ثبت نام در بورس کالا | آموزش سرمایه گذاری در بورس کالا

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
ثبت نام در بورس کالا

بورس کالای ایران یکی از انواع بورس در ایران به حساب می آید که برای ورود به آن باید برای دریافت کد اختصاصی بورس کالا اقدام نمایید تا بتوانید برای سرمایه گذاری در بورس کالا اقدام کنید. ثبت نام در بورس کالا مراحل سخت و پیچیده ای ندارد و در این مطلب کامل و به زبان ساده خواهیم گفت که ثبت نام در بورس کالا چگونه است و روند ورود به بورس کالا به چه صورت است. قوانین بورس کالا ، زمان معامله در بورس کالا و مدارک لازم برای دریافت کد بورسی کالا از دیگر مواردی است که در خصوص ثبت نام در بورس کالا باید آن ها را در نظر داشته باشید تا بتوانید به خرید و فروش در بورس کالا بپردازید.

ثبت نام در بورس کالا چگونه است؟

بازارهای مالی به دو قسمت عمده بازار پول و سرمایه تقسیم می ‌شوند؛ در بازار پول اسنادی مثل اوراق خزانه مورد معامله قرار می ‌گیرند، در این بازار فعالان در راستای کسب سود برای معامله اقدام می ‌کنند، متاعی را خریداری می کنند یا به فروش می‌ رسانند، در این بازارها واسطه ‌ها و کارگزاران دخالت کرده یا حضور فعال دارند، این ها مورد معامله را برای خود خریداری نمی کنند یا نمی‌ فروشند بلکه عملیات خرید یا فروش را برای دیگری انجام می ‌دهند، برای مثال نماینده فروش اتومبیل یا بنگاه معاملات املاک که در هیچ کدام معامله برای کارگزار یا نماینده صورت نمی پذیرد بلکه به وسیله کارگزار برای خریدار یا فروشنده انجام می شود. آنچه در بورس کالا انجام می ‌شود شبیه معامله در بازار پول می باشد.

حتما برایتان جالب است : تفاوت بورس و فرابورس چیست؟

بورس کالا تعریفی مشابه تعریف بورس دارد؛ بورس کالا بازاری است تشکل و سازمان یافته که در آن به صورت منظم کالاهای معین با روش ‌هایی از پیش تعریف شده مورد معامله قرار می‌ گیرند. در این بازار تعداد زیادی عرضه‌ کننده و خریدار به وسیله کارگزاران برای معامله اقدام می‌ کنند، امروزه بورس کالا در ایران در چند حوزه فعالیت دارد که البته در حال گسترش در حوزه‌ های دیگر نیز است، این حوزه‌ ها تحت عنوان رینگ‌ های فلزات، پتروشیمی و معاملات مشتقه که فعلا منحصر به معاملات آتی سکه طلا است نام گذاری شده‌ اند.

انواع کد معاملاتی در بورس کالا

به منظور ورود به بورس کالا به طور کلی ۳ نوع کد معاملاتی در این بازار وجود دارد که به شرح زیر است :

  • ** کد معاملاتی خاص : این کد برای یک یا چند کالای خاص استفاده می‌شود. دارندگان این کد می‌توانند تنها یک یا چند کالای خاص را خرید و فروش کنند.
  • ** کد معاملاتی عام : کدی است که برای خرید و فروش گروه یا کالایی خاص ایجاد نشده است. دارندگان این کد می‌توانند تمام کالاهای پذیرفته شده در بورس کالا را خرید و فروش کنند.
  • ** کد معاملاتی خاص گروه : این کد برای خرید و فروش یک گروه کالای خاص ایجاد شده است. دارندگان این کد می ‌توانند تمام کالاهای پذیرفته شده در یک گروه کالایی خاص را خرید و فروش کنند.

کد معاملاتی عام توسط مسئول پذیرش صادر می‌شود. وی نهایتا تا ۳ روزکاری فرصت دارد تا برای کد معاملاتی شما تصمیم بگیرد. اگر مدارک ‌تان کامل باشد، مسئول پذیرش باید کد را صادر کند. در غیر این ‌صورت، عدم کفایت مدارک ارائه شده را به کارگزاری گزارش می ‌دهد. کد معاملاتی خاص و کد معاملاتی خاص گروه نیز به وسیله کمیته پذیرش مشتریان صادر می ‌شوند.

ورود به بورس کالا

دبیر کمیته نهایتا تا ۱۰ روز کاری زمان دارد تا گزارش کارشناسی خود را در خصوص احراز یا عدم احراز شرایط دریافت کد به همراه مستندات مربوطه به کمیته ارائه دهد. در ادامه کمیته تا ۵ روز کاری پس از دریافت مستندات، می ‌تواند نظر کتبی خود را به شما اعلام کند. شما نیز تا ۱۰ روز کاری بعد از تاریخ ابلاغ تصمیم کمیته، فرصت دارید تا چنانچه اعتراضی دارید، آن را به کمیته به بورس اعلام فرمایید.

آموزش دریافت کد معاملاتی آنلاین قراردادهای آتی

افرادی که قصد دارند این کد را بگیرند، باید حداقل دیپلم داشته باشند و به سن قانونی نیز رسیده باشند. مراحل دریافت کد معاملاتی بورس کالا نیز به صورت زیر است :

  • 1) به کارگزاری مراجعه کنید و فرم “درخواست اخذ مجوز دسترسی به سامانه معاملات آنلاین” را تکمیل نمایید.
  • 2) مدارک هویتی شامل شناسنامه و کارت ملی را به همراه کپی آخرین مدرک تحصیلی ارائه دهید.
  • 3) در این مرحله باید در آزمون کتبی یا شفاهی شرکت فرمایید. این آزمون به وسیله مدیریت معاملات آنلاین کارگزاری برای ارزیابی صلاحیت حرفه ای شما برگزار می ‌شود.
  • 4) در صورت قبولی در آزمون، قرارداد استفاده از خدمات عضو، جهت انجام معاملات آنلاین کالا و اوراق بهادار مبتنی بر کالا بین شما و کارگزاری منعقد می ‌شود.
  • 5) در نهایت نام کاربری و رمز عبور به منظور دسترسی به سامانه معاملات برخط قراردادهای آتی به وسیله کارگزار برای شما صادر می ‌شود.

مراحل خرید کالا در بورس کالا

دریافت کد مشتری در بورس کالا به این صورت است که در نخستین گام برای خرید هر نوع کالای عرضه شده در بورس کالا تکمیل مشخصات خریدار جهت دریافت کد مشتری در بورس کالاست. این مرحله تنها برای یک بار صورت می پذیرد و ضرورت دارد هر خریداری در بورس کالا، از طریق کارگزار خود اقدام به دریافت کد مشتری کنید.

مدارک لازم برای دریافت کد مشتری، برای مشتری حقیقی یا حقوقی متفاوت است:

الف) مدارک و اطلاعات مورد نیاز برای دریافت کد اشخاص حقیقی :

  • ** فتوکپی شناسنامه
  • ** فتوکپی کارت ملی
  • ** تکمیل فرم درخواست کد مشتریان حقیقی که شامل اطلاعاتی مانند؛ کد ملی ، شماره حساب بانکی فرد متقاضی ، آدرس و کد پستی ، تلفن تماس می باشد.

ب) مدارک و اطلاعات مورد نیاز برای دریافت کد اشخاص حقوقی :

  • ** فتوکپی روزنامه رسمی ثبت شرکت و فتوکپی روزنامه رسمی آخرین تغییرات شرکت و فتوکپی شناسنامه و کارت ملی اعضا هیئت مدیره شرکت.
  • ** تکمیل فرم درخواست کد مشتریان حقوقی که شامل اطلاعاتی مانند؛ آخرین ترکیب اعضای هیئت مدیره، لیست سهامداران دارای سهام 10 درصد و بالاتر، صاحبان امضای مجاز، ارائه شماره حساب جاری شخص حقوقی می باشد.

مراحل خرید از بورس کالا

تکمیل فرم درخواست خرید : برای هر بار خرید باید فرم سفارش خرید کالا توسط خریدار تکمیل شود. در این فرم خریدار، مشخصات دقیق کالای مورد نیاز خود را به همراه نام تولید کننده کالا، حداکثر قیمت خرید و … را مشخص می کند.

بررسی امکان خرید : کارگزار خریدار امکان خرید کالای مورد درخواست را بررسی کرده و در صورت ضرورت با تولیدکننده در مورد عرضه کالا رایزنی می نماید.

واریز پیش پرداخت : در صورت امکان تهیه کالا، موضوع به اطلاع خریدار می رسد و ضروری است که خریدار، 10 درصد از ارزش تقریبی کالای مورد سفارش خود را به عنوان تضمین خرید کالا به حساب کارگزار واریز کند. 

خرید کالا : کارگزار در زمان عرضه کالا در تالار، بر اساس درخواست خریدار با دیگر کارگزاران رقابت نموده و در صورت عرضه کافی کالا به قیمت مناسب کالا را خریداری می کند.

ارسال اطلاعیه خرید : بعد از خرید کالا در تالار، اطلاعیه خرید کالا توسط کارگزار تنظیم شده و برای خریدار فرستاده می شود. در این اطلاعیه جزئیات خرید و قیمت به همراه حق الزحمه کارگزاری، عوارض بورس و عوارض قانونی درج می شود.

واریز مابقی وجه : خریدار باید حداکثر تا ساعت 10 صبح روز سوم کاری مابقی کل مبلغ کالای خریداری شده را طبق  اطلاعیه خرید به حسابهای بورس مندرج در اطلاعیه خرید واریز کرده و فیش بانکی را به کارگزاری ارسال کند ضمنا ضروری است که نام واریزکننده وجه کالا حتما با نام خریدار یکسان باشد.

تسویه حساب با پایاپای : بعد از واریز مابقی وجه کالا از طرف خریدار، کارگزار خریدار برای تسویه حساب با اتاق پایاپای اقدام کرده و مدارک تسویه کالا را تکمیل کرده و آنها را به کارگزار فروشنده تحویل می کند.

حتما برایتان جالب است : چگونه کد بورس بگیریم – نحوه دریافت کد بورسی رایگان

تعیین پیمانکار حمل بار : در این مرحله باید پیمانکار حمل بار و آدرس محل تخلیه توسط خریدارمشخص شده باشد.

پیگیری دریافت ثبت سفارش از فروشنده : در این مرحله کارگزار خریدار پیگیری های مورد نیاز برای ثبت سفارش را انجام می دهد تا تاییدیه سفارش را از کارگزار فروشنده ‌دریافت نماید.

دریافت حواله : تولید کننده حواله فروش را صادر کرده و به وسیله کارگزاری، خریدار از صدور حواله اطلاع می یابد.

پیگیری خریدار برای حمل کالا : در این مرحله خریدار بعد از برقراری ارتباط با فروشنده، هماهنگی های لازم را با پیمانکار حمل کالا انجام می دهد تا کالا را تحویل بگیرد.

پیگیری خریدار در خریدهای سلف : در خریدهای سلف، خریدار یک هفته قبل از موعد تحویل کالا، با فروشنده ارتباط برقرار کرده و پیمانکار حمل کالا را تعیین می کند.

شرایط عرضه و ثبت نام خودرو در بورس

به منظور معامله خودرو در بورس کالا بر اساس رویه ای که برای دیگر کالاهای فیزیکی تا به امروز وجود داشته است، باید اقدام کرد مگر این که قوانین بورس کالا در حوزه عرضه خودرو در بورس کالا از پاییز ۹۹ با تغیراتی همراه شود. متقاضی خرید و فروش خودرو در بورس کالا باید کد بورس بگیرد، در سامانه سجام ثبت نام کرده و احراز هویت الکترونیکی شود. داشتن کد بورس ضروری می باشد. متقاضی باید به یکی از کارگزاری های مجاز به معاملات در بورس کالا مراجعه نماید.

در گام نخست باید فرم درخواست خرید خودرو را شامل اطلاعاتی مانند مشخصات کالا و نام تولید کننده و مدل پر کرد. کارگزار وضعیت ثبت سفارش خرید خودرو به وسیله شما را طبق قوانین بورس کالا و مصوبات مجلس و دولت مورد بررسی قرار می دهد. چنانچه امکان خرید خودرو در بورس کالا داشته باشید، باید حداقل ۱۰ درصد ارزش تقریبی خودرو را به عنوان پیش پرداخت در اختیار کارگزار قرار دهید.

کارگزار طبق درخواست شما، با دیگر کارگزاران برای خرید خودرو رقابت می کند. چنانچه قیمت شما رقابتی بود، خودرو خریداری می شود. اطلاعیه خرید به همراه جزییات خرید و کارمزد کارگزار و کارمزد بورس کالا برای خریدار ارسال می شود. بر اساس رویه پیشین بورس کالا، خریدار باید تا ساعت ۱۰ صبح روز سوم کاری، مابقی وجه را واریز نماید. نام واریز کننده وجه برای خرید خودرو از بورس کالا و نام خریدار خودرو در بورس کالا باید یکی باشد.

کارگزار با پایاپای تسویه حساب کرده و مدارک مربوط به خرید خودرو را برای خریدار آماده می کند. خریدار احتمالا باید خود برای دریافت خودرو به فروشنده مراجعه نماید. راه اندازی بورس بین المللی ایران در کیش از آبان ۹۹ و رونق بورس بین المللی انرژی می تواند ساز و کارهای بورس کالای ایران را در سال ۱۴۰۰ به بعد را تقویت کرده و شاهد رونق فعالیت در این بورس باشیم. نتیجه این اتفاقات، افزایش سهام گروه خودروسازی و قطعه سازان در بورس سال های آینده است که باید دید به چه عاقبتی در بورس دچار خواهد شد.

کارمزد معاملات بورس کالا چقدر است؟

کارمزد معاملات در بازار فیزیکی بورس کالای ایران که عرضه خودرو در بورس کالا نیز در این بازار انجام می شود بدین شکل است که؛ کارمزد بورس کالای ایران از سهم خریدار معادل ۰/۰۰۲۶۲ تا سقف ۴۸ میلیون تومان و کارمزد بورس کالای ایران از سهم فروشنده کالا معادل ۰/۰۰۲۷ درصد تا سقف ۵۲ میلیون تومان است.

حتما برایتان جالب است : نحوه خرید و فروش سهام | آموزش معامله سهام بصورت آنلاین در بورس

یعنی کارمزد خرید و فروش کالا در بازار فیزیکی و فرعی بورس کالای ایران در سال ۹۹، ۰/۰۰۵۴ درصد است که تا سقف ۱ میلیارد ریال این درصد اعمال می شود. عرضه خودرو در بورس کالا از پاییز ۹۹ موجب افزایش درآمد هنگفت بورس کالا شده و شاهد ارتقا سودآوری سهم کالا در بازار سرمایه کشور خواهیم بود.

آیا عرضه خودرو در بورس کالا میزان عرضه و تقاضا را متعادل می کند؟

من بعد همه معاملات خودرو در بورس کالا انجام می شود و حتی قرار است حتی پلاک گذای نیز برحسب معاملات، در بورس کالا در دستور کار قرار گیرد و در نهایت تمام عرضه و تقاضا روی تابلو بورس کالا قرار می گیرد. در خصوص زمان تحویل خودرو باید این طور بیان داشت که بورس کالا حساسیت به خرج می دهد و اگر تحویل خودرو طولانی شود با شرکت تولیدکننده برخورد شده و باید خسارت بپردازد.

نحوه ثبت نام خودرو در بورس کالا

  • ** تحویل فوری
  • ** سن مجاز حداقل ۱۸ و دارای گواهینامه
  • ** امکان خرید فقط یک خودرو در هر مدل طی ۱۲ ماه
  • ** قیمت پایه خودرو به وسیله شورای رقابت تعیین خواهد شد
  • ** عرضه خودروهای داخلی و خارجی که تولیدات تیراژ بالایی دارند
  • ** ۱۰ درصد مابه التفاوت قیمت پایه و قیمت کشف شده در تابلو به خودروساز تعلق خواهد گرفت

امیدوارم از این مقاله نهایت استفاده رو برده باشید.

در خصوص بورس کالای ایران هر سوال یا ابهامی دارید حتما در بخش ارسال دیدگاه ها بنویسید تا پاسخ دهم.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *