افزایش سرمایه از محل آورده نقدی چگونه است؟

افزایش سرمایه از محل آورده نقدی

افزایش سرمایه از محل آورده نقدی همواره یکی از جذاب ترین نوع های افزایش سرمایه شرکت ها محسوب می شود که به آن افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی نیز می گویند. افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات حال شده هم مثل دیگر انواع افزایش سرمایه در بورس مزایا و معایب خاص خودش را دارد که اشاره خواهیم داشت. سوال اینجاست که آورده نقدی و مطالبات حال شده چیست و زمان بازگشایی سهم بعد از افزایش سرمایه به این روش به چه صورت است و مزایای افزایش سرمایه از محل آورده نقدی به چه صورت است. آیا در افزایش سرمایه از محل آورده نقدی شرکت کنیم یا نکنیم و سوالاتی از این دست که در این مطلب راهنمای جامع با عنوان افزایش سرمایه از محل آورده نقدی سهامداران به تمامی عزیزان توضیح می دهیم.

افزایش سرمایه از محل آورده نقدی

در خصوص افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات حال ‌شده سهامداران باید در ابتدا گفت؛ وقتی که شرکت اندوخته ‌ای جهت افزایش سرمایه در اختیار نداشته باشد و برای ورود نقدینگی در شرکت قصد افزایش سرمایه را داشته باشد، از روش افزایش سرمایه از محل آورده نقدی استفاده می نماید که این روش موجب تزریق نقدینگی به شرکت هم خواهد شد و از این بابت برای بهبود ساختار مالی شرکت بسیار مفید خواهد بود. شایان ذکر است که افزایش سرمایه از روش مطالبات و آورده نقدی زمان ‌بر است و حتی امکان دارد تا ۶ ماه طول بکشد تا سهام منتشر شده بعد از افزایش سرمایه به پرتفوی سهامداران منتقل شود، لذا به همین خاطر باید حتما شرایط زمانی را برای شرکت در این نوع افزایش سرمایه شرکت ها را در نظر داشته باشید.

پیشنهاد مطالعه : افزایش سرمایه از محل سود انباشته چگونه است؟

در افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات حال شده با توجه به این که شرکت از سهامداران خود میخواهد مبلغ جدیدی را به حساب شرکت واریز نمایند، به درون شرکت نقدینگی تزریق خواهد شد و پس از افزایش سرمایه به سهامداران حق تقدم تعلق خواهد گرفت. بسیاری از شرکت های سهامی برای افزایش سرمایه به این دلیل که سود انباشته ای ندارند و یا حتی مقداری از مبلغ افزایش سرمایه را به صورت انباشته دارند و این مقدار برای افزایش سرمایه مورد نظر، کافی نیست یا این که شرکت سود انباشته هم دارد، ولی تمایل به افزایش سرمایه از این محل ندارد، میتواند برای افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران اقدام کند.

فرمول محاسبه افزایش سرمایه از محل آورده نقدی

بعد از این که شرکت از محل آوره نقدی افزایش سرمایه داد، قیمت سهام جدید به صور زیر محاسبه می شود :

(P = (S + A * B) / (1 + A

P؛ قیمت سهام پس از افزایش سرمایه

S؛ قیمت پایانی سهام قبل از افزایش سرمایه

B؛ قیمت اسمی سهام جدید منتشر شده

D؛ درصد افزایش سرمایه از محل آورده نقدی

A؛ D / 100 (درصد افزایش سرمایه از محل آورده نقدی تقسیم بر ۱۰۰)

قیمت سهم بعد از افزایش سرمایه از محل آورده نقدی

قیمت سهم پس از افزایش سرمایه از محل آورده نقدی با مورد قبلی یک فرق مهم دارد. در این روش، جریان نقدی جدید به شرکت آورده شده است، به همین خاطر نمی توانید قیمت سهم را با تقسیم بر یک به علاوه درصد افزایش سرمایه محاسبه کنید. بعد از افزایش سرمایه شما عزیزان باید ۱۰۰ تومان برای پذیره‌ نویسی سهام جدید به حساب اعلامی شرکت واریز نمایید.

قیمت سهم بعد از افزایش سرمایه از محل آورده نقدی

بنابراین رقم ۱۰۰ تومان به ازای هر سهم به سرمایه شما خواهد شد. برای مثال فرض کنید که شما ۱۰۰۰ سهم ۲۰۰۰ تومانی دارید، اگر شرکت ۵۰ درصد افزایش سرمایه بدهد، شما ۱۰۰۰ سهم و ۵۰۰ حق تقدم خواهید داشت. برای این ۵۰۰ حق تقدم باید ۵۰ هزار تومان به شرکت بپردازید و در ادامه قیمت سهم بعد از افزایش سرمایه باید به شکلی عوض شود که سرمایه جدید شما ۲ میلیون و ۵۰ هزار تومان گردد.

نحوه محاسبه افزایش سرمایه از محل آورده نقدی

فرض کنید که قیمت یک سهم در بازار ۴۰۰۰ ریال است. افزایش سرمایه شرکت از محل مطالبات و آورده نقدی ۲۰۰ درصد می باشد. این شرکت به ازای هر سهام جدید ۱۰۰۰ ریال از سهامداران مطالبه می کند. قیمت جدید هر سهم به روش زیر محاسبه خواهد شد :

قیمت جدید هر سهم پس از افزایش سرمایه به روش آورده نقدی و مطالبات حال شده سهامداران؛ ۲=۲۰۰/۱۰۰

۲۰۰۰=۱+۲ / (۲-۱۰۰۰) + ۴۰۰۰ = قیمت جدید هر سهم

ارزش حق تقدم؛ سهامدارن به ازای هر حق تقدم باید ۱۰۰۰ ریال پرداخت کنند، لذا ارزش حق تقدم بدین شکل است؛ ۱۰۰۰=۲۰۰۰-۱۰۰۰

در این مثال به ازای هر سهم ۲ حق تقدم به سهامداران پیشن شرکت تعلق می گیرد که در مجموع ارزش دارایی شرکت تغییری به وجود نمی آورد.

دارایی فرد قبل از افزایش سرمایه به روش مطالبات و آورده نقدی سهامداران؛ ۴۰۰۰۰۰۰=۴۰۰۰ *۱۰۰۰

دارایی فرد بعد از افزایش سرمایه به روش مطالبات و آورده نقدی سهامداران؛ ۴۰۰۰۰۰۰ = (۲۰۰۰*۱۰۰۰)+(۲۰۰۰*۱۰۰۰)

نتیجه؛ فرد دارای ۱۰۰۰ سهم ۲۰۰۰ ریالی و ۲۰۰۰ حق تقدم است که به ازای هر حق تقدم بایستی ۱۰۰۰ ریال (100 تومان) به حساب شرکت واریز نماید.

مراحل افزایش سرمایه از طریق مطالبات و آورده نقدی

افزایش سرمایه در شرکت ‌های سهامی عبارت است از افزایش اسمی میزان سرمایه ثبت شده شرکت، این بدین معنی است که افزایش سرمایه همان افزایش تعداد سهام منتشره به وسیله شرکت ‌های سهامی است بدون اینکه دارایی سهامدار تغییر کند. افزایش سرمایه شرکت ‌ها معمولا به دو دلیل تامین منابع مالی جدید برای گسترش فعالیت‌ های شرکت و اصلاح ساختار سرمایه شرکت است. مراحل تصمیم گیری برای افزایش سرمایه این گونه است که اول هیئت مدیره نسبت به افزایش سرمایه شرکت تصمیم گیری کرده و این تصمیم را به عنوان یک پیشنهاد در جلسه مجمع عمومی فوق العاده به رای گیری سهامداران می گذارد.

پیشنهاد مطالعه : افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی چگونه است؟

نکته ای که در افزایش سرمایه شرکت‌ ها حائز اهمیت است، محل تامین این مبلغ است. انواع افزایش سرمایه‌ در بورس موجب کاهش قیمت سهام آن شرکت می شود، اما ارزش دارایی سهامداران عوض نخواهد شد، به این خاطر که در تعداد سهام او جبران می ‌شود. این بدین معنی است که ارزش هر سهم او کاهش می یابد، اما در عوض تعداد سهامش افزایش پیدا خواهد کرد. این نکته شایان ذکر است که کوچک شدن قیمت هر سهم می ‌تواند در جذب سرمایه گذاران جدید تاثیر داشته باشد و آن‌ ها را به سرمایه ‌گذاری در این سهام جذب کند.  البته این موضوع قطعی و همیشگی نیست و امکان دارد تقاضای سهم افزایش نیابد و در عوض عرضه سهام زیاد شود که این امر موجب کاهش قیمت جدید سهام می شود.

مزایای افزایش سرمایه از آورده نقدی سهامداران

  • تزریق نقدینگی درون شرکت
  • سرعت گرفتن فرآیندهای توسعه ای
  • کمک به بهبود سودآوری شرکت در بلند مدت

معایب افزایش سرمایه از طریق مطالبات و آورده نقدی

  • زمانبر بودن فرآیند افزایش سرمایه
  • مقاومت سهامداران برای واریز وجه نقد در قالب پرداخت ارزش اسمی سهام

نکات مهم درباره افزایش سرمایه از محل آورده نقدی

** دامنه نوسان حق تقدم سهم در این روش افزایش سرمایه، 10 درصد میباشد.

** در افزایش بالای ۴۰۰ درصد نماد معاملاتی شرکت به مدت 2 ماه بسته خواهد بود.

** افزایش سرمایه شرکت پس از تصویب آن در مجمع در سایت کدال اطلاع رسانی می شود.

** افراد جدیدی که اقدام به خرید حق تقدم های استفاده نشده می کنند، جایگزین سهامداران قبلی می شوند.

** افزایش سرمایه به افرادی تعلق می گیرد که در زمان برگزاری مجمع شرکت سهامدار آن شرکت بوده باشند.

** افزایش سرمایه بهترین فرصت برای سهامداران بلند مدتی است و میتواند سود بسیار خوبی برای این افراد داشته باشد.

پیشنهاد مطالعه : افزایش سرمایه از محل صرف سهام چگونه است؟

** قیمت های سهام پس از بازگشایی به صورت تئوری هستند و ممکن است به دلیل عرضه و تقاضا زیاد قیمت پس از بازگشایی کمتر یا بیشتر از قیمت تئوری باشد.

** افزایش سرمایه درروش مطالبات و آورده نقدی زمان‌بر است تا جایی که امکان دارد حتی تا ۶ ماه طول بکشد که سهام منتشرشده پس از افزایش سرمایه به پرتفوی سهام شما انتقال یابد.

** افزایش سرمایه از طریق آورده نقدی و مطالبات حال شده سهامداران باعث کاهش قیمت سهام آن شرکت می‌ شود، ولی ارزش دارایی سهامداران عوض نخواهد شد، به این دلیل که در تعداد سهام او جبران می‌ شود.

** وقتی که شرکت اندوخته ‌ای برای افزایش سرمایه در اختیار ندارد و جهت ایجاد نقدینگی قصد افزایش سرمایه را داشته باشد این روش از افزایش سرمایه را می تواند در دستور کار خود قرار دهئ. لذا این افزایش سرمایه باعث تزریق نقدینگی به درون شرکت نیز خواهد شد.


خلاصه مطلب و کلام پایانی

پیش آمده است که شرکت سود انباشته مناسبی در اختیار ندارد و یا قصد دارد که منابع مالی جدید به شرکت وارد کند، برای افزایش سرمایه از طریق آورده نقدی اقدام می کند، دلیل این امر هم این است که این روش، نیازمند تأمین منابع جدید از سوی سهامداران فعلی شرکت است، شرکت حق استفاده و حضور در آن را ابتدا به سهامداران فعلی شرکت می ‌دهد، به شکلی که اوراقی به عنوان حق تقدم سهام در اختیار و پرتفو سهامداران فعلی قرار خواهد گرفت. سهامداران در مدت زمان مجاز برای معاملات این اوراق که معمولا دو ماه است و به آن مهلت پذیره نویسی گفته می شود، می تواند یکی از دو کار را انجام دهند :

** پرداخت مبلغ اسمی سهام : در این روش شما به ازای هر سهم باید مبلغی را دراین بازه زمانی 2 ماهه برای شرکت واریز نمایید. این مبلغ معمولا به اندازه ارزش اسمی هر سهم که در ایران برابر است با 100 تومان است، می باشد، اما این امکان وجود دارد که بیشتر از این مبلغ بوده و تا قیمت روز هر سهم تعیین گردد. با این کار بعد از انجام مراحل، حق تقدم شما تبدیل به سهم عادی خواهد شد.

** فروش حق تقدم : اگر شما به هر علتی نخواهید حق تقدم های خود را نگهدارید و به صورت کامل در افزایش سرمایه شرکت کنید و آن ها را تبدیل به سهام نمایید، می توانید در این بازه زمانی دو ماهه حق تقدم های خود را به سرمایه گذاران دیگر به فروش برسانید. این حق تقدم ها مانند سهام عادی در بورس قابل خرید و فروش هستند. به عنوان مثال چنانچه شما سهام شرکت خودرو سازی “سایپا” را داشته باشید در پرتفو شما سهام عادی شما با نماد “صبا” و سهام حق تقدم شما با نماد “صباح” در پرتفو شما قرار خواهد گرفت که اغلب ارزش سهام حق تقدم به میزان آورده نقدی شما که اغلب 1000 ریال است از قیمت روز سهم اصلی در بازار کم تر در نظر گرفته می شود.

در نظر داشته باشید که اگر سهامدار به هر علتی مبلغ اسمی سهام را پرداخت نکند و همچنین حق تقدم خود را نیز نفروشد، پس از اتمام مهلت پذیره نویسی حق تقدم سهام سهامدار فروخته می شود؛ یعنی شرکت حق تقدم های استفاده نشده را از طریق بورس به فروش می رساند و مبلغ حاصل از فروش را بعد از کسر کارمزدها به حساب سهامدار واریز خواهند کرد. قیمت فروش در این مواقع اغلب نزدیک به قیمت روزهای آخر پذیره نویسی حق تقدم ها خواهد بود. 

در پایان امیدوارم از این مقاله راهنما با عنوان افزایش سرمایه از طریق آورده نقدی و مطالبات حال شده سهامداران نهایت استفاده رو برده باشید.

همچنین هر گونه سوال یا ابهامی درباره افزایش سرمایه از طریق مطالبات حال شده و آورده نقدی سهامداران داشتید، حتما در بخش دیدگاه ها بنویسید تا پاسخ شما عزیزان را بدهم.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *