افزایش سرمایه از محل سود انباشته چگونه است؟

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
مراحل افزایش سرمایه از سود انباشته

همواره افزایش سرمایه از محل سود انباشته یکی از جذاب ترین محل ها برای افزایش سرمایه شرکت های بورسی به حساب می آید. افزایش سرمایه از محل سود انباشته هم مثل دیگر انواع افزایش سرمایه در بورس مزایا و معایب خاص خودش را دارد که در ادامه به تمام آن ها اشاره خواهیم داشت. سوال اینجاست که سود انباشته شرکت چیست و تاثیر افزایش سرمایه از محل سود انباشته بر قیمت سهام در این روش چگونه خواهد بود و مزایای افزایش سرمایه از محل سود انباشته به چه صورت است و آیا افزایش سرمایه از محل سود انباشته خوب است یا خیر و سوالاتی از این دست که در این مقاله آموزشی رایگان با عنوان افزایش سرمایه از محل سود انباشته به صورت کامل به آن ها خواهیم پرداخت.

افزایش سرمایه از محل سود انباشته

بر اساس قانون تجارت شرکت ها موظفند سالیانه درصدی از سود خود را نزد خود نگهدارند. این سود در حسابی به عنوان سود انباشته در صورت های مالی شرکت ثبت و نگهداری خواهد شد. در مواقعی که شرکت سود انباشته مناسبی دارد، تصمیم می گیرد که افزایش سرمایه خود را از این روش انجام بدهد و با این کار منابع جدید مورد نیاز خود را تامین کند. پس در روش سود انباشته عملا جریان نقدینگی جدید به شرکت وارد نخواهد شد و از همین روی این نوع از افزایش سرمایه برای اصلاح بهبود مالی شرکت و سهامداران قدیمی شرکت بسیار مناسب خواهد بود.

پیشنهاد مطالعه : انواع افزایش سرمایه شرکت های بورسی کدام اند؟

لذا به این دلیل که سهامداران پولی برای سهام جدید خود نمی پردازند، به سهامی که به این روش به سهامدار تعلق می گیرد، سهام جایزه هم می گویند. در نظر داشته باشید که در روش سود انباشته درصد مالکیت شما در شرکت تغییری نخواهد یافت؛ یعنی به همان نسبت که سرمایه شرکت افزایش می یابد، تعداد سهام شما نیز افزایش پیدا خواهد کرد. از نظر تئوریک میزان دارایی شما نیز عوض نمی شود، یعنی به همان نسبت که تعداد سهام شما افزایش می یابد قیمت سهام کاهش پیدا خواهد کرد تا این افزایش را جبران کند.

افزایش سرمایه از محل سود انباشته چگونه است؟

بیشتر شرکت‌ های سهامی عامی حاضر در بازارهای پیشرفته در برابر تقسیم سود حداقلی در مجمع سالانه از مزایای افزایش سرمایه از محل سود انباشته و اندوخته قانونی استفاده می کنند که در ایران اغلب سود و اندوخته ‌ای در حساب شرکت‌ ها برای انباشت و استفاده در افزایش سرمایه باقی نمی ‌ماند!

ولی بعضی شرکت ‌ها در راستای جلب رضایت و حفظ سهامداران در طولانی ‌مدت یا به دلیل وجود محدودیت ‌هایی مثل لزوم رعایت مقررات قانونی سقف درصد سهامداری در بانک‌ ها و بیمه ‌ها، برای اعمال افزایش سرمایه از محل سود انباشته و اندوخته قانونی اقدام می نمایند. عمدتا شرکت‌ ها مقداری از سود سالیانه را در حساب اندوخته ذخیره و در زمان مقتضی با انتقال موجودی این حساب به حساب سرمایه و انتشار اوراق جدید سهام سرمایه اسمی شرکت را افزایش می ‌دهند و در ادامه اوراق سهام جدید را به نسبت سهام قبلی بین سهامداران توزیع می ‌کنند، به خاطر این که در این حالت سهامداران پولی بابت اوراق جدید نمی پردازید، در اصطلاح به این روش، روش سهام جایزه نیز گفته می شود.

در این نوع افزایش، فرمی برای تکمیل ارسال نمی شود و وجهی برای واریز به حساب شرکت پرداخت نخواهد شد و تمامی سهامداران چه بخواهند و چه نخواهند نسبت به تعداد سهامی که دارند، سهام جایزه دریافت خواهند کرد. در حقیقت برخی شرکت‌ ها همه سود قابل ‌تقسیم را بین سهامداران توزیع نمی کنند و درصدی را به عنوان سود انباشته و اندوخته در نظر می گیرند. همچنین بعضا دیده شده است که سودهای غیرعملیاتی را به جای تعدیل، در حساب اندوخته حفظ می کنند.

افزایش سرمایه از سود انباشته

لذا در برابر عدم توزیع ۱۰۰ درصدی سود هر سهم سال‌ های قبل یا بلااستفاده شدن مبلغ اندوخته قانونی، توانایی پرداخت ۱۰۰ تومان قیمت اسمی هر سهم در اعمال افزایش سرمایه فراهم می ‌شود تا دیگر به آورده نقدی سهامداران با استفاده از مطالبات لحاظ شده آنان احتیاجی نباشد، پس با اعمال افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی از این محل، مالک به عنوان مثال 1000 سهمی یک شرکت، 1000 سهم جایزه آن ‌هم بدون پرداخت وجه را دریافت خواهد کرد.

پیشنهاد مطالعه : افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی چگونه است؟

ولی تنها پس از تبدیل‌ شدن به سهام عادی می‌ تواند تصمیم به فروش یا نگهداری این نوع سهام بگیرد. همان طور که میدانید، این نوع افزایش از بهترین انواع افزایش سرمایه برای تأمین منابع مالی شرکت ‌ها و افزایش انگیزه سهامداران برای سرمایه گذاری بلندمدت بوده و تنها عیب آن رقیق شدن تعداد سهام مخصوصا برای شرکت های دارای سرمایه بالا خواهد بود.

مراحل افزایش سرمایه از سود انباشته

شرکت های سهامی در صورتی که مقداری از سود شرکت را که در پایان سال مالی کسب می شود بین سهامداران تقسیم نکنند و نزد خود نگه دارند می توانند با آن برای افزایش سرمایه شرکت اقدام نمایند. به این کار، افزایش سرمایه از محل سود انباشته می گویند. برای اجرای این نوع افزایش سرمایه دیگر نیازی به سرمایه گذاری خارجی نیست و شرکت از منابع مالی خود اقدام به این کار می کند.

1) اظهارنامه افزایش سرمایه ؛ به منظور دریافت متن اظهارنامه افزایش سرمایه شرکت قادرید به سایت اداره کل ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری مراجعه فرمایید.

2) صورتجلسه افزایش سرمایه ؛ مدیران شرکت یک ماه پس از برگزاری مجمع عمومی فوق العاده مهلت دارند تا صورتجلسه افزایش سرمایه شرکت را برای اداره ثبت شرکت ها بفرستند. در غیر این صورت روند افزایش سرمایه شرکت با مشکل روبرو می شوند.

3) ثبت افزایش سرمایه ؛ ثبت افزایش سرمایه شرکت با انتشار آگهی رسمی آن، تکمیل خواهد شد، لذا لازم است تا در زمان مقرر نسبت به انتشار آگهی افزایش سرمایه در روزنامه رسمی اقدام کنید.

4) ثبت حسابداری افزایش سرمایه ؛ یکی از مراحل افزایش سرمایه، ثبت حسابداری افزایش سرمایه به حساب می آید. این کار می بایست به وسیله حسابداران شرکت و به صورت دقیق و اصولی صورت پذیرد.

نحوه محاسبه افزایش سرمایه از محل سود انباشته

تاثیر افزایش سرمایه از محل سود انباشته بر قیمت سهام افزایش سرمایه از محل سود انباشته خوب است افزایش سرمایه از سود انباشته چقدر طول میکشد مزایای افزایش سرمایه از محل سود انباشته افزایش سرمایه شرکت از محل سود انباشته افزایش سرمایه از نوع سود انباشته
تاثیر افزایش سرمایه از محل سود انباشته بر قیمت سهام افزایش سرمایه از محل سود انباشته خوب است افزایش سرمایه از سود انباشته چقدر طول میکشد مزایای افزایش سرمایه از محل سود انباشته افزایش سرمایه شرکت از محل سود انباشته افزایش سرمایه از نوع سود انباشته

این طور فرض کنید قیمت سهام شرکتی ۲۰۰۰ ریال است و این شرکت از محل سود انباشته ۴۰ درصد افزایش سرمایه می دهد. بر اساس فرمولی که در تصویر بالا مشاهده می کنید، قیمت هر سهم جدید به صورت زیر محاسبه می شود؛

X=40/100=0.4

ریال ۱۴۲۸٫۵ = ۰٫۴ + ۱/۲۰۰۰ = قیمت سهم پس از افزایش سرمایه

همانطور که دیدید، چنانچه به عنوان مثال شما پیش از اعمال افزایش سرمایه ۱۰۰۰ سهم ۲۰۰۰ ریالی داشتید، بعد از آن ۱۴۰۰ سهم ۱۴۲۸ ریالی دارید که مجموع دارایی شما در این ۲ حالت یکسان خواهد بود.

افزایش سرمایه به چه کسانی تعلق می ‌گیرد ؟

به صورت کلی افزایش سرمایه به هر روشی که باشد، به سهامداری تعلق می گیرد که در تاریخ اجرای مصوبه مجمع عمومی فوق‌ العاده شرکت در این خصوص، مالک سهام شرکت باشد و در اصطلاح در مجمع عمومی فوق ‌العاده افزایش سرمایه، شرکت کنند.

افزایش سرمایه از محل سود انباشته خوب است ؟

اساسی ترین مزایای افزایش سرمایه از محل سود انباشته به شرح زیر است؛

  • ** سرعت گرفتن فرآیند توسعه
  • ** کمک به بهبود سودآوری شرکت
  • ** عدم ورود نقدینگی از خارج شرکت
  • ** عدم نیاز به پرداخت قیمت اسمی سهم

این نوع افزایش سرمایه مزایای زیادی دارد و از بهترین انواع افزایش سرمایه از دید سهامداران و شرکت محسوب می شود و می توان گفت سهام جایزه مقداری از سود تقسیمی سالیانه شرکت ها است که اندوخته شده و بین سهامداران تقسیم نشده است و در حسابی به نام حساب اندوخته ذخیره می شود. بعضی اواقت نیز شرکت ‌ها به‌ جای تعدیل سودهای غیرعملیاتی، آن‌ ها را در حساب انباشته شرکت ذخیره می ‌کنند تا در در افزایش سرمایه از این محل استفاده نمایند.

زمانی که مبلغ موجود در حساب اندوخته به مقدار قابل توجهی برسد، شرکت این مبالغ را به حساب سرمایه منتقل کرده و با انتشار اوراق سهام جدید، ارزش اسمی شرکت را افزایش می ‌دهند. در حقیقت در این روش همان طور که پیش تر هم گفتیم، نقدینگی جدید وارد شرکت نخواهد شد. بنابراین سهام جایزه به تمامی سهامداران تعلق خواهد گرفت، ولی برای فروش سهام جایزه باید تا زمان تبدیل‌ شدن به سهام عادی صبر کنند و بعد تصمیم به فروش یا نگهداری سهام جایزه کنند.

دلیل عدم نمایش سهام های جدید از محل افزایش سرمایه در سبد ما چیست؟

نکته مهمی که بهتر است بدانید این است که سرمایه‌ گذاران توانایی مشاهده سهام جدید در سبد دارایی خود را ندارند. در این خصوص باید این سوال را جواب دهید که آیا هنوز آگهی ثبت افزایش سرمایه در سامانه کدال قرار گرفته است یا خیر؟ اگر هنوز قرار نگرفته، باید صبر کنید تا از طرف شرکت این اطلاعیه صادر شود و سهام مذکور در مرجع ثبت شرکت‌ ها به ثبت برسد و قابلیت معامله پیدا کند.

پیشنهاد مطالعه : افزایش سرمایه از محل صرف سهام چگونه است؟

اما اگر آگهی ثبت افزایش سرمایه در سامانه کدال منتشر شده است و شما عزیزان نمی توانید سهم مورد نظر را به فروش برسانید، کافی است با کارگزاری خود تماس بگیرید و درخواست تغییر ناظر این سهم تبدیل شده را بدهید تا بعد از آن بتوانید سهم مذکور را به فروش برسانید. البته ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که بعضا ممکن است اطلاعیه ثبت افزایش سرمایه نیز اعلام شده باشد، ولی در عمل کمی با تاخیر این اتفاق بیفتد که می‌ توان از طریق امور سهام شرکت پیگیری نمود.

آیا در افزایش سرمایه شرکت کنیم ؟

هر شخصی که کد حقیقی و یا حقوقی دارد، باید با توجه به استراتژی خود در بازار سرمایه، میزان ریسک پذیری، در نظر داشتن خواب سرمایه و انتظاری که از سود و یا زیان یک شرکت در افزایش سرمایه دارد، نسبت به این که در هر کدام از انواع افزایش سرمایه، شرکت کند یا نکند، تصمیم بگیرد، اما نکته ای که وجود دارد این است که خبر افزایش سرمایه امکان سودآوری سریع تر و مطمئن تر را برای یک سهم، رقم میزند و به این نکته توجه کنید.

خلاصه مطلب و کلام آخر

طبق قانون تجارت شرکت ها باید سالانه درصدی از سود خود را نزد خود نگه دارند. این سود ها در حسابی تحت عنوان سود انباشته در صورت های مالی شرکت ها ثبت خواهد شد. وقتی که شرکت سود انباشته مناسبی دارد، تصمیم می گیرد سرمایه خود را از این روش افزایش دهد و با این کار بدون دریافت پول از سهامداران خود منابع جدید مورد نیاز خود را تامین می کند. به این دلیل که سهامداران پولی برای سهام جدیدی که دریافت می کنند، نمی پردازد، اصطلاحا به این سهام، سهام جایزه می گویند.

شایان ذکر است که در این روش تغییری در درصد مالکیت سهامدار از شرکت ایجاد نخواهد شد، چون که به همان نسبت که سرمایه شرکت افزایش پیدا می کند، تعداد سهام آن نیز زیاد خواهد شد. همچنین تغییری در دارایی های سهامدار نیز به وجود نخواهد آمد، به این دلیل که به اندازه همان مقدار که تعداد سهام سهامداران زیاد می شود، قیمت سهام کاهش پیدا می کند تا درصد دارایی شما از سهم و مالکیت شما از سهام شرکت تغییری به خود نبیند.

امیدوارم از این مقاله راهنما با عنوان افزایش سرمایه از محل سود انباشته نهایت استفاده رو برده باشید.

هر گونه سوال یا ابهامی درباره افزایش سرمایه از طریق سود انباشته شرکت داشتید، حتما در بخش دیدگاه ها بنویسید تا پاسخ شما عزیزان را بدهم.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *