سهام های مناسب برای نوسان گیری

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
سهام های مناسب برای نوسان گیری

آیا تا به امروز روش های پیدا کردن سهام های مناسب برای نوسان گیری در بورس را امتحان کرده اید؟ نوسان گیری در بازار بورس در بازارهای نزولی و همچنین زمان هایی که بازار صعودی قدرتمند نیست، بهترین روش برای کسب سود در بازار سهام به حساب می آید. لذا اگر شما هم دوست دارید سهام های مناسب برای نوسان گیری را بشناسید، باید روش های شناسایی بهترین سهام ها برای نوسانگیری را یاد بگیرید که در این مطلب سعی کردیم آن ها را بصورت کامل و به زبان ساده بررسی کنیم تا بعد از مطالعه این مطلب و یاد گرفتن آن، سهام های مناسب برای نوسان گیری در سال 1400 را شناسایی کنید و از این روش ها برای کسب سود در بازار استفاده کنید.

سهام های مناسب برای نوسان گیری

روش‌ های گوناگونی جهت سرمایه‌ گذاری در  بورس وجود دارد که نوسانگیری یکی از پرسودترین آنها به حساب می آید. بعضی اوقات سرمایه‌ گذاری روی سهام شرکتی صورت می پذیرد که از درآمد مشخص سالیانه برخوردار است، لذا در این شرایط، تمرکز سهامدار روی دریافت سود تقسیمی مشخص‌ شده در مجمع است، ولی در روش های دیگر قیمت سهام و تغییرات آن حائز اهمیت ترین عنصر در سرمایه‌ گذاری محسوب می شود.

حتما برایتان جالب است : نوسان گیری روزانه در بورس + راهنمای گام به گام

استفاده از این روش به قدرت ریسک‌ پذیری بالا، افزایش دانش و آگاهی و بررسی اخبار موثق معاملات و در نهایت، انتخاب استراتژی صحیح احتیاج دارد. یکی از استراتژی‌ های شناخته‌ شده در این خصوص نوسان گیری است که قصد داریم در ادامه این مفهوم را به دقت مورد بررسی قرار دهیم و نحوه شناسایی سهم برای نوسان گیری را برای شما عزیزان به زبان ساده توضیح دهیم، پس تا انتها همراه ما بمانید. 

نحوه شناسایی سهم برای نوسان گیری

می توان گفت که نوسان گیری فرآیندی احتمالی به حساب می آید. هرچند روش‌ های بسیاری برای کاهش ریسک و الگوهای منطقی برای این روند وجود دارد، ولی هیچ گونه قطعیتی در این خصوص وجود ندارد. لذا بهترین روش نوسان گیری، ترکیب و بررسی انواع روش های نوسان گیری در بازارهای مالی است که در ادامه به معرفی آن ها نیز خواهیم پرداخت.

در صورتی که شما با آموزش تابلوخوانی در بورس آشنایی داشته باشید و در کنار آن اخبار نوسانات بازار و رویدادهای مهم و سالیانه شرکت‌ ها را پیگیری کنید، با تکیه بر روش‌ های تحلیلی اعم از بنیادی و تکنیکال می‌ توانید بهترین سهام موجود در بازار را به راحتی انتخاب کنید و از پیش بینی نوسانات آن برای کسب سود استفاده نمایید.

معرفی انواع روش‌ های نوسان‌ گیری در بورس

هرچند نوسانگیری در بورس یک مفهوم کلی است که بر دریافت سود بر پایه تغییر قیمت‌ ها استوار می باشد، ولی به منظور انجام همین کار نیز افراد از استراتژی‌ های گوناگونی استفاده می کنند. نوسان‌ گیری می‌ تواند در دو بازه کلی بلندمدت و یا کوتاه‌ مدت انجام شود که در واقع نوسان گیری در کوتاه‌ مدت به صورت معمول با تکیه بر جو حاکم بر بازار قابل انجام می باشد. انتشار اخباری مبنی بر رشد یک سهام، باعث تشکیل صف خرید و به دنبال آن افزایش قیمت آن سهم می گردد.

با تعیین کذب بودن خبر، قیمت بلافاصله روند نزولی را دنبال خواهد کرد. بازه زمانی مابین این دو رویداد، زمان مناسبی به منظور خرید و فروش سهم به حساب می آید. در نوسان گیری طولانی مدت، سرمایه‌ گذار با بررسی عوامل گوناگون اقتصادی و مالی، ارزش ذاتی سهم را مورد بررسی قرار می دهد و در صورتی که قیمت حال حاضر سهم بر اساس بررسی های صورت گرفته کم تر از ارزش واقعی آن باشد، برای خرید سهم اقدام می کند و هنگامی که قیمت به اندازه ارزش واقعی افزایش یافت، بلافاصله سهم را می فروشد و در اصطلاح از سهم خارج می شود. استفاده از این روش در اصطلاح تحلیل بنیادی نام دارد. 

حتما برایتان جالب است : آیا در بورس سرمایه گذاری کنیم | سهامداری یا نوسان گیری؟

روش دیگری که جهت تحلیل بازار و نوسان گیری بسیار دیده می شود، تحلیل تکنیکال است. در اصل این روش بیشتر برای اوراق بهاداری انجام می شود که مدتی است در بازار مورد معامله قرار می گیرند و در مورد شرکت‌ های تازه وارد، چندان کاربردی نیست. در تحلیل تکنیکال همه تحرکات قیمتی، حجم معاملات و میزان رشد در بازه‌ های زمانی تعیین شده، در قالب نمودارهایی که برای این روش وجود دارد، بررسی می شود و در نهایت الگویی از رشد و نزول سهام مربوطه در اختیار ما قرار خواهد گرفت. در ادامه سرمایه‌ گذار بر اساس آن الگو برای نوسان گیری و انجام معامله اقدام خواهد کرد. 

نحوه شناسایی سهم برای نوسان گیری

البته در کنار استراتژی هایی که عنوان کردیم، روش‌ های دیگری هم برای نوسان گیری وجود دارد که معمولا بر اساس منابع مالی بسیار بالا یا دسترسی به اطلاعات شرکت‌ها انجام می‌شود. به عنوان مثال، در صورتی که شخصی از تصمیمات و رخدادهای شرکت اطلاع داشته باشد، بدون تردید می‌ تواند در بازه زمانی کوتاهی که ما بین علنی شدن خبر و تاثیرش روی سهام وجود دارد، برای معامله سهام مورد نظر در زمان مناسب اقدام کند. همچنین در صورتی که منابع مالی فردی گسترده باشد، می‌ تواند روی رشد اندک قیمت یک سهم در کوتاه‌ مدت سرمایه‌ گذاری نماید. در واقع می توان این طور گفت که خرید تعداد زیادی از یک سهم و فروش آن هم نوعی نوسان گیری محسوب می شود.

سرمایه خود را در انواع معاملات چگونه پخش کنیم؟

  • ** چنانچه بازار روند خنثی یا نزولی داشته باشد؛ تحت شرایطی که بازار روند خنثى یا نزولى داشته باشد، شما بهتر است 20 درصد از کل سرمایه خودتان را نقد نگه دارید و مابقی آن را به سهام کوتاه مدتى یا میان مدتی، بلند مدتى و نوسانى تقسیم بندی کنید، 15 درصد از باقیمانده سرمایه خود را نیز براى نوسان گیرى، 30 درصد کوتاه مدتى یا میان مدتى و 35 درصد آن را در سهام بلند مدتى سرمایه گذارى فرمایید. البته این را هم در نظر داشته باشید که درصد های گفته شده برای افراد با شخصیت های سرمایه گذاری گوناگون، می تواند متفاوت باشد.
  • ** چنانچه بازار روند صعودی داشته باشد؛ تحت شرایطی که بازار صعودى باشد، مى توانید 10 درصد از کل سرمایه را نقد نگه دارید و با 25 درصد از آن برای نوسان گیری در بازار اقدام نمایید و سایر سرمایه خود را به سهام های بلندمدت اختصاص دهید.

در نوسان گیری چه پارامترهایی را باید بررسی کنیم؟

  • 1) حتما چک نمایید که حجم مبناى سهم پر شده باشد، چرا که این نشان از آن دارد که سهم در وضعیت مناسبی قرار گرفته است.
  • 2) توجه داشته باشید که حجم معاملات سهم بیشتر از دو برابر میانگین حجم ماه سهم باشد، چرا که این مورد نشان از آن دارد که سهم در منطقه مناسب تکنیکالى قرار گرفته است و براى نوسان گیرى 10 درصدی می تواند گزینه بسیار خوبی به حساب آید.
  • 3) تحت شرایطی که قیمت پایانى و قیمت آخرین معامله یک فاصه یک درصدى یا بیشتر داشته باشند، الگوى ساعت مثبت را شاهد هستیم و این احتمال وجود درد که سهم روز بعد هم مثبت باقی بماند، پس می تواند گزینه مناسبی برای نوسان گیری کوتاه مدت به شمار رود.

نکته مهم : نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که در نوسان گیری بهتر است زمانی که سهم در صف خرید و صف فروش قرار دارد، هیچ گونه نوسان گیری انجام ندهید، مگر این که صف فروش در حال جمع آوری باشد.

حتما برایتان جالب است : آموزش نوسان گیری در بورس | نحوه نوسان گیری در بورس

همچنین باید در نظر داشت که نوسان گیران یا بازیگر سهم هستند که سرمایه سنگینی دارند یا سهامداران خرد حقیقی که سرمایه محدود دارند.


خلاصه مطلب و کلام پایانی

به منظور نوسان گیری در بورس به خصوص در بازار صعودی بهتر است نهایتا 25 درصد و در بازار نزولی نهایتا 15 درصد از سرمایه خود را برای این کار اختصاص دهید. همچنین برای نوسان گیری روزانه در بورس مواردی مانند حجم مشکوک، ورود پول هوشمند و قدرت خریدار به فروشنده نیز از یاد نبرید. فرمولی که ما پیش از این نتیجه بسیار خوبی گرفته ایم، رخ دادن همزمان ورود پول داغ و جهش قدرت خریداران است. لذا تلاش کنید خرید های خود را در کف کانال انجام دهید و در سقف قیمتی خرید نکنید. شناخت کندل های سهم و بررسی آن ها برای معاملات روزانه کمک شایانی می کند و از بین کندل ها، کندل ماربوزو، چکش و شهاب سنگ و اینگلف بسیار کمک کننده هستند.

به صورت معمول کسانی که استراتژی نوسان گیری در بازار بورس را برای سرمایه‌ گذاری خود اتخاذ می کنند، فقط به این موارد اکتفا نمی کنند و در کنار آن، سرمایه‌ گذاری‌ های بلندمدت دیگری با ریسک کم تر را نیز مد نظر خود قرار می دهند. انتخاب چند بازار با مقدار ریسک متفاوت و امکان بازده در بازه‌ های زمانی گوناگون، از آن جهت مورد توجه است که در صورت تحقق نیافتن بازده مناسب و یا روبرو شدن با ضرر، رشد سهام ها و سرمایه گذاری های دیگر قادر باشد ضرر و زیان های اینچنینی را تا حدود زیادی جبران کند و رقم از دست رفته را مورد پوشش قرار دهد.

اگر برای مدتی با سهمی خاصی باشید، قادرید حتی با نگاه کردن به تابلوی معاملاتی، روند سهم را دریابید و معاملات سودآوری را در آن سهام خاص تجربه کنید. نکته مهمی که در شناسایی سهم های مناسب نوسان گیری در بورس حائز اهمیت است این است که چنانچه مبتدی هستید و روانشناسی بازار یا مبانی تحلیل تکنیکال و … را به خوبی بلد نیستید، بهتر است نگاه ویژه ای به نوسان گیری در بورس و سایر بازارهای مالی نداشته باشید و سهامداری بلندمدت را در دستور کار خود قرار دهید، به خاطر این که ریسک پایین تر و بازدهی بهتری با این روش سرمایه گذاری به نسبت روش نوسان گیری کسب خواهید کرد.

نکته حائز اهمیت دیگر در خصوص آموزش نحوه انتخاب سهم برای نوسان گیری در بورس اینجاست که باید همواره در حال آموزش دیدن باشید و خود را بروز نگه دارید و مطمئن باشید که اگر این موارد را رعایت کنید، سودهای بسیار خوبی انتظار شما را خواهند کشید. در واقع هر چقدر آگاهی و تجربه شما در این زمینه بیشتر باشد و نحوه انتخاب سهم برای نوسان گیری را بیشتر درک کرده باشید، موفقیت و به دنبال آن سود به مراتب بیشتری کسب خواهید کرد.

همان طور که ابتدای مقاله به شما قول دادیم، در این مطلب راهکارهای شناسایی سهام های مناسب برای نوسان گیری را بررسی کردیم.

اگر دوست دارید بدانید در سال جدید کدام بازار برای سرمایه گذاری بهتر است و بیشتر سود می دهد، مطلب بهترین سرمایه گذاری در سال 1400  میتواند شما را به بهترین شکل راهنمای کند.

همچنین اگر در راستای پیدا کردن بهترین روش نوسانگیری در بورس به مشکلی برخوردید و یا سوالی داشتید، در بخش دیدگاه ها که د ادامه آورده ایم بنویسید تا به صورت رایگان راهنماییتان کنیم.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *