افزایش سرمایه در بورس به چه معناست؟

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
افزایش سرمایه در بورس

افزایش سرمایه در بورس همواره یکی از داغ ترین موضوعات بوده است و با توجه به سوددهی بالای سهام هایی که از لحاظ بنیادی قوی و افزایش سرمایه های سنگین هم داشته اند، افزایش سرمایه شرکتها به موضوعی تبدیل شده است که اخبار آن طرفداران بسیاری دارد. معنی افزایش سرمایه در بورس این است که در واقع شرکت سرمایه ای که شرکت با آن ثبت شده است را افزایش میدهد تا ساختار مالی شرکت خود را بهبود ببخشد و همین طور بعضا مشمول قانون 141 تجارت شرکت ها نشود. انواع افزایش سرمایه در بورس میتواند جذابیت ها و ویژگی های خود را داشته باشد. در این مطلب به صورت کامل به موضوع افزایش سرمایه در بورس خواهیم پرداخت و همین طور مواردی مانند؛ افزایش سرمایه در بورس چیست ، مزایای افزایش سرمایه ، تاثیر افزایش سرمایه بر قیمت سهام ، بهترین نوع افزایش سرمایه و افزایش سرمایه های جدید بورس را هم بررسی خواهیم کرد، پس اگر اطلاعات کاملی در خصوص افزایش سرمایه در بورس میخواهید، این مطلب میتواند بهترین راهنمای شما باشد.

افزایش سرمایه در بورس

افزایش سرمایه شرکتهای بورسی همواره یکی از موضوعات داغ در بازار سرمایه به شمار می رود. به علت سودسازی هایی که مشاهده کردیم و کاهش محسوس قیمت و در عین حال افزایش تعداد سهام برای عدم تغییر مالکیت فرد روی شرکت، قیمت جدید حاصل از افزایش سرمایه، جذابیت بسیار بیشتری برای خریداران و سرمایه گذاران دارد و به همین خاطر اغلب شرکت ها پس از افزایش سرمایه های سنگین، اگر بنیاد قوی داشته باشند، گپ قیمتی بعد از افزایش سرمایه را با صف های خرید سنگین به سرعت پر می کنند.

این نکته را هم در نظر داشته باشید که افزایش سرمایه یکی از جذاب ترین فرصت ها برای سهامداران صبور و بلند مدتی است که باعث می شود تا سهام آن ها بدون پرداخت پول، افزایش پیدا کند. البته برخی از محل افزایش سرمایه ها از تجدید ارزیابی دارایی ها نیست و از محل آورده نقدی است که باید به ازای خرید حق تقدم، این کار انجام شود. در سال ۹۹ که سال رویایی بورس ایران است، ده ها سهم برنامه افزایش سرمایه دارند و در حال حاضر در حال طی کردن مراحل افزایش سرمایه در بورس هستند و گفتنی است که هر شرکتی برای افزایش سرمایه، باید طرح توجیهی افزایش سرمایه داشته و آن را به تایید حسابرس قانونی و سازمان بورس برساند تا اجازه افزایش سرمایه از محل تعیین شده را داشته باشد.

چنانچه قیمت سهمی، ۳۰۰ تومانی باشد و ۲۰۰ درصد افزایش سرمایه رایگان به آن تعلق بگیرد، تعداد سهام شما ۲ برابر می شود و قیمت نیز از ۳۰۰ تومان به ۱۰۰ تومان کاهش پیدا خواهد کرد. شرکت در افزایش سرمایه سهام برای سهامداران صبور، فرصت خوبی برای سودآوری در سال های آینده است، البته انواع افزایش سرمایه شرکت های بورسی متفاوت اند و باید از تفاوت آن ها که بسیار هم ساده است، آگاه باشیم.

معنی افزایش سرمایه در بورس

افزایش سرمایه در بورس چیست ؟ در واقع شرکت‌ ها برای تامين منابع مالی لازم جهت پیشبرد طرح‌ های توسعه‌ ای و همین طور پاسخگویی به احتیاجات خود، به نقدینگی جدید نیاز دارند و به افزایش سرمایه اقدام می کنند. تغییر در میزان سرمایه یکی از روش های تامین مالی شرکت ها به حساب می آید. گاها این راهکار به منظور اصلاح و بهبود ساختار مالی شرکت مورد استفاده قرار می گیرد.

شایان ذکر است که هر شرکت بورسی یا فرابورسی که بنا داشته باشد سرمایه خود را به هر علتی افزایش دهد، باید تعدادی سهام جدید انتشار دهد و به سهامداران به فروش برساند، بدین صورت مبلغ لازم برای این اقدام تامین می شود. در نظر داشته باشید که افزایش سرمایه به سهامدارانی تعلق می گیرد که در تاریخ اجرای مصوبه مجمع عمومی فوق‌ العاده شرکت در این خصوص، مالک سهام شرکت باشد و در اصطلاح در مجمع عمومی فوق ‌العاده افزایش سرمایه، شرکت نماید.

انواع افزایش سرمایه در بورس

  1. افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات حال ‌شده سهامداران : زمانی که شرکت اندوخته ‌ای برای افزایش سرمایه نداشته باشد و برای ورود نقدینگی در شرت قصد افزایش سرمایه را داشته باشد از روش افزایش سرمایه از محل آورده نقدی کمک می گیرد که این روش موجب تزریق نقدینگی به شرکت می شود. افزایش سرمایه از روش مطالبات و آورده نقدی زمان ‌بر خواهد بود و حتی امکان دارد تا ۶ ماه به طول بی انجامد تا سهام منتشر شده پس از افزایش سرمایه به پرتفوی سهامداران انتقال یابد.
  2. افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ ها : افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها از بهترین انواع افزایش سرمایه به حساب می آید، این افزایش سرمایه در راستای تامین منابع مالی شرکت ‌ها و افزایش انگیزه در بین سهامداران برای سرمایه گذاری بلند مدت اجرا و عملیاتی می شود، البته باید در نظر داشت که اصلاح ساختار مالی شرکت هم نقش مهمی در این نوع از افزایش سرمایه ایفا می کند.
  3. افزایش سرمایه از محل سود انباشته : افزایش سرمایه از محل سود انباشته که با دریافت سهام جایزه همراه است، یکی دیگر از بهترین انواع افزایش سرمایه در بورس است که بیشتر برای بهبود ساختار مالی شرکت و همچنین تامین منابع مالی مورد نیاز مورد استفاده شرکت ها قرار می گیرد.
  4. افزایش سرمایه به روش صرف سهام : در واقع صرف سهام همان تفاوت قیمت اسمی و قیمت فروش یک سهم می باشد که پس از محاسبه آخرین قیمت هر سهم شرکت پیش از توقف نماد برای برگزاری مجمع فوق ‌العاده و اضافه کردن آن به قیمت اسمی ۱۰۰ تومان و تقسیم آن به عدد دو، رقمی برای فروش سهام حاصل می شود که مبنای پذیره‌ نویسی سهام جدید است.

مزایای افزایش سرمایه برای سهامداران

از حائز اهمیت ترین علت های افزایش سرمایه شرکت ها می توان به روند صعودی قیمت ها، نوسانات و شوک های ارزی، بالا بودن نرخ سود بانکی اشاره داشت. افزایش سرمایه می تواند اتفاق خوبی در راستای پیشرفت و توسعه شرکت و همچنین افزایش قیمت سهام و سود دهی سرمایه گذاران باشد، ولی به صورت قطعی هم نمی توان این رشد را تضمین کرد چه بسا امکان دارد اتفاقاتی رخ دهد و افزایش عرضه و عدم رغبت سرمایه داران شرکت برای داشتن سهام آن شرکت باعث شود قیمت جدید آن سهام بعد از افزایش سرمایه پایین بیاید و به ترتیب زبان ده شود، لذا افزایش سرمایه همیشه برای سهامداران به معنای چند برابر شدن سرمایه و کسب سود هنگفت نخواهد بود.

پیشنهاد مطالعه : افزایش سرمایه های جدید – کدام شرکتها در سال 99 افزایش سرمایه دارند

ولی به صورت کلی میتوان این طور بیان کرد که افزایش سرمایه اقدامی مطلوب و موثر در جهت تأمین منافع آتی سهامداران است، به این دلیل که در نهایت منجر به بهبود وضعیت و یا رشد تولید و همچنین سود آوری شرکت می شود. حال از دیگر مزایای افزایش سرمایه برای سهامداران به جز اثرات بنیادی، اثرات روانی آن بر قیمت تابلو خواهد بود به این صورت که با انتشار خبر افزایش سرمایه، توجه سهامداران به آن سهم افزایش پیدا می کند و شرکت می تواند تا زمان ثبت افزایش سرمایه مورد توجه سهامداران قرار بگیرد و سهامش را به آن ها به فروش برساند.

افزایش سرمایه های جدید

در حال حاضر شرکت های بسیاری بودند که با افزایش سرمایه های سنگین آن ها موافقت شد و شاهد افزایش سرمایه و در ادامه رشد بسیار شارپی آن ها بودیم، مانند شرکت ایران خودرو با نماد خودرو و شرکت سایپا با نماد خساپا که بعد از افزایش سرمایه، در حال حاضر در حال پر کردن گپ قیمتی بعدی از افزایش سرمایه هستند که اغلب با صف های خرید سنگین میلیاردی همراه بودند.

افزایش سرمایه در بورس

قصد داریم عنوان کنیم کدام شرکتها در سال 99 افزایش سرمایه دارند و درصد افزایش سرمایه و همین طور زمان افزایش سرمایه آن ها چگونه است و درخواست افزایش سرمایه آن ها در چه مرحله ای از اجرا قرار دارد. اگر بخواهیم به این سوال که کدام شرکتها در سال 99 افزایش سرمایه دارند پاسخ دهیم، بارزترین سهام هایی که در لیست افزایش سرمایه های پیش روی بازار بورس هستند، به شرح زیر است :

** افزایش سرمایه فولاد مبارکه

** افزایش سرمایه کفپارس

** افزایش سرمایه حکشتی

** افزایش سرمایه بکام

** افزایش سرمایه صبا

** افزایش سرمایه چکاپا

** افزایش سرمایه وبملت

** افزایش سرمایه سبزوا

** افزایش سرمایه ثاخت

** افزایش سرمایه غشان

** افزایش سرمایه وساپا

تاثیر افزایش سرمایه بر قیمت سهام

همان طور که پیش تر هم اشاره داشتیم، افزایش سرمایه تنها در پرتفوی کسانی تغییر ایجاد می کند که در هنگام برگزاری مجمع فوق‌ العاده، صاحب سهم آن شرکت بوده باشند. یعنی اگر روز قبل از بسته شدن نماد سهام را به فروش برسانید یا پس از بازگشایی آن را خریداری کنید، هیچ تغییری در تعداد سهم‌ های خود نخواهید دید.

تاثیر افزایش سرمایه بر قیمت سهام و همینطور در تعداد سهام افراد برای هر ۴ مدل افزایش سرمایه، در ادامه توضیح داده شده است :

قیمت سهم بعد از افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی به صورتی است که اگر سرمایه شرکت پیش از تجدید ارزیابی n ریال بود. حالا شرکت P درصد افزایش سرمایه داده است. تعداد سهم‌ هایی که شما داشته‌ اید هم، P درصد زیاد خواهد شد. بنابراین منطقی است که قیمت بر P+1 تقسیم شود. برای مثال چنانچه قیمت سهم پیش از افزایش سرمایه ۲۷۸۱ ریال باشد، بعد از ۵۰ درصد افزایش از محل تجدید ارزیابی، قیمت بر ۱٫۵تقسیم شده و به عدد ۱۸۵۴ ریال خواهد رسید و این قیمت روز بازگشایی سهم خواهد بود و میتوانید با ضرب عدد به دست آمده در تعداد سهامی که داشتید، ارزش دارایی خود در آن سهام را بعد از افزایش سرمایه از این روش حساب کنید.

قیمت سهم پس از افزایش سرمایه از محل آورده نقدی با مورد قبلی یک تفاوت اساسی دارد. در این روش، جریان نقدی جدید به شرکت آورده شده است، از همین روی نمی توانید قیمت سهم را با تقسیم بر یک به علاوه درصد افزایش سرمایه محاسبه کنید. پس از افزایش سرمایه شما عزیزان می بایست ۱۰۰ تومان برای پذیره‌ نویسی سهام جدید بپردازید. در نتیجه رقم ۱۰۰ تومان به ازای هر سهم به سرمایه شما خواهد شد. به عنوان مثال در نظر بگیرید که شما ۱۰۰۰ سهم ۲۰۰۰ تومانی دارید، چنانچه شرکت ۵۰ درصد افزایش سرمایه بدهد، شما ۱۰۰۰ سهم و ۵۰۰ حق تقدم در اختیار خواهید داشت. برای این ۵۰۰ حق تقدم باید ۵۰ هزار تومان به حساب شرکت واریز کنید و در ادامه قیمت سهم بعد از افزایش سرمایه باید به شکلی عوض شود که سرمایه جدید شما ۲ میلیون و ۵۰ هزار تومان شود.

وقتی که افزایش سرمایه از طریق سود انباشته باشد، قیمت باید به شکلی تغییر کند که تعداد سهم ضرب‌ در قیمت قبلی برابر شود با تعداد جدید سهم ضرب‌ در قیمت جدید. این موضوع خیلی ساده است و به سادگی میتوانید با ماشین حساب ساده آن را برای هر سهامی با این نوع از افزایش سرمایه، محاسبه کنید.

در افزایش سرمایه از طریق صرف سهام شرکت با اطلاع‌ رسانی به سهامداران پیشین خود درباره اینکه سود نقدی توزیع‌ شده از محل صرف سهام یا بازده سرمایه است و نه از محل عملیاتی و بازرگانی شرکت، مبلغ صرف سهام را به آنها تخصیص میدهد. در واقع با انجام این کار چیزی بجز افزایش سرمایه به قیمت اسمی نصیب شرکت نخواهد شد. در افزایش سرمایه از طریق صرف سهام به میزان مبلغ صرف سهام، سهام جدید به قیمت اسمی منتشر و به سهامداران پیشین اعطا می شود.

بهترین نوع افزایش سرمایه در بورس

افزایش سرمایه به هر روش و از هر محلی باشد، جذابیت ها و ویژگی های خاص خود را دارد، اما به صورت کلی افزایش سرمایه از محل سود انباشته یا منابع داخلی مثل اندوخته شرکت یا تجدید ارزیابی دارایی ها بهترین روش افزایش برای سهامداران است، بهترین نوع افزایش سرمایه برای سهامدار آن افزایش سرمایه ای است که سهامدار بدون پرداخت وجهی بعد از ثبت سهام مالک سهام جایزه می شود و یا سهام او بدون تغییر مالکیت از لحاظ قیمتی کاهش پیدا کند.

پیشنهاد مطالعه : انواع افزایش سرمایه شرکت های بورسی کدام اند؟

همان طور که گفتیم، بعد از افزایش سرمایه میزان دارایی ریالی شما از سهم تغییر نمی‌ کند یعنی قبل از افزایش سرمایه ۱۰۰ عدد سهم داشتید به ارزش ۱۰۰ هزار تومان. حالا بعد از افزایش سرمایه ۴۰۰ عدد سهم دارید به ارزش همان ۱۰۰ هزار تومان با این تفاوت که قبل از افزایش سرمایه قیمت هر سهم ۱۰۰ تومان بود و بعد از افزایش سرمایه ۲۵ تومان و همانطور که میبینید قیمت ۲۵ تومان از ۱۰۰ تومان، جذابیت بیش تری برای سهام داران و سرمایه گذاران خواهد داشت.

تحت شرایطی که شرکت ها از محل مطالبات و آورده سهامداران به افزایش سرمایه اقدام نمایند، سهامداری که در افزایش سرمایه شرکت کرده است مطابق با درصد افزایش سرمایه به وی حق تقدم تعلق می گیرد. همانطور که میدانید سهامدار حق تقدم را هم می تواند مثل سهام عادی در بازار مورد معامله قرار دهید و هم می تواند به ازای هر حق تقدم مبلغ ۱۰۰ تومان به عنوان ارزش اسمی را به شرکت واریز کند تا بعد از ثبت سهام مالک سهام جدید شود.

شرکت در افزایش سرمایه خوب است یا بد ؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که هر شخصی که کد حقیقی و یا حقوقی در اختیار دارد، باید با توجه به استراتژی خود در بازار سرمایه، میزان ریسک پذیری، در نظر داشتن خواب سرمایه و انتظاری که از سود و یا زیان یک شرکت در افزایش سرمایه دارد، نسبت به اینکه در هر کدام از انواع افزایش سرمایه، شرکت کند یا نکند، تصمیم بگیرد، ولی نکته ای که وجود دارد این است که خبر افزایش سرمایه امکان سودآوری سریع تر و مطمئن تر را برای یک سهم، رقم میزند.

نتیجه گیری و کلام پایانی

*** همان طور که گفتیم، شرکت ‌ها به هدف تأمین منابع موردنیاز طرح‌های توسعه‌ای یا اصلاح ساختار مالی، اقدام به افزایش سرمایه می‌کنند. به عبارت بهتر، یکی از روش‌ های تأمین مالی شرکت است. به‌ منظور افزایش سرمایه، لازم است تعدادی سهام جدید منتشر شود و سهامداران شرکت آن‌ها را بخرند؛ بنابراین با تأمین مالی از طریق سهامداران، مبلغ موردنظر فراهم می ‌شود.

*** افزایش سرمایه به سهامدارانی تعلق می گیرد که در تاریخ اجرای مصوبه مجمع عمومی فوق‌ العاده شرکت در این خصوص، مالک سهام شرکت باشد و در اصطلاح در مجمع عمومی فوق ‌العاده افزایش سرمایه، شرکت نماید.

*** افزایش سرمایه شرکت پس از تصویب آن در مجمع در سایت کدال اطلاع رسانی می شود

*** شرکت ها به مظور افزایش سرمایه ممکن است به جای استفاده از یک روش از ترکیب دو روش استفاده کنند. مثلا درصدی از آن را به روش آورده نقدی سهامداران و درصدی را از سود انباشته انجام دهند. برای مثال افزایش سرمایه وبملت از این نوع از افزایش سرمایه محسوب می شود.

*** از افزایش سرمایه های جدید بورس که بسیار مورد توجه سهامداران و سازمان بورس است، میتوان به افزایش سرمایه فولاد مبارکه با نماد فولاد اشاره داشت.

*** افزایش سرمایه از محل سود انباشته و از محل تجدید ارزیابی دارایی ها به دلایلی که عنوان شد، بهترین نوع افزایش سرمایه برای سهامداران است.

*** افزایش سرمایه بهترین فرصت برای سهامداران بلند مدتی است و میتواند سود بسیار خوبی برای این افراد داشته باشد.

امیدوارم از این مقاله که در خصوص افزایش سرمایه در بورس تهیه شده بود، نهایت استفاده رو برده باشید.

اگر سوال یا ابهامی داشتید، حتما در بخش دیدگاه ها بنویسید.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *