خرید اتوماتیک عرضه اولیه چگونه انجام میشود؟

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
خرید اتوماتیک عرضه اولیه

خرید عرضه اولیه در بورس به دلیل سودآوری بسیار بالا در بازه زمانی کوتاه و ریسک خرید بسیار پایین و نزدیک به صفر، طرفداران بسیار زیادی دارد. همان طور که میدانید طریقه خرید عرضه اولیه به صورتی است که تنها در ساعت خرید عرضه اولیه میتوان برای خرید عرضه اولیه اقدام کرد و سفارش خود را ثبت کرد. با این حال در زمان سفارش گذاری عرضه اولیه باید حسابتان به اندازه کافی شارژ داشته باشید و سیستم های کارگزاری مشکلی نداشته باشید و شما به اینترنت و پنل معاملاتی خود در کارگزاری مورد نظر دسترسی داشته باشید تا بتوانید برای ثبت سفارش عرضه اولیه اقدام کنید! تمامی این مشکلات با امکان خرید اتوماتیک عرضه اولیه از بین رفت. خرید اتوماتیک عرضه اولیه به این صورت است که شما میتوانید یک یا دو روز قبل از شروع فرآیند سفارش گذاری برای عرضه اولیه، برای خرید خودکار عرضه اولیه اقدام کنید و در آرامش حساب خود را شارژ کنید و بدون مشکل سفارش خود را بگذارید. در نظر داشته باشید که خرید اتوماتیک عرضه اولیه به شکلی است که شما سفارش خود را ثبت می کنید و کارگزاری در ساعت خرید عرضه اولیه آن سفارش را به هسته معاملاتی ارسال میکند و سفارش خرید آفلاین عرضه اولیه شما با سفارش افرادی که آنلاین و در ساعت خرید عرضه اولیه اقدام به سفارش گذاری کرده اند، تفاوتی نخواهد داشت.

خرید اتوماتیک عرضه اولیه

خرید اتوماتیک عرضه اولیه همواره یکی از دغدغه ‌ها و امروزه یکی از جذابیت ‌های سرمایه گذاری در بورس می باشد. در نظر داشته باشید که عرضه اولیه به زبان ساده یعنی فروش سهام یک شرکت که اخیرا وارد بازار بورس یا فرابورس شده است. سال های سال است که بسیاری از کارگزاری ‌ها در روزهای عرضه اولیه با مشکلات زیادی مواجه می شوند، که علت این مشکلات ترافیک بسیار بالای مراجعه کنندگان به سایت‌ه ای کارگزاری و برخی اوقات هسته معاملاتی مرکزی بورس بوده است که بعضی وقت ها این مشکلات سبب می شد تا مشتریان نتوانند سهام عرضه اولیه مورد نظرشان را خریداری کنند!

خرید خودکار عرضه اولیه چیست؟

خرید خودکار عرضه اولیه به صورت اتوماتیک امکانی است که سهولت خرید برای عرضه اولیه‌ ها را به وجود خواهد آورد و امروزه برخی از کارگزاری‌ ها این امکان را برای مشتریان خود فراهم کرده اند. حتما تا به حال برای شما هم پیش آمده است که در روز و زمان عرضه اولیه (که معمولا 2 تا 4 ساعت است) کاری برایتان پیش آمده باشد و نتوانید برای عرضه اولیه سفارش بگذارید و یا سیستم های کارگزاری و شلوغ بودن آن ها و همین طور هسته معاملاتی هنگ بورس باعث شوند که ثبت سفارش عرضه اولیه شما با مشکل روبرو شود.

پیشنهاد مطالعه : نحوه خرید آنلاین عرضه اولیه سهام در بورس

همچنین امکان دارد چندین کد بورسی برای خرید عرضه اولیه داشته باشید و ورود و خروج به حساب های بورسی مختلف برای شما زمانبر باشد و نیاز به خرید خودکار عرضه اولیه داشته باشید. این امکان اخیرا در چندین کارگزاری اجرا شده است و کاربران آن کارگزاری ها میتوانند از این امکان بهره مند شوند.

خرید آفلاین عرضه اولیه چیست؟

امروزه با توجه به مشکلات زیاد سامانه های معاملاتی در روز عرضه اولیه ها، بسیاری از کارگزاری ها، به صورت آفلاین سفارشات مشتریان را روزهای پیش از عرضه اولیه جمع آوری می کنند. ابتدا با جستجو در گوگل اطمینان یابید که کارگزاری شما امکان سفارش آفلاین دارد یا خیر و اگر امکان ثبت سفارش آفلاین عرضه اولیه را داشت، حتما آفلاین سفارش خود را ارسال کنید. به این نکته مهم توجه داشته باشید که در صورتی که به صورت آفلاین سفارش بگذارید دیگر نیازی نیست در روز عرضه اولیه کاری انجام دهید و خود کارگزاری به صورت خودکار خرید را برای شما انجام خواهد داد.

دلایل نیاز به خرید آفلاین عرضه اولیه

معمولا در زمان عرضه اولیه به دلیل تعداد زیاد درخواست ‌کنندگان خرید، امکان دارد سامانه‌ های معاملات آنلاین، درگاه‌ های بانکی متصل به نرم‌ افزارهای معاملاتی و یا حتی هسته بورس با شلوغی و کندی روبرو شوند که امکان دارد این کندی مانع از ارسال سفارش خرید عرضه اولیه در مهلت تعیین شده، شود و یا این فرایند را با سختی و کندی بسیار به انجام رساند. همچنین این امکان وجود دارد که به دلیل مشغله کاری یا فراموشی مشتری برای ارسال سفارش، امکان سفارش گذاری جهت خرید عرضه اولیه وجود نداشته باشد و از همه جهات خرید آفلاین عرضه اولیه میتواند گزینه بسیار جذاب و مناسبی به حساب آید.

چرا خرید اتوماتیک عرضه اولیه قابل قبول است؟

روش کنونی به منظور ارسال سفارش خرید عرضه اولیه در بازار بورس و فرابورس، روش بوک بیلدینگ نام دارد. در روش ارسال سفارش به شیوه بوک بیلدینگ، سفارشات بر روی یک نماد در بازه زمانی مشخصی که به وسیله سازمان بورس از پیش اطلاع‌ رسانی شده است، دریافت می ‌شود و این بدین معنی است که مشتریان فرصت دارند تا طی چند ساعت و بدون هیچ ‌گونه اولویت زمانی سفارش خود را ثبت کنند.

در روش بوک بیلدینگ به‌ جای تعیین یک قیمت مشخص، یک بازه قیمتی دارای بالاترین و پایین ‌ترین آستانه قیمتی اعلام شده و متقاضیان میتوانند سفارش خرید عرضه اولیه خود را در این بازه قیمتی ثبت نمایند. البته باید در نظر داشته باشید که همیشه برای خرید عرضه اولیه بورس باید سقف قیمتی اعلام شده را برای خرید در نظر داشته باشید. 

خرید اتوماتیک عرضه اولیه

در نظر داشته باشید که در این روش حجم یا حداکثر تعداد سهامی که هر فرد می‌ تواند دریافت کند نیز به وسیله اطلاع‌ رسانی ‌های سازمان بورس اعلام خواهد شد. پس از اتمام مهلت سفارش گیری نیز تعداد سهم هر کد بورسی تعیین خواهد شد که این تعداد با توجه به کل افرادی است که در مهلت مقرر سفارش خود را ثبت کرده‌ باشند، بنابراین با در نظر گرفتن این روش، فرقی نمی ‌کند شما اولین نفری هستید که در روز عرضه سفارش خرید ثبت می ‌کند یا آخرین نفر، به این خاطر که به همه افراد که پیش از اتمام مهلت سفارش گیری، درخواست خود را ارسال کرده ‌اند، عرضه به مقدار مشخصی تخصیص داده می شود.

قابلیت خرید اتوماتیک عرضه اولیه در کارگزاری‌ ها

قابلیت خرید اتوماتیک عرضه اولیه در کارگزاری ‌های مختلف به اشکال گوناگونی ایجاد شده است، در برخی از آن ‌ها امکان ثبت سفارش دو روز جلوتر از عرضه در نظر گرفته شده و در روز سفارش بدون مراجعه به اکانت خود به صورت اتوماتیک سهم عرضه اولیه برای شما خریداری خواهد شد و در برخی دیگر، عرضه اولیه حتی بدوت ثبت سفارش در صورت داشتن موجودی کافی برای شما خریداری شده و تخصیص داده خواهد شد. این امر در صورتی ممکن است که پیش از این توافق نامه مربوط به رسال سفارش عرضه اولیه را در سیستم کارگزاری خود پذیرفته باشید.

امکان خرید عرضه اولیه از چند کارگزاری وجود دارد یا خیر؟

در مورد چگونگی خرید عرضه اولیه در بورس این سوال در بین سرمایه گذاران تازه وارد وجود دارد و نکته اول آن است که شما برای دریافت نام کاربری و رمز عبور چندین کارگزاری هیج محدودیتی ندارید، ولی نکته مهم تر آن است که کد بورسی شما همچون کد ملی منحصر به فرد است و در نهایت یک کد بورسی در اخیتار دارید که در تمام کارگزاری های مختلف یکسان است و آنچه در عرضه اولیه اهمیت دارد، کدبورسی است و نه تعداد کارگزاری هایی که شما امکان استفاده از خدمات آن ها را دارید و یا مشتری آن ها هستید.

بنابراین در پاسخ به این سوال باید گفت؛ خیر شما تنها به اندازه سهمیه یک کد می ‌توانید عرضه اولیه دریافت کنید. به دلیل تقاضای بسیار زیادی که برای عرضه‌ های اولیه ایجاد شده است، اغلب سهمیه کمی به افراد شرکت ‌کننده تعلق می گیرد، ولی با این وجود خرید سهام در عرضه اولیه یک راه بی‌ خطر برای تجربه اولین سرمایه ‌گذاری در بورس است، به خاطر این که در 99 درصد مواقع، سود بسیار مناسبی را نصیب سرمایه‌ گذاران خواهد کرد که این سود در بلند مدت میتواند چندین برابر نیز شود.

پیشنهاد مطالعه : عرضه اولیه سهام در بورس چیست و چقدر سودآور است؟

در عرضه اولیه با روش بوک بیلدینگ ، یک بازه زمانی، حداقل و حداکثر قیمت قابل خرید و سهمیه برای هر کد معاملاتی در نظر گرفته می‌‌شود. شما باید طبق این اطلاعات که توسط ناظر بازار در روز عرضه اعلام می ‌شود، سفارش خود را در ساعت مشخص شده ارسال کنید. تخصیص سهام توسط ناظرین به کدهای معاملاتی صورت گرفته و اغلب در صورت وجود تقاضای بالا، همه افراد به صورت مساوی از عرضه ها بهره مند خواهند شد.

نکات مهم در خصوص خرید عرضه اولیه

  • قیمت را حتما در سقف وارد کنید.
  • اگر سفارش آفلاین می توانید بگذارید، حتما این کار را انجام دهید.
  • عرضه اولیه ها در روز های خاص و ساعات خاص عرضه می شوند. در روزهای بعد خرید آنها خیلی آسان نخواهد بود.
  • چنانچه قصد دارید به صورت آنلاین نسبت به خرید عرضه اولیه در بورس اقدام کنید، همان راس ساعت ثبت سفارش به سایت هجوم نبرید، به این خاطر که تفاوتی بین اولین نفر و آخرین نفر نخواهد بود. به عنوان مثال چنانچه ساعت خرید عرضه اولیه بین 10:30 تا 12:30 است، شما بین 11 تا 12 اقدام به سفارش کنید و نیازی نیست لزوما راس 10:30 وارد سایت شوید.

نتیجه گیری و کلام پایانی

در این مقاله آموزشی بورسی با نحوه خرید اتوماتیک عرضه اولیه آشنا شدیم و دیدم که خرید آفلاین عرضه اولیه چه مزیت هایی نسبت به خرید آنلاین عرضه اولیه در بورس دارد و دیگر مشکلاتی مانند؛ هنگی و یا کندی سیستم معاملاتی به دلیل ترافیک بالای سفارشات، هنگی یا کندی هسته مرکزی معاملات، مشغله های کاری خودتان، فراموش کاری در خصوص ساعت خرید عرضه اولیه و … نمیتوانند موجب عدم خرید عرضه اولیه های مختلف شوند و شما به راحتی قادرید نسبت به خرید خودکار عرضه اولیه در بورس اقدام کنید.

امیدوارم از این مقاله نهایت استفاده رو برده باشید.

اگر سوال یا تجربه ای در خصوص خرید اتوماتیک عرضه اولیه در بورس دارید، خوشحال میشویم اگر با ما و سایر مخاطبان سایت مای مانی به اشتراک بگذارید.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *