بهترین زمان خرید سهام بورسی چه موقعی است؟

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
بهترین زمان خرید سهام بورسی

بهترین زمان خرید سهام بورسی چه زمانی است؟ وقتی که یک سرمایه گذار قصد ورود به بورس و شروع فرآیند سرمایه گذاری در بازار سرمایه رو دارد، باید بداند که چه زمان برای خرید سهام در بورس اقدام کنید و در چه زمانی و با چه مقدار سود یا ضرر آن سهم را به فروش برساند. در واقع منظور این است که تمامی سرمایه گذاران باید برای معاملات خود، استراتژی مشخصی تعیین کرده باشند و طبق آن استراتژی، برای تشخیص بهترین زمان خرید سهام بورسی اقدام کنند. در این مطلب آموزشی قصد داریم بصورت رایگان تمامی نکات مهم درباره بهترین زمان برای خرید یک سهم در بورس به شما عزیزان آموزش دهیم، پس در ادامه با این مطلب راهنما همراه باشید تا تشخیص بهترین زمان خرید سهام بورسی را یاد بگیرید.

بهترین زمان خرید سهام بورسی

این طور می گویند که برای موفقیت در بورس باید سیستم و استراتژی سرمایه ‌گذاری و معامله‌ گری داشت، ولی سیستم سرمایه‌ گذاری موفق دقیقا چیست و چه ویژگی هایی دارد؟ روش ‌های متفاوت برای سرمایه‌ گذاری کدام اند و چه نکاتی را برای سرمایه گذاری در بورس باید در نظر داشت؟ در اقتصاد و به صورت مشخص ‌تر سرمایه ‌گذاری در بازار سهام، فرآیند برنامه‌ ریزی خود را در قالب ترسیم سیستم جامع سرمایه‌ گذاری نشان می‌ دهد. اینکه سرمایه ‌گذاران در بازار سهام باید از چه روش و سیستم سرمایه‌ گذاری استفاده نمایند، نکته حائز اهمیتی است که در مطلب زیر برای شما عزیزان آورده ایم.

حتما برایتان جالب است : خرید عرضه اولیه برای تازه واردها | چرا تازه واردهای بازار بورس باید عرضه اولیه بخرند؟

به صورت کلی باید در نظر داشته باشید که بهترین موقع خرید سهام در بورس زمانی است که سهمی را زیر نظر گرفته باشیم و آن سهم شرایط مختلفی را دارا باشد که از این بین میتوان به؛ چارت قیمتی مناسب، ارزش ریالی بالای شرکت، بنیاد قوی، قرار داشتن در کف قیمتی در تحلیل تکنیکال سهم، قدرت بیشتر خریدار نسبت به فروشنده و به صورت کلی وضعیت مناسب تابلوی سهم، نبود اخبار منفی حول سهم و گروهی که سهم در آن قرار دارد، خوش بینی به بازار در آینده و … اشاره داشت که هر کدام باید جداگانه برای هر سهم مورد بررسی قرار گیرد تا خریدی با کم ترین ریسک را تجربه کنید و در صورت افزایش قیمت هم با روند صعودی سهم و گروهی که در آن قرار دارد همراه شوید.

پیش از خرید سهام هایی به غیر از عرضه اولیه باید در نظر داشته باشید که دانش تحلیل تکنیکال، تحلیل بنیادی، رفتارشناسی و روانشناسی بازار، تابلوخوانی و … را باید تا حدودی بلد باشید تا بتوانید تفاوت یک سهم خوب در جایگاه قیمتی مناسب را با سهامی که به صورت کاذب سر تیتر اخبار و گروه های مختلف است، تشخیص دهید. به همین خاطر همیشه سعی کنید یادگیری را در بازارهای مالی به ویژه بورس در دستور کار خود داشته باشید و عنصر تجربه را هم فراموش نکنید و همواره سعی کنید برای بورس در طول روز حداقل یک یا دو ساعت را در نظر بگیرید و سعی کنید رفتار سایر معامله گران کاملا در نظر بگیرید و ببینید در چه بازه های زمانی در هفته فشار فروش بیشتر میشود و در چه بازه های زمانی سهامداران برای خرید ولع بیشتری دارند تا بتوانید از موج های ایجاد شده نهایت استفاده را داشته باشید.

بهترین ساعت خرید و فروش سهام در طور روز

ساعات معاملات سهام همان طور که می دانید، در روز های معاملاتی شنبه تا چهارشنبه از ۸:۳۰ تا۱۲:۳۰ می باشد. البته به ساعت ۸:۳۰ تا ۹ مرحله پیش گشایش گفته می شود، چرا که در این بازه زمانی فقط ثبت سفارش صورت می پذیرد و هیچ گونه معامله ای انجام نمی شود و راس ساعت ۹ معاملات از سر گرفته می شود تا ساعت ۱۲:۳۰ سرمایه گذاران بازار بورس بدانند که امکان ثبت سفارش خرید و فروش و همچنین انجام معاملات خارج از این بازه زمانی وجود ندارد.

بهترین زمان برای خرید سهام در بورس

کل زمان انجام معاملات در بازار بورس ۳ ساعت و ۳۰ دقیقه است که ما در بازه زمانی ۹ صبح الی ۹:۱۵ شاهده بیشترین حجم فروش می باشیم. چنانچه از نظر تابلوخوانی نیز بخواهیم بهترین ساعت فروش سهام در بورس را بررسی کنیم، می توان گفت که یک ربع تا نیم ساعت ساعات اولیه بازار، مناسب است، به این دلیل که معاملات به صورت هیجانی صورت می پذیرد و بیشتر اوقات زمان مناسب تری برای فروش سهم می باشد، اگرچه که این استراتژی برای نمادهایی که صف خرید دارند مناسب نیست به خاطر این که اگر در ساعت ۹ الی ۹:۳۰ صبح سفارش فروش خود را ثبت کنید، امکان دارد که سهم های دیگر اجازه ورود ندهند و در نهایت از سود آن روز سهم جا بمانید.

حتما برایتان جالب است : نحوه خرید آنلاین عرضه اولیه سهام در بورس

حال بهترین ساعت فروش سهام از نظر تحلیل تکنیکال چه ساعتی است؟ با توجه به روش های تحلیل بازار بورس، هر سرمایه گذاری با هدف کسب سود معینی اقدام به سرمایه گذاری می کند و پس از کسب آن مقدار سود سهام خود را به فروش رسانده و از سهم خارج می شود. در همچین شرایطی اگر روند پیشین سهم صعودی باشد، امکان دارد در ساعات اولیه بازار، دیگر سهامداران هیجانی رفتار کنند و سهام شما زودتر به فروش برسد.

این مورد در حدود حمایتی نیز صدق می کند و امکان دارد فشار فروش در ساعات اولیه بازار، با نزدیک شدن قیمت به محدوده حمایتی افزایش پیدا کند و سفارش شما در صف فروش قرار بگیرد! در چنین شرایطی بهتر است در ساعات اولیه بازار و حتی در مرحله پیش گشایش اقدام به ثبت سفارش فروش کنید که البته مرحله پیش گشایش بورس هم در حال حاضر جو بسیار متشنجی را در بورس ایجاد کرده است و بسیاری از افراد به دنبال حذف و یا کاهش آن به 15 دقیقه هستند که انگار اخیرا تصمیماتی در این خصوص اتخاذ شده است.

چرا ریسک خرید سهام در ابتدای بازار بیشر است؟

باید در نظر داشت که منظور از ریسک تنها ضرر نیست و چه بسیار از افرادی که با ریسک به سود بزرگی می رسند. دقایق ابتدایی بازار گاهی به حدی مهم می باشد که افراد تحلیل گر بر اساس تحلیل تکنیکال و اخبار روز گذشته و دیگر اطلاعات خود میخواهند سهمی را بدست آورند، ولی از طرفی تمام تلاش خود را می کنند تا حتی الامکان در قیمت پایین تری سهم را بدست بیاورند و درکنار آن قیمتی را پیشنهاد بدهند که خیلی سریع موفق به خرید سهم شوند، از همین روی در این معاملات ابتدایی، زمان ثبت اردر و قیمت پیشنهادی پر ریسک بوده و سهامدار امکان دارد تا بعد از این اتفاق سود یا ضرر بزرگی را بواسطه ریسک خرید متحمل شود.

شرایط جوی بازار در نیمه بازار چگونه است؟

در بسیاری ازموارد دیده شده است که یک خبر یا شایعه به وسیله شرکت در میانه بازار تایید یا رد می شود، بلافاصله پس از این خبر سهامدرانی که قصد فروش سهم خود را دارند، با شنیدن خبر افزایش سرمایه از فروش سهم خود دست می کشند و برعکس حتی این امکان وجود دارد که به صف خرید نیز بروند و رفته رفته این حرکات سهامداران موجب ایجاد صف خرید یا فروش نیز می شود و امکان دارد تا انتهای بازار تحت تاثیر این خبر، میزان معامله کاهش یا افزایش یابد.

حتما برایتان جالب است : آموزش خرید سهم در بورس | آموزش بورس از پایه

در این بین نباید تاثیر بازیگران سهم را نادیده گرفت، افرادی که با ایجاد یک شایعه منفی در مورد سهم، دیگر سهامداران را ترغیب به فروش سهم می کنند و خود بلافاصله صف فروش هیجانی را جمع می کنند و بدین ترتیب در نیمه بازار سهمی را که در صف فروش بود، خود به بیشترین قیمت می خرند و حتی سهامداران را ترغیب می کنند دوباره همین سهمی را که اخیرا فروخته بودند، دوباره با ضرر بخرند.

چرا ریسک خرید سهام در انتهای بازار کمتر است؟

در نظر داشته باشید که ریسک در پایان بازار پایینتر از ابتدای بازار هست، اما صفر نیست و دلیل اصلی آن را هم میتوان این دانست که پس از گذشت زمان کمی از ساعات بازار، اخبار و شایعات نسبت داده شده به شرکت به صورت مستقیم تایید یا رد می شوند و بازار از تب و تاب شایعه می خوابد و سهامداران با اطلاعات بیشتر و بدون هیجان معامله می کنند و بدین ترتیب هست که ریسک در ساعات و دقایق پایانی به نسبت اول بازار کاهش پیدا می کند.

نکات مهم برای خرید سهام در بورس

1) در زمان رکود بورس، خرید اوراق مشارکت بهتر از خرید یک سهم خواهد بود.

2) برای افراد غیرحرفه ‌ای، خرید سهام شرکت‌ های بزرگ به مراتب کم ریسک ‌تر می باشد.

3) سرمایه ‌گذاران با تجربه می ‌دانند که نباید همه سرمایه‌ خود را در یک سبد سرمایه‌ گذاری نمایند.

4) افق سرمایه‌ گذاری خود را حداقل 3 ماه در نظر بگیرید و نگران نوسانات کوتاه ‌مدت بازار بورس نباشید.

5) افراد غیرحرفه ‌ای بهتر است سهام با درصد شناوری آزاد بالایی را بخرند، به خاطر این که احتمال دستکاری قیمت در آن کاهش پیدا می کند.

6) در زمان رونق بورس، اگر سبد شرکت‌ های سرمای ه‌گذاری خوب و متنوع باشد، به احتمال زیاد بازدهی بیشتری نسبت به شرکت‌ های تولیدی حاصل می شود.

7) در زمان رکود بورس، خرید سهام شرکت‌ های تولیدی و صنعتی بهتر از سهام شرکت های سرمایه‌ گذاری است؛ البته به ‌استثنای شرکت‌ هایی که سبد سهام خوبی تشکیل داده اند.

حتما برایتان جالب است : نحوه خرید و فروش سهام | آموزش معامله سهام بصورت آنلاین در بورس

8) استفاده از اهرم مالی و استقراض برای خرید سهام درجه ریسک سرمایه ‌گذار را افزایش می‌ دهد، لذا سرمایه ‌گذاران ریسک ‌گریز که سرمایه زیادی در دست ندارند، نباید با قرض گرفتن پول و یا دریافت وام برای خرید سهم در بازار بورس اقدام کنند حتی در بازار صعودی و روند های مثبت بازار بورس که سوددهی همه سهام ها در بازه زمانی کوتاه مدت تقریبا تضمین شده است!

9) چنانچه افزایش مستمر قیمت سهام شرکتی در حد مجاز حجم مبنا مثلا روزانه 3 درصد دلایل اقتصادی و مالی مطمئنی نداشته باشد، ریسک خرید این اوراق بالاست، چرا که امکان دارد جوسازی ‌ها، شایعات و اقدامات برنامه‌ریزی شده گروهی از سهامداران و سرمایه‌ گذاران عمده به ‌قصد فروش سهام بعد از افزایش ‌های کاذب دلیل افزایش ‌های اخیر سهام باشد.

10) سرمایه ‌گذارانی که اطلاع از بازار یا شرکت خاصی ندارند، حتما سرمایه ‌گذاری غیرمستقیم را در دستور کار خود داشته باشند؛ یعنی بخشی از سهام صندوق‌ های مشترک سرمایه‌ گذاری را بخرند یا در سبدی از اوراق بهادار سرمایه‌ گذاری نمایند.

11) کسانی که فاقد اطلاعات مالی از شرکت‌ های بورسی هستند، بهتر است سهام شرکت ‌های کوچک با مالکیت متمرکز را نخرند، به خاطر این که امکان دستکاری قیمت سهام شرکت‌ های کوچک بیشتر از شرکت‌ های بزرگ می باشد.


نتیجه گیری و کلام آخر

بهترین زمان خرید سهام بورسی از نظر تابلوخوانی ساعت ۱۲:۱۵ تا ۱۲:۳۰ است، به خاطر این که سهم را در ساعات پایانی بازار می توانید به دلیل عرضه زیاد با قیمت بهتری بخرید. به همین خاطر می بایست بین ساعت ۱۲ تا۱۲:۳۰ نمودار شمعی سهم را مورد بررسی قرار دهیم، چرا که در این بازه زمانی نتیجه کامل تری از کندل شکل گرفته است. در ساعت ۱۱:۳۰ صبح امکان دارد سهم از محدوده مقاومتی خود عبور کرده و باید بررسی شود که آیا در آن محدوده باقی می ماند و ثابت می شود و یا در ادامه ساعات معاملاتی رویداد دیگری اتفاق می افتد.

به صورت کلی در کنار آموزش هایی که در خصوص بهترین موقع خرید سهم در بورس ارائه شد، سعی کردیم نکات مهم برای خرید سهام در بورس را هم عنوان کنیم که قطعا به کارتان خواهد آمد.

امیدوارم از این مطلب که در خصوص بهترین زمان خرید سهام در طول روز توضیح ارائه داد، نهایت استفاده رو برده باشید.

همچنین اگر سوالی درباره بهترین زمان خرید سهام در بورس داشتید، حتما از طریق بخش ارسال دیدگاه ها برای ما ارسال کنید تا پاسخ بدم.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *