دریافت کد بورسی در 5 دقیقه

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
دریافت کد بورسی در 5 دقیقه

دریافت کد بورسی در 5 دقیقه امکانپذیر است و تنها کافیست برای دریافت کد 10 رقمی سجام و کد آنلاین کارگزاری بدون مراجعه حضوری اقدام نمایید و مراحل دریافت کد بورسی رایگان را پله به پله انجام دهید و در کمتر از دو روز از زمان اقدام برای گرفتن کد بورسی ، می توانید مراحل گرفتن کد بورسی خود را به اتمام برسانید و تا چند روز دیگرش هم دسترسی معاملاتی برای شما فعال خواهد شد و میتوانید به امور بورسی خود بپردازید. پس دریافت کد بورسی در 5 دقیقه خیلی ساده است و به سادگی و بر اساس مراحل ذکر شده در این مطلب می توانید حساب بورسی خود را در کارگزاری ایجاد کنید و فرآیند احراز هویت خود را انجام دهید، لذا اگر می خواهید برای دریافت کد بورسی در 5 دقیقه اقدام کنید، خواندن این مطلب راهنما قطعا بهترین آموزش در این زمینه می باشد.

دریافت کد بورسی در 5 دقیقه

ثبت نام در سامانه سجام بورس پیش نیاز هر فعالیت بورسی برای افراد حقیقی و حقوقی به حساب می آید. در این مقاله قصد داریم در خصوص ثبت نام سامانه سجام و دریافت کد بورسی در 5 دقیقه صحبت کنیم. شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، به منظور اجرای قانون مبارزه با پولشویی و قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم اقدام به راه اندازی سامانه جامع اطلاعات مشتریان تحت عنوان سامانه سجام کرده است. همه افراد فعال در بورس اعم از بازار اوراق بهادار و بورس های کالا لازم است در این سامانه ثبت نام خود را انجام دهند و فرآیند احراز هویت در آن را تکمیل کرده و کد 10 رقمی سجام را دریافت کنند تا در ادامه بتوانند نسبت به افتتاح حساب در کارگزاری و در ادامه صدور کد آنلاین اقدام نمایند.

پیشنهاد مطالعه : دریافت اینترنتی کد بورسی | بعد از دریافت کد بورسی چگونه سهام بخریم؟

این سامانه جهت یکپارچه سازی خدمات زیرساختی و فراگیر برای همه فعالان بورس از طرف سازمان بورس در اختیار سهامداران و تمامی افراد دارنده کد بورس و کارگزاری‌ ها قرار گرفته است. ثبت نام در سامانه سجام بورس یک بار برای همیشه و یکبار برای کلیه افراد حقیقی و حقوقی، همچنین افراد ایرانی و خارجی باید انجام شود که از مزایای ثبت نام در سایت سجام بورس می‌ توان به موارد زیر اشاره داشت :

تنها با یک بار با  ثبت نام کردن در سامانه سجام بورس، قادر خواهید بود :

  • ** به همه سرویس های بازار بورس دسترسی داشته باشید.
  • ** شما همچنین میتوانید تغییر اطلاعات ارتباطی خود مثل نشانی محل سکونت و اقامتگاه خود را به صورت مستقیم را اعمال نمایید.
  • ** ارسال همه اسناد، مدارک، اعلان، اخطارها، مکاتبات و مرسولات طبق اطلاعات ارتباطی ارائه شده از سوی شما در سامانه سجام صورت می پذیرد.
  • ** در هیچ یک از مراجعات خود به نهادهای مالی اعم از کارگزاری، صندوق های سرمایه گذاری، شرکت های تامین سرمایه و … به شناسایی کامل دوباره نیاز پیدا نخواهد کرد.
  • ** پرداخت کلیه مطالبات و عایدی نقدی شما در بورس به شماره حساب اعلامی متعلق به شما در سامانه سجام واریز می شود و شما می توانید شماره حساب خود را بر حسب صلاح دید تغییر دهید و یا شماره حساب های جدید به سیستم دهید تا در صورت اقدام به برداشت وجه، امکان انتخاب حساب دریافت کننده را داشته باشید.

کد بورسی چیست؟

به کد شناسایی برای ورود به بورس، کد بورسی، کد معاملاتی یا کد سهامداری می گویند که با استفاده از آن می ‌توانید هم در بورس سرمایه‌ گذاری نمایید و هم فعالیت‌ های دیگری در بازارهای مالی داشته باشید، مانند صدور واحدهای صندوق ‌های سرمایه ‌گذاری، صدور کد سبدگردانی، تغییر کارگزار و صندوق، دریافت سود سهام و …، پس نخستین مرحله برای ورود به بورس ، دریافت کد بورسی و احراز هویت های مربوطه است.

ثبت ‌نام سامانه سجام برای اشخاص حقیقی

1) برای ثبت نام در سامانه سجام، در ابتدای امر باید وارد سامانه سجام شوید؛ برای این کار کلمه سجام را در مرورگر خود جست و جو کنید و روی سایت اولی که سایت سجام است کلیک نمایید.

2) متن مربوط به مزایا و خدمات سجام را مطالعه و در صورت موافقت تایید کرده و به صفحه اصلی ثبت ‌نام وارد شوید.

3) ثبت‌ نام در سامانه سجام را انتخاب کنید. شماره همراه خود را وارد نمایید و بعد از وارد کردن کد امنیتی، بر روی “دریافت کد تایید” کلیک کنید. در حال حاضر کد ۴ رقمی به شماره همراه ثبت شده شما، پیامک می ‌شود. بعد از ورود و تایید به مرحله بعد وارد خواهید شد.

4) در این مرحله مشتری حقیقی را انتخاب کرده و پس از وارد کردن تابعیت و کد ملی وارد مرحله بعدی ثبت ‌نام شوید. همچنین باید کد تایید که در مرحله قبل وارد کردید را دریافت کنید.

5) در این قسمت می بایست هزینه ثبت ‌نام در سامانه سجام را به مبلغ 10 هزار تومان از طریق درگاه اینترنتی بانک موردنظر خود بپردازید. در ادامه روی گزینه “پرداخت” کلیک کنید، سپس یک از درگاه های بانکی زیر را انتخاب می کنید. در حال حاضر با پیام موفقیت آمیز بودن پرداخت هزینه ثبت نام در سامانه سجام بورس رو به رو خواهید شد.

اطلاعات هویتی

6) بعد از تایید پرداخت، اطلاعات هویتی همانند؛ نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد، کدملی، شماره شناسنامه و … و یا موارد خواسته شده را تکمیل کنید.

7) بعد از تایید اطلاعات هویتی نوبت به وارد کردن اطلاعات نماینده می رسد. چنانچه اطلاعات وارده مربوط به شخص شماست در منوی پایین “اصیل” را انتخاب و برروی گزینه “ادامه مرحله بعد” را کلیک کنید. تحت شرایطی که به نمایندگی از کسی قصد دارید در سامانه سجام ثبت نام کنید، گزینه “نماینده قانونی” را انتخاب نمایید، لذا شما طبق این که اطلاعات خودتان را وارد سامانه می نمایید یا اینکه به عنوان نماینده قانونی می خواهید اطلاعات فرد دیگری را وارد نمایید، باید گزینه مورد نظر خود را انتخاب کنید.

نماینده قانونی ممکن است به یکی از حالتهای زیر باشد :

  • ** وکیل : که به نمایندگی از کسی که وکالت او را به عهده دارد اقدام کند.
  • ** ولی قهری : که عبارت است از پدر یا پدر بزرگ فرزندان صغیر که هنوز به سن قانونی نرسیده اند.
  • ** وصی : که طبق وصیت کسی که فوت کرده به انجام کاری برای متوفی مامور شده است.
  • ** قیم : کسی که به باعث حکم مقام قضایی ذیصلاح سرپرستی فرد یا افرادی را بر عهده دارد که خودشان نمی توانند معامله کنند و از نظر قانونی محجور تلقی می شوند.

8) این مرحله نوبت به ورود اطلاعات ارتباطی مانند؛ استان، شهر، خیابان، کدپستی، ایمیل و … است. بعد از ورود اطلاعات ستاره دار به مرحله بعد هدایت خواهید شد.

پیشنهاد مطالعه : دریافت کد بورسی برای کودکان | دریافت کد بورسی برای افراد زیر 18 سال

9) بعد از ورود اطلاعات ارتباطی وارد مرحله بعدی که بخش “کدهای سهامداری” می باشد، می شویم. چنانچه کد بورسی ندارید، هیچ ایرادی ندارد و قادرید به مرحله بعدی بروید. در صورتی که کد سهامداری دارید، قادرید پس از انتخاب نام بورس در فیلد مربوطه کد معاملاتی کد مربوطه را درج و با فشردن دکمه افزودن کد معاملاتی خود را به جدول اضافه کنید.

10) در این مرحله بایستی اطلاعات شغلی خود را وارد نمایید. در صورت انتخاب شغلی که آدرس ندارد، می توانید آدرس محل سکونت خود را وارد کنید.

11) در حال حاضر وارد بخش اطلاعات مالی می شویم که در اینجا چند سوال (مانند میزان آشنایی با مفاهیم مالی و یا سطح معاملات شما در بورس) از شما پرسیده می شود. فیلدهای ستاره دار را پر نمایید تا وارد مرحله بعدی شوید.

چگونه کد بورسی دریافت کنیم

اطلاعات حساب بانکی

12) اکنون نوبت به وارد کردن اطلاعات حساب بانکی مانند؛ بانک، شعبه، شماره حساب و شبا و … رسیده است. توجه داشته باشید که اطلاعات خواسته شده از شما را درست وارد نمایید.

13) اطلاعات دریافتی شما در سامانه ذخیره گردید. تحت شرایطی که از درستی و صحت این اطلاعات اطمینان دارید گزینه “تایید اطلاعات” را انتخاب نمایید.

14) در ادامه تعهد می دهید که اطلاعات وارد شده صحیح است و در صورت بروز هرگونه تغییر مراتب را به وسیله سامانه سجام اصلاح و اطلاع رسانی خواهید کرد.

15) تبریک! ثبت نام شما با موفقیت به اتمام رسید. در ادامه باید کد پیگیری در 24 ساعت آینده به شماره همراه شما پیامک شود.

مراحل پس از ثبت ‌نام سامانه سجام

پس از دریافت پیامک کد پیگیری 10 رقمی، قادرید به منظور احراز هویت با در دست داشتن مدارک شناسایی به مراکز منتخب احراز هویت سجام مراجعه کنید. عمدتا این مراکز شامل دفاتر پیشخوان می شود. با مراجعه به لیست دفاتر پیشخوان دولت می توانید آدرس کلیه دفاتر معتبر پیشخوان دولت را جهت مراجعه مشاهده کنید. تا هنگامی که در سامانه سجام، ثبت نام انجام نشود و احراز هویت سجام انجام نگردد، امکان احرازهویت غیرحضوری نخواهید داشت.

احراز هویت الکترونیکی چگونه است؟

احراز هویت الکترونیکی مجموعه‌ ای از راستی آزمایی‌ ها درباره محل اطلاعات هویتی فرد توسط اداره ثبت احوال، اطلاعات مربوط به شماره تلفن همراه فرد که با سامانه شاهکار تطابق داده می‌ شود و همچنین یکسان بودن شماره همراه فرد با کد ملی، است. همچنین اطلاعات محل سکونت با کد پستی و اطلاعات بانکی که با شماره شبای بانکی نیز مطابقت داده می شود. یک نکته هم ارسال عکس و فیلم از سوی کاربر است. به این ترتیب فرد با طی مراحل مزبور می تواند از طریق اپلیکیشن مربوطه وارد فضای احراز هویتی شود.

در گام بعدی توسط ارسال عکس یا فیلم، با بیان یک جمله از کاربر درخواست راستی آزمایی بیشتر خواهد شد. در این مرحله نیز عکس با پایگاه ثبت احوال از طریق هوش مصنوعی تطابق داده می‌شود. در نهایت نیز به دلیل بار مسئولیت بالا و بار حقوقی این موضوع، یک اپراتور وظیفه چک کردن نهایی را دارد تا خطای احتمالی نیز بر طرف شود. به این ترتیب احراز هویت در کمتر از ۱۰ دقیقه انجام می شود. البته از آنجا که اپراتور چک کننده نهایی به صورت آفلاین است، کمی زمان برای تایید نهایی از سوی این اپراتور صرف می گردد.

دریافت کد بورسی در 5 دقیقه

هر فرد حقیقی قادر است با ارائه مدارک زیر برای دریافت کد بورس و فرابورس اقدام نماید:

  • ** اصل و کپی شناسنامه
  • ** اصل و کپی کارت ملی
  • ** تکمیل فرم مشخصات مشتریان حقیقی
  • ** تکمیل فرم قرارداد انجام معاملات اینترنتی
  • ** تکمیل فرم درخواست کد معاملات آنلاین یا همان قرارداد معاملات آنلاین
  • ** مشخصات حساب بانکی مانند؛ نام بانک، شماره حساب، شماره شبا، کد و نام شعبه، نوع حساب

کد بورسی نخستین مرحله برای ورود به بورس به حساب می آید. دریافت کد بورسی رایگان می باشد و با این شناسه قادرید معاملات بورسی و فرابورسی خود را به‌ صورت آنلاین نیز انجام دهید. در صورتی که احراز هویت سجام را انجام داده اید، باید احراز هویت کارگزاری مربوطه را نیز انجام دهید. برای فعالیت در بازار بورس باید در یکی از کارگزاری های مورد تایید سازمان بورس حساب معاملاتی داشته باشید. بعد از احراز هویت، کد بورسی صادر و نام کاربری و کلمه عبور پس از یک هفته برای ورود به سامانه معاملاتی از طریق ایمیل و یا پیامک فرستاده می گردد.

دریافت اینترنتی کد بورسی چقدر هزینه دارد ؟

به منظور ثبت نام در بورس و دریافت کد بورسی از طریق سامانه سجام شما در ابتدا باید مبلغ 10 هزار تومان را به صورت اینترنتی و در فرآیند گرفتن کد بورسی سجام پرداخت کنید. در ضمن کارگزاری ها بابت صدور کد بورسی از متقاضیان کارمزد می گیرند، در واقع منبع درآمد کارگزاری ها از کارمزدهایی است که در صدور کد معاملاتی و همچنین خرید و فروش سهامی که در بازار انجام می شود، می باشد.

پیشنهاد مطالعه : روش گرفتن کد بورسی | نحوه دریافت کد بورسی بدون مراجعه حضوری

میزان کارمزد برای خرید 0.5 درصد می باشد، از طرف دیگر برای فروش سهام حدود 0.53 درصد مبلغ معامله است، ناگفته نماند 0.5 درصد هم مالیات به فروش سهام تعلق می گیرد. البته اخیرا کارگزاری ها شرایط دریافت کد بورسی پس از احراز هویت الکترونیکی را فراهم کرده اند و دیگر هزینه های جانبی دریافت نمی شود و هزینه دریافت غیرحضوری کد بورسی همان 10 هزار تومان برای ثبت نام در سامانه سجام است، اما به صورت کلی پروسه ثبت نام کد بورسی رایگان است تا تمامی اقشار جامعه به سادگی بتوانند برای دریافت کد معاملاتی اقدام نمایند.

سوالات متداول برای گرفتن کد بورسی رایگان

چه اطلاعاتی را برای ثبت نام در سامانه سجام باید وارد کرد؟ اطلاعات هویتی مثل نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد، کدملی، شماره شناسنامه و …، اطلاعات ارتباطی شامل؛ استان، شهر، خیابان، کد پستی، ایمیل و … و اطلاعات حساب بانکی اعم از بانک، شعبه، شماره حساب و شبا و … را باید وارد کنید.

هزینه ثبت نام و احراز هویت سجام چقدر است؟ در ثبت نام اینترنتی سامانه سجام بورس، باید مبلغ 10 هزار تومان به صورت آنلاین پرداخت کنید و در مرحله احراز هویت در دفاتر پیشخوان باید مبلغ جزئی را بپردازید و در صورت احراز هویت غیر حضوری هزینه ای برای شما به همراه نخواهد داشت.

چه مدارکی برای دریافت کد بورس نیاز می باشد؟ اصل و کپی شناسنامه، اصل و کپی کارت ملی، مشخصات حساب بانکی اعم از؛ نام بانک، شماره حساب، شماره شبا، کد و نام شعبه، نوع حساب، تکمیل فرم مشخصات مشتریان حقیقی، تکمیل فرم درخواست کد معاملات، آنلاین یا همان قرارداد معاملات آنلاین، تکمیل فرم قرارداد انجام معاملات اینترنتی.

نتیجه گیری و کلام آخر

در این مطلب در خصوص دریافت کد بورسی در 5 دقیقه توضیحات کامل و مرحله به مرحله ای را ارائه کردیم و الان اگر کسی این سوال که چگونه کد بورس بگیریم را از ما بپرسد، دیگر قادر به راهنمایی مناسب آن شخص خواهیم بود. البته این مطلب همیشه بر روی سایت قرار دارد و بروزرسانی می شود، به همین خاطر می توانید لینک این مطلب را برای عزیزان و افرادی که سوالات مشابهی با شما درباره نحوه دریافت کد بورسی دارند، ارسال کنید تا آن ها نیز بتوانند از این مقاله و نکات و روش های توضیح داده شده استفاده کنند.

امیدوارم از این مقاله با عنوان دریافت کد بورسی در 5 دقیقه نهایت استفاده را برده باشید.

چنانچه سوال یا ابهامی در مورد نحوه ثبت نام در سامانه سجام و کارگزاری و یا نحوه احراز هویت در سامانه سجام و یا کارگزاری داشتید، حتما در بخش دیدگاه ها بنویسید تا در کم ترین زمان پاسختان را بدهم و تا جایی که امکان دارد راهنماییتون کنم.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *