همه چیز در مورد اندیکاتور rsi

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
همه چیز در مورد اندیکاتور rsi

اندیکاتور rsi یکی از پرکاربردترین و در عین حال ساده ترین اندیکاتورهای تشخیص روند بازار به حساب می آید که در بازار بورس ایران نیز بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و به همین خاطر قصد داریم همه چیز در مورد اندیکاتور rsi را در این مطلب توضیح دهیم چرا که اگر قصد فعالیت در بازارهای مالی به خصوص بورس و ارزهای دیجیتال را داشته باشید، اندیکاتور شاخص قدرت نسبی یا همان rsi بسیار به کارتان می آید و به همین دلیل باید همه چیز در مورد اندیکاتور rsi را بدانید تا قادر شوید از آن استفاده کنید.

همه چیز در مورد اندیکاتور rsi

به صورت معمول اندیکاتور RSI در یک بازه زمانی 14 روزه استفاده می شود. این اندیکاتور در مقیاس 0 الی 100 اندازه گیری شده و اغلب بالاترین سطح آن عدد 70 و پایین ترین سطح آن عدد 30 است. البته این را نباید از یاد برد که از بازه های زمانی بیشتر از 14 یا کمتر از آن هم برای تایم فریم های کوتاه مدت و یا بلند مدت مورد استفاده قرار می گیرد. حداکثر و حداقل سطح نوسان بین دو عدد۸۰ و ۲۰ یا هم ۹۰ و ۱۰ در نظر گرفته شده است، ولی نوسان در این بازه ها کم تر اتفاق می افتد و در صورت رخ دادن، بیانگر شتاب قدرتمندی خواهد بود.

حتما برایتان جالب است : بهترین اندیکاتور بورس ؛ استفاده آسان و سودآوری عالی

RSI به تریدرها سیگنال انجام معاملات را نیز می دهد. اندیکاتور RSI با سایر استراتژی های موجود در بازار مورد آزمایش قرار گرفته است که این آزمایش در شرکت هایی مثل اپل، مایکروسافت، IBM، موبایل Exxon صورت گرفت و نتایج نشان می داد که RSI همچنان می تواند نتایج دقیقی را به همراه داشته باشد. جالب است بدانید که اندیکاتور RSI بر روی یک گراف در بالا یا پایین چارت قیمت ها دیده می شود. اندیکاتور دارای یک خط بالایی که اغلب روی 70 قرار می گیرد و یک خط پایینی که اغلب بر روی 30 قرار می گیرد است. همچنین یک خط مرکزی بر روی عدد 50 قرار می گیرد. وایلدر مخترع RSI بازه زمانی 14 روزه را پیشنهاد داده است.

زمانی که اندیکاتور RSI بالای 70 و پایین 30 نوسان می کند، بیانگر علایم قوی و محکم از معکوس شدن روند دارایی خواهد بود. به صورتی که چنانچه عدد RSI بالاتر از 70 باشد، شاهد اشباع خرید هستیم و این بدین معنی است که خریدهای افراطی در بازار صورت می پذیرد و این امکان وجود دارد که هر لحظه خرید ها تمام شود و روند قیمتی دارایی نزولی شود. همچنین چنانچه RSI پایین تر از عدد 30 قرار بگیرد، بیانگر اشباع فروش در بازار می باشد. اشباع فروش در صورت فروش های افراطی به وجود می آید و این امکان وجود دارد که پس از کاهش فشار فروش، روند دارایی به نحوی صعودی شود. به عنوان مثال این طور فرض کنید که RSI بعد از برخورد با عدد 76 به عدد 72 بازگردد.

در ادامه مجددا به عدد 77 برسد. در واقع چنانچه RSI به کم تر از عدد 72 برسد، وایلدر آن را نشانه ای برای معکوس شدن بازار، بالای عدد 70 به حساب می آورد. سرانجام وایلدر این طور نتیجه گرفت که خطوط مقاومت و ساپورت بر روی RSI درست برخلاف چارت قیمتی است. خط مرکزی برای اندیکاتور RSI عدد 50 است و بیانگر هر دو خطوط مقاومت و ساپورت برای اندیکاتور می باشد. چنانچه RSI پایین تر از خط مرکزی 50 باشد، این بدین معنی است که ضرر بازار سهام بیشتر از سود آن است و چنانچه RSI بالاتر از 50 قرار گیرد، بیانگر بالاتر بودن سود نسبت به ضرر خواهد بود.

اندیکاتور RSI چه چیزی را مشخص میکند؟

جریان اصلی سهام یا هر دارایی دیگر، یک ابزار حائز اهمیت در اطمینان از درک درست سیگنال‌ ها به شمار می رود. برای مثال تکنسین خوش‌ آوازه و فعال در بازارهای مالی، کنستانس براون، این ایده را که یک قرائت اشباع فروش از اندیکاتور RSI در روند صعودی بسیار بالاتر از 30 درصد و قرائت اشباع خرید در اندیکاتور RSI در طول روند نزولی، بسیار کمتر از 70 درصد است، تاکید می دهد. فرض کنید در طول یک روند نزولی، اندیکاتور RSI در نزدیک به سطح 50 درصد، به جای 70 درصد به اوج خود می‌ رسد که از این امر می‌ توان به منظور کسب اطمینان نسبت به درستی سیگنال و خرسی بودن بازار بهره برد.

حتما برایتان جالب است : نحوه ترکیب اندیکاتورهای مناسب در بازارهای مالی

تعداد زیادی از سرمایه‌ گذاران و صاحبان سرمایه، یک خط روند یا همان افقی اعمال می‌ کنند. شرایط این خط روند افقی به صورتی است که بین 30 درصد تا 70 درصد، یک ساختار مثمر ثمر در شناخت بهتر روندهای افراطی بازار است. تعدیل سطوح اشباع خرید و اشباع فروش، زمانی که قیمت یک سهم یا دارایی در یک کانال افقی بلند مدت قرار دارد، شاید الزامی نباشد.

یک ایده مرتبط با استفاده از سطوح اشباع خرید و اشباع فروش در تناسب با روند بازار، تمرکز بر سیگنال‌ های تجاری و تکنیک‌ هایی است که با روند مطابقت دارند. به زبانی ساده تر استفاده از سیگنال های گاوی وقتی که جریان اصلی بازای گاوی است و استفاده از سیگنال‌ های خرسی زمانی که سهم در جریان خرسی قرار گرفته، کمک خواهد کرد تا از بسیاری خطاها در درک سیگنال‌ های اندیکاتور RSI اجتناب نمایید.

کاربرد اندیکاتور RSI به عنوان حمایت و مقاومت چگونه است؟

اندیکاتور RSI به ما کمک زیادی در زمینه تحلیل مومنتوم و قدرت حرکات روند می کند، پس به همین خاطر ما می توانیم با استفاده از آن، نقاط و سطح های مقاومت و حمایت را در نمودارهای قیمت به سادگی مشخص کنیم و از آن بیشترین استفاده را ببریم. به صورت معمول در نمودارهای مربوط به اندیکاتور RSI خط های افقی موجود در نمودار، سطح مقاومت قوی را به ما نمایش می دهند که چندین بار قیمت از آن عبور کرده است. در اندیکاتور RSI هم این خط افقی مربوط به ناحیه مقاومت به صورت کامل مشخص و نمایان است.

آموزش اندیکاتور rsi

چنانچه در این نوع از نمودارهای مربوط به اندیکاتور RSI، در دو نقطه تلاقی عددی مثل 60 نمایش داده شود، نشان دهنده این موضوع است که قدرت خریداران بالاست و چنانچه به عنوان مثال عددی نزدیک به 70 را نشان داد، ثابت خواهد کرد که نوسانات قیمت ها شدید بوده و ما حرکت قیمتی داشته ایم. البته این نکته را هم نباید از خاطر برد که در این نقطه قیمت نمی تواند از سطح مقاومت عبور کند، ولی به سرعت به سمت این نقطه برگشت می زند.

حتما برایتان جالب است : آموزش کار با اندیکاتور فیبوناچی به زبان ساده

با توجه به مواردی که عنوان شد، مشخص گردید که علت برگشت مجدد و سریع به سطح های قیمتی پیشین، افزایش یافتن قدرت خریداران و فروشندگان است. آخرین سطحی که به منظور شکستن مقاومت دیده شده است، 74 بوده است و چنانچه دقیق تر نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد که علت شکستن این سطح نمودار، چیزی جز کندل های رو به رشد و پر قدرت نبوده است. هنگامی که این شکست اتفاق افتاد، جهشی در قیمت ها دیده شد که این جهش به عنوانی سیگنالی برای خرید قابل ارائه است. البته که توجه به این نکته هم الزامی است که سیگنال نهایی شکست با بسته شدن قیمت بیش تر و یا کم تر از یک سطح قیمتی تعیین خواهد شد.

واگرایی در اندیکاتور RSI چیست؟

تحلیلگران از واگرایی میان نمودار قیمت و نمودار اندیکاتورهای نوسانگرنما، در تحلیل‌ های خود از شرایط بازار استفاده می کنند. به صورت کلی 4 نوع واگرایی وجود دارد که واگرایی معمولی و واگرایی مخفی دو نوع اصلی انواع آن ها به حساب می آیند که هر کدام به دو نوع مثبت و منفی تقسیم بندی می شوند. وجود واگرایی ادامه‌ دهنده بودن یا برگشت روند را تا حدودی مشخص می‌ کند. در ادامه واگرایی مثبت و منفی را توضیح داده ایم که سیگنال های بسیار دقیقی را می توانید از آن ها دریافت کنید؛

  • ** واگرایی معمولی مثبت : واگرایی معمولی مثبت در روند‌های نزولی رخ می دهد. مشاهده واگرایی معمولی مثبت یعنی این که روند نزولی رو به اتمام است و به زودی روند صعودی خواهد شد. در این شرایط از کف‌ های ایجاد شده در نمودار قیمت و اندیکاتور به منظور تشخیص واگرایی بهره گرفته می شود. چنانچه دو کف تشکیل شده در نمودار قیمت نزولی باشد، به این معنی که کف دوم پایین تر از کف اول باشد و کف‌ های متناظر در اندیکاتور RSI به صورت صعودی باشند یعنی، کف دوم بالاتر از کف اول باشد، به این حالت واگرایی معمولی مثبت می گویند.
  • ** واگرایی معمولی منفی : واگرایی معمولی منفی در پایان روندهای صعودی ایجاد می شود. این واگرایی روند مثبت سهم را به روند نزولی تبدیل می‌ کند، از همین روی واگرایی معمولی منفی نام دارد. به منظور ترسیم واگرایی در این حالت از قله‌ ها بهره گرفته می شود. به حالتی که در آن خط وصل کننده دو قله در نمودار قیمت صعودی، ولی متناظر آن‌ ها در نوسانگرنما نزولی است، واگرایی معمولی منفی می گویند.

همان طور که ابتدای مقاله به شما قول دادیم، همه چیز در مورد اندیکاتور rsi را مورد بررسی قرار دادیم.

همچنین چنانچه دوست دارید بدانید آموزش اندیکاتورهای مهم بورس بهترین راهنمایی را از این مطلب دریافت نمایید.

به نظر شما استفاده از اندیکاتور rsi در بازار بورس کمک کننده است؟

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *