آینده طلا در سال 2022 | پیش بینی قیمت طلا در سال 1401

آینده طلا در سال 2022

آینده طلا در سال 2022 برای بسیار از مردم، سرمایه گذاران خرد و کلان حوزه طلا و سکه و بسیاری از افراد که کسب و کار و معیشت آن ها به قیمت طلا و یا بعضا دلار بستگی دارد، حائز اهمیت است. به همین خاطر در این مطلب قصد داریم به پیش بینی قیمت طلا در سال 1401 بپردازیم تا همگان یک دید کلی نسبت به بازار طلا و سکه ایران در سال 1401 داشته باشند و سعی کردیم که این مقاله راهنما را کاملا بی طرفانه بنویسیم تا هر شخصی با هر جایگاه اجتماعی که دارد، بتواند دید مناسب و منطقی نسبت به آینده طلا در سال 2022 پیدا کند. بازار طلا و سکه یا دلار در حال حاضر ارتباط مستقیمی با معیشت مردم و قیمت اجناس دارد، بنابراین دانستن آینده طلا در سال 2022 و پیش بینی های منطقی و استدلالی که از آینده قیمتی طلا و سکه در سال جاری می شود، قطعا برای شما و خانواده تان مفید خواهد بود.

آینده طلا در سال 2022

همان طور که می دانید، فلز گرانبهای زرد رنگ در بین سرمایه گذاران خرد و به ویژه معامله گران حرفه ‌ای، جزو کالا‌های محبوب به حساب می آید که اغلب برای سرمایه گذاری امن به سراغش می روند. نکته دیگر این که اغلب نوسان قیمت در این کالا برای اقتصاد از اهمیت بسیاری برخوردار است و جهت حرکت قیمت طلا و سکه در اوایل سال میلادی برای انس جهانی طلا و در اوایل سال شمسی برای قیمت طلا در ایران ابهامات بسیاری را به وجود می آورد و موضوع اصلی هم این است که قیمت طلا در سال جاری افزایش خواهد یافت و یا روند کلی طلا و سکه نزولی خواهد بود. از همین روی با توجه به تاریخی که در آن قرار داریم، آینده طلا در سال 2021 و یا پیش بینی قیمت طلا در سال ۱۴۰۰ از جذاب ترین و در عین حال پرتکرارترین بحث در بین مردم عادی، طلافروشان و سرمایه گذاران خرد و کلان این فلز گرانبهاست.

حتما برایتان جالب است : سرمایه گذاری در طلا و سکه – از صفر تا صد طلا و سکه

قیمت طلا و سکه در سال 2020 یا همان 1399 با نوسانات صعودی بسیار قدرتمندی همراه بود، به صورتی که وقتی می خوابیدیم قیمت سکه 10 میلیون تومان بود و زمانی که بلند می شدیم، قیمت آن به 10 میلیون و 900 هزار تومان می رسید!! این روند صعودی که ناشی از عوامل تاثیرگذار متعدد داخلی و بعضا خارجی بود، توانست قیمت طلا و سکه در ایران را با افزایش بسیار چشم گیری مواجه کند. همچنین روند نزولی بازار بورس در شش ماهه دوم سال 99 نیز مزید بر علت شد که سرمایه گذاران کلان و خرد به سمت بازار طلا و بعضا ارز بروند و موجبات افزایش قیمت بیشتر طلا و ارز را فراهم آورند.

نداشتن سیاست های مالی و سرمایه گذاری درست هم موجب افزایش قیمت بیشتر طلا و سکه و همین طور دلار بود و افزایش قیمت انس جهانی به بیشتر از 2 هزار دلار و انتخابات کشور ایالات متحده، ظهور بیت کوین و اعتمادسازی آن و همین طور جنگ اقتصادی که بیشتر بین کشور آمریکا و چین وجود داشت، در سال 2020 موجبات نوسانات بسیار شدید قیمت طلا و سکه را فراهم کرده بود و همان طور که دیدیم، قیمت سکه به 17 میلیون تومان هم رسید که بسیار جای تاسف دارد! جالب است بدانید که در همان سال مردم سکه 5 میلیون تومانی را گران می دانستند و از خرید و حتی سرمایه گذاری روی آن اجتناب می کردند، ولی با موج صعودی قدرتمندی که وارد این بازار شد، در حال حاضر به سکه 10 میلیون تومانی سکه ارزان قیمت می گوییم!!

با توجه به کم نوسان بودن قیمت طلا و سکه و کاهش تدریجی قیمت ارز و در حالی که قیمت جهانی طلا با افزایش همراه بوده است، کاهش تقاضا موجب ثبات بیشتر قیمت‌ ها در بازار طلا و سکه شده است، با این همه، اما بازار همچنان در حالت رکودی به سر می ‌برد و البته نقش قیمت انس جهانی نیز در قیمت داخلی تاثیر دارد، اگرچه اگر قیمت دلار کاهشی باشد، افزایش قیمت انس جهانی طلا تاثیری در بازار داخلی و قیمت طلا در ایران نخواهد داشت. اما بیشتر تحلیل‌ گران پیش بینی کرده اند که پس از واکسیناسیون کرونا اگر سایه کرونا از دنیا برداشته شود و با رشد اقتصاد جهانی مواجه خواهیم شد که همین موضوع موجب تضعیف قیمت اونس طلا خواهد شد.

دلایل افزایش قیمت انس جهانی طلا در سال 2022

انس جهانی در حال حاضر در محدوده 2000 هزار دلار در حال نوسان است که با ارزش فعلی پول باید حدود ۲ هزار و ۴۰۰ دلار باشد. برای این تحلیل دو دلیل عمده وجود دارد؛ اولین مورد این است که استخراج طلا دشوار است و تا امروز حدود ۸۰ درصد طلا قابل استخراج بیرون آمده است و تا امروز جایگزینی برای آن نیست. منابع طلا در دنیا به صورت معمولا در صنایع گوناگون از جمله پزشکی، هوافضا، طلا و جواهر و … استفاده شده و ذخایر جهانی کاهش پیدا کرده است. دلیل دوم این است که برخی کشور‌ها در سال‌ های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ طلا را پشتوانه ضعیفی دیدند و به جای آن صنایع اشتغال محور و عدد صادراتی خود را پشتوانه اقتصادی قرار دادند.

حتما برایتان جالب است : بهترین زمان برای خرید طلا در ایران چه زمانی است؟

این کشور‌ها در حال حاضر مشغول ذخیره طلا هستند، لذا این نشان می ‌دهد آینده قیمت طلا در دنیا رو به افزایش است. در داخل می ‌توان قیمت طلا را کنترل کرد، ولی این کار از طریق تقویت پول ملی و رقابتی کردن آن ممکن خواهد بود. تورم پیش بینی شده برای سال آینده قطعا اثر خود را بر قیمت طلا نیز می گذارد مگر این که وزارتخانه‌ ها و نهاد‌های مرتبط با تقویت اشتغال و تولید و بانک مرکزی با دخالت در بازار بتوانند از افزایش قیمت جلوگیری نمایند که بعید به نظر می رسد. اگرچه متاسفانه حمایت از تولید در حد شعار باقی مانده است. بعضی اوقات شعار‌ها برعکس عمل کرده و این بی اعتمادی موجب می شود تا بازار به حرف هیچ مسئولی گوش ندهد و کار خود را انجام دهند که بسیار جای تاسف دارد!

اقتصاد جهان در سال 1401 با وجود ارزهای دیجیتال

با توجه به بالا بودن ریسک این بازار، ورود بانک ها و موسسات مالی معتبر به بازار رمز ارزها موجب افزایش چشمگیر قیمت بیت کوین و عبور مقعطی آن از مرز 40 هزار دلار شده است. این نکته را نیز باید در نظر داشت که ورود به بازارهای صادراتی و دریافت درآمد ارزی و همچنین سرمایه گذاری برای کالاهای جایگزین واردات را استراتژی مناسب شرکت ها برای سال آینده است، به خاطر این که ریسک بالای بازارهای طلا، ارز و مسکن، سرمایه گذاری بیشتر بر موجودی کالا در سال آینده پیشنهاد می شود.

پیش بینی قیمت طلا در سال ۱۴۰۰

توصیه کلی بر این است که فعالان اقتصادی بازار خدمات را در راس فعالیت های اقتصادی خود قرار دهند، با این شرط که در این حوزه نوآوری داشته باشند. در آینده اقتصاد جهان در اختیار شرکت هایی قرار می گیرد که با هوش مصنوعی و تکنولوژی های نوین وارد بازار می شوند. سال جاری با توجه به نا مشخص بودن بسیاری از مولفه های تاثیر گذار بر اقتصاد، وارد دوران عدم قطعیت می شویم و باید پویایی بیشتر را در تصمیم گیری ها لحاظ کرده و از برنامه ریزهای هزینه بر و بی فایده میان مدت و بلند مدت بپرهیزیم.

کسادی بازار طلا و سکه در ایران

فعالان بر این باورند که بازار طلا تا وقتی راکد است که قیمت آن در نوسان باشد؛ حتی ریزش مداوم آن‌ هم موجب کسادی خواهد شد، چرا که خریدار و فروشنده هر دو در بلاتکلیفی هستند و از طرف دیگر خریدار توقع ارزان ‌تر شدن کالا را دارد و از سویی هم فروشنده برای عرضه طلا با قیمت روز مردد است؛ بر این اساس ثبات نرخ نه تنها در طلا بلکه در هر کالایی منجر به رونق معاملات می شود.

حتما برایتان جالب است : بهترین سرمایه گذاری با 10 میلیون تومان در ایران

در حقیقت مسئله مهمی که در بازارهای ایران دیده می شود آن است که هر زمان کالایی به ویژه طلا و سکه با کاهش قیمت روبرو شود، همان بازار کساد می ‌شود، چرا که مشتری این طور فرض می کند که با گذشت مدت زمانی، قادر است جنس مورد نظرش را با قیمت مناسب ‌تری بخرد و طبیعی است که در زمان ‌هایی که ریزش‌ ها ادامه‌ دار باشد، مردم در انتظار کاهش بیشتر نرخ، برای خرید اقدامی انجام نمی دهند و صبر می کنند، ولی چنانچه همین بازار با رشد کمی روبرو شود، تقاضا نیز افزایش خواهد یافت، چرا که همان افرادی که در انتظار کاهش بیشتر نرخ‌ ها بودند، افزایش قیمت، را هشدار برای گرانی بیشتر تلقی می کنند و به سرعت در صف خرید آن قرار می گیرند، به خاطر این که نمی‌ خواهند با نرخ بالاتری روبرو شوند و همین تقاضای یکباره در بازار، موجب گرانی بیشتر هم خواهد شد. 

انس و دلار تعیین ‌کننده قیمت طلا و سکه

در حال حاضر مسئولان صنف طلا در خصوص شرایط فعلی بازار طلا، علت ریزش و چشم انداز بازار چه می ‌گویند؟ اغلب عنوان می کنند که نرخ طلا وابستگی کاملی به قیمت انس جهانی دارد و وقتی که قیمت انس جهانی طلا و کاهش روبرو می شود، قیمت آن در داخل هر کشور با نرخ ارز رسمی همان کشور، سنجیده می‌ شود و قیمت نهایی حاصل می شود، لذا افت انس جهانی به علاوه ریزش نرخ دلار هر دو عواملی برای سقوط قیمت طلا و سکه در بازار ایران به حساب می آیند.

جالب است بدانید که انس جهانی امکان دارد در طول یک روز بیش از ۱۰ مرتبه نوسان قیمتی داشته باشد و هر بار نیز بر قیمت طلای داخلی، مؤثر واقع می ‌شود، ولی این که بتوان در مورد آینده قیمتی آن پیش بینی خاصی داشت امکانپذیر نیست؛ تنها نکته ‌ای که با قاطعیت می توان عنوان کرد این است که با ادامه کاهش نرخ ارز و انس، قیمت طلا هم کاهشی ‌تر می شود و چنانچه اتفاقات احتمالی مثل ایجاد روابط بهتر با سایر کشورها اتفاق افتد، شرایط بازار طلا بسیار بهتر از حال حاضر خواهد شد. فعلا فروش طلا در بازار استان به صفر رسیده چون هنوز نرخ طلا نسبت به قدرت مالی مردم بسیار بیشتر است و البته این رکود در چند سال اخیر وجود داشته ولی در حال حاضر بیشتر شده است. تا جایی که میزان معاملات طلا در بازار اصفهان نسبت به دو سال گذشته کمتر از ۱۰ درصد شده است.

چرا همه دلال شده ‌اند؟

میتوان گفت که اهمیت قیمت ارز، سکه و طلا این روز‌ها بیش از گذشته دیده می شود. مردم مدام قیمت این کالا‌ها را رصد می ‌کنند. سال ‌های سال است کشور درگیر تحریم ‌هاست و متاسفانه برخی تصمیم سازان سازوکار‌های جایگزینی درآمدی را نادیده می ‌گیرند. در چند دهه گذشته در رابطه با رونق صنایع، اشتغال و صادرات اقدامات موثری انجام نشده است. در این شرایط بازار ما بیشتر از اخبار در حوزه‌ های گوناگون می ‌گیرد و سکه در یک روز ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است و در روز بعد به ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می‌رسد. چنانچه سیاست گذاری ‌ها مبتنی بر ایجاد اشتغال به واسطه رونق تولید و صنایع بود و همچنین ورود ارز به کشور آسان می شود، امروز اکثریت جوان‌ ها به دلالی روی نمی ‌آوردند.

حتما برایتان جالب است : بهترین سرمایه گذاری بلند مدت در ایران

در حال حاضر حتی برخی افراد بعد از 50 سال فعالیت در صنعت طلا، به واسطه ‌گری یا همان دلالی می پردازند. این موضوع هم اشتغال و تولید را در صنعت به خطر انداخته و هم موجب ایجاد نوسان در بازار طلا خواهد شد. نوسان در بازار طلا همیشه وجود داشته است و تا زمانی که صنایع مولد احیا نشوند، ادامه پیدا می کند. صنعت طلا مثل بسیاری از صنایع ما دچار خودتحریمی شده‌ است. نفت کشور با هر اقدامی دچار مشکل در صادرات می‌ شود، ولی به چه دلیل تمرکز خود را بر دیگر صنایع نمی ‌گذاریم! صنایعی در کشور داریم که می ‌تواند بالاتر از نفت برای کشور سودآوری داشته باشد. به عنوان مثال صنعت تلفیقی سنگ و طلا می‌ تواند ارزآوری فراوانی برای کشور داشته باشد ولی خب همان طور که می دانید، همیشه یک جای کار می لنگد!!

پیش بینی قیمت طلا در سال 1401

در شرایطی که بسیاری از تحیل ‌گران برای نیمه اول سال 2022 چشم‌ انداز صعودی را برای طلا متصورند، در روزهای اولیه سال ۲۰۲۱ مجددا افزایش تعداد بیماران کرونایی و احتمال وضع محدودیت ‌های اجتماعی و قرنطینه باعث شد تا سرمایه‌ ها برای فرار از ریسک‌ های اقتصادی به سوی پناهگاه‌ های امن دارایی هجوم بیاورند.


نتیجه گیری و کلام پایانی

این مطلب را با نتایجه یک نظرسنجی معتبر به اتمام می بریم؛ در نظرسنجی مین ‌استریت، سایت کیتکو که از کارشناسان بازار طلا اخذ می‌ شود ۱۶ نفر شرکت کردند که ۱۱ نفر از آنها معادل با ۶۹ درصد از کل شرکت ‌کنندگان به ادامه روند افزایشی قیمت فلز زرد رای دادند. در واقع عوامل بنیادی بسیاری مثل شروع موج جدیدی از پاندمی کرونا در اقتصادهای بزرگی مثل آمریکا، هند، برزیل و احتمال تعطیلی مجدد فعالیت ‌های اقتصادی در برخی از ایالت ‌های آمریکا یکی از بزرگ ‌ترین نگرانی ‌های اقتصادی در دنیا محسوب می شود که می ‌تواند همچنان به تقاضای پناهگاه‌ های امن دارایی بیافزاید.

از طرفی و به عنوان شاهدی بر اثبات وضعیت وخیم چشم ‌انداز اقتصادی دنیا، معمولا گزارش ‌های چشم ‌انداز اقتصادی در ماه جولای حکایت از آن دارد که طول دوره ریکاوری اقتصاد طولانی ‌تر از آن چیزی است که پیش‌ بینی می ‌شد. این عوامل به علاوه اقدامات حمایتی بانک‌ های مرکزی که خبر خوبی برای طلا به حساب می آید که در نهایت موجب شده است تا اکثریت تحلیلگران به حرکت طلا به طرف قله‌ های قیمتی بالاتر باور داشته باشند.

نظر شما راجب آینده طلا در سال 2022 چیست؟

به نظر شما سرمایه گذاری در طلا و سکه در سال 1401 سودآور است؟

هر نظر یا تجربه ای در مورد سرمایه گذاری روی طلا و سکه داشتید، حتما در بخش ارسال دیدگاه ها بنویسید تا سایر مخاطبان هم استفاده کنند.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *