حجم مشکوک در بورس دقیقا چیست؟

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
حجم مشکوک در بورس

تا به حال اصطلاح حجم مشکوک در بورس به گوشتان خورده است؟ حجم مشکوک در بورس مفهومی است که اگر از آن به موقع اطلاع پیدا کنید، قادر خواهید بود معاملات سوددهی را در کوتاه مدت انجام دهید. البته فیلتر حجم معاملات مشکوک نیز وجود دارد که می توانید از آن هم استفاده کنید تا سهم هایی که حجم مشکوکی داشته اند را بتوانید از سایر سهم ها تشخیص دهید. لذا اگر دوست دارید بدانید حجم مشکوک در بورس چیست و همچنین فیلتر حجم مشکوک را رایگان دریافت کنید، این مطلب برای شما نوشته شده است.

حجم مشکوک در بورس

اصطلاح حجم مشکوک در بورس وقتی مورد استفاده قرار می گیرد که در یک نماد به شکل غیر عادی افزایش حجم معاملات را شاهد باشیم. به عنوان مثال در یک نماد و در روز‌های عادی 100 هزار سهم مورد معامله قرار می گیرد و به یک باره در یک روز یک میلیون حجم معاملات ثبت می شود که این نشانه از ورودی سرمایه ای بزرگ در سهم خواهد بود. لازم به ذکر است که این حجم های غیر عادی، به صورت معمول نشانه­ هایی از تغییر مهم در روند یک نماد یا تقویت سرعت تغییرات قیمتی آن به حساب می آیند.

ولی همیشه هم ورود حجم مشکوک به معنای افزایش قیمت سهم نخواهد بود، بلکه در مواقعی موجب افت قیمت سهم خواهد شد، به ویژه چنانچه نزدیک یک مقاومت بزرگ در سهم باشیم، ولی چنانچه در نزدیکی یک حمایت مهم شاهد افزایش حجم بودیم، می‌ تواند خبر خوبی برای سهم باشد، بنابراین با پایش و تحلیل حجم های مشکوک این توانایی را خواهیم داشت که روند آتی سهم را بهتر پیش بینی کنیم. بعضی افراد خاص در بازار وجود دارند که دنبال سوء استفاده‌ هستند؛ بدین شکل که به دنبال درست کردن حجم‌ های مشکوک در سهم های مختلف هستند تا سهامداران خرد را به اشتباه بی اندازند.

حتما برایتان جالب است : حجم معاملات چیست و چه کاربردی دارد؟

جالب است بدانید که روش آن‌ ها به این شکل است که آن‌ ها با درست کردن صف‌ های خرید و فروش سهم را در قیمت‌ های پایین خریداری می کنند و همان سهم را قیمت‌ های بالاتر می فروشند. این اتفاق به وسیله افراد حقیقی در سهم های کوچک و به وسیله شرکت‌ ها در سهم‌ های بزرگ ­‌تر انجام می شود و انگیزه اصلی آن‌ ها از این ترفند سوق دادن قیمت به سمتی است که خریداران قصد رساندن سهم به آن را دارند. این طور فرض کنید که شخصی حقیقی سهم مورد نظر خود را در قیمت مورد نظرش می خرد و به این منظور که بتواند سهم را در قیمت‌ های بالاتر بفروشد، خود برای تحریک قیمت به سمت بالا اقدام می کند که این کار با گذاشتن سفارشات خرید متناوب در قیمت‌ های بالاتر از سفارشات معمول عرضه‌ کنندگان انجام می گردد.

در واقع آن‌ ها با گذاشتن سفارشات خرید کلی در قیمت‌ های بالاتر به یک باره ده‌ ها و یا صدها سفارش عرضه را جمع آوری می‌ کنند که این کار در طول چند روز موجب درست شدن جو روانی و عطش خرید در سهم شده و امکان دارد حتی سهم را به صف های خرید سنگین برساند. نکته مهم دیگری که در این خصوص باید در نظر داشته باشید اینجاست که همواره افزایش حجم معاملات نشانه حجم مشکوک نیست و ممکن است معاملات بلوکی در افزایش حجم معاملات دخیل باشد، بنابراین در تحلیل نمی‌ شود تنها به افزایش حجم معاملات به عنوان معیاری برای ارزندگی سهم اتکا کرد و باید موارد دیگری را نیز مورد بررسی قرار داد.

حجم مشکوک چگونه ایجاد میشود؟

حجم مشکوک در نمادها، به صورت معمول به شکل دستی و به وسیله اشخاص خاصی در بازار به وجود می آید. به عبارت دیگر اتفاقات یک نماد به مرور در روند معاملات آن موثر واقع می شود و تغییر قابل توجه در یک یا چند روز خاص، از روال طبیعی حرکت بازار خارج است و احتمالا ارتباطی به تغییرات مثبت یا منفی آن شرکت نخواهد داشت. ایجاد حجم مشکوک در ابعاد کوچک به وسیله افراد و در ابعاد بزرگ‌ تر به وسیله شرکت‌ ها انجام می شود.

حتما برایتان جالب است : كم كردن ميانگين در بورس چگونه است؟

در این روند، ابتدا صف‌ های طولانی برای خرید یک سهم، آن هم با قیمت بالاتر از ارزش واقعی سهم مورد نظر ایجاد می شود و در ادامه با جمع شدن صدها سفارش عرضه در طول یک یا چند روز، توهمی مبنی بر سودآور بودن آن ایجاد خواهد شد و در نهایت افراد بسیاری به سمت انجام آن معامله سوق پیدا خواهند کرد و حجم خرید افزایش پیدا می کند. در این شرایط تحلیلگران با بررسی سوابق نماد، نمودار تحلیلی، اتفاقات مثبت و منفی شرکت و … مشکوک و یا واقعی بودن حجم معاملات آن را شناسایی می کنند.

نحوه تشخیص حجم مشکوک در بورس

همان طور که احتمالا می دانید، روش های مختلفی وجود دارد که بفهمیم در سهمی حجم مشکوک اتفاق افتاده است که سه مورد از اصلی ترین آن ها را در این بخش آورده ایم؛

  • 1) روش نخست به وسیله فیلترنویسی در سایت سازمان بورس یعنی TseTmc.com است که با توجه به راهنمای موجود در بخش فیلترنویسی، می توانید فیلترهای مورد نیاز خود از جمله فیلتر حجم مشکوک را در آن جا وارد کرده و از آن استفاده کنید.
  • 2) روش بعدی از طریق تابلوی مربوط به هر سهم در سایت سازمان بورس است. به این شکل که با ورود به سایت و جست و جوی نماد مورد نظر، تابلوی سهم به نمایش در می آید که از بخش معاملات روزانه و یا بخش ریز معاملات و مقایسه حجم معاملات روز جاری با روزهای گذشته، به ورود یا عدم ورود حجم مشکوک پی ببرید.
  • 3) روش آخر نیز این است که به قسمت تحلیل تکنیکال یا چارت ترید کارگزاری خود بروید و بعد از باز شدن چارت سهم مورد نظر از بخش زیرین قیمت سهام که مربوط به بخش حجم معاملات است، دریابید که حجم معاملات نسبت به روزهای پیشین چه تغییراتی را تجربه کرده است.

فواید تشخیص حجم مشکوک

شناسایی حجم مشکوک مزایای حائز اهمیتی برای یک معامله گر بورسی دارد که این شناسایی، تصمیم گیری فرد را تحت تاثیر قرار می دهد و می‌ تواند از ضرر کردن فرد جلوگیری کند و یا موقعیت های سوددهی برای آن ایجاد نماید. سه حالت احتمالی که یک معامله گر بورس از شناسایی حجم مشکوک سود می‌ برد را در این بخش آورده ایم؛

  • ** نخست این که چنانچه فرد قصد خرید سهمی را دارد و قیمت در اثر حجم مشکوک، روند صعودی به خود گرفته است، آن فرد صبر می‌ کند و برای خرید اقدام نمی کند چرا که می داند که به زودی قیمت سهم با خروج سرمایه هوشمند کاهش خواهد یافت و چنانچه بخواهید خرید خود را انجام دهد، در زمان آن افت قیمت این کار منطقی تر خواهد بود.
  • ** چنانچه شخص سهمی را داشته باشد و حجم مشکوک موجب کاهش قیمت آن ها شده باشد، در صورتی که آن شخص تشخیص دهد این کاهش قیمت به دلیل حجم مشکوک بوده است، منطقی است که از کاهش ارزش سهامش نگران نمی شود و می‌ داند که با خروج پول هوشمند مجددا قیمت سهام افزایش پیدا خواهد کرد.
  • ** حالت آخر این است که یک فرد سهامی را در اختیار دارد و حجم مشکوک موجب صعود ناگهانی قیمت آن شده است، لذا چنانچه شخص درست تشخیص دهد که این کار به دلیل فعالیت حجم مشکوک است، می‌ داند که فرصت خوبی برای فروش و سود گرفتن از سهامش را در اختیار دارد و در ادامه مجددا قیمت کاهش خواهد یافت، بنابراین می تواند با فروش سهامش سود خوبی کسب کند و بعد از اتمام کارِ حجم مشکوک که قیمت سهام مجددا افت کرد می‌ تواند مجددا همان سهام را با قیمتی پایین تر خریداری کند و برای سوددهی در آینده نگه دارد.

دلیل اهمیت حجم مشکوک چیست؟

حجم یکی از جنبه های حائز اهمیت تحلیل به حساب می آید، چرا که می­ توان از آن برای تایید روندها و الگوهای نموداری بهره گرفت. یک حرکت قیمت به سمت بالا یا پایین با حجم نسبتا بالا، در مقایسه با یک حرکت مشابه با حجم کم، به عنوان یک حرکت قوی‌ تر و مرتبط ­تر ارزیابی می‌ شود، لذا چنانچه شما به یک حرکت قیمت بزرگ نگاه می کنید، باید حجم آن‌ را هم مورد بررسی قرار دهید و ببینید که آیا حجم آن نیز نتیجه گیری های شما را تایید می کند یا نه.

حتما برایتان جالب است : ریسک سرمایه گذاری در بورس ایران

این طور فرض کنید که یک نماد بعد از آن‌ که در یک روند رو به پایین بلندمدت قرار داشته، روز بعد با 5 درصد مثبت بازگشایی شود، حال سوالی که مطرح است اینجاست که آیا این می‌ تواند نشانه یک واژگونی روند باشد یا خیر؟ در واقع بررسی حجم به ما کمک می‌ کند جواب این سوال را بدهیم. چنانچه حجم در قیاس با میانگین حجم روزانه بالاتر باشد، امکان دارد نشانه‌ برگشت روند باشد. حجم باید با روند حرکت کند. چنانچه قیمت­ ها در یک روند رو به بالا حرکت کنند، حجم هم باید افزایش را تجربه کند و بالعکس. چنانچه رابطه قبلی میان حجم و قیمت رو به زوال رفت، به صورت معمول نشانه ضعف در روند به حساب می آید.

فیلتر حجم مشکوک

فیلترنویسی یکی دیگر از روش های شناسایی حجم مشکوک در معاملات سهم در بور محسوب می شود. در فیلترنویسی دیگر احتیاجی ندارید تا تمام مدت را برای بررسی حجم معاملات سهام مختلف اختصاص دهیم. فیلتر حجم‌ مشکوک یکی از فیلترهای کاربردی به شمار می آید که می‌ تواند تغییرات غیرطبیعی موجود در سهم که در زمان خرید و فروش معامله گران اتفاق می افتد تشخیص داده شود. فیلتر حجم مشکوک این امکان را در اختیار ما قرار می دهد تا با واردکردن کد مربوطه، سهم‌ هایی را که در طی روز، حجم مشکوک را تجربه می کنند را شناسایی و در اختیار ما قرار دهد. یکی از فیلترهایی که در شناسایی حجم مشکوک از آن استفاده می‌ شود را در اینجا آورده ایم؛

(tvol)> [is5] && (tvol)>2*[is6]

حائز اهمیت ترین مزیت استفاده از فیلتر حجم‌ مشکوک صرفه‌ جویی در زمان و شناسایی سهم هایی با پتانسیل رشد بالاست. با این روش به جای بررسی صدها نماد در بورس که حجم های غیر عادی دارند، تنها با چند کلیک می توانیم از این فیلتر استفاده کنیم. دومین مزیت بزرگ استفاده از این فیلتر برای افرادی که به تحلیل تکنیکال مسلطف هستند آن است که احتمال خطا و ضرر در خرید سهم را تا حدود بسیار زیادی کم می کند. بدین ترتیب چنانچه در سهمی که در پرتفوی شما قرار دارد تغییرات خرید و فروش قابل توجهی اتفاق افتد و امکان ریزش قیمت سهم وجود داشته باشد، قبل از تشکیل صف فروش قادر خواهید بود از سهم خارج شده و جلوی ضرر را بگیرید.

آیا خروجی فیلتر حجم مشکوک سیگنال خرید یا فروش است؟

باید در نظر داشت که ضرورتا خروجی فیلتر حجم مشکوک سیگنال خرید به حساب نمی آید. تحت شرایطی که از طریق این فیلتر دریافتید که خریداران زیادی برای ورود به سهم اقدام کرده اند، سهم را از لحاظ تکنیکال و بنیادی تحلیل کنید. امکان دارد پس از بررسی دقیق متوجه شوید که این سهم از آینده مناسبی برخوردار است و بخواهید روی آن سرمایه‌ گذاری نمایید یا این که به این نتیجه برسید که باید مدتی آن را رصد کنید تا از مناسب بودن زمان خرید و رشد آن سهم اطمینان یابید.


نتیجه گیری و کلام پایانی

یکی از مهارت‌ هایی که هر معامله گر یا سرمایه گذار در بازار بورس باید از آن برخوردار باشد، شناسایی حجم‌ های مشکوک می باشد و این موضوع یکی از دلایل فریب خوردن افراد تازه کار بورس است که موجب زیان این افراد می‌ شود. چنانچه شناسایی این پدیده برای شما آسان نیست و دچار سردرگمی می‌ شوید، قادرید از نرم‌ افزارهای مخصوص آن بهره بگیرید.

به صورت کلی در نظر داشته باشید که هر افزایش حجمی را نمی توان به اسم حجم مشکوک صدا زد بلکه بعضی اوقات معاملات بلوکی که حجم بسیار بالایی دارد، موجب فریب سهامداران تازه کار در سهم می شود، بنابراین دقت داشته باشید که فریب نخورید و در بهترین شرایط سعی کنید از افزایش حجم های ناگهانی در زمانی که سهم روی حمایت معتبر خود قرار دارد استفاده کنید و برای ورود به سهم اقدام نمایید، چرا که ریسک این استراتژی بسیار پایین خواهد بود و می توانید سود خوبی را نیز بدین وسیله کسب نمایید.

همان طور که ابتدای مقاله به شما قول دادیم، در این مطلب به این پرداختیم که حجم مشکوک در بورس چیست و چطور میتوانیم آن را شناسایی کنیم و از آن بهره ببریم.

اگر دوست دارید در مورد شناسایی پول هوشمند در بورس اطلاعات کسب کنید، بهترین راهنمایی را از این مطلب دریافت فرمایید.

به نظر شما فیلتر حجم مشکوک میتواند در انجام معاملات مفید باشد؟

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *