بهترین سهام برای خرید | نحوه تشخیص بهترین سهام های بورسی

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
بهترین سهام برای خرید

بهترین سهام برای خرید در بورس را به سادگی می توان تشخیص داد و برای این کار کافی است، مبانی تحلیل تکنیکال را بلد باشیم و با تحلیل فاندامنتال یا همان بنیادی هم آشنایی داشته باشیم تا تفاوت سهام مناسب برای سرمایه گذاری و سهامی که ارزش خرید ندارد برای ما نمایان باشد. بهترین سهام برای خرید قطعا سهامی است که جایگاه تکنیکالی و نموداری مناسبی دارد و نزدیک نقاط حمایتی قوی و بلندمدت خود قرار دارد، حجم نقدینگی در سهم بالا باشد و حجم معاملات هم گواه این موضوع باشد که خرید سهم میتواند سوددهی بسیار خوبی برای ما به همراه داشته باشد و همچنین باید موارد دیگری هم بررسی گردد تا بتوان گفت که بهترین سهام برای خرید در حال حاضر کدام است، پس اگر دوست دارید نحوه تشخیص بهترین سهام ها برای خرید در بورس را یاد بگیرید، این مقاله برای شما نوشته شده است.

بهترین سهام برای خرید در بورس

معمولا افراد برای انتخاب بهترین سهام از دو روش تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال و یا ترکیب آن دو کمک می گیرند، ولی بسیاری افراد با توجه به پیچیدگی‌ های موجود در این روش ‌ها، از معیارهای معینی برای تشخیص بهترین سهام شرکت‌ ها کمک می گیرند. معیارهایی مثل سودآوری، آینده سهام، وضعیت نقدینگی، مقدار نقدشوندگی، سیاست تقسیم سود، بدهی‌ های شرکت، نسبت P/E هر سهم، درصد سهام شناور آزاد و ترکیب سهامداران، ولی چگونه بهترین سهام برای خرید در بورس را تشخیص دهیم؟

بهترین سهم برای خرید چه خصوصیاتی دارد؟

سوال بسیاری از فعالان بازار بورس و سرمایه گذاران این است که سهم خوب برای سرمایه گذاری دارای چه خصوصیاتی است و در ادامه قصد داریم به این موضوع بپردازیم؛

  • 1) روند افزایشی و رو به رشد محصولات یا خدمات آن صنعت.
  • 2) سهمی که در تصمیم گیری آن ارگان های دولتی نقش کمتری داشته باشند.
  • 2) ویژگی های برتری نسبت به سایر سهام ها داشته باشد. به عنوان مثال نیروی کار متخصص ، اسم و رسم تجاری خوب ، فناوری پیشرفته تولید و سهم بازار و محدودیت کالاهای جانشین برای محصولات آن صنعت نشان برتری آن صنعت است.

3) نحوه شناسایی سهام خوب در بازار بورس

به این منظور که بتوانیم بهترین سهام برای خرید را تشخیص دهیم باید به مواردی مانند؛ P/E هر سهم، سیاست تقسیم سود، ترکیب سهامداران، مقدار نقدشوندگی، آینده سهام، سود آوری، بدهی های شرکت، درصد سهام شناور آزاد توجه نمایید. هر کدام از این موارد را در ادامه بررسی می کنیم؛

ماهیت شرکت بورسی : از حائز اهمیت ترین عواملی که برای تشخیص سهام خوب در بورس باید در نظر گرفت ماهیت شرکت بورسی است. اینکه شرکت در چه صنعتی فعالیت می کند بسیار مهم است، به خاطر این که با توجه به این آیتم می توان تا حدی شرایط حال و آینده شرکت را پیش بینی کرد.

بررسی وضعیت دارایی‌ ها و بدهی‌ های شرکت بورسی : از دیگر عواملی که به تشخیص یک سهم خوب برای سرمایه گذاری در بورس تاثیر می گذارد، بررسی حقوق صاحبان سهام و دارایی ها و بدهی های شرکت می باشد. می توانید با مراجعه به سامانه کدال تا حدودی از وضعیت مالی شرکت و ترازنامه مورد نظر اطلاع پیدا کنید. اگر نتیجه بررسی ها خوب بود بیانگر این است که سهم این شرکت برای سرمایه گذاری خوب است.

حتما برایتان جالب است : بهترین زمان خرید سهام بورسی چه موقعی است؟

بررسی سود نقدی هر سهم : از دیگر فاکتور های که در تشخیص بهترین سهام برای خرید، مهم است سود نقدی هر سهم می باشد، چرا که نسبت بطور مستقیم بر قیمت یک سهم تاثیر گذار می باشد. در اصل به درآمد هر سهم EPS سهم گفته می شود. در مجمع شرکت های بورسی که معمولا در پایان سال مالی تشکیل می شود سود نقدی هر سهم با تقسیم درآمد کل شرکت بر تعداد سهام شرکت محاسبه می شود.

قابلیت نقدشوندگی : قابلیت نقدشوندگی از دیگر آیتم هایی است که برای تشخیص سهم خوب بسیار اهمیت دارد. می دانیم که نقدشوندگی به این معنی است که سرمایه گذار هر زمان به اصل سرمایه خود نیاز پیدا کرد بتواند آن را نقد کند و نقدشوندگی در بورس به این معنی است که سرمایه گذار بتواند در هر زمان سهام خود را به فروش برساند و به پول نقد تبدیل ند.

تداوم روند سودآوری : تداوم روند سود آوری نیز همچون سودآوری شرکت ها از اهمیت بالایی برخوردار بوده. در حقیقت سودآوری شرکت باید یک فرآیند مداوم و مستمر باشد، نه مقطعی.

بهترین سهام برای خرید در حال حاضر

تشخیص بهترین سهام با روش تحلیل بنیادی

آن دسته از تحلیل گرانی که با استفاده از تحلیل بنیادی سهم خوب برای خرید را در بازار بورس را تشخیص می دهند، سه فاکتور کلی؛ بررسی وضعیت اقتصادی کشور، تجزیه و تحلیل صنعت مورد نظر و موقعیت مالی شرکت که از اصلی ترین ارکان بنیادی است، را مورد بررسی خود قرار می دهند.

بررسی موقعیت مالی شرکت بورسی : جهت تشخیص بهترین سهم برای خرید با استفاده از تحلیل بنیادی باید موقعیت مالی شرکت بورسی مورد نظر را بررسی کرد و عواملی همچون سودآوری، نقدینگی، نسبت‌های بدهی شرکت ، کارایی را بررسی و با گذشته شرکت مقایسه کنند. در تحلیل بنیادی تحلیلگرد به جمع آوری داده ها و اطلاعات زیادی نیاز دارد.

بررسی وضعیت اقتصادی کشور شرکت بورسی : تحلیلگران وضعیت اقتصادی کشور شرکت بورسی در حال و آینده بررسی می کنند و به در این راستا مواردی همچون : واردات و صادرات، نرخ تورم ،تولیدات ملی، نرخ بهره، میزان بیکاری ، سیاست‌های پولی و مالی دولت و سایر نهادهای تاثیر گذار مورد بررسی قرار می گیرند تا بتوانند سهم خوب برای سرمایه گذاری با کمترین ریسک را شناسایی کنند.

حتما برایتان جالب است : آموزش تحلیل بنیادی بورس به زبان ساده

تجزیه و تحلیل صنعت مورد نظر : تحلیل گران بازار بورس پس از بررسی وضعیت اقتصادی کشور شرکت بورسی و همچنین بررسی موقعیت مالی شرکت بورسی اقدام به تجزیه و تحلیل صنعت مورد نظر می کنند و با توجه به نتیجه بدست آمده، تصمیم می گیرند که سرمایه گذاری کنند یا نکنند.

پس از تجزیه و تحلیل صنعت مورد نظر باید یک شرکت را از بین شرکت های فعال در آن صنعت انتخاب کنند و آن را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند. این شرکت منتخب می بایست از نظر رقابتی بهتر باشد. قطعا شرکت های بسیاری در یک صنعت مشغول به فعالیت هستند و باید شرکتی را انتخاب نمود که سهم بازار شرکت از صنعت چشمگیر باشد، کیفیت محصولات یا خدمات آن خوب باشد و میزان فروش و نرخ رشد آن نیز قابل قبول باشد.

بهترین سهام برای خرید در بورس با روش تکنیکال

برخی از تحلیلگران نیز از روش تحلیل تکنیکال جهت تشخیص بهترین سهام برای خرید استفاده می کنند. این تحلیلگران، روند رشد قیمت سهم از گذشته تا به حال را بررسی نموده و قیمت سهام در آینده را پیش بینی می نمایند. با کمک تحلیل تکنیکال می توان بهترین زمان ورود یا خروج از سهم را در کوتاه‌مدت تشخیص داد و اصلی ترین ویژگی این این تحلیل، قابلیت استفاده از اﺳﺘﺮاﺗﮋی ﺧﻮد در ﺗﻤﺎم ﺑﺎزارﻫﺎ و روی ﺗﻤﺎم ﭼﺎرت‌ها می باشد.

حتما برایتان جالب است : آموزش تحلیل تکنیکال بورس به زبان ساده

متخصصانی که با استفاده از تحلیل تکنیکال  اقدام به خرید و فروش سهام می کنند ، به یک روند قیمتی نیاز دارد که در تحت عنوان چارت یا نمودار عرضه می‌گردد و آنها معتقدند که قیمت‌های در حال حاضر یک سهم ممکن است به تدریج و دوباره به الگوهای قابل تکراری تبدیل گردند. آنها باید با یک ذهن باز و بی طرف به سهام های موجود در بازار بورس نگاه کنند تا تحت تاثیر شایعات و اطلاعات نادرست و گمراه کننده قرار نگیرد. این تحلیلگران از انواع اندیکاتور ها و اسیلاتور ها در نرم افزار تحلیل تکنیکال استفاده می کنند.

تحلیلگران چگونه با روش تحلیل تکنیکال سهم خوب را شناسایی می کنند؟

  • ** بررسی روند شاخص بازار سهام
  • ** تعیین سطح حمایت و سطح مقاومت
  • ** توجه به روند شاخص ۵۰ شرکت برتر
  • ** انتخاب نوع نمودار از نظر بعد زمانی و همچنین انتخاب اشکال نمودار
  • ** بررسی روند کوتاه مدت و بلند مدت قیمتی سهم پیش از انجام معامله در بورس

نتیجه گیری و کلام پایانی

سرمایه گذاران بازار بورس به خصوص تازه واردان باید بدانند که نباید بیش از حد به اطلاعات و وقایع اخیر واکنش نشان دهند و سعی کنند اطلاعات مهم و زیادی را در مورد سهم مورد نظر بدست بیاورند و از مشاوران و تحلیلگران حرفه ای و باسابقه این بازار کمک بگیرند. با استفاده از فرصت نوسان گیری و رشد بلندمدت به صورت هماهنگ اقدام به انتخاب و خرید سهام ارزشی در بلند مدت و سهام رشدی در کوتاه‌ مدت کنند.

در انتها شایان ذکر است که هیچ فرمول جادویی برای انتخاب بهترین سهام بازار وجود ندارد، هر کس وعده سودهای بزرگ و رویایی بدون زحمت را به شما داد، بدانید به احتمال زیاد در حال فریب شماست. ضمنا یکی از حائز اهمیت ترین فاکتورها در سرمایه گذاری در بورس که در کمتر جایی به شما یادآوری می ‌شود “مهارت معامله گری” است که فقط با آموزش دیدن به وسیله افراد خبره و باتجربه به آن دست پیدا می کنید. همچنین این را در خاطر داشته باشید که نوسان ذات بازار سهام است. هیچگاه نظر تمام افراد برای یک سهم ثابت نمی‌شود و دائما در حال تغییر است.

این طور فرض کنید یک تحلیل گر بنیادی سهم مناسبی را یافته و خریداری کرده اما سهام در چند روز بعد افت قیمت بیشتری داشته و آن شخص سرمایه خود را در خطر می ‌بیند، حال اگر به تحلیل خود شک کند و با عدم اعتماد به نفس دچار ترس شود، امکان دارد سهام خود را بفروشد و ضرر کند، ولی بعد از مدتی قیمت سهم رشد بسیاری می‌کند و تحلیل گر متوجه می شود که تحلیلش درست بوده و عملکرد اشتباه او بخاطر عدم تسلط بر احساساتش بوده است. در بازار سرمایه تمام اتفاقات در اثر تصمیم ‌ها و انتخاب‌های شما رخ می دهد و شما می ‌توانید سود های بی نهایت و ضرر های سنگینی را تجربه کنید و همگی این موارد به مهارت‌های فردی و کنترل درونی شما بستگی خواهد داشت.

امیدوارم از این مطلب آموزشی که راهنمای تشخیص بهترین سهام برای خرید در بورس بود نهایت استفاده رو برده باشید.

نظر شما چیست و اگر قرار باشد سهمی را انتخاب کنید، چه معیارهایی دارید؟

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *