نحوه تبدیل بیت کوین به ریال | چگونه بیت کوین خود را نقد کنیم؟

نحوه تبدیل بیت کوین به ریال

در حال حاضر نحوه تبدیل بیت کوین به ریال به یکی از ابهامات بزرگ سرمایه گذاران بازار رمزارزها، به ویژه افراد تازه وارد تبدیل شده است. تبدیل بیت کوین به تومان و واریز آن به حساب بانکی فرد باعث میشود تا فرد بتواند سرمایه گذاری مطمئن و مناسبی را به مانند بورس در بازار ارزهای دیجیتال آغاز کند و این محبوبیت قطعا در جامعه موجب افزایش سرمایه گذاری و اطمینان بخشی به دنیای رمزارزها به خصوص بیتکوین خواهد شد و این قطعا اتفاق بزرگی را به همراه خواهد داشت. نحوه تبدیل بیت کوین به ریال به دلایلی که گفته شد، اهمیت بسیار زیادی دارد، چراکه کلاهبرداری های بسیار زیاد در دنیای ارزهای دیجیتال موجب کم رنگ شدن اطمینان سرمایه گذاران خرد و کلان شده است و یافتن مسیر مطمئن برای نقد کردن بیت کوین و ارزهای دیگر می تواند بسیار کاربردی و عالی باشد. پس اگر دوست دارید نحوه تبدیل بیت کوین به ریال را به زبان ساده یاد بگیرید، این مطلب راهنما را تا انتها بخوانید.

نحوه تبدیل بیت کوین به ریال

برای اینکه به روش تبدیل بیت کوین به ریال بپردازیم، ابتدا بهتر است بدانیم بیت کوین چیست و چگونه کار می کند؛ بیت کوین و سایر رمزارزها، خطوطی از رمزهای رایانه ‌ای هستند که ارزش پولی دارند. در واقع این خطوط رمز با رایانه‌ های قوی و مصرف انرژی برق بسیار زیادی تولید می ‌شوند. به رمزارزها، ارز دیجیتال و یا کریپتوکارنسی‌ ها هم می گویند. این ارزها، شکلی از پول‌ های دیجیتالی به حساب می آیند که با محاسبات ریاضیاتی پیچیده خلق می شوند.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز 10 درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


شاید سوال کنید که معنای کریپتو در واژه کریپتوکارنسی یعنی چه و از کجا می‌ آید؟ در پاسخ باید گفت که این واژه از کریپتوگرافی گرفته شده است که به فرایندی می گویند که خلق سکه‌ های جدید را حفاظت می‌ کند. نکته حائز اهمیتی که درباره بیت ‌کوین و ارزهای مشابه آن وجود دارد، نبود نظارت‌ های مرکزی بر آنهاست!

جالب شد! به عبارتی هیچ دولت، نهاد و ارگانی روی این ارزها نظارت ندارد و در بستر شبکه‌ ای کاملا آزاد، بی‌ سانسور و بی‌ مانع فعالیت می‌ کنند. دولت ‌های گوناگون در کشورهای مختلف، هنوز نمی ‌دانند که باید چه واکنشی نسبت به بیت کوین و همتایانش داشته باشند. حال که یک اطلاعات کلی از بیت کوین و بازار ارزهای دیجیتال پیدا کردید، بیاییم بپردازیم به موضوع مقاله؛ منظور از نقد کردن بیت کوین این است که بیت کوین را بدهید و پول بگیرید، پولی که در حساب بانکی تان واریز شود و بتوانید آن را خرج نمایید.

به صورت کلی تبدیل بیت کوین را باید از طریق صرافی های آنلاین انجام داد. صرافی هایی که در سطح شهر هستند، هنوز مجوز لازم برای معاملات بیت کوین را پیدا نکرده اند. بنابراین شما نمی توانید حتی در شهرهای بزرگی مثل؛ تهران، شیراز، مشهد، تبریز یا اصفهان یک صرافی پیدا کنید که کارش خرید و فروش ارز باشد و همزمان بتواند بیت کوین نیز خرید و فروش کند.

حتما برایتان جالب خواهد بود : سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال – از صفر تا صد معامله ارزهای دیجیتال در ایران

البته که صرافی هایی هم هستند که به به صورت محسوس اینکار را انجام می دهند، ولی تا به امروز رویکرد مناسب و قانونی برای این کار در نظر گرفته نشده و نقد کردن بیت کوین در ایران و به دلیل تحریم های مختلف کمی ریسک دارد. از نگاهی دیگر نیز به این دلیل که خرید و فروش بیت کوین در بستری آنلاین و به روش های مختلفی صورت می پذیرد، باید ریسک های خرید و فروش بیتکوین در فضای آنلاین را بدانید که بدین شرح است؛

  • ** شخص از شما بیت کوین دریافت کند، اما پولی بابت آن نپردازد!
  • ** در فرستادن بیت کوین دچار اشتباه شوید و بیت کوین به آدرس اشتباه بفرستید!
  • ** پرداخت کننده پول، وجه را از کارت بانکی سرقت شده به حساب شما واریز نماید!
  • ** خریدار بیت کوین ادعا کند بیت کوینی از شما نگرفته یا اینکه مقدار کمتری از توافق واریز نماید!
  • ** اگر کارمزد تراکنش را مناسب تعیین نکنید امکان دارد تراکنش بیت کوین به دلیل شلوغی شبکه به مدت زیادی بلاتکلیف بماند!

نکته : در نظر داشته باشید که تفاوتی نمی کند بیت کوین در کدام نوع کیف پول قرار داشته باشد، چه از کیف پول های آنلاین مانند سایت بلاک چین به آدرس blockchain.com و چه از کیف پول های نرم افزاری مانند coinomi، atomic wallet کیف پول guarda.co و یا چه از کیف پول های سخت افزاری استفاده نمایید، نحوه نقد کردن بیت کوین به یک صورت خواهد بود.

مراحل تبدیل بیت کوین به تومان

1) پیدا کردن صرافی یا سایت مناسب برای انجام معامله : با جستجو در گوگل یا بررسی سایت ها یا صرافی هایی که از قبل با آن ها آشنا بودید، قیمت و شرایط معامله را ببینید و مورد مناسب را انتخاب نمایید. در نظر داشته باشید که کلاهبرداری های مختلفی در دنیای ارزهای دیجیتال وجود دارد، پس باید در مرحله اول قدمات بعدی خود را مطمئن تر کنید و با پیدا کردن مرکز، شرکت، سایت یا فرد مناسبی که میتوانید برای خرید و فروش بیتکوین و ارزهای دیگر به آن ها اعتماد کنید را انتخاب نمایید.

2) اطمینان از امکان انجام معامله رمزارز : به سایت یا صرافی موردنظر پیام دهید که آیا خریدار بیت کوین است یا خیر. این کار به این دلیل است که بعضی وقت ها صرافی های آنلاین فقط فروشنده هستند و موقتا خرید بیت کوین یا رمزارزهایی مانند اتریوم، تتر، بیت کوین کش و … را انجام نمی دهند.

3) عضویت در سایت و احراز هویت : پس از اطمینان از امکان پذیر بودن معامله، در سایت موردنظر عضو شوید. همه صرافی ها نیاز به احراز هویت دارند، با این وجود بعضی از آنها هم هستند که تنها هنگامی که قصد خرید بیت کوین از آنها را دارید، از شما می خواهند احراز هویت انجام دهید و در زمانی که بیت کوین می فروشید از شما احراز هویت نخواهند خواست.

4) فرآیند ساده احراز هویت را انجام دهید : فرآیند عضویت و احراز هویت را در سایتی که از همه لحاظ مورد تایید شما است، انجام دهید. شایان ذکر است که احراز هویت اغلب شامل عکس کارت ملی، کارت بانکی، تایید موبایل و ایمیل و گاهی سلفی با کارت های موردنظر است.

5) درخواست فروش را بفرستید : این درخواست به صورت متفاوتی ارسال می شود و به سایت موردنظر بستگی خواهد داشت.

چگونگی تبدیل بیت کوین به ریال

6) بیت کوین را به آدرس خریدار ارسال کنید : در این مرحله آدرس بیت کوین از صرافی گرفته اید و به کیف پول تان وارد شوید و مقدار بیت کوینی که قصد فروش دارید را به آدرس خریدار ارسال نمایید. برای ارسال بیتکوین مورد نظر برای خریداری باید به موارد زیر توجه کافی داشته باشید؛

  • ** کارمزد تراکنش همیشه با ارسال کننده که در این معامله شما هستید، خواهد بود.
  • ** این را در نظر داشته باشید که بعضی اوقات در زمان فروش بیت کوین و رمزارزهای دیگر وضعیت سفارش فروش بلاتکلیف خواهد ماند و تکمیل نخواهد شد که دلیل آن کارمزد پایینی است که برای انجام معامله در نظر گرفته اید و برای این که معامله در زمان کوتاه تر قابل انجام باشد، باید کارمزد انجام معامله را مناسب تعیین کنید تا سفارش فروش شما انجام بپذیرد.
  • ** به صورت دقیق باید مقداری که قصد فروش دارید و اعلام کردید را ارسال کنید، نه کمتر نه بیشتر. چنانچه متوجه شدید موجودی تان کم است باید درخواستی که به صرافی فرستادید را تغییر دهید یا اینکه به صرافی بگویید مبلغ ارسالی کمتر خواهد بود.

7) منتظر تایید تراکنش بمانید : عمدتا تایید کامل تراکنش از 10 دقیقه تا 30 دقیقه متغیر است و در این زمان هیچ گونه نگرانی نباید داشته باشید.

8) پول را در حساب بانکی دریافت نمایید: بعد از این که صرافی بیت کوین را دریافت کرد، مبلغ را به حساب شما واریز می کند. واریز مبلغ امکان دارد کمی به طول بی انجامد و این موضوع به سیاست کاری صرافی وابسته است و پیش از معامله باید این مورد را نیز بررسی کرده باشید.

نکته : این مراحل قطعی یا ثابت نیست و امکان دارد در شرایط گوناگون و در معامله با اشخاص و صرافی های مختلف، متفاوت باشد، لذا خودتان باید دقت کافی داشته باشید، شرایط معامله هر شخص، سایت و یا صرافی را بخوانید یا بپرسید و قبل از هماهنگی، بیت کوین را به آدرس کیف پول سایت یا صرافی خاصی نفرستید.

تفاوت صرافی، پلتفرم واسط P2P و پلتفرم معاملاتی چیست؟

در خرید و فروش ارزهای دیجیتال و به ویژه بیت کوین، به صورت کلی سایت هایی که در آنها خرید و فروش انجام می شود را می توان به سه دسته کلی تقسیم نمود که به شرح زیر می باشند:

  • ** صرافی آنلاین مستقل : اینها سایت هایی می باشند که خودشان از شما بیت کوین خریداری می کنند و خودشان هم فروشنده اند. گاهی برای تامین نقدینگی یا موجودی، از سایر صرافی ها نیز کمک می گیرند. خرید و فروش ها اغلب به کندی صورت می پذیرد و معمولا با اشخاص عادی طرف هستید. سود این دسته از صرافی ها، معمولا از تفاوت بین قیمت خرید و قیمت فروش است. با جستجوی کلمه “خرید و فروش بیت کوین” چندین مورد از این سایت ها را می توانید بیابید و استفاده کنید.
  • ** پلتفرم واسط یا در اصطلاح P2P : این پلتفرم ها معاملات را تسهیل می کنند. بدین معنی که با واسطه شدن بین خریدار و فروشنده، امنیت طرفین در معاملات را تامین می کنند و مقداری کارمزد از هر معامله برمی دارند. مشهورترین نمونه خارجی این پلتفرم ها سایت Localbitcoins به شمار می رود. این پلتفرم ها خودشان خریدار و فروشنده نیستند، بلکه کاربرانی در آنها ثبت نام کرده و به خرید و فروش می پردازند.
  • ** پلتفرم معاملاتی یا تریدینگ : این پلتفرم ها مخصوص خرید و فروش سریع و فوری ارزها هستند. از این پلتفرم ها بعضی اوقات به عنوان اکسچنج یا صرافی نیز به حساب می آیند، چرا که کارکردی مشابه با کارکرد صرافی های آنلاین دارند، اما به صورت کلی مخصوص تریدرها و کسانی هستند مایلند از نوسانات قیمت ارزها سود بگیرند. از بزرگترین نمونه پلتفرم های معاملاتی خارجی می توان به سایت بایننس اشاره کرد. حجم معاملات در یک پلتفرم معاملاتی خارجی گاهی روزانه صدها میلیون دلار است و نقدشوندگی بسیار بالاتری در آنها وجود دارد، ولی مسئله این است که در این پلتفرم ها امکان ورود و خروج پول ایران وجود ندارد. حتی برخی از این پلتفرم ها امکان وارد و خارج کردن پول با کارت اعتباری بین المللی مستر و ویزاکارت را هم ندارند و صرفا واریز و برداشت با ارزهای دیجیتال انجام می شود. کاربرد این پلتفرم ها برای ایرانیان، صرفا ترید کردن و تبدیل ارزهای دیجیتال به یکدیگر است و برای نقد کردن بیت کوین در حال حاضر روشی وجود ندارد.

تبدیل بیت کوین به تتر (دلار مجازی)

تبدیل بیت کوین به دلار مجازی، به این که حساب دلاری شما چیست بستگی دارد. چنانچه حساب هایی مانند وب مانی و پرفکت مانی در اختیار دارید یا مایلید بیت کوین را به دلار تتر تبدیل کنید، برخی از صرافی های آنلاین ایرانی این کار را انجام می دهند. پرس وجو کردن از صرافی های آنلاین یا با مشاهده اطلاعات در سایت آنها می توانید ببینید که با چه نرخی بیت کوین را تبدیل به دلار می کنند و اینکه آیا به صورت کلی این کار را انجام می دهند یا خیر.

حتما برایتان جالب خواهد بود : سرمایه گذاری در بازار دلار – از صفر تا صد ارز و دلار

با فرستادن بیت کوین به این صرافی ها، آنها معادل دلاری آنرا به حساب وب مانی یا پرفکت مانی شما می فرستند، ولی چنانچه می خواهید با فروش بیت کوین، معادل دلاری آنرا در ویزا یا مسترکارت دریافت کنید، باید از سایت های خارجی مانند cex.io، سایت coinbase یا سایت binance استفاده کنید که استفاده از آن ها در ایران مقدور نیست.

بهترین راه تبدیل بیت کوین به ریال

به منظور فروش بیت کوین و دریافت ریال، در بیشتر زمان ها بهتر است از پلتفرم های واسط یا اصطلاحا P2P استفاده کنید. به این دلیل که صرافی ها خودشان در این پلتفرم ها فعال هستند و به خاطر این که کاربران زیادی به خرید و فروش می پردازند، معمولا می توان بیت کوین یا ارزهای دیگر را با قیمت بهتری نقد کرد.


نتیجه گیری و کلام پایانی

نحوه تبدیل بیت کوین به ریال به صورتی است که بیت کوین را اغلب مواقع می توان در زمانی معقول به پول نقد تبدیل کرد، ولی چنانچه موجودی شما بسیار زیاد باشد، شاید در تبدیل آن تاخیر بیفتد، چرا که مجبورید آنرا به سایت ها و صرافی های مختلف به فروش برسانید. اگر قصد خرج کردن ریال را ندارید و قصد دارید مجدد در آینده بیت کوین خریداری کنید، بهتر است بیت کوین را به ارزهایی مانند دلار تتر یا TUSD یا همان USDC تبدیل کنید. این ها در واقع ارزهای دیجیتال با ارزش پایدار هستند که ارزشی معادل دلار آمریکا دارند، ولی نقل و انتقال شان تنها به صورت مجازی صورت می پذیرد. این ارزها را می توانید در کیف پول های ارزهای دیجیتال نگهداری کنید و نگهداری این ارزها حتی نیازی به احراز هویت نیز نخواهند داشت.

به عنوان مثال دلار یا همان تتر، یکی از توکن های شبکه اتریوم است، لذا دلار تتر آنرا روی هر کیف پولی که از اتریوم پشتیبانی کند می توانید نگهداری نمایید. چنانچه قصد نقد کردن بیت کوین را دارید، باید آن در صرافی های آنلاین به فروش برسانید و صرافی های سطح شهر نمی توانند به خرید و فروش بیت کوین بپردازند. به صورت کلی باید در نظر داشته باشید که در ابتدا بهترین و مطمئن ترین شخص، سایت یا صرافی را انتخاب کنید تا دیگر نگرانی زیادی در خصوص کلاهبرداری نداشته باشید و بتوانید به سادگی برای خرید و فروش بیت کوین و سایر رمزارزها اقدام کنید.

در این مقاله یاد گرفتیم که چگونه پول بیت کوین را به ریال تبدیل کنیم و امیدوارم که استفاده های لازم را از این مطلب آموزشی برده باشید.

نظر شما چیست؟ به نظر شما بهترین روش برای نقد کردن بیت کوین کدام روش است؟

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *