افزایش سرمایه وبملت – میزان افزایش سرمایه وبملت

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
افزایش سرمایه وبملت

شرکت های بورسی به دلایل مختلفی امکان دارد تصمیم به افزایش سرمایه بگیرند، ولی مهم ترین و رایج ترین دلایل افزایش سرمایه شرکت های بورسی مثل افزایش سرمایه وبملت که اخیرا شاهد آن هستیم، اصلاح ساختار مالی شرکت و بهبود وضعیت مالی سازمان است و خیلی از شرکت ها هم برای اینکه شامل ماده هایی از قانون نشوند افزایش سرمایه می دهند و بعضا تعدادی از شرکت ها با افزایش سرمایه قصد در جذاب تر کردن قیمت سهام شرکت خود برای فعالان بازار سرمایه دارند، به این دلیل که در افزایش سرمایه قیمت سهام کاهش می یابد و تعداد سهام افزایش پیدا خواهد کرد تا میزان دارایی شما و درصد مالکیت شما در آن شرکت تغییر نکند. افزایش سرمایه وبملت که مربوط به بانک ملت هست، اخیرا و پس از کشمکش های فراوان انجام شد و در حال حاضر تاثیر افزایش سرمایه بر تعداد و قیمت سهام بانک ملت در پرتفوی بورسی عزیزان قابل مشاهده است.

افزایش سرمایه وبملت

همان طور که احتمالا مطلع شدید، حسابرس بانک ملت افزایش سرمایه 314 درصدی از محل تجدید ارزیابی دارایی ها را تایید کرد تا این بانک بعد از اجذ مجوز سازمان بورس اقدام به برگزاری مجمع فوق العاده نماید. بانک ملت در حالی از سال گذشته برنامه دو افزایش سرمایه 160 و 314 درصدی از محل تسعیر ارز و تجدید ارزیابی دارایی ها را اعلام کرده بود که بعد از مخالفت سازمان بورس با افزایش سرمایه اول و 160 درصدی ، پیگیر افزایش سرمایه دوم که 314 درصد از محل تجدید ارزیابی دارایی ها (عرضه املاک ملکی و سرقفلی املاک دارای حق سرقفلی) بود، شد. به این ترتیب سرمایه اسمی بانک ملت از 5 به بیش از 20.7 هزار میلیارد تومان خواهد رسید و طرف بهبود ساختار مالی و معافیت مالیاتی مقرر در ماده 14 قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی خواهد شد.

در ابتدا این طور باید گفت که با صدور اطلاعیه ای در سامانه کدال اعلام شد؛ مجمع سالیانه بانک ملت اخیرا به شکل آنلاین با حضور سهامداران برگزار شد و بعد از قرائت گزارش عملکرد هیات مدیره مربوط به سال مالی منتهی به اسفند 98 و نظر حسابرس و بازرس قانونی شرکت، صورت های مالی تصویب و بنا به پیشنهاد هیات مدیره مقرر شد از 502 ریال سود محقق شده، 26 ریال معادل 5  درصد سود نقدی برای هر سهم توزیع شود. سود سهام سهامداران حقیقی دارای حساب متمرکز نزد بانک ملت از یک مرداد و سهامداران فاقد حساب متمرکز نزد بانک ملت از یک مهر ماه با ارائه کارت ملی و اعلام کد بورسی با مراجعه به شعب بانک ملت واریز خواهد شد.

همین طور گفتنی است که سود سهام صندوق های سرمایه گذاری از یک مهر ماه با درخواست کتبی و اعلام شماره حساب، تصویر مجوز فعالیت، آخرین تغییرات ثبت شده مربوط به ارکان صندوق و معرفی صاحبان امضای مجاز پرداخت خواهد شد. سهامداران حقوقی دارای تا 2 درصد سهام از یک آبان، 2 تا 5 درصد سهام از 15 آبان، 5 تا 10 درصد سهام از 20 آبان و دارای 10 درصد سهام به بالا از 30 آبان با ارائه درخواست کتبی، اعلام شماره حساب و ارسال مدارک لازم می توانند سود سهام را دریافت نمایند.

پیشنهاد مطالعه : دارا دوم کی میاد – زمان عرضه دارا دوم در بورس

همچنین پس از برگزاری مجمع سالانه، مجمع فوق العاده با دستور جلسه تصمیم گیری درباره افزایش سرمایه برگزار شد و با توجه به صدور مجوز به وسلیه سازمان بورس، افزایش سرمایه 314 درصدی از محل تجدید ارزیابی دارایی ها مورد موافقت سهامداران قرار گرفت، لذا گزارش بانک ملت به منظور اصلاح ساختار مالی، سرمایه فعلی را از 5 به 20.7 هزار میلیارد تومان رساند تا بعد از بانک تجارت جایگاه دومین بانک بزرگ بورسی را برای خود کند. همچنین در خصوص افزایش سرمایه بانک ملت با نماد وبملت ، اطلاعیه زیر اخیرا صادر شده است که بررسی آن خالی از لطف نیست :

افزایش سرمایه وبملت

خلاصه مطلب و کلام پایانی

در ابتدا توضیح مختصری راجب افزایش سرمایه شرکتهای بورسی و انواع آن دادیم تا یک دید نسبی نسبت به موضوع افزایش سرمایه داشته باشید، در ادامه دیدیم که حسابرس بانک ملت افزایش سرمایه 314 درصدی از محل تجدید ارزیابی دارایی ها را تایید کرد تا این بانک بعد از اجذ مجوز سازمان بورس اقدام به برگزاری مجمع فوق العاده کند.

در نظر داشته باشید که افزایش سرمایه به خودی خود نه خوب است و نه بد و زیان و سودی هم برای شما به همراه ندارد، ولی همان طور که در متن هم اشاره شد، با توجه به کاهش محسوس قیمت که به درصد افزایش سرمایه بستگی دارد، اقبال عمومی در بازار بورس برای خرید شرکت هایی که اخیرا افزایش سرمایه دادند اغلب افزایش پیدا کرده و سود خوبی را در آن زمان می توان کسب کرد. البته تعداد روز بسته بودن سهام، درصد افزایش سرمایه، محل افزایش سرمایه و بنیاد شرکت هم در تقاضای روزهای بعدی افزایش سرمایه به تاثیر نیست. در ادامه می توانید تمام مواردی که در مورد افزایش سرمایه وبملت باید بدانید رو مشاهده نمایید :

  • نماد : وبملت
  • شرکت : بانک ملت
  • نوع بازار : بورس
  • نوع و محل افزایش سرمایه : مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ ها
  • میزان افزایش سرمایه : 314 درصد
  • وضعیت تغییر سرمایه شرکت : از 50,000,000 میلیون به 207,042,862 میلیون ریال
  • تاریخ پیشنهاد افزایش سرمایه : 1398/12/25
  • اظهار نظر حسابرس و بازرس قانونی : 1399/02/03
  • مدارک و مستندات افزایش سرمایه : 1399/04/07
  • مجمع افزایش سرمایه : 1399/04/31
  • مکان و ساعت مجمع افزایش سرمایه : تهران، خیابان حافظ، نبش خیابان سمیه، تالار حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، سالن اندیشه ، ساعت 15:30
  • آیا کاهش قیمت داریم ؟ بله
  • آیا سهام جایزه خواهیم داشت ؟ بله
  • آیا حق تقدم خواهیم داشت ؟ خیر

سهامداران به این موضوع توجه داشته باشند که با افزایش سرمایه وبملت ، به میزان 314 درصد به آن ‏ها سهام جایزه تعلق خواهد گرفت. بعد از مجمع افزایش سرمایه نماد وبملت بسته شده و قیمت تئوریک سهم حدودا 76 درصد کاهش خواهد یافت تا میزان دارایی و درصد مالکیت شما روی سهام شرکت تغییری نکند. شما با دریافت سهام جایزه به معادل دارایی خود قبل از بسته شدن نماد می ‏رسید و منفی شدن قیمت جبران خواهد شد.

شایان ذکر است که موضوع افزایش سرمایه شرکت، اصلاح ساختار مالی است. در نظر داشته باشید که بر اساس قانون جدید، به این علت که میزان افزایش سرمایه بیش از 200 درصد است، از زمان مجمع تا ثبت افزایش سرمایه در مرجع ثبت شرکت ‏ها، نماد شرکت بسته می شود. همچنین باید گفت که سهم جایزه وقتی به شما تعلیق خواهد گرفت که شرکت افزایش سرمایه خود را در مرجع ثبت شرکت ‏ها، ثبت نماید.

پیشنهاد مطالعه : کد بورسی برای سهام عدالت – ثبت نام سجام و دریافت کد بورسی

در انتها امیدوارم از این مقاله آموزشی با عنوان افزایش سرمایه وبملت نهایت استفاده رو برده باشید. هر گونه سوال و یا ابهامی بود، از طریق بخش ارسال نظرات و دیدگاه ها با و دیگر مخاطبان در میان بگذارید، همچنین اگر با توجه به افزایش سرمایه بانک ملت تغییری در پرتفوی شما ایجاد شده است و یا درصد ضرر و سود شما اشتباه در سیستم معاملاتی ثبت شده است، نگران نباشید و سوالات خودتان را با ما و دیگر مخاطبان سایت به اشتراک بگذارید. 

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *