تفاوت بازار فارکس با ارز دیجیتال چیست؟

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
تفاوت بازار فارکس با ارز دیجیتال

تفاوت بازار فارکس با ارز دیجیتال را میدانید؟ اگر میخواهید بدانید فارکس بهتر است یا ارز دیجیتال باید تفاوت فارکس و ارز دیجیتال را همین الان در این مطلب یاد بگیرید وگرنه نمی توانید تفاوت فارکس با ارز دیجیتال را تشخیص دهید و یک بازار را برای سرمایه گذاری سودده خود انتخاب کنید. البته که اگر تفاوت بازار فارکس با ارز دیجیتال را کنار بگذاریم، این دو بازار محبوب و پرطرفدار شباهت هایی هم به یک دیگر دارند که به آن ها نیز اشاره خواهیم کرد. لذا اگر دوست دارید تفاوت بازار فارکس با ارز دیجیتال را به زبان ساده یاد بگیرید، این مطلب برای شما نوشته شده است.

تفاوت بازار فارکس با ارز دیجیتال

امروزه بازار های مالی زیادی هستند که شما می توانید برای ورود به آن ها اقدام کنید و تجربه سرمایه گذاری در هر یک از آن ها را کسب کنید، ولی ناگفته نماند که همچنان به عنوان یک ایرانی امکان ورود به تمامی بازارهای مالی و بین المللی را ندارید و این موضوع خودش جای مشکل است. در حال حاضر به علت تحریم های موجود از سمت کشور ایالات متحده، تقریبا راه ارتباطی ایرانیان با بیشتر بازارهای مالی، قطع شده است. امروزه کار در بازار مالی فارکس برای ایرانیان خیلی ساده نیست و تقریبا چنانچه وارد نباشید، نمی توانید به خوبی در آن فعالیت نمایید.

چنانچه بخواهیم در این خصوص بیشتر توضیح دهیم، متاسفانه باید گفت که ریسک در سرمایه گذاری فارکس کم نیست و چنانچه شخص ریسک پذیری به حساب می آیید، می توانید این کار را با توجه به غیر قانونی بودن آن انجام دهید. هیچگاه بازار فارکس و بازار ارز های دیجیتال را یکسان به حساب نیاورید، چرا که هر دو بازار نسبت به هم تفاوت دارند و هر بازار قابلیت های خود را دارد که این موضوع موجب جذابیت های هر کدام شده است که در ادامه در مورد آن توضیحات بیشتری می دهیم.

حتما برایتان جالب است : ارز دیجیتال بهتره یا بورس ایران؟

بازار فارکس یکی از بزرگ ترین و بهترین بازارهای مالی دنیا به حساب می آید که افراد زیادی در حال فعالیت در آن هستند و سرمایه گذاری در آن را تجربه کرده اند. بازار رمزارزها نیز بازار بزرگی محسوب می شود ولی  به نسبت فارکس کوچک تر است. موضوعی که در این بین وجود دارد این است که شما می توانید بعضی از ارزهای دیجیتال را نیز در فارکس مورد معامله قرار دهید. یکی از مواردی که باید در نظر داشته باشید این است که بازار فارکس به وسیله دولت پشتیبانی می شود و دولت هم بر روی آن نظارت دارد ولی همان طور که می دانید بازار رمزارزها اینگونه نیست و تمامی آن ها محرمانه است و در بستر اینتنرت خرید و فروش می گردد و هیچ ارگان و یا دولت آن را تحت نظر ندارد.

این امر می تواند برای برخی از افراد ناخوشایند باشد، چرا که بعضی از افراد علاقه ای ندارند تا اطلاعات حسابشان در دسترسی فرد، دولت و یا ارگانی قرار گیرد. در بازار کریپتوکارنسی تمام معاملات بین دو طرف صورت می پذیرد و این معاملات از طریق واسطه هایی انجام می گردد که هیچ ارتباطی با حساب ندارند. برای مثال یکی از این واسطه ها صرافی های دیجیتال محسوب می شود.

در بازار رمزارزها شما باید با استفاده از صرافی های دیجیتال خرید خود را تکمیل کنید، همچنین برای فروش ارزهای دیجیتالی نیز می بایست از صرافی های دیجیتال بهره ببرید. در بازار فارکس شما می توانید از لوریج گیری بهره بگیرید. برای مثال، یک سود صد دلاری در ازای پرداخت تنها دو دلار داشته باشید. در بازار کریپتو این امکان وجود ندارد و شما فقط می توانید با پیش بینی بازار رمز ارز مورد نظر خود را انتخاب نمایید. در ادامه درباره بازارهای ارزهای دیجیتال و بازار فارکس بیشتر و مفصل تر صحبت کرده ایم؛

1) بازار ارزهای دیجیتال

در بازار کریپتو فقط بیت کوین و آلت کوین ها مورد معامله قرار می گیرد. لذا در این بازار می توانید برای معامله ارز های دیجیتالی اقدام نمایید. رمزارزها کوین هایی هستند که فقط در بستر اینترنت و در صرافی های آنلاین مورد معامله قرار می گیرند. شما می توانید به سادگی رمزارزها را خریداری کنید و یا به فروش برسانید و به صورت کلی آن ها را خرید و فروش نمایید.

حتما برایتان جالب است : سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال – از صفر تا صد معامله ارزهای دیجیتال در ایران

در حال حاضر خرید و فروش ارزهای دیجیتال در بین افراد بسیار مرسوم است و شما می توانید کاملا رایگان با سرمایه اولیه برای معامله آن ها اقدام کنید. متاسفانه امروزه در این بازار، کلاهبرداران بسیاری وجود دارد، بنابراین چنانچه فرد تازه کاری در این بازار محسوب می شوید، باید جوانب احتیاط را برای ورود، افتتاح حساب، خرید و فروش، انتقال به کیف پول و نگهداری در آن رعایت کنید تا آسیبی به سرمایه تان وارد نیاید. به علت گستردگی این بازار، امکان این که افراد بسیار زود به داخل دام بیوفتند، بسیار زیاد است.

آغاز معامله در بازار ارز دیجیتال

آغاز معامله در بازار رمزارزها به نسبت فارکس به مراتب ساده تر است، چرا که در ایران این کار قانونی است و شما می توانید در صورت مبتدی بودن این کار را در داخل صرافی های ایرانی و یا صرافی های معتبر خارجی که با کاربران ایرانی مشکلی ندارند انجام دهید. به منظور آغاز معامله در این بازار باید یک صرافی انتخاب کنید و در ادامه در آن صرافی ثبت نام کنید و کار خود را شروع نمایید.

تنها مشکل برای کار با صرافی های ارز دیجیتال این است که باید ای پی سیستم عامل خود را عوض کنید. متاسفانه تحریم های کشور آمریکا در این بخش نیز تاثیرات خود را گذاشته است و بدین منظور که بتوانید به سادگی و بدون هیچ درسری معامله رمزارزها را انجام دهید، به یک VPN یا VPS احتیاج پیدا می کنید.

نقاط قوت نقاط ضعف
پتانسیل رشد بالا امنیت کم تر بازار
ناشناس بودن نبود تضمین دولتی در مورد حساب‌ ها
ورود راحت‌ تر به بازار احتمال از دست رفتن ارزش کامل یک رمزارز
مقبولیت روزافزون در جوامع   احتمال تاثیر خطاهای فناوری رمزارزها در بازار

2) بازار فارکس

بسیاری از افراد احتمالا فارکس را به معنی بورس خارج می شناسند، ولی این طرز تفکر تا حدودی اشتباه است! فارکس هم یک بازار مالی می باشد که شما می توانید در آن جفت ارز ها، سهام های کشور آمریکا، طلا، نفت و همین طور رمزارزها را مورد معامله قرار دهید.

در بازارهای ارز دیجیتال، می توانید بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال را با هر ارزی معامله نمایید، ولی در فارکس معمولا مجبورید خرید هایتان را با دلار انجام دهید. جالب است بدانید که کلمه Forex مخفف عبارت Foreign Exchange است و ارز های رایج در بازار فارکس دلار، یورو، ین، پوند و فرانک هستند.

حتما برایتان جالب است : چگونگی سرمایه گذاری در فارکس برای ایرانیان

به همان صورت که هر واحد پول یک علامت دارد، واحد های پولی این بازار نیز برای خود علامت دارند که هر کدام تعیین کننده نوع واحد آن می باشند. برخی از افراد بر این باورند که انجام معاملات در فارکس امنیت کافی را ندارد و این امکان وجود دارد که پولتان از بین برود. البته این موضوع غلط نیست ولی چنانچه تازه کار باشید و یا وارد نباشید، بیشتر صدق می کند.

نکته ای که در انتهای این بخش ذکر آن را ضروری می دانیم این است که نوسانات قیمت در بازار رمزارزها از بازار فارکس بیشتر است. تقریبا می توان این طور گفت بازاری که تا حدودی سودآور باشد، موجب می شود تا افراد زیادی به طرف بازار های مالی حرکت کنند. در بخش بعدی در خصوص آغاز معامله در بازار فارکس و نحوه انجام این کار بیشتر توضیح داده ایم.

آغاز معامله در بازار فارکس

متاسفانه به علت تحریم های موجود سرمایه گذاری در بازار فارکس خیلی آسان نیست! ولی به صورت کلی برای شروع کار در بازار فارکس به یک کارگزار احتیاج خواهید داشت. همانطور که پیش تر هم اشاره کردیم، کارگزار همان صرافی است، پس ابتدا باید در یک بروکر یا کارگذاری ثبت نام کنید و بعد از ثبت نام کار خود را می توانید شروع نمایید.

البته این نکته را نیز باید در نظر داشت که این ثبت نام شاید خیلی ساده نباشد و شما باید مراحلی را انجام دهید که مراحل آن را با یک سرچ ساده می توانید در اینترنت پیدا کنید و ما در این مطلب بیشتر قصد داریم در خصوص تفاوت های این دو بازار صحبت کنیم تا این که در خصوص هر یک از بازارها و نحوه ورود به آن ها صحبت کنیم.

نقاط قوت نقاط ضعف
ثبات پتانسیل سوددهی بالا در کوتاه مدت
نقدینگی بالا ردیابی راحت سودها و اعمال مالیت از سوی دولت ها
احتمال ضررهای هنگفت کمتر کارمزدها و هزینه‌ های بالای واسطه‌ ها بسته به بروکر انتخابی
تمهیدات مناسب در مقابل کلاهبرداری      امکان اثرگذاری اتفاقات سیاسی غیرمترقبه بر بازار و تحمیل ضرر

تفاوت فارکس و ارز دیجیتال

مقایسه بازار ارز دیجیتال با فارکس

1) سهولت سرمایه گذاری : یک فرق بازار فارکس و ارز دیجیتال، سهولت انجام معاملات می باشد. برای ورود به بازار رمزارزها، تحریم‌ ها شما را محدود نخواهد کرد و پرداخت کارمزدها در این بازار بسیار ساده تر صورت می پذیرد. البته تحریم‌ های گسترده حتی این بازارها را هم شامل می‌ شوند ولی تحریم ها در این حوزه باعث نشده است که کاربران ایرانی، تمام روش های سرمایه گذاری در این بازار را از دست بدهند.

لذا به منظور تبدیل رمزارزهای خود و برداشت سرمایه خود، احتیاجی نیست نگران تحریم‌ ها باشید، به این خاطر که صرافی‌ های معتبری وجود دارند که امنیت سرمایه شما را تضمین می‌ کنند. استفاده از این صرافی‌ ها بسیار ساده هستند و تنها با کمک اپلیکیشن‌ هایی که کار کردن با آن‌ ها بسیار آسان است می‌ توانید در این صرافی‌ ها فعالیت نمایید.

2) خرید و فروش ارز : انجام معاملات خرید یا فروش آن در صرافی به کسب دانش خاصی احتیاج ندارد و تنها کافی است معامله گر ابزار معاملاتی دلخواه خود را انتخاب کند، نمودار قیمت‌ ها را مشاهده کند و وارد معامله شود. شما در حکم معامله گر رمزارز، امکان گذاشتن سفارشات خریداری، فروش و استفاده stop limit و یا limit order را خواهید داشت، اما از این لحاظ صرافی‌ ها محدودتر از بروکرها هستند.

حتما برایتان جالب است : استراتژی های معاملاتی ارز دیجیتال برای ایرانی ها

شما به عنوان تریدری که می خواهید از پلتفرم بروکر برای معامله بهره بگیرید، امکانات خاصی در اختیار خود خواهید دید. آن ها به شما کمک می‌ کنند تا تکنیک ‌های خود را دقیق‌ تر پیاده سازی کنید. به عنوان مثال شما می توانید اندیکاتورهای اضافی بر روی نمودار قیمت بگذارید و از ابرازهای تحلیل تکنیکال استفاده نمایید.

3) مرجع کنترل و نظارت : بر خلاف بازار رگوله شده فارکس، بازار ارزهای دیجیتال به وسیله نهادهای مرکزی تنظیم نمی‌ گردد. رمزارزها به صورت کامل متفاوت از ارزهای فیات اند، چرا که توزیع مجدد یا کنترل آنها به وسیله هیچ موسسه متمرکزی مثل بانک‌ ها و سازمان‌ های دولتی قابل انجام نیست.

در واقع این بدین معنی است که تمامی کارهایی که در معاملات ارزهای دیجیتال انجام می‌ گردد، به‌ صورت ناشناس باقی خواهد ماند، مگر این که دارنده کیف پول صریحا جزئیات کیف پول خود را به اشتراک بگذارد. این قابلیت موجب شده ارزهای دیجیتال به یک کانال مناسب برای انجام معاملات بدون نگرانی در مورد شناسایی شدن هویت طرفین بدل شود.

4) قدمت بازار : بازار فارکس از قدمت به مراتب طولانی‌ تری برخوردار است و ارزش آن تریلیون‌ ها دلار است و از این جهت با بازار رمزارزها در تفاوت است و شاید مورد مهم انتخاب در دو راهی ارز دیجیتال یا فارکس باشد. در سوی مقابل بازار ارزهای دیجیتال با معرفی بیت کوین در سال 2009 و به عنوان راهی جایگزین برای انجام معاملات بانکی بدون احتیاج به اعتماد بیش از حد به موسسات متمرکز مثل بانک‌ ها یا دولت‌ ها ظاهر شد.

5) ارزش بازار : ارزش بازار از دیگر تفاوت های بازار ارز دیجیتال و فارکس است. بازار فارکس بزرگترین بازار جهان از نظر حجم معاملات به حساب می آید و باید در نظر داشت که این بازار بزرگتر از بازار بورس اوراق بهادار، بازار ارزهای دیجیتال و حتی مجموع این دو با هم است! در بازار ارزهای دیجیتال روزانه بیش از 200 میلیارد دلار معامله را شاهد هستیم و این در حالی است که حجم معاملات بازار فارکس بیش از 5 تریلیون دلار در روز است.

نکته مهم : البته در نظر داشته باشید که این دو بازار در زمینه های دیگری نیز مثل؛ بازیگران بازار، معاملات اهرم دار، صرافی ها و بروکرها، کارمزدهای معاملاتی، عوامل تاثیرگذار بر روند بازار و قیمت و … با یکدیگر متفاوت هستند ولی سعی کردیم مواردی که بیشتر حائز اهمیت بود را در این خصوص توضیح دهیم.


خلاصه مطلب و نتیجه گیری

در این مطلب سعی کردیم تفاوت های بازار رمزارزها و فارکس را مورد بررسی قرار دهیم و خصوصیات و قابلیت های هر یک از آن‌ ها را برای شما بیان کنیم. هر یک از این بازارها، از مزایا و معایب خاص خود برخوردارند و به صورت کلی نمی‌ توان گفت که بازار فارکس بهتر است یا ارز دیجیتال. شما باید خصوصیات و قابلیت های این بازارها را مورد ارزیابی قرار دهید و با یکدیگر مقایسه فرمایید تا به این نتیجه برسید که کدام یک از بازارهای فارکس یا بازارهای ارز دیجیتال برای شما می تواند جذاب تر و سودآور تر باشد.

تعیین این که در کدام یک از این بازارها می خواهید سرمایه گذاری کنید، به میزان توقعات شما از امنیت بازارهای سرمایه گذاری، میزان سودآوری آن‌ ها، میزان پایداری آن‌ ها، سطح ریسک پذیری شما در سرمایه گذاری و مواردی این چنینی وابسته است. البته جهت انتخاب یک بازار مناسب برای سرمایه گذاری این امکان را دارید تا با افرادی که در این زمینه تخصص دارند مشاوره بخواهید و با افزایش اطلاعات خود در این زمینه، یک بازار را برای سرمایه گذاری انتخاب فرمایید. در آخر چند مورد از تفاوت های بازار فارکس با ارز دیجیتال را مختصرا آورده ایم؛

  • ** معامله با ارزهای دیجیتال به نسبت بازار فارکس ساده تر است، ولی احتمال کلاهبرداری در آن به مراتب بالاتر است.
  • ** سرمایه گذاری در فارکس یا ارزهای دیجیتال بدون حضور شخص ثالثی انجام می شود، ولی بازار فارکس بسته به مسائل سیاسی و اقتصادی کشورها می تواند برای سرمایه گذار سود دهی داشته باشد.
  • ** ارزهای دیجیتال به صورت همتا به همتا است و برای انجام معامله به تایید هویت معاملاتی نیاز دارند و این در حالی است که ارزهای فارکس پیش از این به وسیله دولت ها تایید شده اند.
  • ** همه ارزهای بازار فارکس به وسیله دولت های متمرکز پشتیبانی می شوند و این در حالی است که ارزهای دیجیتال غیر متمرکز هستند و به هیچ دولت خاصی وابستگی ندارند.

همان طور که ابتدای مقاله به شما قول دادیم، در این مطلب به ذکر تفاوت بازار فارکس با ارز دیجیتال پرداختیم.

اگر همچنین به استراتژی های معاملاتی ارز دیجیتال برای ایرانی ها علاقه دارید، این مطلب را حتما مطالعه فرمایید.

از نظر شما سود فارکس بیشتر است یا ارز دیجیتال؟

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *