آلت کوین در ارزهای دیجیتال چیست و چه آینده ای دارد؟

آلت کوین در ارزهای دیجیتال

آلت کوین در ارزهای دیجیتال به ارزهای دیجیتالی گفته می شود که بعد از بیت کوین پای به عرصه رمزارزها گذاشتند و با توجه به این تعریف، هر ارز دیجیتالی به غیر از بیت کوین را می توان به عنوان آلت کوین به حساب آورد. برای مثال اتریوم، لایت کوین، ریپل، ترون، استلار، بیت کوین کش، کاردانو، مونرو، دش، زی کش، وی چین و … همگی آلت کوین در ارزهای دیجیتال محسوب می شوند. اگر دوست دارید با دنیای آلت کوین در ارزهای دیجیتال آشنا شوید و ببینید آینده ای که در انتظار آلت کوین های مختلف است، چقدر روشن است و آیا می توانند جای بیت کوین را بگیرند یا خیر، این پست برای شما نوشته شده است.

آلت کوین در ارزهای دیجیتال

آلت کوین ها، ارزهای دیجیتالی هستند که بعد از بیت کوین عرضه شدند. به صورت کلی، آن ها خود را به عنوان جایگزین های بهتر برای بیت کوین معرفی می کنند، ولی در واقع موفقیت بیت کوین به عنوان اولین ارز دیجیتال موجب شد که بسیاری از توسعه دهندگان با تغییراتی کلی یا جزئی ارزهای دیجیتال جدیدی طراحی و روانه بازار ارزهای دیجیتال کنند. بسیاری از آلت کوین ها در چارچوب اساسی بیت کوین بنا شده اند. لذا بیشتر آلت کوین ها از این نظر شبیه هم هستند، بیشتر آلت کوین ها با تغییر در پروسه استخراج یا نحوه تایید تراکنش ها عرضه شده اند، ولی حتی با بسیاری از قابلیت های شبیه به هم، آلت کوین ها به صورت گسترده ای با یکدیگر تفاوت دارند.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز 10 درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


ولی واقعا آلت کوین چیست و چرا این نام انتخاب انتخاب شده است؟ کلمه آلت کوین ترکیبی از دو کلمه “آلت” و “کوین” می باشد و در واقع شامل همه گزین های جایگزین بیت کوین می شود. موفقیت بیت کوین تحت عنوان اولین ارز دیجیتال نظیر به نظیر راه را هموار کرد. بسیاری از آلت کوین ها در تلاشند تا محدودیت های بیت کوین را شناسایی کنند و آن ها را پوشش دهند، به دلیل این که آلت کوین ها برای موفقیت در برابر بیت کوین باید یک مزیت رقابتی داشته باشند. بسیاری از آلت کوین ها طبق چارچوب اساسی تهیه شده به وسیله بیت کوین ساخته شده اند، لذا بیشتر آلت کوین ها نظیر به نظیر طراحی می شوند. آنها سعی می کنند روش های کارآمد و ارزان برای انجام معاملات در اینترنت ارائه دهند. حتی با وجود بسیاری ویژگی های مشترک و همپوشان، آلت کوین ها بسیار متفاوت از یکدیگرند.

آلتکوین

انواع آلت کوین ها

با تکامل آلت کوین ها دسته های مجزا پدیدار شدند. برخی از انواع اصلی Altcoin ها عبارتند از؛ ارزهای دیجیتال مبتنی بر ماینینگ، توکن های امنیتی، توکن های کمکی و استیبل کوین. البته مفاهیم مربوط به انواع Altcoin ها در حال جداشدن هستند. اگر این روند ادامه یابد، امکان دارد آلت کوین ها تنها به ارزهای دیجیتال مبتنی بر ماینینگ به غیر از بیت کوین در آینده اشاره نمایند.

مقایسه آلت کوین و بیت کوین

بیت کوین و آلت کوین طبق ایده ارز غیر متمرکزی با قابلیت جایگزینی پول‌ های جاری، شکل گرفته اند. در اصل هر دو این ارزهای رمز گذاری شده برای معاملات ساده از مکانیزم همتا به همتا ایجاد شده اند و هر تراکنش به زنجیره ‌ای اضافه می شود و هر زنجیره ‌ای به دسته‌ هایی به نام بلوک.

حتما برایتان جالب است : بهترین روش ترید ارز دیجیتال در سال 2021 کدام است؟

البته هم بیت کوین و هم آلت کوین از نظر مکانیزم‌ های پرداخت مانند کارت‌ های اعتباری و سایر ابزارهای پرداخت دیجیتال دچار کمبودهایی هستند، ولی چنانچه بیت کوین را با دیگر آلت کوین ‌ها از جنبه کاربردی خرید و فروش مقایسه می‌ کنیم متوجه ضعف‌ های بیت کوین خواهیم شد. همچنین بیت کوین نسبت به آلت کوین ها، نرخ تایید تراکنش بالاتری دارد.

نمونه هایی از Altcoin

اولین آلتکوین قابل توجه، Namecoin بود که مطابق با کد بیت کوین بود و از همان الگوریتم اثبات کار استفاده می کرد. مانند بیت کوین، Namecoin نیز به 21 میلیون سکه محدود است که در آوریل 2011 معرفی شد و به کاربران اجازه می دهد تا با استفاده از دامنه های .bit خود، ثبت نام کرده و مایننیگ انجام دهند که هدف آن افزایش ناشناس ماندن و مقاومت در برابر سانسور بود.

در اکتبر 2011 معرفی شد، لایت کوین به عنوان “نقره برای طلای بیت کوین” شناخته شد و این در حالی است که اساسا از لحاظ کد و کارایی با بیت کوین مشابه است. لایت کوین از چند طریق اساسی با بیت کوین تفاوت دارد. این امکان را در اختیار کاربران قرار می دهد که معاملات ماینینگ را به دفعات تایید نمایند. همین طور 84 میلیون کوین یعنی دقیقا چهار برابر کوین های بیت کوین ارائه می دهد. در ادامه به آلت کوین های معروف در دنیای رمزارزها اشاره خواهیم داشت؛

  • 1) اتریوم : ارز رمزپایه‌ ای که به وسیله پلتفرم اتریوم تولید شده است و عمدتا اتریوم نامیده می ‌شود. پلتفرم اتریوم، یک فناوری دفتر کل است که شرکت ها می‌ توانند مطابق با آن ساخته شوند. برای مثال، کریپتو‌کیتی پلتفرم اتریوم را مورد استفاده خود قرار می دهد.
  • 2) ریپل : یک شرکت خصوصی صاحب ریپل است که با نام XRP نیز شناخته می ‌شود. این شرکت از لحاظ فنی ریپل نام دارد و توکن های آن XRP هستند، اما در هر صورت این ارز ریپل نامیده می ‌شود. برخی‌ از بانک ‌ها برای پرداخت ‌های بین مرزی ریپل را مورد استفاده قرار می دهند، اما معمولا به‌ جای این که از توکن‌ های XRP استفاده کنند، تنها سند بدهی دیجیتالی را ارسال می ‌کنند و عمل تصفیه ‌حساب را بعدا با پول سنتی انجام می‌ دهند.
  • 3) بیت ‌کوین کش : این ارز در حقیقت یکی‌ از شاخه ‌های بیت‌ کوین است، ولی با وجود این اسم، اساسا یک ارز جداگانه و مستقل به حساب می آید. این ارز تفاوت‌ هایی در معماری با بیت‌ کوین دارد که موجب سریع‌ تر شدن روند معاملات و هزینه‌ کمتر نسبت‌ به بیت‌ کوین شده است.
  • 4) لایت ‌کوین : این ارز نیز قبلا یکی‌ از زیرشاخه‌ های بیت ‌کوین بوده است. این ارز از الگوریتم اثبات کار متفاوتی استفاده می ‌کند که روی حافظه حساس ‌تر است و این در حالی است که بیت ‌کوین روی قدرت پردازش تمرکز دارد. شبکه‌ لایت ‌کوین در تلاش است تا یک بلوک را چهار برابر سریع ‌تر از بیت ‌کوین انجام دهد و این در حالی است که بیت ‌کوین به صورتی طراحی شده است تا سرعت تایید معاملات را افزایش دهد.
  • 5) مونرو : این ارز به شکلی طراحی شده است که امن، خصوصی و غیر قابل‌ ردیابی باشد. معاملات زنجیره‌ بلوکی این ارز، بر خلاف بیت ‌کوین، به وسیله کاربران قابل ردیابی نیست. این قابلیت موجب شده است تا این ارز برای بازارهای مواد مخدر آنلاین محبوب شود.

وابستگی قیمت آلت کوین ها به بیت کوین

کاربرانی که به آلت کوین ها به دید ارز های دیجیتالی برای سرمایه گذاری نگاه می کنند همواره با مشکلی بزرگ مواجه می شوند و این مشکل چیزی نیست جز این که قیمت آلت کوین ها به صورت مستقیم به تغییرات قیمت بیت کوین وابسته هستند. در حقیقت پیشنهادی که به سرمایه گذاران آلت کوین ها می شود این است که به این دسته از ارزهای دیجیتال به چشم ایجاد شکلی از تنوع در سبد سرمایه گذاری خود نگاه کنند و نه یک جایگزین برای ارز دیجیتال بیت کوین، به خاطر این که امروزه همه آلت کوین ها از نظر تغییرات قیمتی به نوعی دنباله رو بیت کوین هستند. 

دلیل ارائه پر تعداد آلت کوین ها

برای این کار دو علت اصلی وجود دارد که دلیل نخست آن همانطور که در بالا نیز به آن اشاره داشتیم نقاط ضعف موجود در بیت کوین است و کاربران و شرکت ها با ساخت آلت کوین مورد نظر خود قصد رفع این نقاط ضعف را دارند. دلیل دوم ایجاد آلت کوین های گوناگون و پر تعداد در عرصه ارزهای دیجیتال نیز موضوع اقتصادی آن است.

حتما برایتان جالب است : بهترین رمز ارزها برای سرمایه گذاری کدام است؟

در حقیقت همان طور که روز به روز به قیمت بیت کوین افزوده میشد، افراد بیشتری به فکر ایجاد یک ارز دیجیتال دیگر می افتادند تا بلکه ارز دیجیتال آنها روزی به ارزشی نزدیک به بیت کوین برسد و آنها به ثروتی عظیم دست پیدا کنند. دلایل دیگری نیز وجود دارند که استثنا هستند، به عنوان مثال ارز دیجیتال دوج کوین در ابتدا با هدف طنز ساخته شد و و برای بیشتر نشان دادن ماهیت طنز خود تصویر یک ساگ را نیز بر به عنوان لوگوی خود انتخاب کرد. جالب اینکه در سال 2017 و پس از سالها عدم بروزرسانی این ارز دیجیتال، به یکباره حجم عظیمی از آن به وسیله کاربران خریداری شد و ناگهان ارزش آن در بازار به رقمی نزدیک به یک میلیارد دلار رسید. 

مزایا و معایب استفاده از آلتکوین‌ ها

مزایا استفاده از آلت کوین در ارزهای دیجیتال

  • ** امنیت بسیار بالایی دارند.
  • ** آلتکوین ‌ها به راحتی نقد می ‌شوند.
  • ** تراکنش ‌ها در آن برگشت ‌ناپذیر هستند. 
  • ** مناسب برای انجام تمام تراکنش‌ های بین ‌المللی هستند.
  • ** استفاده از شبکه بلاکچین کارایی آن ‌ها را افزایش داده است.
  • ** امکان سرقت هویتی در آلتکوین‌ ها به دلیل وارد نکردن اطلاعات شخصی امکانپذیر نیست.
  • ** آلتکوین ‌ها را نمی ‌توان مسدود کر، به این خاطر که در اختیار هیچ نهاد دولتی یا کشوری قرار ندارند.
  • ** امکان سرقت در حوزه پرداخت آن به دلیل استفاده از پروتکل و الگوریتم ‌های رمزنگاری ‌شده وجود ندارد.
  • ** تبادلات همتا به همتا در آن وجود دارد، لذا شما برای انجام تراکنش‌ های مالی هزینه اضافی پرداخت نمی ‌کنید.
  • ** حل مشکلات بیت کوین؛ بسیاری از آلتکوین ‌ها با هدف بهبود شبکه بیت کوین و حل مشکلات مربوط به شبکه آن به وجود آمده اند.
  • ** محبوبیت برخی از آلتکوین ‌ها؛ برخی از آلتکوین‌ ها مثل لایت کوین و اتریوم محبوبیت زیادی دارند و به سطح موفقیت بیت کوین دست پیدا کرده ‌اند.
  • ** تنوع، بسیاری از آلتکوین ‌های موجود در بازار ارزان قیمت هستند و از محبوبیت کم تری نسبت به بیت کوین برخوردارند این آلتکوین ‌ها به وسیله افراد مبتدی و با استفاده از cpu قابل استخراجند.

 معایب استفاده از آلت کوین در ارزهای دیجیتال

  • ** آلتکوین ‌ها به دلیل غیرمتمرکز بودن فضای مناسبی برای فعالیت کلاهبرداران فراهم می ‌کنند.
  • ** اگر کلید خصوصی کیف پول شما گم شود، آنگاه دارایی شما برای همیشه از دسترس خارج می ‌شود.
  • ** شبکه به صورت بدون پشتیبان فعالیت می‌ کند، لذا چنانچه خسارتی به شما وارد شد هیچکس پاسخگو نخواهد بود.
  • ** افرادی که اطلاعات کافی در مورد این فناوری نوظهور ندارند امکان دارد به راحتی سرمایه خود را از دست بدهند.
  • ** با وجود آنکه امنیت کوین ‌های جایگزین بالا است، ولی به سادگی می‌ توانند در معرض حملات سایبری قرار بگیرند.
  • ** تراکنش‌ های آن غیرقابل برگشت ‌پذیر است، لذا چنانچه شما آدرس مقصد را اشتباه وارد کنید آنگاه سرمایه شما برای همیشه از دسترس خارج می ‌شود.

آیا تاکنون آلتکوینی از بین رفته است؟

در فضای ارزهای دیجیتال برای هر آنچه که تصور کنید آلتکوینی وجود دارد مثل کرونا، پوتین و ترامپ. در سال 2017 و به دنبال حباب بزرگی که در دنیای ارزهای دیجیتال به وجود آمد آلتکوین ‌هایی با اهداف جدی ‌تر و برای کمک به صنعت خاصی وارد بازار شدند از جمله این آلتکوین ‌ها می‌توان DentaCoin را که با هدف کمک به صنعت دندان پزشکی روانه بازار شد نام برد. در همین زمان در آمریکای شمالی و کانادا بسیاری از ایالت‌ ها مصرف تفریحی مواد مخدر را قانونی اعلام کردند این اقدام موجب افزایش علاقه افراد به این حیطه و راه ‌اندازی پروژه‌ های ارز دیجیتال که اساس این صنعت را پایه‌ریزی کردند شد. potCoin ،cannabisCoin نمونه‌هایی از این پروژه‌ ها می ‌باشند.


در پایان امیدوارم از این مقاله که به سوال آلت کوین چیست پاسخ داد، استفاده کرده باشید.

نظر شما در مورد آلت کوین ها چیست؟ ( تا به حال در آلت کوین ها سرمایه گذاری کرده اید؟)

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *