سکه یک روزه چیست و چه شرایطی دارد؟

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
سکه یک روزه چیست

آیا میدانید سکه یک روزه چیست و چطور می توان آن را مورد معامله قرار داد؟ اگر نمی دانید سکه یک روزه چیست و چطور کار می کند، در این مطلب ما در ابتدا به این پرداخته ایم که منظور از سکه یک روزه چیست و در ادامه نحوه خرید و فروش سکه های یک روزه را مورد بررسی قرار داده ایم و هر نکته که برای معامله سکه های یک روزه نیاز است بدانید را نیز آورده ایم تا صفر تا 100 سکه های یک روزه را در همین مقاله به زبان ساده یاد بگیرید، پس با مای مانی همراه بمانید؛

سکه یک روزه چیست

هر کسی که می خواهد در بازار سرمایه فعالیت داشته باشد، با توجه به نیاز خود، گزینه های متنوعی برای سرمایه گذاری و کسب سود در اختیار دارد؛ در حقیقت بجز بازار سهام در بورس، معاملات گوناگونی به صورت روزانه در این بازار صورت می پذیرد که بسیاری از سرمایه گذاران را به سمت خود می کشاند که یکی از این بازارها، بورس کالای ایران به حساب می آید. بازار اوراق گواهی سکه و یا سکه یک روزه در بورس کالا یکی از این ابزارهای در دسترس سرمایه گذاران بورسی می باشد.

طلا همیشه در طول زمان به عنوان کالایی برای سرمایه گذاری برای افزایش دارایی به حساب می آید، از این روی سرمایه گذاری روی طلا با دریافت گواهی سپرده سکه می تواند گزینه مناسبی برای افرادی باشد که دانش و اطلاعات کافی برای معامله سهام را در اختیار ندارند و از طرفی بازار طلا و سکه را برای سرمایه گذاری، مناسب می دانند. در همین خصوص باید گفت که سکه یک روزه یکی از بهترین سرمایه گذاری ها در ایران می باشد که محبوبیت زیادی بین سرمایه گذاران ایرانی دارد.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز 10 درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


چرا که در این بار عرضه و تقاضا است که قیمت سکه را به طور رسمی مشخص می نماید و صرفا یک قیمت گذاری روی تابلو صرافی به حساب نمی آید. به زبان ساده چنانچه بخواهیم سکه یک روزه را تعریف کنیم، این مفهوم نشان دهنده گواهی سپرده طلا می باشد که در بازار بورس مورد معامله قرار می گیرد. به همین خاطر این عرضه و تقاضاست که قیمت سکه را تعیین می کند. این نکته را هم باید در نظر داشت که شما این سکه را می توانید به شکل فیزیکی هم در اختیار داشته باشید. در ادامه بیشتر به این که سکه یک روزه چیست و نحوه خرید و فروش آن چگونه است، پرداخته ایم.

منظور از سکه یک روزه چیست؟

سکه یک روزه به عنوان یک گواهی معامله در بازار اوراق بهادار به حساب می آورند که بر مبنا عرضه و تقاضا سرمایه‌ گذاران قیمت گذاری می شود و ارتباطی به تعیین قیمت در تابلو صرافی ها ندارد. همان طور که پیش تر هم اشاره کردیم، این نوع سکه هم در سامانه قابل معامله می باشد و هم به صورت فیزیکی می‌ تواند در اختیار سرمایه‌ گذار باشد.

به عبارت دیگر شما با معامله سکه یک روزه در بورس کالا، به نوعی در بازار طلا سرمایه‌ گذاری می کنید و گواهی آن را دریافت می کنید و دیگر احتیاجی نخواهد بود که سکه طلا را به صورت فیزیکی نگهداری نمایید. طلا همواره به عنوان یک سرمایه گذاری از گذشته مورد توجه قرار داشته است. تعداد زیادی از مردم، حتی آن دسته از مردم که اطلاعی درباره اقتصاد و شرایط آن ندارند، به خوبی می دانند که طلا نه تنها می تواند ارزش سرمایه آن ها را نگه دارد، بلکه به آن ها قدرت نیز می دهد. لذا عملا طلا یک بازار همیشه خوب در دنیای سرمایه گذاری به شمار می رود که همواره در بلندمدت می تواند سود خوبی برای شما به همراه داشته باشد.


حتما برایتان جالب است : بهترین نوع طلا برای سرمایه گذاری در ایران


چرا که ارزش طلا به ذاتش آن وابسته است و به دلیل محدود بودن منابع آن، همواره قیمت آن در بلندمدت افزایش پیدا می کند. طلا به هیچ چیز جز خودش وابسته نیست؛ شاید روزی دلار، بازار بورس یا هر چیز دیگری مطابق با شرایط زمان از بین بروند یا ارزش خود را از دست بدهند ولی هیچگاه طلا این دوران را تجربه نمی کند. ایالات متحده به عنوان اقتصاد برتر دنیا طی چند دوره وارد رکودهای عجیب اقتصادی شد، ولی در این حال هم طلا نجات دهنده بسیاری از سرمایه گذاران بود. طلا همواره توانسته سرمایه را در دوره میان مدت یا بلند مدت به ویژه در زمان های رکود اقتصادی یا تورم به خوبی حفظ نماید.

این را در نظر داشته باشید که طلا همواره چند قدم از تورم جلوتر حرکت می کند و یا نهایتا همپای تورم رشد را تجربه می کند، بنابراین گزینه خوبی برای سرمایه گذاری و به خصوص سرمایه گذاری بلندمدت به حساب می آید. در گذشته نه تنها خرید فیزیکی طلا به صورت سکه، زیورآلات یا طلای آب شده و دست دوم تنها راه های سرمایه گذاری به حساب می آمدند، ولی با گسترش دانش و ظرفیت های اقتصادی و سرمایه گذاری روش های جدیدی برای سرمایه گذاری بر روی طلا به وجود آمد. راه هایی که توانسته احتیاجات مختلف را در کنار امنیت به سرمایه گذاران هدیه بدهد. معامله سکه یک روزه در تالار بورس نیز یکی از این روش ها به حساب می آید که در این مقاله قصد داریم نحوه خرید و فروش آن را تشریح دهیم.

چرا برای خرید سکه یک روزه اقدام کنیم؟

حال که دیگر میدانید سکه یک روزه چیست ، بهتر است نحوه خرید آن را یاد بگیرید؛ به منظور پاسخ به این سوال، نگاه کلی به فرآیند سکه یک روزه باید انداخت. شما به عنوان فروشنده قصد دارید سکه های خودتان را با قیمت عادلانه در بورس بر اساس عرضه و تقاضا بفروشید، به همین خاطر آن ها را به انبار بانک های عامل مثل رفاه یا صادرات واگذار می کنید و طی آن گواهی سپرده طلا اخذ می نمایید.


حتما برایتان جالب است : سرمایه گذاری در طلا و سکه


این گواهی را نزد کارگزاری خود ببرید و سکه شما به حسابتان در پرتفوی کارگزاری انتقال داده خواهد شد و شما توانایی فروش آن را خواهید داشت. در ادامه در مورد جزئیات این موضوع و سکه یک روزه بیشتر توضیح داده ایم؛ ولی همین چند خط چند ویژگی و مزیت بزرگ سکه یک روزه را برای ما روشن می کند. نخست این که سکه یک روزه در حقیقت گواهی سپرده طلا در بازار سرمایه است.

لذا این بدین معنی است که عملا شما از شر نگهداری فیزیکی این سکه ها دور شده اید و هزینه ای در ازای آن نمی پردازید. تنها هزینه پرداختی شما در ازای نگهداری این سکه هاست که روزانه عدد کوچکی است. حفظ امنیت طلاها اصلی ترین مزیت سکه یک روزه به حساب می آید. از طرفی شما در زمان فروش فیزیکی به صرافی ها و طلافروشان ناچار هستید عدد روی تابلو را بپذیرید و روی آن توافق نمایید.

البته این در حالی است که در سکه یک روزه و دنیای بورس سیستم عرضه و تقاضا حکم فرماست. همین امر اصلی ترین دلیلی تفاوت قیمت سکه در بورس و بازار به حساب می آید. لذا دست شما برای معامله باز خواهد بود. معاف از مالیات بودن و همچنین عدم نیاز به پرداخت کارمزدهای صرافی ها هم از اصلی ترین نقاط قوت سکه یک روزه به شمار می رود. برای این کار شما تنها باید کارمزد کارگزاری در معامله و همچنین هزینه های ناچیز بانک را بپردازید ولی هزینه های بانک بر عهده فروشنده خواهد بود.

نحوه خرید سکه یک روزه

در گام نخست تصور کنید که ما 10 سکه به شکل فیزیکی داریم و قصد داریم این سکه ها را به دلیل گواهی سپرده طلا در بازار بورس بفروشیم. شایان ذکر است که برای هر نوع خرید و فروش در بازار بورس، شما می بایست در سامانه سجام ثبت نام کرده و احراز هویت شده باشید و همچنین بایستی از کارگزاری جهت انجام معاملات خود استفاده نمایید.

منظور از سکه یک روزه چیست

لذا پیش از هر اقدامی، نسبت به اخذ کد بورسی خود و ثبت نام در یک کارگزاری اقدام نمایید. شما با مراجعه به بانک های عامل مثل بانک رفاه اقدام به واگذاری طلای خود می کنید. در گام بعدی کارشناسان این بانک با بررسی صحت طلای شما، بر اساس تعداد سکه ای که تحویل داده اید، بعد از یک روز کاری به شما گواهی سپرده طلا می دهند. لذا شما با ارائه این گواهی به کارگزاری خود، قادرید میزان واحد مشخص شده طلا را در سبد سرمایه گذاری خودتان ببینید. به ازای هر سکه ۱۰۰ واحد سهم دارید. پس از مشاهده این این واحدها می توانید اقدام برای فروش سکه های خود اقدام کنید.


حتما برایتان جالب است : نکات مهم در خرید طلای دست دوم


این را باید در نظر داشته باشید که شما باید مطابق با ۱۰۰ واحد معامله نمایید و این بدین معنی است که نمی توانید ۱۰ واحد یا ۲۵۰ واحد بفروشید. می بایست مقدار اعلامی شما مضربی از ۱۰۰ باشد، ولی نیاز نیست که همه تعداد واحدهای خودتان را به صورت یکجا به فروش برسانید. در زمان خرید هم شما با انتخاب نماد یکی از این بانک ها مثل ”سکه ۰۰۱۲ پ ۰۴″ که به سکه یک روزه بانک صادرات تعلق دارد، قادرید با تعیین واحد هایی با مضرب صد برای خرید سکه اقدام نمایید. لذا پس از خرید سکه با هماهنگی کارگزاری خودتان قادرید برای دریافت فیزیکی سکه از بانک عامل اقدام نمایید.

نحوه فروش گواهی سپرده سکه طلا

شما قادرید با در دست داشتن مدارک شناسایی معتبر، به خزانه بانک بروید و سکه‌ های موردنظر را تحویل دهید. بعد از اعتبار سنجی، قبض انبار برای شما صادر خواهد شد و دارنده قبض، قادر است از طریق مراجعه حضوری به کارگزاری سامانه معاملات آنلاین، برای فروش سکه اقدام نمایید.

ظرف 3 روز کاری، وجه حاصل از فروش، بعد از کسر کسورات قانونی، به حساب شما واریز شده و توسط شما قابل برداشت خواهد بود. به صورت معمول از ساعت ۸ تا ۱۶ در روزهای غیر تعطیل، قادرید به خزانه بانک رفاه که در واقع انبار بورس کالا به حساب می آید، مراجعه فرمایید. در نظر داشته باشید که چنانچه سکه‌ های خود را بعد از ساعت ۱۲ ظهر به خزانه تحویل دهید، 48 ساعت بعد، سکه‌ ها، تبدیل به گواهی سپرده کالایی خواهد شد و قابلیت معامله در بازار فرابورس را دارید.

فرآیند تسویه و تحویل سکه یک روزه

همان طور که پیش تر هم گفتیم، سکه یک روزه خود را می توان به صورت فیزیکی هم دریافت کنید. بورس کالا برای خود، انبار کالای مجزایی دارد که سرمایه‌ گذاران کالاهای گوناگون، با مراجعه به خزانه بانک رفاه، می توانند برای تحویل و دریافت سکه فیزیکی خود اقدام کنند. شخص متقاضی دریافت سپرده سکه، با سپردن سکه های خود به انبار بانک های عامل، گواهی سپرده می گیرد که در بورس قابلیت خرید و فروش دارد.

در این مورد حضور شخص متقاضی با مدارک شناسایی در خزانه بانک رفاه الزامی می باشد که پس از انجام مراحل اداری، قبض انبار، یک روز کاری بعد، صادر خواهد شد. با صدور قبض انبار، سرمایه گذار قادر است هم به صورت حضوری و هم به صورت آنلاین از طریق سامانه کارگزاری بورس، برای تسویه و فروش سکه خود اقدام کند. مثل بازار سهام، فروشنده گواهی سکه طلا می تواند پول حاصل از فروش سکه را نقدی دریافت نماید و یا با همان پول، برای انجام معامله دیگری اقدام کند.


حتما برایتان جالب است : راه های سرمایه گذاری در طلا برای ایرانیان


برای مثال شما 10 سکه طلا در اختیار دارید که مورد تایید سازمان بورس است و می خواهید با استفاده از معاملات بورسی در بورس کالا برای فروش آن اقدام کنید. بدین ترتیب با مراجعه به انبار بورس کالا، سکه‌ ها را تحویل می‌ دهید و بعد از تایید سکه به وسیله کارشناسان مربوطه، گواهی سپرده طلا پس از یک روز کاری به شما تحویل داده خواهد شد. در ادامه مالکیت گواهی 10 سکه برای شما صادر شده است، لذا گواهی سپرده طلای شما در بازار قابل عرضه می باشد.

رایج ترین نوع های سکه یک روزه

سکه یک روزه رفاه : بانک رفاه یکی از بانک های عامل در معاملات گواهی سکه است که برا مثال امروزه نماد سکه۰۰۱۲پ۰۱ به عنوان سکه تمام بهار تحویل یک روزه رفاه در نظر گرفته شده است. به منظور خریداری گواهی سپرده سکه یک روزه رفاه، باید در روزهای معاملاتی بعد از دریافت گواهی سپرده، با مراجعه به انبار بانک رفاه، پس از تحویل گواهی سپرده سکه هایی که از پیش برای شما صادر شده است، سکه های خود را دریافت نمایید. به منظور ثبت سفارش در سامانه های آنلاین، می بایست برای هر سکه از مضرب ده استفاده نمود. بدین منظور جهت ثبت 10 سکه می بایست حجم 100 را در قیمت روز ارسال نمود.

سکه تحویل یک روزه بانک ملت و صادرات : امروزه دو بانک ملت و صادرات هم از بانک هایی به حساب می آیند که از طریق آن ها می توان برای صدور گواهی سپرده سکه اقدام کرد. برای مثال نماد سکه 9912 پ 04 به عنوان سکه یک روزه بانک صادرات و نماد سکه 9812-02 به عنوان سکه یک روزه بانک ملت، در نظر گرفته شده است و مطابق نحوه معاملات گواهی سپرده طلا، قابلیت معامله دارد. در حقیقت پس از خرید سکه با هماهنگی کارگزاری خود قادرید برای دریافت فیزیکی سکه از بانک عامل ملت و یا صادرات اقدامات لازم را انجام دهید.

سکه تحویل یک روزه سامان : بانک سامان هم به عنوان یکی دیگر از بانک های عامل در تحویل و خریداری گواهی سپرده سکه از طرف سازمان بورس و اوراق بهادار معرفی شده است و نماد سکه9812 – ۰۳ به عنوان سکه تمام بهار تحویل یک روزه سامان تعیین شده است و می توان با مراجعه به انبار بانک سامان گواهی سکه خود را دریافت نمود.

نکات مهم برای خرید سکه یک روزه

با این وجود که سکه یک روزه و گواهی سپرده طلا در بورس به فروش می رسد ولی قوانین نسبتا مجزایی دارد. مطابق با آخرین قوانین اعلام شده ناظر بازار، معامله سکه یک روزه از ساعت ۱۲ و نیم تا 15:30 دقیقه بعد از ظهر امکان پذیر است.

همچنین باید شما به منظور پیدا کردن نمادهای مربوط به این سکه یک روزه ها لازم نیست آن ها را به خاطرتان بسپارید، با جست و جوی عنوان ” سکه یک روزه” به سادگی تمامی نمادهای بانک ها که به صورت معمول ۵ یا ۶ مورد بیشتر نیست به شما نمایش داده می شود.


حتما برایتان جالب است : راهکار تشخیص طلا از بدل


این را باید در نظر داشت که سکه یک روزه در بورس شامل دامنه نوسان خواهد شد. آخرین دامنه نوسان سکه یک روزه بین مثبت و منفی 10 درصد است. همین دامنه نوسان که مطابق با سیستم عرضه و تقاضا بالا و پایین می شود، موجب می شود که قیمت های سکه در بازار بورس نسبت به بازار آزاد متفاوت باشد. بسته به نوع و وضعیت بازار احتمال بالا یا پایین بودن قیمت ها وجود خواهد داشت.

در فروش سهام و برداشت دارایی شما می بایست دو روز کاری صبر کنید، اما درباره سکه یک روزه این زمان انتظار تنها یک روز است. شاید به خاطر همین زمان کاری یک روزه برای صدور گواهی و واریز وجه است که به آن سکه یک روزه می گویند!

هزینه های بانکی یکی دیگر از موارد مهم به حساب می آید که به ازای هر سکه ارزیابی می شود. این بدین معنی است که هزینه نگهداری روزانه به ازای هر سکه محاسبه و ضرب در تعداد سکه های کل می شود. این را هم باید در نظر داشت که عملا نگهداری گواهی سپرده طلا و فروش دیر آن می تواند در ادامه هزینه نسبتا زیادی برای شما به همراه داشته باشد، به همین خاطر در موقعیت مناسب برای فروش سکه یک روزه اقدام نمایید، بهتر است.

سکه‌ ای که در بورس کالا خرید و فروش می شود، باید قابلیت های خاصی داشته باشد و از استاندارد خاصی برای صدور گواهی سپرده طلا برخوردار باشد. سکه مورد تایید انبار می بایست سکه تمام بهار آزادی با سال ضرب 1386 و عیار 900 در 1000 با وزن 8.133 باشد. این را در نظر داشته باشید که هزینه ‌ارزیابی و کارشناسی هر سکه ۵۰۰ ریال می باشد که در زمان دریافت‌ سکه در‌ انبار دریافت می شود و همچنین هزینه انبارداری هر سکه به‌ ازای هر روز هم ۵۰ ریال خواهد بود.


نتیجه گیری و کلام پایانی

در این مطلب از مای مانی سعی داشتیم به زبان ساده به این بپردازیم که سکه یک روزه چیست و چطور کار می کند. سکه های یک روزه بخش مهمی از بازار به حساب می آیند که متاسفانه یا خوشبختانه مورد بی توجهی و کم توجهی بخش عمده ای از سرمایه گذاران قرار گرفته اند! در حقیقت کم تر سرمایه گذار مبتدی می داند که در بورس همچنین معاملاتی امکان پذیر است.

در نظر داشته باشید که اصولا هر جایی که سیستم عرضه و تقاضا مطرح باشد، عملا قیمت ها افزایشی خواهند شد. از طرفی وجود سکه یک روزه و امکان معامله آن در بورس موجب می شود تا شفافیت قیمت سکه نیز در بازار افزایش یابد. در حقیقت این فروش گواهی سکه و طلا در بورس به نوعی به یک شاخص حائز اهمیت در بازار تبدیل شده است.

این شاخص بیانگر این است که تابلو صرافی ها تا چه اندازه به واقعیت بازار و سیستم عرضه و تقاضا نزدیک است. نهایتا باید گفت که با توجه به مزایایی که برای این نوع از سکه ها نام بردیم، می توان انتظار داشت که سرمایه گذاری روی آن می تواند برای میان مدت و بلندمدت گزینه بسیار خوبی به حساب آید.

لذا سعی کنید در ابتدای امر آن را بیشتر و بهتر بشناسید. چنانچه قصد دارید برای خرید اقدام نمایید، حتما با کارگزاری خود هماهنگی های مورد نیاز را انجام دهید. این را در نظر داشته باشید که هیچ کس به دلیل سوال پرسیدن، شما را نکوهش نخواهد کرد و به صورت کلی اگر چیزی را ندانید و در راه آن قدم بگذارید، مستحق نکوهش هستید ولی سعی کنید هر طور که می توانید، اطلاعات خود را در زمینه های مالی و بازارهای مالی که قصد سرمایه گذاری در آن را دارید، افزایش دهید.

همان طور که در ابتدای مقاله قول دادیم، در این مطلب به این پرداختیم که سکه یک روزه چیست و چطور می تواند برای معامله آن اقدام کرد.

همچنین اگر دوست دارید صفر تاد صندوق های طلا در بورس را هم یاد بگیرید، توصیه می کنم همین الان این مطلب را مطالعه کنید؛

حال که دیگر می دانید سکه یک روزه چیست و چطور کار می کند، فکر می کنید برای سرمایه گذاری شما گزینه مناسبی باشد یا خیر؟

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *