بهترین زمان برای خرید طلا در ایران چه زمانی است؟

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
بهترین زمان برای خرید طلا

خرید طلا و سکه در ایران و در کل دنیا همواره به عنوان یک سرمایه گذاری کم ریسک، مطمئن و پر سود بوده و است که سرمایه گذاران بسیاری را به سمت خود جذب کرده است. حال سوال اینجاست که اگر شخصی قصد داشته باشد برای خرید طلا و سکه اقدام کند، بهترین زمان برای خرید طلا و سکه در ایران چه زمانی است؟ بهترین زمان برای خرید طلا قطعا زمانی است که وضعیت سیاسی و اقتصادی در دنیا و مخصوصا کشورهای بزرگ مناسب نیست و بی اعتمادی به بازارهایی مانند بورس، خودرو، ارز، مسکن و حتی ارزهای دیجیتال وجود دارد که بهترین سود را بازار سکه و طلا در این زمان ها به سرمایه گذاران داده است. همچنین یک بعد دیگر در شناسایی بهترین زمان برای خرید طلا و سکه این است که از لحاظ قیمت و تحلیل تکنیکالی بتوان جایگاه خوبی برای قیمت طلا و سکه قائل بود تا با برخورد قیمت به آن سطوح، شاهد افزایش قیمت دوباره سکه و طلا باشیم. در این مطلب مطمئنا بهترین زمان خرید طلا در سال 1400 را خواهید شناخت.

بهترین زمان برای خرید طلا

طلا مثل سهام، خودرو، ملک و ارزهای دیجیتال در پرتفوی بسیاری از سرمایه‌ گذاران جایگاه ویژه ای دارد، به این خاطر که افراد این فلز گرانبها را به عنوان یک دارایی باثبات در صورت وقوع فاجعه یا بحران به حساب می آورند. با این حال تعداد زیادی از معامله‌ گران نیز به خرید و فروش کوتاه‌ مدت طلا و سهام وابسته به آن در بازارهای گوناگون می ‌پردازند تا از نوسانات آن سود کسب کنند. معامله ‌گری طلا نسبت به سرمایه‌ گذاری بلندمدت، سخت ‌تر است، به این دلیل که طلا و به صورت کلی دارایی ‌ها در کوتاه ‌مدت نوسانات قیمتی شدیدتری دارند.

حتما برایتان جالب است : سرمایه گذاری در طلا و سکه – از صفر تا صد طلا و سکه

نوسانات طلا گاهی کم می شود اما گاهی نیز به دریایی طوفانی شباهت دارد. تحلیلگرانی که به تحلیل طلا و سهام مرتبط با طلا مثل شرکت ‌های استخراج و معدنی می ‌پردازند، می بایست با بررسی دیگر دارایی‌ های مرتبط، به دنبال اعتبارسنجی تحلیل خود باشند. در ادامه می خواهیم به همین موضوع اشاره کنیم که چگونه بررسی دارایی‌ هایی مرتبط با طلا، می ‌تواند در تحلیل بازار طلا و یافتن بهترین زمان خرید طلا به شما کمک نماید.

اغلب دلیل خرید طلا این است که ارزش آن در طولانی مدت حفظ می شود. در مقایسه با نوساناتی که ارزها دارند، ارزش طلا ثبات مناسبی دارد، از همین روی از نقش اساسی طلا نمی توان گذشت. نوسانات قیمتی در طلا بعضا ناشی از افزایش ارز است، ولی طلا کمتر قربانی چنین اتفاقاتی می شود. خطراتی که در قسمت های دیگر مثل خشکسالی، کالاهای روزمره در معرض آن هستند، اما چنین خطراتی تاثیر چندانی به این بخش ندارد و همیشه ارزش طلا در طول سالیان حفظ شده و از بین نرفته و نخواهد رفت.

تکنیک تحلیل طلا به ز

زمانی که قیمت طلای جهانی بالا یا پایین می ‌آید، ابزارهایی وجود دارد که می ‌تواند در تشخیص قدرت این روند به شما کمک شایانی نماید. این ابزارها به منظور دستیابی به موفقیت در خرید و فروش صندوق‌ های طلا و سهام شرکت ‌های استخراج طلا می ‌تواند کارساز باشد. چند چیز که برای تایید وجود یک روند قوی صعودی در طلا باید بررسی گردد به شرح زیر است؛

  • ** قیمت طلا شروع به رشد می‌ کند یا در یک روند صعودی قرار گرفته است.
  • ** قیمت سهام شرکت ‌های استخراج طلا که با شاخصی که به اختصار GDX نامیده می شود، با شتاب بیشتری نسبت به طلا رشد می‌ کند.
  • ** قیمت سهام شرکت‌ های کوچک استخراج طلا که با شاخص GDXJ سنجیده می ‌رود، سریع تر از GDX رشد می ‌کند. به بیانی دیگر شرکت‌ های کوچک، سریع تر از شرکت‌ های بزرگ رشد می ‌کنند.

این جنبه‌ ها در روند نزولی طلا نیز می ‌تواند استفاده شود، با این تفاوت که باید انتظارات را برعکس کرد. در یک بازار ضعیف طلا، قیمت طلا کاهش می یابد و در شرکت ‌های استخراج ‌کننده طلا افت بیشتری نسبت به طلا ایجاد می شود. این افت‌ ها را می بایست طبق درصد سنجید و نه طبق عدد دلاری یا ریالی. شرکت ‌های کوچک تر نیز افت بیشتری نسبت به شرکت ‌های بزرگ تر تجربه خواهند کرد.

بهترین زمان برای خرید طلا و سکه

بهترین زمان معامله طلا را چطور تشخیص دهیم؟

انتخاب زمان سرمایه گذاری در طلا کار خیلی آسانی نیست و همیشه قطعیتی در این باره نمی توان صادر کرد. بهترین زمان خرید و فروش طلا در ایران را با استفاده از موارد زیر می توان تا حدود زیادی حدس زد؛ 

عرضه و تقاضا : این یک پایه اقتصادی مطلق به حساب می آید که با نگاه کردن به بازار قابل شهود است وقتی که عرضه طلا بالاتر از تقاضا باشد، روند قیمتی نزولی بوده و بالعکس. چنانچه وقتی که تقاضا زیاد است، می توانید با انتظار تقاضای بیشتر سرمایه گذاری نمایید.

به روندها توجه کنید : افت و خیز ها در طول سالیان سال در قالب نمودار با آپدیت روزانه در دید عموم است. افراد متخصص این حرفه با استفاده از خطوط های حمایتی و مقاومتی آینده سهم را پیش بینی می کنند. نکته مهم اینجاست که هیچ تحلیلی قطعیت ندارد. احتمالا به دلیل وقوع بحران جدید در دنیا و یا داخل کشور سقوط یا افزایش ارزش طلا صورت گیرد که هیچ تحلیل گر تکنیکال نمی تواند با استفاده از نمودار چنین نتیجه ای را اتخاذ کند.

اقتصاد جهانی : هنگامی که قیمت طلای جهانی با افت یا افزایش قیمت همراه شود، در زمان کوتاه بر روی قیمت طلا در کشورهای دیگر نیز تاثیر می گذارد. قطعا می توان از چنین تاثیری برای اقدام به معامله طلا بهره گرفت.

اقتصاد محلی یا داخلی : اثرات بانک مرکزی و صندوق بین المللی پول را نیز در تعیین قیمت طلا نمی توان نادیده گرفت. بانک مرکزی همیشه در تلاش است تورم را مهار کرده و قیمت ارز و طلا را ثابت نگه دارد تا کشور دچار بحران های اقتصادی نشود و همواره در تلاش است که سرمایه های مردم نه تنها از بین نرود بلکه به مرور زمان همراه با شرایط اقتصادی ارزش خود را حفظ نماید.

بهترین زمان برای خرید طلا در طول روز

ساعت شروع معاملات و خرید و فروش را می ‌توان از ۱۱ صبح در نظر گرفت، با این وجود توصیه داریم که اگر قصد خرید طلا را دارید، از فکر انجام خرید در آغاز صبح منصرف شده و خرید خود را به ساعت ‌های پایانی روز و ساعات اولیه شب‌ ها بیندازید. چرا که به نظر می آید ساعت 4 عصر تا 8 و یا 9 شب بهترین زمان برای انجام خرید است، به این دلیل که معمولا گفته می شود انجام خرید و فروش طلا از اواخر روز تا اواسط شب به نسبت به صرفه ‌تر خواهد بود و مردم در این ساعت تمایل بیشتری برای خرید طلا دارند، چون روند ثبات در قیمت‌ ها در این بازه زمانی بیشتر می باشد.

به صورت کلی می‌ توان گفت که تجربیات بازار نشان داده است که قیمت طلا در اکثر مواقع در ساعات آغازین و پایانی روز با هم تفاوت دارد. با این وجود بیشتر فعالان بازار معتقدند که قیمت ‌های تعیین شده در ساعات اولیه روز چندان موثق نبوده و مبنای خاصی نداشته و نمی ‌تواند خیلی قابل اعتماد باشد. نباید فراموش کرد، با توجه به این که معمولا افراد و فروشندگان در بازار حال حاضر انگیزه خرید و یا حتی فروش طلا‌های خود را تا میزان زیادی از دست داده ‌اند، اکثر مواقع می ‌توان شاهد این امر بود که تعداد مراجعان ومشتریان برای خرید در صبح ‌ها بسیار کمتر از تعداد آن ‌ها در عصر و اوایل ساعات شب هستند.

نکات مهم برای خرید طلا و سکه

  • ** در حال حاضر ديگر آن حالت نوسانات ساعت ‌به ‌ساعت و حتی لحظه ‌به‌ لحظه تغيير قيمت طلا ديگر سپری شده و می شود به قيمت ‌های روزانه اعتماد كرد. حالا ديگر با خيال آسوده ‌تری می ‌توانيد خريد كنيد.
  • ** راستش را بخواهيد نه با تحليل و نمودار و نه با گوی و مهره‌ های جادويی نمی‌شود آينده طلا را پيش ‌بينی نمود، اما كارشناسان طلا حدس می ‌زنند كه با آغاز تحويل سكه ‌های بانكی و ورود اين سكه‌ ها به بازار، قيمت طلا با کاهش مواجه خواهد شد. البته نمی توان اطمینان داشت كه اين افت قيمت برای مصرف ‌كننده عادی هم خيلی محسوس باشد.
  • ** بسیاری از افراد بر این باورند که خريد جواهر ضرر دارد و موقع فروش كسر قيمت آن بيشتر از طلاست، اما فروشندگان عقيده دیگری دارندو مو گویند موقع فروش كالاهای تركيبی طلا و جواهر، قيمت طلا و ارزش روز سنگ مجزا مورد ارزیابی قرار می گیرد و بعد 10 تا 15 درصد كسر قيمت انجام می شود كه اين كسر قيمت درباره طلاهای خالص به 20 تا 25 درصد هم می رسد. البته این را باید در نظر داشت که مشروط به اين ‌كه جواهر آن اصل باشد و نگين ‌ها به‌ اصطلاح اتمي و بی ‌ارزش نباشد. به عبارتی سنگ‌ های قيمتی اصل مانند طلا با گذشت زمان رشد می ‌كنند و ارزش آن ‌ها کاهش نخواهد یافت.
  • ** طلاهای خارجی در قیاس با طلاهای ساخت ايران، مزد ساخت بالاتری دارند، لذا در زمان فروش آن ‌ها بيشتر ضرر خواهید کرد، پس اگر هدف‌ تان سرمايه ‌گذاری است و قصد فروش داريد، بهتر است سراغ طلاهای ساخت داخل برويد.
  • ** در ايران خريد و فروش انگشتر و دستبند راحت ‌تر از گوشواره و گردنبند است، به این خاطر که كاربرد بيشتری دارد و هرجايی می توان آن را مورد استفاده قرار داد.
  • ** طلاس سفيدس كه كيفيت مرغوبی ندارد و در ساخت آن از پلاتينيوم استفاده نشده است، پس از آب شدن مجدد حالت شكننده پيدا خواهد کرد، اما طلای سفيد مرغوب می تواند چندبار آب شود و مجدد ساخته شود، بنابراین چنانچه موقع خريد طلای سفيد به كيفيت آن توجه نمایید، موقع فروش فرآیند راحت تر و سودده تری خواهید داشت.
  • ** اگر از آن دسته خانم‌ هايی هستيد كه يک جعبه طلا و جواهرات دارند و همه را روی هم می ‌ريزند، بهتر است اين كار را نكنيد. سعی كنيد هر قطعه طلا را در جعبه ‌خودش نگه داريد، تا روی هم خط نيندازند و به قول معروف از سكه نيفتند.

نتیجه گیری و کلام پایانی

زمانی که قصد معامله طلا یا سهام شرکت‌ های استخراج طلا را دارید، نسبت شرکت‌ های کوچک و بزرگ استخراج طلا و قیمت طلا را مورد بررسی قرار دهید تا به صورتی که شرح داده شد، تایید روندها را بدست آورید. با افزایش قیمت طلا، قیمت سهام شرکت‌ های استخراج طلا بایستی شتاب بیشتری نسبت به طلا داشته باشند. این موضوع را می ‌توان از طریق مشاهده نمودار نسبت GDX/GLD مورد بررسی قرار داد که نمودارهای آن را با یک سرچ ساده می توانید رایگان بررسی نمایید.

هنگامی که نسبت ذکر شده شروع به کاهش کند یا اینکه سهام شرکت‌ های استخراج طلا، با افزایش قیمت طلا همراهی نمی‌ کنند، بیانگر ضعف در روند صعودی طلاست و به احتمال قوی، قیمت طلای جهانی شروع به نزول خواهد کرد. این نکته را در خاطر داشته باشید که منظور از قیمت طلا در این مطلب، قیمت طلای جهانی است که البته تاثیر خود را روی سکه طلا در داخل ایران می ‌گذارد. همواره به دلیل فشار عرضه و تقاضا قیمت طلا هم تعیین می شود. استخراج طلا بر روی قیمت طلا چندان اثرگذار نمی باشد دلیل آن هم این است. چنانچه استخراج صورت گیرد ولی طلا تولید نشده و راهی بازار نشود عرضه به همان اندازه قبلی ثابت خواهد ماند.

اما تقاضا روز به روز در حال افزایش است. طلا همیشه به عنوان گزینه ای مناسب و مطمئن جهت سرمایه گذاری در ایران و جهان است. همان طور که احتمالا می دانید، طلا در بورس نیز به صورت آتی خرید و فروش می شود. قیمت طلا طبق دو فاکتور عرضه و عوامل اقتصاد کلان تعیین می شود. قیمت طلا با عرضه آن رابطه معکوسی دارد و در مورد عوامل اقتصاد کلان نیز ارزش دلار آمریکا رابطه معکوسی با طلا دارد، اما تورم و طلا با یکدیگر هم سو بوده و رابطه مستقیمی دارند. اقتصاد کلان شامل شاخص های بین المللی اقتصاد، تورم، نرخ بهره بانکی، بهای انرژی است.

امیدوارم از این مقاله با عنوان بهترین زمان برای خرید طلا و سکه استفاده کرده باشید.

نظر شما در خصوص بهترین زمان خرید طلا چیست؟

تجربه چطور معاملاتی را در بازار سکه و طلا دارید؟

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *