دریافت کد بورسی برای کودکان | دریافت کد بورسی برای افراد زیر 18 سال

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
دریافت کد بورسی برای کودکان

دریافت کد بورسی برای کودکان چگونه است؟ در این مطلب خواهیم گفت که دریافت کد بورسی برای افراد زیر 18 سال چه شرایطی دارد و چگونه کد بورسی برای کودکان بگیریم و همین طور مراحل گرفتن کد بورسی برای کودکان را هم عنوان خواهیم کرد. دریافت کد بورسی برای کودکان اخیرا به دلیل آزادسازی سهام عدالت کودکان و افراد زیر سن قانونی، متقاضیان بسیار زیادی دارد به همین دلیل قصد داریم در این مقاله به صورت جامع و رایگان تمام ابهامات و سوالات شما عزیزان در خصوص دريافت كد بورسي براي كودكان را برطرف کنیم. البته در نظر داشته باشید که امکان دریافت کد بورسی غیر حضوری برای کودکان هم فراهم آمده است و تمامی افرادی که قصد دارند جهت دریافت کد بورسی برای کودکان اقدام کنند، میتوانند به صورت غیر حضوری به ثبت نام سایت سجام و کارگزاری مورد نظر خود بپردازند.

دریافت کد بورسی برای کودکان

خیلی از افراد می خواهند در کد بورسی فرزندشان به فعالیت بورسی بپردازند یا سرمایه گذاری نمایند، همین طور افرادی به دنبال پس انداز و ایجاد سودهای خوب در بلند مدت برای فرزندان شان هستند. در این مطلب قصد داریم تا شما را برای دریافت کد بورسی برای کودکان یا فرزندانتان راهنمایی کنیم. پس با همراه ما باشید با راهنمای دریافت کد بورسی برای کودکان. فرآیند ثبت نام کد بورسی برای افراد زیر 18 سال همانند بقیه افراد است اما در زمان احراز هویت مقداری تفاوت دارند.

پیشنهاد مطالعه : کد بورسی برای سهام عدالت – ثبت نام سجام و دریافت کد بورسی

برای کد بورسی افراد زیر 18 سال و کسانی که به سن قانونی نرسیده اند، در حالت عادی کد آنلاین صادر نخواهد شد. (برای صدور کد آنلاین برای افراد زیر 18 سال باید گواهی یا تعهدنامه قیم یا سرپرستی را برای فرزند خود امضا نمایید) همچنین این افراد می توانند درخواست های خود را به صورت اینترنتی (آفلاین) یا به صورت حضوری در کارگزاری انجام دهند. پس دقت داشته باشید زمانی که به مراکز احراز هویت مراجعه میکنید، حتماً تاکید داشته باشید که فرم قیم را برای شما چاپ نمایند و امضا کنید و درخواست فعال سازی کد معاملاتی آنلاین را نیز بدهید.

برای افراد زیر 18 سال، ارائه مدارک شناسایی پدر یا قیم ضروری میباشد. یعنی در زمان مراجعه نماینده کارگزاری به محل مشتری یا در زمان احراز هویت کد بورسی، علاوه بر شناسنامه فرزند، مدارک شناسایی پدر نیز رویت میشود. علاوه بر این یک نسخه کپی از تمام صفحات شناسنامه پدر و کارت ملی ایشان به همراه کپی مدارک شناسایی فرزند دریافت خواهد شد. حساب بانکی معرفی شده نیز حتما باید به نام فرزند باشد. در نهایت بعد از احراز هویت، کد بورسی (نام کاربری و رمز عبور) برای شماره موبایلی که ثبت نام کرده بودید ارسال خواهد شد.

آموزش دریافت کد بورسی برای کودکان

در راستای دریافت کد بورسی برای کودکان، تنها کافیست سرپرست افراد زیر ۱۸ سال برای ارائه مدارک هویتی به شعب کارگزاری و یا دفاتر پیشخوان طرف قرارداد با کارگزاری مراجعه نمایند. با توجه به دستورالعمل شرکت سپرده ‌گذاری مرکزی، افرادی که قصد دریافت کد بورسی و انجام معاملات در بورس را دارند، باید احراز هویت سجام را انجام دهند که این احراز هویت برای افراد زیر ۱۸ سال به وسیله سرپرست وی قابل انجام خواهد بود. سرپرست اول، پدر فرزند و در صورت نبودن پدر، پدربزرگ یا قیم فرد میتواند این فرآیند رو انجام دهد. این نکته را در خاطر داشته باشید که برای گرفتن کد بورسی افراد زیر ۱۸ سال ، زمان احراز هویت مدارک هویتی سرپرست و فرد هردو ارائه شوند.

به منظور دریافت کد بورسی آفلاین باید شناسنامه و کارت ملی سرپرست و شخص زیر ۱۸ سال ارائه شود. همچنین این نکته را در خاطر داشته باشید که اگر کسی که قصد دریافت کد بورسی آفلاین را دارد و کارت ملی ندارد، مشکلی برای احراز هویت و گرفتن کد بورسی آفلاین نخواهد داشت. برای دریافت کد معاملاتی آفلاین از کارگزاری مورد نظر، افراد متقاضی ابتدا باید در سایت کارگزاری مورد نظر ثبت نام اولیه خودشان را انجام دهند.

پیشنهاد مطالعه : دریافت کد بورسی بدون مراجعه | احراز هویت غیر حضوری

در ادامه برای احراز هویت به همراه مدارک هویتی از جمله اصل شناسنامه ، کارت ملی و کد رهگیری سامانه سجام به یکی از شعب کارگزاری مورد نظر و یا دفاتر پیشخوان طرف قرارداد با کارگزاری مورد نظر مراجعه نمایند. البته در نظر داشته باشید که برخی از کارگزاری ها از سرپرست افراد زیر ۱۸ سال تعهد می گیرند و به آنها کد بورسی آنلاین می دهند، در چنین شرایطی متقاضی می تواند مانند دیگر فراد به انجام معاملات آنلاین در بورس بپردازند. حال دیگر به صورت کامل نحوه دریافت کد بورسی برای کودک را فهمیده اید و در قدم های بعدی به مدارک مورد نیاز برای دریافت کد بورسی و طریقه گرفتن کد بورسی برای کودکان خواهیم پرداخت.

مدارک مورد نیاز دریافت کد بورسی برای کودکان

  • اصل شناسنامه سرپرست قانونی او
  • شماره حساب بانکی به نام فرزند
  • کارت ملی کودک
  • اصل شناسنامه کودک
  • کپی مدارک شناسایی فرزند
  • کپی از تمام صفحات شناسنامه پدر و کارت ملی
  • کارت ملی سرپرست قانونی او

مراحل دریافت کد بورسی برای کودکان به چه صورت است؟

گام نخست؛ ثبت نام سجام : مرحله اول ثبت نام کد بورسی برای کودکان زیر ۱۸سال، ثبت نام و تکمیل فرم اینترنتی سجام به نام و مشخصات کودک می باشد. پس از ثبت نام و طی مراحل، کد رهگیری سجام برای شما ارسال خواهد شد.

گام دوم؛ احراز هویت : پس از ثبت نام و دریافت کد رهگیری سجام به همراه مدارک لازم که در فوق به آن اشاره شده است به کارگزاری مورد نظر خود مراجعه کنید و پس از انجام احراز هویت، ثبت نام اولیه به نام کودک شما انجام خواهد شد. در زمان احراز هویت کد بورسی آفلاین برای کودکان کمتر از ۱۸ سال که به سن قانونی نرسیده اند، مدارکی مانند شناسنامه فرزند، مدارک شناسایی پدر، کپی از شناسنامه و کارت ملی پدر و کپی مدارک شناسایی فرزند ضروری می باشد.

گام سوم؛ دریافت کد بورسی : بعد از احراز هویت، نام کاربری و رمز عبور کد بورسی شما برایتان ارسال خواهد شد.

ثبت نام سجام برای کودکان چگونه است؟

بسیاری از والدین علاقه مندند که به منظور آینده نگری ، سرمایه گذاری و یا آشنایی فرزندان خود با فرهنگ مدیریت سرمایه و مفاهیم مالی برای آن ها در بازار بورس و اوراق بهادار سرمایه گذاری کنند. تمام کودکان و نوجوانان می توانند از زمان تولد و دریافت اطلاعات هویتی در سامانه سجام ثبت نام شوند و تحت نظارت ولی یا قیم خود در بازار بورس و اوراق بهادار فعالیت کنند. ثبت نام در سامانه سجام برای کودکان نیز همانند ثبت نام بورس سجام برای بزرگسالان است و تنها در مرحله احراز هویت متفاوت است.

چگونگی گرفتن کد بورسی برای کودکان

برای ثبت نام در سامانه سجام باید اطلاعات زیر در دسترس بوده و در طول ثبت نام در سامانه درج شود. نکته بسیار حائز اهمیت آن است که شماره حسابی که برای ثبت نام کودک وارد می شود، باید به نام خود کودک باشد اما شماره همراه یا آدرس ایمیل می تواند متعلق به والدین باشد. در واقع تمامی این اطلاعات باید اطلاعات شناسنامه ای و بانکی خود کودک بوده و تنها اطلاعات ارتباطی ، می تواند مربوط به والدین باشد.

1) اطلاعات شناسنامه ای شامل نام، نام خانوادگی، تاریخ تولد ، نام پدر، شماره شناسنامه، کد ملی، سری و سریال شناسنامه 

2) اطلاعات ارتباطی شامل آدرس محل سکونت، محل کار، کد پستی، تلفن ثابت و تلفن همراه

3) اطلاعات بانکی شامل شماره حساب، نام بانک، نام شعبه، کد شعبه و شماره شبا

شرایط احراز هویت سجام برای کودکان چگونه است؟

بعد از تکمیل ثبت نام در سامانه سجام توسط والدین فرزند، تا 24 ساعت یک کد پیگیری سجام برای شماره تلفن همراهی که در سامانه درج کرده اند، ارسال می شود. بعد از دریافت این کد پیگیری ، سرپرست و قیم کودک باید به مراکز احراز هویت برای انجام احراز هویت و تکمیل فرآیند ثبت نام کودک خود مراجعه کند. توجه داشته باشید که برای انجام احراز هویت حضور کودک الزامی نیست اما سرپرست باید اصل مدارک شناسنامه ای و هویت خود و کودک را همراه داشته باشد. همچنین قبل از مراجعه به این مراکز، از شناسنامه و کارت ملی والد و کودک رونوشت تهیه شود و اطلاعات حساب بانکی متعلق به کودک نیز برای انجام احراز هویت الزامی است.

پیشنهاد مطالعه : ثبت نام و دریافت کد بورسی | کد بورسی رایگان

بعد از انجام احراز هویت سجام مراحل ثبت نام تکمیل می شود ، اما ثبت نام در این سامانه برای دریافت کد بورسی کافی نیست. در واقع برای دریافت کد بورسی لازم است والدین نسبت به ثبت نام کودکان خود در یک کارگزاری هم اقدام کنند. برای این امر لازم است به سایت کارگزاری مورد نظر خود وارد شده و همانند سجام ثبت نام را انجام دهند.

سپس به مراکز احراز هویت منتخب سجام و کارگزاری خود مراجعه کرده و بعد از انجام احراز هویت کد بورسی کودک خود را دریافت کنند. فرآیند ثبت نام و انجام احراز هویت کارگزاری همانند سامانه سجام بوده و تمامی نکاتی که در مورد سامانه سجام گفته شد در مورد کارگزاری هم باید رعایت شود. سامانه سمات مخفف شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه بوده و در واقع پس انجام معاملات بازار های بورس یا خارج از بورس کار این شرکت آغاز می شود. وظیفه سپرده گذاری، ثبت، نگهداری اوراق بهادار و مواردی از این دست برعهده سمات قرار دارد.

نحوه معامله بعد از دريافت كد بورسي براي كودكان

بعد از اینکه کودکان کد معاملاتی آفلاین دریافت کردند کودکان قادر خواهند بود به معامله سهام در بورس بپردازند. نحوه خرید و فروش سهام در بورس با کد بورسی کودکان به این صورت است که ثبت خرید یا فروش توسط معامله گر به کارگزاری ارسال می شود و کارگزاری هم سفارش را به سیستم معاملاتی بورس ارسال و پس از ۱۵ دقیقه تأخیر زمانی که قیمت سفارش به قیمت بازار سهم برسد معامله انجام خواهد شد.

فرق کد بورسی آنلاین با افلاین 

افرادی که مدرک حداقل دیپلم داشته باشند، با ارائه اصل شناسنامه، کارت ملی و مدرک تحصیلی خود می توانند از کارگزاری‌ ها کد بورسی آنلاین دریافت کنند، ولی افرادی که مدرک دیپلم ندارند یا زیر ۱۸ سال هستند می ‌توانند کد بورسی آفلاین داشته باشند. تفاوت این دو مدل کد بورسی، سامانه معاملاتی هست که افراد از آن استفاده می کنند. افرادی که کد بورسی آنلاین دارند از سامانه معاملاتی آنلاین، به انجام معاملات خود می پردازند، اما کسانی که کد بورسی آفلاین دارند، از سامانه معاملاتی آفلاین باید استفاده نمایند.

پیشنهاد مطالعه : سرمایه گذاری در بورس – از صفر تا صد بورس

افرادی که سامانه معاملاتی آنلاین را مورد استفاده قرار می دهند، هر سفارش خرید و فروش سهام را که در سیستم خود ثبت می کنند، به صورت آنلاین و لحظه ‌ای در سیستم معاملاتی بورس ثبت خواهد شد و زمانی که به قیمتی که در سفارششون برای سهم در نظر گرفتند برسد، خرید یا فروش سهام آن ها انجام خواهد شد، ولی افرادی که از سامانه معاملاتی آفلاین استفاده می ‌کنند، سفارش خرید یا فروش رو در سیستم خود ثبت می‌ کنند و معامله ‌گر از کارگزاری سفارش آن ‌ها رو حداکثر با ۱۵ دقیقه تأخیر به سیستم معاملات بورس خواهد فرستاد و اگه قیمت سفارش مناسب در نظر گرفته شده باشد، به قیمت بازار سهم سفارش خرید یا فروش انجام خواهد شد.

نکات مهم نحوه گرفتن کد بورسی برای کودکان در سجام

  • ** برای گرفتن کد بورسی برای کودکان کمتر از ۱۸ سال که به سن قانونی نرسیده اند باید بدانید که در حالت عادی کد بورسی آنلاین برای کودکان زیر ۱۸ سال صادر نمی شود و برای این کار نیاز به امضای برگه  گواهی یا تعهدنامه قیم یا سرپرست می باشد.
  • ** بنابراین به صورت پیش فرض کد بورسی آفلاین برای کودکان صادر می شود و در صورتی که ولی کودک فرم مذکور را امضا کند درخواست کد بورسی آنلاین برای کودکان ارسال می شود.
  • ** چگونه برای کودکان کد بورسی بگیریم؟ ابتدا اقدام به گرفتن کد سجام برای کودکان کنید سپس با داشتن مدارک لازم و افتتاح یک حساب به نام فرزند خود برای دریافت کدبورسی برای کودک خود که ذکر شد برای احراز هویت به کارگزاری رفته و پس از امضای برگه تعهد به راحتی برای فرزند خود کد بورسی بگیرید.
  • ** امکان دریافت کد بورسی برای کودکان توسط مادر، پدر یا پدربزرگ و به صورت کلی حضور ولی و سرپرست آن ها وجود خواهد داشت.

نتیجه گیری و کلام پایانی

پروسه گرفتن کد بورسی برای کودکان هم به مانند دیگر افراد است با این تفاوت که برای افراد زیر 18 سال کد آنلاین صادر نمی شود، پس امکان دریافت کد بورسی انلاین برای کودکان وجود ندارد. افراد زیر 18 سال می توانند درخواست های خود را به صورت اینترنتی یا حضوری به کارگزاری اعلام کنند. برای فرزندان زیر 18 سال، ارائه مدارک شناسایی پدر یا قیم الزامی است. یعنی در زمان مراجعه نماینده کارگزاری به محل مشتری، علاوه بر شناسنامه فرزند، مدارک شناسایی پدر نیز رویت خواهد شد.

توجه داشته باشید که تمامی کودکان زیر ۱۸ سال می توانند از بدو تولد توسط والدین خود در سامانه سجام ثبت نام کرده و کدبورسی دریافت نماید و والدین که تصمیم به دریافت کد بورسی برای فزندان خود دارند دقت نمایند که در هنگام ثبت نام شماره حساب بانکی باید به نام کودک باشد اما شماره تلفن و ایمیل برای دریافت کد به نام پدر و یا ولی کودک مشکلی ایجاد نمیکند.

برای بسیاری از افراد این سوال پیش می آید که در زمان احراز هویت سجام، حضور کودک الزامی است؟ این را در خاطر داشته باشید که دریافت کد بورسی برای کودکان زیر ۱۸سال نیازی به حضور کودک در کارگزاری نیست و مدارک مذکور توسط قیم قانونی کودک اثر انگشت و امضا می شود.

علاوه بر این یک نسخه کپی از تمام صفحات شناسنامه پدر و کارت ملی ایشان به همراه کپی مدارک شناسایی فرزند دریافت می شود. حساب بانکی معرفی شده حتما باید به نام فرزند باشد. در این مطلب برای افرادی که زیر سن قانونی یعنی 18 سال هستند و نمی توانند کد بورسی آنلاین دریافت کنند، نحوه دریافت کد بورسی برای کودکان بصورت آفلاین را توضیح دادیم.  پیشنهاد میکنیم با آموزش و کمک بزرگ ‌ترها، بچه ‌های نوجوان هم کم کم وارد بورس شوند و تجربه سرمایه گذاری در بورس را داشته باشند و آهسته آهسته با بازارهای مالی آشنایی پیدا کنند.

در پایان امیدوارم از این مقاله که در خصوص چگونگی دریافت کد بورسی برای کودکان تهیه شده بود، نهایت استفاده را برده باشید.

اگر سوال یا ابهامی و یا تجربه ای درباره راهنمای گرفتن کد بورسی برای کودکان و ثبت نام کد بورسی برای کودکان داشتید، حتما در بخش دیدگاه ها بنویسید.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *