عرضه اولیه بپیوند | خرید عرضه اولیه بپیوند در بورس

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
عرضه اولیه بپیوند

اغلب افراد تازه وارد به بورس به منظور شروع سرمایه گذاری در بورس مناسب می دانند که به خرید عرضه اولیه سهام در بورس بپردازند، به این دلیل که ریسک خرید عرضه اولیه بسیار پایین است و در عین حال بازدهی بسیار خوبی به همراه دارد. عرضه های اولیه سال 99 تا به اینجا سوددهی بالایی داشتند، از جمله عرضه اولیه شستا که سود بسیار خوبی را نصیب سهامداران خود کرد و اخیرا هم قرار است که عرضه اولیه بپیوند در بورس عرضه شود. در این مطلب بنا داریم به آموزش خرید عرضه اولیه بپیوند بپردازیم و نحوه خرید عرضه اولیه بپیوند در بورس بپردازیم و تمام نکاتی که در خصوص خرید عرضه اولیه بپیوند در بورس را عنوان کنیم. این مقاله راهنمای خرید عرضه اولیه بپیوند خواهد بود. در نظر داشته باشید که خرید خودکار عرضه اولیه بپیوند هم امکان پذیر است و عرضه اولیه جدید در بورس که شرکت برق و انرژی پیوند با نماد بپیوند هستش را می توانید از این روش ثبت سفارش نمایید.

عرضه اولیه بپیوند

در دومین هفته از شهریور 99 شاهد اولین عرضه اولیه‌ این ماه هستیم.

در عرضه اولیه بپیوند قرار است 15 درصد از سهام شرکت برق و انرژی پیوند گستر پارس با نماد “بپیوند” و به عنوان دویست و بیست و سومین نماد درج شده در فرابورس ایران، عرضه اولیه می شوند.

در جریان این عرضه اولیه که ثبت سفارش آن روز سه شنبه 11 شهریور ماه از ساعت 13 تا 17 صورت می پذیرد، 420 میلیون سهم به عموم مردم عرضه خواهد شد.

پیشنهاد مطالعه : خرید اتوماتیک عرضه اولیه چگونه انجام میشود؟

بازه قیمتی برای ثبت سفارش در این عرضه اولیه از 18300 تا 18500 ریال تعیین شده است و هر نفر می تواند درخواست حداکثر 150 سهم را ثبت کند.

با توجه به این سهمیه حداکثر نقدینگی مورد نیاز در این عرضه اولیه حدود 278 هزار تومان خواهد بود.

با توجه به سوابق مشارکت در عرضه اولیه ها انتظار داریم که در این عرضه اولیه شاهد مشارکتی بین 4.8 تا 5.5 میلیون نفر باشیم که در نتیجه حدودا 76 تا 87 سهم با ارزش حدودی 140 تا 160 هزار تومان، به هر نفر اختصاص پیدا می کند.

اطلاعات شرکت برق و انرژی پیوند با نماد بپیوند

بپیوند در گروه عرضه برق، گاز و بخار و آب گرم در بازار اول فرابورس ایران قرار داشته و دامنه نوسان سهم، ۵ درصد است.

پیش از عرضه اولیه بپیوند، میزان EPS آن ۲۵۷ و میزان P/E نیز ۳.۸۹ اعلام شده است.

بپیوند هم گروهی های خوبی مانند؛ بزاگرس، بکهنوج، مبین، بفجر، ونیرو، بمپنا، دماوند و آبادا دارد که آبادا و بگیلان اخیرا عرضه اولیه شدند.

سهامی که در این گروه قرار دارند، همه برای سهامداری بلند مدت توصیه می شود.

گروه عرضه آب و بخار آب گرم و برق، سهام خوبی دارد که نگهداری این سهام برای بلند مدت، گزینه خوبی برای پرتفو بلند مدتی های صبور است.

محصولات این گروه می تواند بورس انرژی ایران را از نیمه دوم سال ۹۹ به بعد، با رونق خوبی همراه کند.

یکی از دارایی های بپیوند، نیروگاه سیکل ترکیبی قم است که دومین نیروگاه سیکل ترکیبی کشور و یکی از صدها پروژه عظیمی است که پس از انقلاب بهره برداری شد.

کیلومتر ۱۵ جاده قم/اراک بوده و سوخت گازوئیل دارد و توان تولیدی این نیروگاه در سطح ولتاژ، ۲۳۰ کیلو ولت می باشد.

شرکت صنایع برق و انرژی صبا شرکت پیوند تجارت آتیه ایرانیان شرکت نفت بهران (شبهرن) شرکت بازرگانی تهران شرکت تولیدی نیروی مرکزی صبا.

۵۰ درصد سهام بپیوند در اختیار شبهرن است که از این نظر، باید منتظر افشای اطلاعات این سهم باشیم.

احداث نیروگاه فتوولتائیک در زمین های نیروگاه سیکل ترکیبی قم از برنامه های R&D بپیوند در سال ۱۴۰۰ به بعد است.

همچنین افزایش ظرفیت بهره برداری از ایستگاه گاز نیروگاه.

تاخیر در تبدیل ثبت سفارش به خرید قطعی (تخصیص عرضه اولیه)

بسیاری از متقاضیان شرکت در عرضه اولیه بپیوند جزو سهامداران تازه وارد بورسی هستند و این افراد با ثبت سفارش خود انتظار دارند خرید و تخصیص سهام همان روز یا ساعاتی بعد انجام شود.

این درحالی است که مراحل و فرآیند تخصیص سهام زمان بر است و تخصیص تا پایان وقت اداری روز چهارشنبه 12 شهریور ماه صورت می پذیرد.

عرضه اولیه بپیوند

حتی این امکان وجود دارد که برخی سهامداران روز چهارشنبه نیز سهام را در پروفایل خود مشاهده نکنند و این اتفاق روز شنبه برای آنها روی دهد.

لذا چنانچه برای سهام بپیوند ثبت سفارش خرید را انجام دادید و مبلغ خرید در حساب شما بلوکه شد اما سهام وارد پرتفوی شما نشد، نگران نباشید و این اتفاق به طور معمول طی یکی دو روز بعد از عرضه اولیه خواهد افتاد.

باز ماندن از عرضه اولیه بپیوند به دلیل اختلال در هسته معاملاتی

نکته دیگری که ممکن است سهامداران و متقاضیان شرکت در این عرضه با آن مواجه شوند این است که با وجود ثبت سفارش خرید، سهام برای آنها خریداری نشود و کارگزاری نیز این مشکل را به هسته معاملاتی سازمان بورس نسبت دهد.

متاسفانه این اتفاق در هر عرضه اولیه برای تعدادی از مشارکت کنندگان روی می دهد و هنوز مشخص نیست این مشکل در اختلالات هسته معاملاتی بورس ریشه دارد یا شرکت های کارگزاری در این زمینه مقصرند و حتی شائبه هایی در مورد عمدی بودن این مشکل از سوی برخی کارگزاری ها مطرح است.

پیشنهاد مطالعه : نحوه خرید آنلاین عرضه اولیه سهام در بورس

به هر حال چنانچه قصد دارید احتمال برخورد با این مشکل برای شما کاهش یابد سفارش خود را در اولین دقایق عرضه اولیه ثبت کنید، به خاطر این که تجربه ثابت کرده است که سفارش های ثبت شده در ساعت ها و دقایق پایانی عرضه، بیشتر به این معضل گرفتار می شوند.

این نکته را در نظر داشته باشید که زمان این عرضه از ساعت ۱۳ تا ۱۷ تاریخ 12 شهریور ماه تعیین شده است.

نتیجه گیری و کلام آخر

جالب است بدانید که سرمایه گذاری و خرید تمامی عرضه های اولیه در بورس می تواند در بلند مدت بسیار پرسود و مناسب باشد.

بسیاری از افراد تنها به دنبال خرید عرضه اولیه های بزرگ مثل عرضه اولیه شستا هستند که سود بسیار زیادی حاصلشان شود، این دسته از افراد باید در نظر داشته باشند که درست است که عرضه های اولیه بزرگ برای سهامداران و خریداران عرضه اولیه سودده و مناسب است، ولی با رقم هایی مانند 40 هزار تومان، 120 هزار تومان و یا 250 هزار تومان که برای عرضه های اولیه کوچک نیاز هست هم نمی توان سرمایه گذاری مناسبی داشت و ارزش ریالی بسیار پایینی دارد و همین عرضه های اولیه کوچک هم میتواند در بلند مدت سود خوبی را نصیب سهامداران عزیز نماید، پس عرضه های اولیه را در هر ابعادی که بود و هر میزان پول که نیاز داشت در پرتفوی بورسی خود داشته باشید.

برای افرادی که خرید عرضه اولیه و نگهداری آن در پرتفوی آن ها موجب شلوغ شدن پرتفو و حواس پرتی آن ها می شود این راهکار وجود دارد که در دو کارگزاری حساب داشته باشند.

این بدین معنی است که به عنوان مثال شما کارگزاری آگاه رو تنها به خرید عرضه های اولیه بزرگ و کوچک اختصاص دهید و حساب کارگزاری مفید خودتان را به خرید های معمولی در تایم فریم های گوناگون اختصاص دهید.

به این صورت همه عرضه های اولیه در یک پنل برای شما عزیزان در دسترس است و می توانید به صورت بلند مدت از آن ها نگهداری کنید و پرتفوی خلوتی هم داشته باشید تا برای مدیریت پرتفوی سرمایه گذاری خودتان در بورس دچار مشکل و یا اشتباهی نشوید.

در نظر داشته باشید که بهتر است بپیوند را تا 4 هزار تومان در گام اول سهامداری کنید. از نیمه دوم زمستان ۹۹، از طریق تکنیکال بپیوند می توان به وضعیت روند سهم تا پایان سال، اشاره کرد.

شاخص کل بورس ایران به سمت فتح سقف کانال سوم که ۸ میلیون واحد است در حرکت است.

نکته دیگر این که تا اسفند ۱۴۰۰ شمسی، ۱۴۰ عرضه اولیه در بورس خواهد بود.

از نیمه دوم سال ۹۹، منتظر تاسیس بورس مسکن، بورس بین المللی ایران در جزیره کیش و بورس بین المللی انرژی باشید که تحرک خوبی به بازار سرمایه کشور خواهد داد.

امیدوارم از این مقاله نهایت استفاده رو برده باشید.

اگر سوال یا ابهامی درباره سرمایه گذاری و خرید عرضه های اولیه و نحوه سفارش گذاری عرضه های اولیه داشتید، حتما از بخش ارسال نظرات و دیدگاه ها سوالات خودتون رو مطرح کنید تا پاسخ شما رو در اسرع وقت بدهم.

همچنین اگر تجربه در زمینه خرید عرضه اولیه دارید که جالب است، حتما در بخش دیدگاه ها بنویسید تا دیگران هم استفاده کنند.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *