بهترین زمان خروج از عرضه اولیه به چه صورت است؟

بهترین زمان خروج از عرضه اولیه

تشخیص بهترین زمان خروج از عرضه اولیه یکی از مهم ترین رکن ها در سرمایه گذاری روی عرضه های اولیه بورسی است که بسیار حائز اهمیت است، اما کمتر به آن توجه شده است و سرمایه گذاران و سهامداران آموزش زیادی در این زمینه ندیده اند تا بتوانند بهترین زمان خروج از عرضه اولیه را خودشان تشخیص دهند و با بیشترین سود و کمترین ریسک از معامله خارج شوند. به همین خاطر ما این مقاله آموزشی رایگان را نوشته ایم تا بتوانید دیگر خودتان بهترین زمان خروج از عرضه اولیه را پیش بینی کنید و با رسیدن قیمت به هدفی که خودتان تعیین کردید، عرضه اولیه خود را بفروشید و در زمان بهتری برای خرید آن سهم در قیمت های پایین تر اقدام کنید و نوسان گیری بسیار سوددهی از عرضه های اولیه در بورس داشته باشید. پس اگر می خواهید این تکنیک های طلایی را یاد بگیرید، این مطلب به شما کمک خواهد کرد.

بهترین زمان خروج از عرضه اولیه

نزدیک به 20 سال است که سهام بسیاری از بنگاه ‌های اقتصادی در قالب اصل ۴۴ قانون اساسی در بازار بورس به عموم عرضه می گردد. این قبیل سهام عمدتا مورد اقبال فعالان بازار قرار می گیرند و معمولا سودهای خوبی را نیز در همان بدو ورود به بورس نصیب سهامداران می کنند. مشکل اصلی درباره عرضه های اولیه این است که سهامداران قادر نیستند نقطه مشخصی را از ابتدا به عنوان نقطه مناسب برای خروج در نظر بگیرند.

حتما علاقه دارید : بهترین عرضه اولیه سال ۹۹ | استراتژی های معامله عرضه های اولیه

شایان ذکر است که لازمه انتخاب تارگت تکنیکال دسترسی به گذشته تاریخی سهم است و بدیهی است سهم هایی که برای نخستین بار در بورس عرضه می شوند، فاقد همچین نموداری می باشند. بنابراین تعیین نواحی حمایت و مقاومت برای این قبیل سهام کاملا غیر ممکن است، یکی از کاربردهای ترتیب پلکانی کندل ها این است که بتوانید نقطه مناسب جهت خروج به موقع را برای این قبیل سهم ها به سادگی تشخیص دهید.

سهام شرکت ‌هایی که برای نخستین بار روانه بازار بورس می شوند، اغلب تقاضای خرید زیادی دارد و بعد از روز عرضه اولیه تا چند روز یا حتی چند هفته با صف خرید همراه است. آسان ترین راه برای تشخیص زمان فروش و شناسایی سود سهم ‌های عرضه ‌اولیه ‌ای این است که تابلوی معاملات سهم را دنبال کنید و روزی که صف خرید عرضه شد و قیمت سهم به اصطلاح به تعادل رسید، شما هم سهم ‌خود را به فروش برسانید.

زمان فروش عرضه اولیه

ولی باید این را همواره در خاطر خود داشته باشید که اکثر شرکت‌ هایی که با این روش عرضه اولیه وارد بازار سهام می ‌شوند، پتانسیل سوددهی بالایی دارند و قیمت سهم‌ آن ها بعد از متعادل شدن هم می ‌تواند به ‌مرور با افزایش قیمت روبرو شود. در حقیقت برخی از این شرکت‌ ها به منظور سرمایه ‌گذاری میان ‌مدت و بلندمدت هم گزینه مناسبی به حساب می آیند و اگر بتوانید پناسیل ‌های سودآوری را در این شرکت ‌ها تشخیص دهید و سهام شرکت‌ های قوی‌ تر را برای مدت طولانی ‌تری در سبد سرمایه‌ گذاری ‌خود نگه دارید، احتمالا سود بسیار بیشتری نصیبتان می شود.

دلیل رشد قیمت سهام شرکت ‌ها پس از اولین عرضه

یکی از دلایل رشد قیمت سهم پس از اولین عرضه، وجود دو محدودیت است؛ محدودیت در تعداد سهام قابل خریداری و محدودیت در تعداد سهام عرضه شده که همواره وجود داشته است. در ضمن معمولا در این جور مواقع، سهام شرکت کمی ارزان ‌تر از ارزش ذاتی که به وسیله تحلیل‌ گران برآورد شده، عرضه می‌ شود تا برای سرمایه گذاران جذابیت نسبتا بالاتری داشته باشد. این کار موجب افزایش تقاضا برای آن سهم می ‌شود. این جذابیت قیمتی در کنار عواملی که توضیح داده شد، موجب می شود تا قیمت سهام شرکت ‌ها پس از عرضه اولیه افزایش یابد.

پس از مدتی با افزایش قیمت سهم و هم چنین عرضه سهامداران عمده و سرمایه گذارانی که در ابتدا سهم را خریده اند، رفته رفته تقاضا برای سهم کم می شود. در این هنگام گفته می شود که سهم، متعادل شده است. پس از این ماجرا، سرمایه گذاران با آن سهم هم ماند دیگر سهم‌ های بازار برخورد می ‌کنند، زین پس رشد و افت قیمت سهم به عملکرد آن شرکت وابسته است. حتی اگر آن سهم به شکل هیجانی رشد کرده باشد، باز هم این احتمال وجود دارد که افت زیادی را تجربه نماید.

بهترین زمان فروش عرضه اولیه چه زمانی است؟

یقینا قیمت سهام عرضه اولیه تا بی ‌نهایت رشد نخواهد کرد و در موقعیت مناسبی باید آن را به فروش برسانیم. از فردای روز عرضه اولیه، به علت رشد قیمت و سودآور بودن، این امر محتمل و طبیعی خواهد بود که تقاضا برای سهم زیاد بوده و از طرفی کسی حاضر به فروش آن نخواهد بود. با رشد هر روز ۵ درصدی قیمت سهام در هر جلسه معاملاتی، قیمت به جایی می رسد که عرضه و تقاضا متعادل می ‌شوند. با بررسی میزان عرضه و تقاضای سهم می ‌توان قیمت مناسب فروش آن را تعیین کرد. جایی که تقاضای چندانی برای سهم وجود ندارد و اصطلاحا به تعادل رسیده، بهترین زمان برای فروش آن به شمار می رود.

حتما علاقه دارید : عرضه اولیه شرکت چیست و چطور از آن باخبر شویم؟

همان ‌طور که می ‌دانیم، زمان انجام معاملات از ساعت ۹:۰۰ تا ۱۲:۳۰ است، ولی زمان ثبت سفارش از ساعت ۸:۳۰ آغاز می گردد، از همین روی در روز بعد از عرضه اولیه تقاضای بسیار زیادی دقیقا رأس ساعت ۸:۳۰ ثبت شده است. البته باید شرایط شرکت را نیز بررسی کرد و دید که آیا در آینده به حرکت مثبت و رشد خود ادامه خواهد داد یا خیر. در این صورت می ‌توان همچنان سهامداری کرد و دید خود را به میان ‌مدت یا بلندمدت افزایش داد.

استراتژی بهترین زمان خروج از عرضه اولیه در سقف قیمتی اول

کافی است صبر کنید تا اولین روزی که ترتیب پلکانی صعودی کندل ها در تایم فریم روزانه مختل گردد به محض این که قیمت به زیر کف دیروز سقوط نمود آن را به عنوان سیگنال خروج بازیگران اصلی قلمداد کرده و شما نیز همگام با سایرین از بازار خارج شده و سهم خود را به فروش برسانید. در این اوقات اغلب شکسته شدن کف به روزانه همراه با افزایش چند برابری حجم معاملات روزانه اتفاق می افتد که تاکید مضاعفی بر خروج نقدینگی سنگین از سهم خواهد بود.

در تصویر زیر نمودار سهام شرکت سنگ آهن گهر زمین را می بینید که در سال ۱۳۹۷ برای نخستین بار در بورس عرضه شد، سهامدار می ‌تواند پس از شرکت در عرضه اولیه و خریداری سهم مذکور در نخستین روز به صورت روزانه وضعیت آن را رصد نماید تا به صورت دقیق در هفتمین روز معاملاتی یعنی وقتی که سهم برای اولین بار از کف روز گذشته اش پایین ‌تر می ‌رود، اقدام به خروج از بازار کند.

زمان فروش عرضه اولیه کی هست

تجربه نشان می ‌دهد خروج از بازار با این استراتژی در بیشتر اوقات منجر به خروج به موقع در مناسب ترین نقطه خواهد شد. بنابراین هیچ ‌گاه نمی‌ توان زمان خاصی را برای فروش عرضه اولیه سهام مشخص کرد، ولی توصیه می‌شود سهام خود را تا پایان بازدهی اولیه نگه ‌دارید. منظور از بازدهی اولیه قیمتی است که سهام در آن متعادل می‌ شود و در اصطلاح صف خرید آن به صورت کامل عرضه می ‌شود. امکان دارد سهم خریداری‌ شده در بازه زمانی کوتاهی دوباره صف خرید شود و به رشد خود ادامه دهد، ولی به هر حال باید این را در نظر داشت که ملاک شما بازدهی اولیه بود و سعی کنید آگاهانه در مورد نگهداری یا فروش سهام خود تصمیم بگیرید.

استراتژی بهترین زمان خروج از عرضه اولیه در سقف های قیمتی بعدی

منظور از بازدهی ثانویه رشد و افزایش قیمت عرضه اولیه پس از افت و متعادل شدن آن است. به سهامدارانی که به پول و میزان سود عرضه اولیه خود در یک سال آینده و حتی بیشتر نیازی ندارند، توصیه داریم تا با امیدواری به آینده بازار میتوانند سود بسیار زیادی را به دست آورند. در صورتی که به پول خود و سود آن نیاز ندارید، قطعا نگهداری سهم در میان مدت سود حداقل 200 تا 500 درصدی نصیبتان خواهد کرد. بیشتر سهام های عرضه اولیه شده، پس از بازدهی اولیه و متعادل شدن به دلیل ارزنده بودن، روند صعودی تازه ای را شروع می کنند.

حتما علاقه دارید : خرید عرضه اولیه در روز دوم و سوم چگونه است؟

نکته مهم دیگری که باید در خاطر داشته باشید این است که روند سهام عرضه اولیه در یکسال اول صعودی خواهد بود و نگهداری و صبر در یک روند صعودی راز ثروتمند شدن شما در بورس است. سهامدارن با این دیدگاه تا وقتی که روند عرضه های اولیه صعودی است آن ها را نگه می دارند. در حقیقت استراتژی این افراد رسیدن به سود بیش تر در مدت زمان بیش تری است. این اشخاص حتی بعضی مواقع با استفاده این استراتژی تا ۶۰۰، ۷۰۰ درصد از سهم عرضه شده سود می گیرند. همچنین در صورتی که می خواهید هیچ گونه ریسکی متحمل سرمایه شما نشود، بهتر است پس از عرضه صف خرید در سهم، شما نیز فروشنده باشید، ولی اگر ریسک پذیری بالایی دارید، می توانید با در نظر گرفتن شرایط مطرح شده در این مطلب آموزشی، سرمایه گذاری بلند مدت روی عرضه های اولیه مناسب داشته باشید و سود خوبی کسب کنید.


نتیجه گیری و کلام پایانی

در انتها باز هم باید گفت که در خصوص اینکه چه زمانی بهترین نقطه برای فروش عرضه اولیه است وجود ندارد، به خاطر این که این موضوع به عوامل گوناگونی مثل نیاز شما به نقدینگی حاصل از عرضه اولیه، خرید عرضه اولیه به صورت اعتباری از کارگزار و در نتیجه تسویه حساب با آن و … وابسته است، ولی حتما نکات اشاره شده در این مقاله را با دقت مطالعه کرده و در یاد داشته باشید تا در زمان هر عرضه اولیه اقدام مقتضی متناسب با شرایط را انجام دهید.

تعداد سهام عرضه شده، جو کلی بازار بورس، رفتار سهامدار عمده و اخبار و شایعه های پیرامون سهم بیشترین تاثیر را در تصمیم گیری ما خواهند داشت. بدین صورت که هرچقدر تعداد عرضه کمتر بوده باشد، معمولا فروشندگان کمتری نیز وجود خواهند داشت و در زمانی که جو کلی بازار مثبت است و همه خوشبین هستند، افراد کمی حاضر به فروش می شوند. همچنین چنانچه سهامدار عمده پس از عرضه اولیه، سهام دیگری عرضه نکند معمولا سهام رشد بیشتری می کند. گاهی اخبار و شایعات منفی یا مثبتی پیرامون سهام عرضه شده شکل می گیرد و افراد طبق این شایعات و اخبار تصمیم می گیرند.

به صورت کلی تصمیم گیری برای فروش سهام بر عهده شخص شما خواهد بود. حتی این اختیار را دارید روز پس از عرضه اولیه، سهام خود را به فروش برسانید، اما به عنوان یک توصیه کلی، بهتر است تا زمانی که صف خرید در سهم وجود دارد، سهام خود را نگهداری کنید. حتی می توانید در روزهای پس از عرضه، باز هم از این سهم بخرید، چرا که محدودیت خرید فقط در روز عرضه اولیه وجود دارد و پس از آن محدودیت برداشته می شود.

به طور کلی عرضه اولیه در بورس تهران اکثر زمان ها با حواشی زیادی انجام می شود. اغلب شرکت هایی که به تازگی در بازار سهام عرضه می شوند تا مدتی مورد توجه قرار می گیرند، اما پس از مدتی از توجه به آنها روند کاهشی به خود می گیرد ولی به هر روی سرمایه گذاری روی عرضه های اولیه همواره یک روش سودده و کم ریسک برای سهامداران به حساب می آید.

امیدواریم با این اطلاعات توانسته باشیم به ابهامات شما در خصوص نحوه تشخیص بهترین زمان خروج از عرضه اولیه ، پاسخ دهیم.

اگر هنوز ابهام یا سوالی درباره بهترین زمان خروج از عرضه اولیه دارید حتما در بخش دیدگاه ها بنویسید تا جواب بدم.
احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *