آموزش نوسان گیری در بورس | نحوه نوسان گیری در بورس

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
آموزش نوسان گیری در بورس

نوسان گیری در بورس چیست ؟ نوسان گیری در بورس اخیرا طرفداران بسیاری پیدا کرده است، ولی نوسان گیری در بورس چگونه است و چطور میتوان به صورت اصولی نوسان گیری در بورس ایران را انجام داد؟ در این مقاله آموزشی رایگان قصد داریم به آموزش نوسان گیری در بورس بپردازیم و نحوه نوسان گیری در بورس را با زبانی ساده برای شما عزیزان بیان کنیم تا به سادگی بتوانید برای نوسانگیری در بورس اقدام کنید و سود خوبی کسب کنید. آموزش نوسان گیری در بورس خیلی ساده است و آموزش نوسان گیری روزانه در بورس را هم شامل می شود و میتواند تحول عظیمی در روند معاملات شما در بازار سرمایه ایجاد کند، پس اصلا این مطلب رو از دست ندید.

آموزش نوسان گیری روزانه در بورس

سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در بورس ، استراتژی های گوناگونی استفاده می کنند و نوسان‌ گیری یکی از انواع استراتژی های معاملاتی به حساب می آید. نوسان گیری به انواع گوناگونی در بازار و گروه ‌های چندگانه تقسیم بندی می شود، ولی بهترین روش نوسان گیری در بورس چیست؟ ما در ادامه این مقاله بنا داریم به بررسی بهترین روش برای نوسان گیری در بورس به صورت روزانه، کوتاه مدت و میان مدت بپردازیم و همه چیزی که راجب آموزش نوسان گیری در بورس را خواهیم گفت.

نوسانگیری در بورس یک نوع استراتژی معاملاتی به شمار می رود که به دنبال استفاده از تغییرات سریع قیمت هاست. کسب سود از این نوع معاملات، عمدتا روش سختی می باشد، اما به دلیل جذابیت آن و ایجاد هیجان برای کسب سریع سود، طیف وسیعی از معامله گران در بازار سرمایه به دنبال این روش برای کسب بازدهی هستند.

دو موضوع حائز اهمیت برای موفقیت در این معاملات عبارتند از؛ شناسایی سهام مناسب به منظور نوسان ‌گیری و تعیین نقطه مناسب جهت خرید و فروش. در این استراتژی، باید معامله‌ گر گوش به زنگ و آماده نوسان‌ گیری از اصلاح و بازگشت روند طبق روانشناسی رفتار معامله‌ گران، نمودار سهم، حجم معاملات و سفارش ها و نهایتا روند چرخش نقدینگی باشد.

نوسان گیری در بورس چیست ؟

نوسان گیری در بورس به چه معناست ؟ خرید و فروش سهام با هدف کسب سودهای خرد ۳ تا ۱۰ درصدی در بازه زمانی کوتاه مدت در حدود 1 تا 3 ‌روزه را نوسانگیری در بورس گفته می شود.

نحوه نوسان گیری در بورس

۱) سهامی را برمیگزینیم که دارای حجم معاملات بسیار بالایی طی هفته های پیش داشته باشد و ترجیحا شاخص کل یا شاخص صنعت مورد نظر در روند مثبت میان مدت باشد.

۲) اندیکاتورهای هفتگی در ناحیه اشباع فروش بوده و اندکی به سمت بالا متمایل باشند.

۳) اگر اندیکاتور های ماهیانه سهم موردنظر در میانه صعود باشد، درصد احتمال موفقیت بیشتر خواهد شد.

نکته : بهترین خرید وقتی است که پیش از این سهم یک صعود چند هفته ای داشته، ولی مدتی است در حال معاملات نوسانی است اما نماگرها در حال اصلاح هستند.

نکته : الگوهای ادامه دهنده اغلب بین ۱ تا ۴ هفته شکل میگیرند. اگر شدت صعود قوی باشد روند تا یک هفته و اگر متعادل باشد تا ۴ هفته به طول خواهد انجامید. اغلب بیش از ۴ هفته امکان دارد الگوی ادامه دهنده نباشد.

** هم زمان که به انتهای نزول اندیکاتورهای هفتگی نزدیک می شویم، چنانچه اندیکاتورها کمی برگشته باشند و اندیکاتورهای روزانه هم در حال رسیدن به انتها باشند، برای خرید اقدام خواهیم کرد.

** به محض بالا رفتن حجم معامله بیش از روزهای پیش، برای خرید اقدام خواهیم کرد.

** حد ضرر اولین روز خرید را پایین ترین قیمت روز قبل خرید، تعیین می کنیم.

** وقتی که سهم شروع به حرکت کرد هر شب به میزان افزایش قیمت سهم در آن روز اما ۱ درصد کمتر میزان حدضرر خود را بالا می آوریم.

** حد سود اغلب بین ۱۰ تا۲۰ درصد است مگر این که روند سهم قدرتمند و در یک موج ۳ کوتاه مدت باشد، می توان تا ۳۵ تا۵۰ درصد با سهم بود و اگر هر روزی حتی ۱ درصد منفی شد یا اندیکاتور های روزانه برگشت زدند باید خروج کرد.

نکات {طلایی} و {کلیدی} برای نوسان گیری در بورس

  • ** اگر سهم در یک روند صعود قدرتمند باشد، اغلب به جای صف خریدهای چند روزه، هر روز بدون صف خاصی در مثبت شروع خواهد شد. یعنی سهم در روند صعود باید حجم های بالا بزند و هر روز سهام با ورود سهامداران جدید تقویت و سهامدارانی که مقداری سود کرده اند از سهم خارج شوند.
  • ** اغلب سهم های در روند صعود قدرتمند و پایدار، هر روز فرصت خرید می دهند، اما هر روز کندل ها بالای کندل روز پیش می نشینند.
  • ** صف خرید های اول وقت به ویژه با حجم بسیار بالا بعد از چند روز صعود و بعد از واگذاری صف، امکان دارد سیگنال خروج از سهم باشد.
  • ** پس از اطمینان از روند صعودی سهم بهتر است از نگاه مداوم به سهم خودداری شود به این علت که سهم مدام معامله خواهد شد و امکان دارد موجب خروج هیجانی شود، اما دقت داشته باشید که هر شب باید وضعیت روند سهم، اندیکاتورها و حجم معاملات را بررسی کرد و درصورت اشباع خرید اندیکاتورها روزهای بعد دقت بیشتری شود.
  • ** در تابلوخوانی سهم؛ در روز معامله به خریدار و فروشنده دقت شود. هر اندازه تعداد خریدار بیشتر از فروشنده باشد احتمال صعود بیشتر است.
  • ** همچنین هر چقدر تعداد خریداران حقوقی هم بیشتر از فروشندگان حقوقی باشند احتمال صعود بیشتر است علی الخصوص حجم خرید حقوقی بیشتر از فروش حقوقی باشد.
  • ** بازار از سه حالت برخوردار می باشد؛ صعودی، نزولی و خنثی. در بازار صعودی، مناسب ‌ترین استراتژی خرید و نگهداری است. در بازار نزولی، بهترین اقدام، نظاره ‌گر بودن و ورود در پایان روند نزولی. بهترین حالت برای نوسان گیری، بازار خنثی است. بدین شکل که در کف قیمتی سهم خریداری و در سقف به فروش رسد.

آموزش نوسان گیری روزانه در بورس

تکنیک های نوسان گیری حرفه ای و سودده

  • ** یکی از نکات موفقیت در نوسان گیری داشتن برنامه برای حد ضرر و حد سود است.
  • ** در نوسان گیری می بایست بدانید چه موقع ضرر را متوقف کنید. بعضی اوقات با تصور این که قیمت بهبود مییابد در سهم می مانید و متحمل ضرر سنگین می شوید.
  • ** خرید سهام اضافی در پایین ترین قیمت به امید رسیدن به قیمت میانگین برای برنامه بلند مدت مناسب است و در ترفند نوسان گیری پاسخ گو نخواهد بود.
  • ** در امر نوسان گیری باید از رفتارها و واکنش های احساسی به دور بود این کار کاری استرس زا بوده و برای رسیدن به هدفتان در نوسان گیری باید برنامه ای منطقی داشته باشید.
  • ** چنانچه ارزش سهام روندی رو به پایین داشته باشد، احتمال بیشتری دارد که بیشتر به سمت پایین حرکت کرده و موجب زیان ‌های به مراتب بزرگ ‌تری شود. دقیقا همان ‌طور که معامله گران نباید وقتی ‌که معامله اشتباه پیش می ‌رود، در فروش ضرر دچار تردید شوند، وقتی هم که سهام به هدفشان می‌ رسند نیز باید سودشان را به فروش برسانند و اصطلاحا سیو سود کنند.
  • ** به منظور موفقیت در استراتژی نوسان گیری باید به زمان توجه زیادی کنید و از زمان شروع معاملات در ساعت ۹ صبح تا زمان اتمام معاملات باید به صورت مستمر بازار را بررسی کنید و تماما وقت خود را برای بررسی بازار بگذارید.
  • ** از دریافت سیگنال هایی که پایه اطلاعاتی قوی ندارند بپرهیزید. دریافت اطلاعات و سیگنال از اطلاعات درز شده شرکت میتواند خطرساز باشد. بدون تحقیق و صرفا طبق یک سیگنال سرمایه گذاری انجام ندهید.

عوامل موثر بر نوسان گیری در بورس ایران

دانش و آگاهی و تسلط بر تحلیلات به خصوص تحلیل تکنیکال : در تحلیل تکنیکال چارت ها و نمودارها به شناخت رفتار بازار و در نهایت پیش بینی سود و بازدهی بازار سرمایه کمک می کند. نسبت هایی مانند ATR و یا اندیکاتور AVERAGE TRUE RANGE در تحلیل تکنیکال برای نوسان گیری بهترین گزینه هستند.

بازار و جو حاکم بر آن : بعضی اوقات انتشار یک خبر در ارتباط با یک شرکت و یا صنعت می تواند تعیین کننده رشد و یا زیان باشد. برای نوسان گیری موفق باید دائما اخبار بازار را چک کنید و از توجه به شایعات بپرهیزید. به عنوان مثال یادم هست که چند روز پیش دولت اعلام کرد قیمت سیمان ۲۰ درصد افزایش پیدا می کند. به سرعت تمامی سهام شرکت های سیمان پر شدند و تبدیل به صف خریدهای طولانی. عده ای اواسط هفته خبری جعلی در باره کاهش مجدد پخش کردند که موجب سقوط قیمت ها شد.

اطلاعات شرکت ها : بعضی اوقات به علت درز اطلاعات یک شرکت درباره افزایش سود و یا سرمایه جو حاکم بر بازار تغییر می کند. در این حالت امکان دارد این خبر دست به دست بچرخد و باعث رشد سهام شرکت شود. حال شما امکان دارد به محض رسیدن خبر سهم را خریده و در پایان ساعت معاملات نیز با رشد قیمتی سهم آن را بفروشید و نوسان گیری نمایید.

بازیگردانان بازار سرمایه : سرمایه گذاران با استراتژی نوسان گیری دو دسته اند؛ اولی بازیگردانان سهام ها در واقع با خرید سهم ای یک شرکت و یا صنعت شروع کننده یه حرکت خواهند بود سپس با ایجاد یک بازار روانی مثبت درباره این سهام ها شروع کننده صف های خرید هستند و دسته دوم سرمایه گذارانی هستند که به واسطه جو روانی ایجاد شده وارد صف های خرید می شوند. وقتی که قیمت سهم رشد زیادی پیدا کرد گروه اول از سهم خارج میشوند و در ادامه دسته دوم متضرر میشوند. استراتژی نوسان گیری نیازمند قدرت بالای تحلیل و هوشیاریست برای داشتن یک سرمایه گذاری موفق باید گوش به زنگ اصلاح روند باشید و آماده نوسان‌ گیری از اصلاح و بازگشت روند باشید.

آموزش نوسانگیری روزانه در بورس

در ابتدای امر سهامی را برای نوسانگیری انتخاب میکنیم که از حجم معاملات بسیار بالایی در آن روز برخوردار باشد و ترجیحا شاخص کل یا شاخص صنعت مورد نظر مثبت باشد. نوسانات بالای ۷ یا ۸ درصد در روز داشته باشد. نحوه خرید سهام مناسب برای نوسان گیری به صورت زیر می باشد؛

وقتی که در حین بازار به یکباره معاملات سهام مورد نظر رنج مثبت می کشد، در ادامه کمی معاملات آرام میشود و دوباره حجم معامله افزایش می یابد. هر لحظه که حجم معامله بالاتر می رود، حجم سفارشات در ستون تقاضا بیشتر می شود. در ردیفی از تقاضا حجم زیادی برای خرید چیده میشود. چند بار به خط حمایت حمله می شود، اما مجددا تقویت می شود و هم زمان خط جدیدی شکل میگیرد و نمودار یک دقیقه ای چند دقیقه حمایت را نشان میدهد که در این مرحله باید خرید را در دستور کار داشته باشید.

این موضوع را در خاطر داشته باشید که ۲۰ تا۳۰ ریال بیشتر باید تقاضا را وارد کنید به این دلیل که امکان دارد سرعت برگشت سریع باشد. از صف فروشنده باید خرید نه این که در سرخط خریدار قرار بگیریم. ضمنا از پیش باید صفحه معاملات برخط باز، سهم مورد نظر انتخاب و تعداد نوشته شده، محاسبات انجام گرفته باشد و آماده ورود قیمت باشیم. سپس سهم به حرکت درمی آید و بصورت پله ای هر لحظه نمودار را چک میکنیم. برای نوسان گیری تقریبا اگر بدون حساب کارمزد ۲ تا ۳ درصد سود داد آن را میفروشیم، ولی چنانچه اوضاع سهم خوب بود آن را سهامداری می کنیم.

نحوه شناسایی سهم مناسب برای نوسان گیری

در آموزش نوسان گیری در بورس حائز اهمیت ترین نکته انتخاب سهام مناسب برای نوسان گیری به حساب می آید. انتخاب سهم مناسب برای نوسان گیری کاری بسیار سخت در بازار سرمایه محسوب می شود و بیشتر سرمایه گذارانی که به دنبال پیدا کردن سهام مناسب برای نوسان گیری هستند، اغلب در خرید سهم دچار اشتباه شده و زیان می کنند، ولی سوال اینجاست که چگونه یک سهم مناسب را برای نوسان گیری انتخاب کنیم.

در تکنیک های معامله گری با خط روند باید در نظر داشت که چنانچه بتوانیم ساختار معاملاتی با خط روند را بشناسیم؛ قادر خواهیم بود سود های کوتاه مدت خوبی را در بازار به دست آوریم و یا چنانچه برخی از تکنیک های تابلو خوانی در بورس را بدانیم به سادگی می توانیم در بازار نوسان های کوتاه مدت بگیریم. لذا بهترین روش برای نوسان گیری در بازار سرمایه وجود ندارد و سرمایه گذاران بهتر است به دنبال این روش برای کسب سود در بازار نباشند.

البته باید در نظر داشت که تکنیک های معاملاتی در تحلیل تکنیکال می تواند کمک بسیاری به این موضوع کند، بنابراین وقتی به دنبال نوسان گیری در بورس باشید که به اندازه کافی در این بازار حرفه ای شده باشید. البته این نکته نیز شایان ذکر است که برخی از اندیکاتورها هم برای نوسان گیری قابل استفاه می باشد که میتوانید برای استفاده از آن ها اقدام کنید.

نکات {مهم} و {کلیدی} برای نوسان گیری حق تقدم روزانه

1) باید با قیمت خود سهم تفاوت جذابی داشته باشد.

2) باید حق تقدم زمان کافی برای معامله داشته باشد.

3) بهتر است روزهای اول خریداری نشود تا وقتی که قیمت آن بعد از چند روز تثبیت گردد.

4) خود سهم باید در روند صعودی بلند مدت باشد، به این دلیل که بعضی از معامله گران حق تقدم را به قصد فروش استفاده نشده خریداری می کنند و چنانچه سهم در روند بلند مدت صعودی نباشد، میدانند که موقع فروش به صورت استفاده نشده یا ضرر فروخته می شود، لذا زیاد از حق تقدم استقبال نخواهند کرد.

5) حق تقدم نیز متاثر از خود سهم تکنیکال پذیر خواهد بود.

6) بعد از تثبیت قیمت سهم و بررسی تکنیکال اگر سهم روند نزولی گرفت شروع به خرید سهم کنید. حق تقدم خریداری شده برای نوسانات روزانه را نباید بیش از ۲ تا ۳ روز نگه داشت به ویژه اگر صف خرید شود و یا با خود سهم فاصله چندانی نداشته باشد امکان اصلاح روز بعد تقویت می شود.

7) از خرید حق هایی که قیمت سهم زیر ۱۰۰ تومان یا نزدیک به ۱۰۰ تومان یا زیان ده هستند خودداری کنید. ترجیحا چند روز آخر مانده به بسته شدن سهم خرید نشود.

8) سعی شود از نوسانگیری حق تقدم سهامی که دارای حجم مبنا یا حجم معامله کمی هستند و ماهیانه یا هفتگی در روند اصلاحی هستند خودداری شود حتی چنانچه قیمت جذاب باشد.

5 دلیل ضرر با نوسانگیری در بازار بورس

۱- حرص و ترس دشمن شما

۲- اصل تمرکز برای نوسان گیری در بورس

۳- استرس بدترین وضعیت را در شما ایجاد می کند

۴- فروشندگان رانت اطلاعاتی، برای خودشان کار می‌ کنند

۵- اهرم کارگزار یک شمشیر دو لبه است، ولی کارگزار همیشه برنده است

نوسان گیری چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟

حائز اهمیت ‌ترین موضوعی که در اثر نوسان گیری مورد توجه کلیه سهامداران قرار می‌ گیرد، ایجاد حباب قیمتی است بدین منظور می توان به این مسئله اشاره کرد شرکتی که به لحاظ عملیاتی، فعالیت مطلوبی نداشته و حتی زیان ده باشد، اما صرفا با شایعه‌ ای از سوی نوسان گیران یا بازیگران سهم، مورد اقبال قرار بگیرد و حباب قیمتی روی سهم ایجاد شود. پس از خروج نوسان گیران، قیمت سهم دچار ریزش شدید شده و سهم موردنظر به گوشه ‌ای رانده می‌ شود.

در حقیقت شرکت دارای ارزش غیرواقعی می ‌شود. از آنجایی که پروسه نوسان گیری، بازه‌ زمانی کوتاه دارد، اغلب برای سهامداران جذاب است و عده ‌ای به طمع کسب سود وارد این فرآیند می‌ شوند که چنانچه مهارت و تجربه کافی نداشته باشند، نتیجه ‌ای جز ضرر برای آن‌ها نخواهد داشت. با توجه به محدودیت نوسان قیمتی برای هر نماد و یک ‌طرفه بودن بازار بورس تهران، نوسانگیری پی در پی، در بلندمدت، سود مطلوبی برای سهامدار به همراه نمی ‌آورد و خرید سهم ‌های بنیاد محور و نگهداری آن ‌ها می ‌تواند سودهایی به مراتب بالا برای سهامدار داشته باشد.

خلاصه مطلب و کلام آخر

نوسان گیری در بازار بورس چیست ؟ یاد گرفتیم که به صورت عامیانه به گرفتن سودهای کم در بازه‌های زمانی کوتاه اصطلاحا نوسان ‌گیری گفته می شود. به عنوان مثال امکان دارد فردی به دنبال کسب سود ۳ تا ۴ درصدی در یک هفته باشد و یا فرد دیگری به سود ۷ یا ۸ درصدی در دو هقته رضایت دهد. یا حتی افرادی هستند که امکان دارد در طول یک روز به انجام معامله و خرید و فروش بپردازند. همه این افراد در حال نوسان گرفتن از بازار هستند. بنابراین اغلب به انجام معاملات در بازه‌ های زمانی کمتر از یک ماه نوسان ‌گیری گفته می شود.

آمار نشان می ‌دهد که بسیاری از افرادی که با دید نوسان ‌گیری وارد بورس می ‌شوند، به خاطر این که نمی ‌توانند نتایج مطلوبی را کسب کننده و به سودهایی که انتظار داشته‌اند برسند، خیلی زود از این بازار ناامید شده و از آن خارج می‌ شوند. تجربه نیز ثابت کرده که افرادی که با دید بلند مدت وارد بازار بورس می ‌شوند و نگاه سرمایه‌ گذاری کردن بر روی سهام شرکت ‌های گوناگون را دارند، نسبت به افرادی که بدون مهارت کافی به دنبال نوسان ‌گیری و یا کسب درآمد ماهیانه در بورس هستند موفق ‌تر هستند.

پیشنهاد مطالعه : آموزش تابلوخوانی در بورس | راهکارهای جادویی و طلایی تابلوخوانی

توصیه ما به شما و به ویژه افرادی که اخیرا قصد ورود به بورس را دارند و یا وارد بورس شده ‌اند این است که حتما در سرمایه‌ گذاری ‌های خود نگاه بلندمدت داشته و از نوسان ‌گیری پرهیز کنند. قطعا شما هم پس گذشت زمان و با کسب تجربه و مهارت لازم، سودهای فوق ‌العاده ‌ای را کسب می کنید. بنابراین در گام بعدی با انتخاب استراتژی ‌های مناسب و در دوره‌ های کوتاه‌ مدت ‌تر می ‌توانید با قسمتی از سرمایه خود به نوسان‌ گیری نیز بپردازید.

انتخاب یک روش معاملاتی، امری شخصی و تابع محدودیت‌ های فرد است. هر روشی می‌تواند معایب و محاسن خود را داشته باشد. نوسان گیری با توجه به ایجاد سود در مدت‌ زمان کم، جذابیت بیشتری دارد. در نقطه مقابل، حساسیت ‌های معاملاتی پیچیده ‌تر داشته و ریسک و اضطراب بیشتری به سهامدار تحمیل می ‌کند. توسعه این روش معامله‌ گری، توجه بازار را به سهم‌ های کوچک و بعضا زیان ده معطوف و ایجاد حباب قیمتی می ‌شود. در نهایت پیشنهاد ما این است که معاملات در این روش با رعایت حد ضرر، دنبال شود و اگر مهارت و تجربه کافی در این زمینه ندارید، ریسک این استراتژی را متحمل نشوید.

در پایان امیدوارم از این مقاله راهنما با عنوان آموزش نوسان گیری در بورس نهایت استفاده رو برده باشید.

ضمنا هر گونه سوال یا ابهامی در خصوص نحوه نوسان گیری در بورس داشتید، حتما در بخش دیدگاه ها بنویسید.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *