مرات از سوددهی اولیه آن ها بیشتر است و همین موضوع باعث شده است تا خرید عرضه اولیه در روزهای آتی به امید سودهای بسیار خوب در میان مدت بسیار حائز اهمیت و پرطرفدار باشد.

ترفند خرید عرضه اولیه در روز دوم

نحوه خرید عرضه اولیه در روز دوم

گفتنی است که شانس افراد عادی برای ثبت سفارش در چند روز بعد از عرضه اولیه به ویژه فردای روز عرضه اولیه خیلی زیاد نیست و نمیتوان راهکار قطعی برای خرید عرضه اولیه در فردای عرضه ارائه کرد، ولی با توجه به چند نکته میتوانید در صف خرید سهم در جایگاه بهتری قرار بگیرید تا اگر حقوقی سهم، دست به عرضه های سنگین زد و یا سهامداران خرد قصد فروش سهم خود را داشتند بتوانید صاحب سهم عرضه شده شوید. در ابتدا باید گفت که شما باید راس ساعت ۸:۳۰ صبح و حتی گاهی اوقات ۱ تا ۲ ثانیه زودتر، سفارش خود را با حداکثر قیمت مجاز آن روز در سیستم ثبت نمایید تا به هسته معاملاتی ارسال شود و در ضمن با توجه به موارد زیر میتوانید شانس خود را برای دریافت عرضه اولیه در فردای عرضه افزایش دهید :

  • ** در ابتدا در کارگزاری حساب داشته باشید که از نظر عملکرد سریع و منظم باشد.
  • ** ارسال سفارش در راس ساعت ۰۸:۳۰:۰۰ و حتی بعضی مواقع ۱ یا ۲ ثانیه زودتر.
  • ** استفاده از اینترنت پر سرعت و سرور قوی.

ولی باید در نظر داشته باشید که افراد بسیار زیادی همزمان با شما همین‌ کارها را انجام می‌ دهند و به همین دلیل شانس همگی کم است. خیلی ها هم به دنبال ربات خرید عرضه اولیه در روز دوم هستند که باید گفت کار اشتباهی است و با توجه به این که ربات ها دسترسی به هسته معاملاتی بورس ندارند، نمیتوانند گزینه مناسبی برای این کار باشند و در واقع استفاده از ربات خرید عرضه اولیه در روز دوم یک کار بیهوده است که نتیجه ای در بر نخواهد داشت.


نکات مهم برای خرید عرضه اولیه در فردای عرضه

  • ** توجه داشته باشید که سهم هایی را برای خرید انتخاب کنید که قیمت پایانی آنها با آخرین قیمت معامله آن ها تفاوت زیادی نداشته باشد و سهم قادر به پر کردن حجم مبنای تعیین شده به وسیله سازمان بورس باشد.
  • ** توجه داشته باشید که بیشتر از ۹۹ درصد افراد در روزهای اول بعد از عرضه قادر به خرید سهام عرضه شده نیستند و طبیعتا افراد زیادی از این موضوع ناراضی اند.
  • ** چنانچه با توجه به تحلیل هایی که انجام داده اید فکر میکنید سهام عرضه شده یک سهم با بنیادی قوی است بهتر است زمانی که صف‌ خرید می ‌ریزد و سهم کمی اصلاح می کند و متعادل می ‌شود، بر روی آن سرمایه‌ گذاری نسبتا سنگینی را انجام دهید و مطمئن باشید که سود خوبی در میان مدت و حتی کوتاه مدت خواهید کرد.

خلاصه مطلب و کلام آخر

هرچند بعید به نظر می آید اما امکان پذیر است برای خرید عرضه اولیه در روز دوم باید قبل از ساعت بازگشایی معاملات و در زمان پیش گشایش بازار یعنی ساعت ۸:۳۰ دقیقه که زمان ثبت سفارشات می باشد سفارش خود را برای خرید عرضه اولیه مورد نظر در روز بعد از عرضه و یا روزهای بعد ثبت کنید. حتی ثانیه ها هم مهم است زیرا درخواست ها بر اساس زمان ثبت سفارش چیده می شود و به محض اینکه سهمی برای فروش در نظر گرفته شود به اولین فردی که سفارش خرید خود را ثبت کرده است تعلق می گیرد. به این معنی که اولویت خرید با شخصی است که زودتر سفارش خود را ارسال کند.

ولی همجنین در خاطر داشته باشید که برای خرید سهام های پرطرفدار مانند عرضه اولیه ها صف های طولانی خرید ایجاد می شود و افراد بسیار زیادی خواهان خرید آن هستند، لذا شانس شما برای خرید عرضه اولیه در روزهای بعد خیلی زیاد نیست، البته تا زمانی که قیمت رشد نکرده است. خوب است بدانید در یک صدم ثانیه هم هزاران سفارش خرید در سامانه معاملات بورس ثبت می شود بنابراین سرعت شما برای ثبت سفارش خرید عرضه اولیه در روز دوم و روزهای بعد در حتی در ثانیه ابتدایی حائز اهمیت خواهد بود.

پیشنهاد مطالعه : نحوه خرید عرضه اولیه | مراحل خرید عرضه اولیه در بورس

این موضوع تنها برای عرضه های اولیه نیست، بلکه برای خرید هر سهمی که با صف خرید طولانی همراه است و به عبارتی پرتقاضا است باید به همین صورت رفتار کنید و هیچ روش خاصی برای این کار وجود ندارد، پس چنانچه تازه وارد بورس شده اید در پاسخ به این سوال که آیا امکان خرید عرضه اولیه در روز دوم و روزهای بعد وچود دارد و چگونه عرضه اولیه را در روزهای بعد بخریم باید بگوییم بله اما شانس شما بسیار کم است شما باید رأس ساعت ۸ و نیم سفارش خرید خود را ثبت کنید و حتی چند ثانیه تأخیر هم می ‌تواند جایگاه شما در صف خرید را به خطر بیاندازد.

خرید عرضه اولیه در فردای عرضه میتونه شما رو به سود حداقلی ۵۰ درصد در روزهای آتی برسونه و به همین خاطر رقابت و بعضا رانت در این زمینه دیده شده است. اگر از طریق کارگزاری دسترسی به استیشن معاملاتی دارید که هیچ، ولی به صورت کلی شما عزیزان با در نظر داشتن همین چند نکته ای که گفتیم اعم از؛ استفاده از اینترنت پر سرعت و سرور قوی، ارسال سفارش در راس ساعت ۰۸:۳۰:۰۰ و حتی بعضی مواقع ۱ یا ۲ ثانیه زودتر، قادر هستید شانس خودتون برای دریافت سهام فردای عرضه را افزایش دهید و موارد دیگری مانند این که سهامی توسط حقوقی سهم عرضه شود (حمایت سهامدار حقوقی)، چگونگی وضعیت بازار و … فاکتور های دیگری وجود دارند که بر این عامل تاثیرگذار خواهند بود.

تا اینجای ماجرا فقط به شیوه خرید عرضه اولیه در روز دوم اشاره شد، تمام شرکت کنندگان در آن قصد دارند سهم خود را با سود قابل قبولی بفروشند و سود آن‌ ها نه از بین برود و نه این که وقتی که سهم را به فروش رساندند آن سهم باز رشد کند پس باید به دنبال زمان فروش مناسب باشیم.

در پایان امیدوارم از این مقاله که در خصوص خرید سهام عرضه اولیه در روز دوم تهیه شده بود، نهایت استفاده را برده باشید.

اگر سوال یا ابهامی و یا تجربه ای درباره خرید عرضه اولیه در فردای عرضه و آموزش خرید عرضه اولیه داشتید، حتما در بخش دیدگاه ها بنویسید.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *