آموزش خرید سهم در بورس | آموزش بورس از پایه

آموزش خرید سهم در بورس

بسیاری از مشمولان سهام عدالت و خریداران صندوق های دولتی و همین طور افرادی که اخیرا قصد ورود به بورس را داشته اند و اقدام به دریافت کد بورسی کرده اند، در حال حاضر دانش مناسبی از بازار بورس و نحوه خرید و فروش سهام در آن ندارند. این افراد بعضا به دنبال آموزش بورس از پایه هستند تا بتوانند آگاهی خود را در خصوص این بازار مالی افزایش دهند. آموزش خرید سهم در بورس را میتوان یکی از پایه ای ترین و ساده ترین مورد در آموزش گام به گام بورس دانست. آموزش تابلوخوانی در بورس ، آموزش سرخطی زدن در بورس ، آموزش تحلیل تکنیکال و بنیادی و … در گروه آموزش رایگان صفر تا صد بورس قرار می گیرد و یک فعال بازار بورس که سرمایه ای هرچند اندک در این بازار دارد، باید آن ها را بلد باشد. اگر دوست دارید آموزش خرید سهم در بورس را با زبان ساده آموزش ببینید، این مقاله راهنما بهترین گزینه برای شما عزیزان است.


آموزش خرید سهم در بورس

خرید و فروش سهام بصورت آنلاین یا معاملات برخط فرآیندی است که در آن سرمایه ‌گذار به صورت مستقیم خرید و فروش سهام را به وسیله اینترنت انجام می ‌دهد. در معاملات آنلاین بورس، سفارش ‌ها بعد از ثبت به واسطه سرمایه‌ گذار به سیستم معاملاتی بورس اوراق بهادار تهران و یا فرابورس ایران برای انجام معامله ارسال می شود. در این مقاله راهنما بنا داریم تا به بررسی نحوه خرید و فروش سهام در بورس بصورت آنلاین بپردازیم. برای خرید و فروش سهام بصورت آنلاین در ابتدا باید برای دریافت کد بورسی و کد معاملاتی آنلاین اقدام کنید.

پیشنهاد مطالعه : ورود به بورس با کد بورسی چطور امکانپذیر است؟

برای انجام این کار شما باید در ابتدا در سامانه سجام احراز هویت شوید و در ادامه یک کارگزاری معتبر را برای معاملات خود انتخاب کنید. در ادامه و پس از دریافت کد بورسی که به آن کد سهامداری و کد معاملاتی هم گفته می شود، یک نام کاربری و رمز عبور برای دسترسی به سامانه معاملات آنلاین بورس برای شما ارسال خواهد شد که این امر از طریق پیامک یا به شماره همراه شما یا به ایمیل شما خواهد بود. در ادامه می‌ توانید با استفاده از این اطلاعات به سامانه معاملاتی آنلاین ورود کنید و با انتقال مبلغ مورد نظر به صورت آنلاین به حساب کارگزاری، خرید و فروش سهام در بورس را شروع کنید.


مراحل خرید و فروش سهام به صورت آنلاین

برای اینکه بتوانید در بورس سهامی را بخرید، کسب سود کنید و سپس آن را به فروش برسانید، بایستی یکسری مراحل بسیار ساده را انجام دهید. مراحل خرید و فروش سهام در بورس بصورت گام به گام به شرح زیر است :

** دریافت کد بورسی و ورود به سامانه معاملات آنلاین : برای شروع سرمایه گذاری در بورس به دریافت کد بورسی و احراز هویت در سامانه سجام احتیاج خواهد بود. فرقی نمی کند که از کدام کارگزاری کد بورسی دریافت می کنید، زیرا کد بورسی برای شما یک کد واحد است و در تمام کارگزاری های یکسان خواهد بود و هر کارگزاری هم سیستم معاملاتی آنلاینی دارد که شما عزیزان بتوانید بدین وسیله به خرید و فروش سهام در بورس و بازارهای دیگر مثل بورس کالا بپردازید.

** شارژ کردن حساب کارگزاری : به منظور خرید سهام در بازار بورس باید پس از دریافت کد بورسی و کد آنلاین از کارگزاری انتخابی خود، حساب بورسی خود را به اندازه دلخواه شارژ کنید تا بتوانید با آن پول به خرید سهام در بورس بپردازید. این نکته را در خاطر داشته باشید که حداقل مبلغ خرید در بورس رقم 500 هزار تومان در نظر گرفته شده است، اما برای خرید عرضه اولیه در بورس ، این قانون وجود ندارد و شما عزیزان می توانید عرضه اولیه شرکت های مختلف در بورس را با قیمت هایی مثل 100، 200 و حتی 20 هزار تومان خریداری نمایید و پرتفوی سهام خود را تشکیل دهید.

** جست و جو کردن نام نماد بورسی مورد نظر : در بخش سرچ یا همان جستجوی سیستم معاملاتی کارگزاری انتخابی خود می توانید نمادی که قصد خرید و یا بررسی آن را دارید، جست و جو نمایید و آن را حتی به دیده بان سهام خود انتقال دهید تا در صورت نیاز به سرعت قادر باشید به آن دسترسی داشته باشید.

** ثبت سفارش خرید سهم : زمانی که نماد مورد نظر را پیدا کردید، در صورت تمایل به خرید می توانید روی گزینه خرید کلیک کنید تا یک پنجره کوچک برای شما به نمایش درآید، در ادامه باید قیمت مورد نظر و تعداد سهامی که برای خرید مد نظر دارید را وارد کنید و بعد از وارد کردن این دو عدد، سیستم معاملاتی هم 1.5 درصد کارمزد انجام معاملات را اعمال می کند و عدد نهایی که باید بپردازید را برای شما عزیزان محاسبه کرده و نمایش خواهد داد و اگر شما به اندازه این عدد حساب خود را شارژ کرده باشید، سفارش خرید سهام شما به هسته معاملاتی بورس ارسال خواهد شد و در صورت وجود فروشنده در همان لحظه و در همان قیمت، سفارش شما تایید و انجام خواهد شد.

** تایید سفارش و اضافه شدن سهم به پرتفوی سرمایه‌ گذار : پس از تایید سفارش و ثبت سفارش در سیستم معاملات، سفارش شما در بخش خریداران آن سهم اعمال شده و در صورتی که فروشنده ای با شرایط شما در آن لحظه وجود داشته باشد، سفارش تکمیل شده و آن سهام به تعدادی که سفارش داده بودید و در همان قیمت، به پرتفوی بورسی سهام اضافه می شود و امکان فروش، مدیریت سهام برای شما در پرتفوی سهامی شخصی خودتان وجود خواهد داشت.

** ثبت سفارش فروش و فروختن سهم : این امکان وجود دارد که دقایقی بعد، ماه بعد و یا سال های بعد قصد فروش آن سهام و یا سهام های دیگر خود را به هر علتی داشته باشید، در این صورت باید نماد مورد نظر کلیک کنید و گزینه فروش را انتخاب کنید. مجددا مانند فرآیند خرید باید در پنجره بازه شده تعداد سهامی که قصد فروش آن را دارید به همراه قیمت فروش مشخص کنید و بر روی گزینه تایید ثبت سفارش فروش کلیک کنید تا سفارش فروش سهام شما با شرایطی که برای آن تعیین کرده اید، به هسته معاملاتی فرستاده شود و اگر خریداری در آن لحظه با همان قیمت و تعدادی که مشخص کردید وجود داشت، سفارش فروش شما تکمیل خواهد شد. لازم به ذکر است که تمامی مراحلی که در خصوص خرید و یا فروش سهام در بورس عرض کردیم، معمولا در کمتر از چند ثانیه انجام می شود، مگر این که در صف خرید یا صف فروش سهام قرار داشته باشید که شرایط خاص خودش را دارد و میتوان این طور گفت که معمولا در صف فروش، فروش سهم سخت خواهد بود و در صف خرید هم خرید سهم سخت است.

** دریافت وجه و واریز به حساب بانکی : در انتها و پس از تکمیل فرآیند فروش سهم مورد نظر، پول حاصل از فروش آن سهام در همان لحظه تکمیل سفارش فروش به حساب بورسی شما واریز خواهد شد و می توانید برای واریز آن مقدار پول از حساب بورس به حساب بانکی خود اقدام نمایید و در کمتر از 2 روز کاری، پول مد نظر شما به حساب بانکی که در هنگام ثبت نام اطلاعات آن را به سازمان بورس دادید، واریز خواهد شد. در نظر داشته باشید که اگر حساب بانک ملت داشته باشید و برداشت خود را تا قبل از ساعت 12 ثبت کرده باشید، در همان روز فرآیند برداشت و واریز پول از حساب بورسی شما به حساب بانکیتان انجام خواهد گرفت.

 

آموزش خرید سهم در بورس

خرید و فروش سهام در بورس چگونه است؟

جهت ورود به بازار سرمایه و خرید و فروش سهام، سرمایه‌ گذاران باید با روش‌ های گوناگون انجام معاملات مانند خرید و فروش اینترنتی، تلفنی، حضوری و خرید و فروش آنلاین سهام آشنایی داشته باشند. البته در حال حاضر بیشتر از 95 درصد از معاملات به صورت آنلاین انجام می شود و روش های دیگر تقریقا منسوخ شده است. خرید و فروش سهام در بورس همیشه تحت نظر کارگزاری انجام می شود و افراد نمی‌ توانند به‌ شکل مستقل و بدون درگیر بودن یک کارگزار، به خرید و فروش در بورس اقدام کنند.

پیشنهاد مطالعه : نحوه خرید آنلاین عرضه اولیه سهام در بورس

جالب است بدانیدک ه کارگزار واسط بین سرمایه‌ گذار و بازار سهام یا همان بورس است و در واقع خرید و فروش بین سرمایه ‌گذاران به وسیله سیستم‌ های معاملاتی کارگزاران که به سامانه معاملات بورس متصل است، انجام می شود. لذا نخستین مرحله در راستای سرمایه‌ گذاری در بورس، مراجعه به یک کارگزاری و افتتاح حساب معاملاتی در آن کارگزاری است.


نکات مربوط به آموزش خرید و فروش سهم در بورس

*** در روش خرید و فروش آنلاین سهام، شما باید در ابتدا قرارداد معاملات آنلاین یا برخط با کارگزاری را تکمیل کنید و باید به این موضوع توجه داشته باشید برای دریافت کد معاملات بر خط حداقل میزان تحصیلات شما باید دیپلم باشد، البته این قانونی است که جدیتی در اجرای آن وجود ندارد! پس از احراز هویت کارگزار به شما یک نام کاربری و کلمه عبور خواهد داد تا با استفاده از آن به سایت کارگزاری مورد نظرتان مراجعه کنید و مستقیم و با استفاده از اینترنت خرید و فروش های خود را انجام دهید.

*** زمانی که شما در روش آنلاین اقدام به ثبت سفارش خرید و فروش سهام می کنید، سفارش شما بصورت مستقیم در سیستم معاملاتی درخواست ثبت می شود و عدم آگاهی از نحوه خرید و فروش احتمالا باعث ضرر و زیان های احتمالی زیادی شود. پس در معاملات آنلاین بیش از پیش محتاط باشید تا فرآیند خرید و فروش سهام در بورس که بسیار ساده هم هست را کامل فرا بگیرید.

*** این موضوع را در نظر داشته باشید که تشکیل پرتفوی یا سبد سهام و تقسیم کردن دارایی بین سهام مختلف ریسک موجود در خرید و فروش سهام را کاهش می دهد و هرچقدر انـدازه سبد سرمایه گذاری متنوع تر باشد، ریسک سرمایه گذاری کم تر خواهد شد و همین طور احتمال کسب بازدهی پایدار برای سرمایه گذار بیشتر می شود و این نکته مهمی در سرمایه گذاری های میان مدت و بلند مدت به حساب می آید و نقش آن در معاملات کوتاه مدت نیز کم نیست.


روش های تحلیل بازار بورس و سهام

به صورت کلی سه روش تحلیل اصلی و مهم در بازارهای مالی جهان مرسوم است. هر کدام از این روش‌های تحلیل نکات مربوط به خود را داشته و تکنیک‌های خاص خود را دارا هستند. از این گذشته هر روشی طرفداران و منتقدانی نیز دارد. این روش‌ های تحلیلی به صورت زیر می باشند :

1) تحلیل بنیادی یا فاندامنتال : این روش تحلیل همان ‌طور که از نام آن مشخص است، به صورت بنیادی یک نماد را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد. به عنوان مثال فرض کنید ارزش ذاتی سهام یک نمادی ۱۰۰۰ تومان باشد. اگر این نماد در حال حاضر به قیمت ۸۰۰ تومان در حال معامله باشد، بنیادی‌ کارها این طور نتیجه خواهند گرفت که در آینده، این نماد مستعد رشد خواهد بود. در نظر داشته باشید که تحلیل بنیادی یا فاندامنتال برای سرمایه گذاری های میان مدت و مخصوصا بلند مدت بهترین روش تحلیلی و موثرترین آنهاست.

2) تحلیل تکنیکال : این روش تحلیلی در بازار بورس به پیشینه‌ رفتار قیمت نماد مورد نظر می نگرد. در حقیقت تحلیل تکنیکال رفتار قیمتی سهم را در تمام طول عمر خود بررسی کرده و با یک تقریب حدودی تعیین می ‌کند که نماد قابلیت رشد دارد یا خیر. به افراد تکنیکالیست، چارتیست نیز گفته می شود، به این خاطر که آن‌ ها فارغ از هرگونه اخبار منتشر شده و یا وضعیت کلی بازار تنها به نمودار و چارت یک نماد نگاه می‌ کنند و بر این باورند که قیمت تمامی فاکتور ها را در خود تاثیر داده و نمایان گر همه چیز خواهد بود.

3) تحلیل تکنوفاندامنتال : تحلیل تکنوفاندامنتال روش تحلیلی بینابینی برای خرید یک سهم به حساب می آید. در این روش علاوه بر تأثیر اخبار و وضعیت بنیادی یک نماد، وضعیت آن در چارت نیز مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهد گرفت. مجموعه‌ از تمام عوامل برای اعلام مستعد رشد بودن یک نماد در این روش تحلیلی باید موجود باشد. البته در حال حاضر روش های مرسوم برای تحلیل سهام های بازار بورس و بازارهای مالی دیگر معمولا تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال است و روش سوم کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.


نتیجه گیری و کلام پایانی

بسیاری از تازه واردان به بازار بورس، برای فروش سهام عدالت در بورس و خرید و فروش صندوق های دولتی به بورس وارد شده اند و همین موضوع لزوم دانستن قوانین و مفاهیم پایه ای بورس را نشان می دهد و در واقع آموزش خرید و فروش سهم در بورس هم یکی از مواردی است که هر سهامدار بورسی باید با مفاهیم و قواعد آن آشنایی کامل را داشته باشد. طریقه خرید سهام در بورس همان طور که برای شما مرحله به مرحله و با زبان ساده عنوان شد، کار آسانی است و به تحصیلات خاص و دانش تخصصی خاصی احتیاج ندارد.

معاملات آنلاین پرطرفدارترین و مناسب‌ ترین نوع خرید و فروش سهام در بورس است که مزایایی مانند عدم‌ وابستگی به موقعیت جغرافیایی، انجام فرآیندها به صورت آنلاین، لحظه ‌ای و فوری بودن را داراست و به صورت کلی معامله‌ کردن به هر روش، ریسک‌ های مخصوص به خود را دارد و برای موفقیت در آن باید هوشیارانه عمل کرد و با تحقیق و بررسی ریسک ناشی از معاملات را کم کرد. پیشرفت تکنولوژی و دسترسی بهتر مشتریان به سیستم ‌های معاملاتی، سرمایه ‌گذاری را تسهیل کرده و با جذب فعالان جدید به بازار، به توسعه بازار سرمایه کشور کمک می‌ کند.

در حال حاضر استفاده از معاملات برخط با توجه به موارد ذکر شده بهترین روش معامله در بازار بورس محسوب می شود. معاملات آنلاین بورسی تحول بزرگی در بورس و صنعت کارگزاری به وجود آورده است و روز به ‌روز با ارائه ابزارهای جدید به وسیله کارگزاری ‌ها در حال بهبود و توسعه قرار داد. جدیدا هم شاهد واریز سود سالیانه سهام برخی شرکت ها به صورت مستقیم به شماره حساب سهامدار هستیم که واقعا حرکت مثبت و بزرگی محسوب می شود.

در پایان امیدوارم از این مقاله راهنما با عنوان آموزش خرید سهم در بورس نهایت استفاده رو برده باشید. هر گونه سوال و یا ابهامی بود، از طریق قسمت ارسال نظرات و دیدگاه ها بنویسید.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *