آموزش خرید عرضه اولیه | نکات جادویی و طلایی خرید 100% عرضه اولیه

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
آموزش خرید عرضه اولیه

بسیاری از تازه واردان به بازار بورس علاقه مند خرید عرضه اولیه در بورس هستند و با توجه به سوددهی بسیار بالای عرضه اولیه سهام ، امکان خرید عرضه اولیه بدون پول ، امکان خرید عرضه اولیه 2 روز جلوتر و … آموزش خرید عرضه اولیه در این زمینه به این افراد به صورت اصولی و با زبان ساده نیاز است. نحوه خرید عرضه اولیه به روش بوک بیلدینگ بسیار ساده است و در عین حال خرید عرضه اولیه در روز دوم خیلی کار آسانی نیست، پس باید قادر باشید در ساعت خرید عرضه اولیه برای خرید عرضه اولیه مورد نظر اقدام کنید. آموزش خرید عرضه اولیه شامل ساعت، نحوه سفارش گذاری، نحوه تخصیص و مقدار تخصیص است و همچنین در آموزش خرید عرضه اولیه بررسی خواهیم کرد که عرضه اولیه را کی بفروشیم و آیا امکان خرید عرضه اولیه از چند کارگزاری وجود دارد یا خیر و در انتها هم نکات جادویی و طلایی خرید 100% عرضه اولیه را عنوان خواهیم کرد.

آموزش خرید عرضه اولیه در بورس

برای آن که با نحوه خرید آنلاین عرضه اولیه سهام آشنا شویم، شاید بد نباشد در ابتدا در خصوص عرضه اولیه توضیحاتی ارائه کنیم. عرضه اولیه به زبان ساده، اولین حضور یک شرکت در بازار سرمایه به صورت رسمی است؛ به عبارت دیگر، در عرضه اولیه سهام یک شرکت برای بار اول در بورس به وسیله عموم قابل خریداری خواهد بود. یک شرکت برای حضور در بازار بورس، باید مدارک لازم را به سازمان تقدیم و مراحل پذیرش را انجام دهد تا بتواند مجوز حضور در این بازار را اخذ نماید.

پیشنهاد مطالعه : عرضه اولیه سهام در بورس چیست و چقدر سودآور است؟

عرضه ‌های اولیه در سال‌ های اخیر در بورس تهران، رونق زیادی پیدا کرده است و این موضوع در عرضه اولیه های سال 99 هم دیده سودآوری بسیار بالایی داشته اند. با پیشرفت تکنولوژی، معامله در بازار سهام همواره ساده ‌تر شده و افراد با سطح دانش کمتر نیز قادرند به‌ سادگی خرید و فروش آنلاین در بازار سهام را تجربه نمایند. 

نحوه خرید عرضه اولیه به روش بوک بیلدینگ

نسبته به خرید عرضه اولیه به دو صورت انلاین و آفلاین میتوانید اقدام نمایید. در خرید آفلاین، متقاضی بایستی قیمت و حجم در خواستی دقیقا همان طور که در اطلاعیه عرضه اولیه عنوان شده است، خود را وارد سامانه معاملاتی کند تا کارگزار نسبت به خرید عرضه اولیه برای شخص اقدام نماید.

در خرید عرضه اولیه به صورت آنلاین متقاضی می بایست در زمان تعیین شده از طریق ناظر بازار بورس اقدام به خرید سهام کند که شرح آن به صورت کامل آورده شده است. برای خرید عرضه اولیه سرمایه گذار باید درخواست قیمت و حجم را وارد سامانه معاملاتی کند.

در خصوص قیمت و حجم این موضوع را در خاطر داشته باشید که سرمایه گذار نمی تواند درخواست خود را به هر قیمت و حجمی وارد سامانه کند، بلکه باید درخواست حجم و قیمت خود را بر اساس اطلاعات منتشر شده در آگهی عرضه اولیه وارد سامانه نماید. مراحل خرید عرضه اولیه در بورس به شرح زیر است :

  1. ** اطلاع از اطلاعات عرضه اولیه در بورس
  2. ** ارسال سفارش خرید سهام برای عرضه اولیه با شرایط تعیین شده و در زمان مقرر
  3. ** بررسی نتیجه خرید سهام در عرضه اولیه
  4. ** نشستن سهام عرضه شده در پرتفوی سهام شما

خرید عرضه اولیه در روز دوم

به شکل کلی باید این طور گفت که شانس افراد عادی برای ثبت سفارش در فردای روز عرضه اولیه بسیار کم است، اما به هر روی میتوانیم با در نظر داشتن چند نکته در جایگاه بهتری در صف خرید سهم قرار بگیریم تا در صورتی که حقوقی سهم، دست به عرضه های سنگین زد، بتونید صاحب اون سهم خاص بشید. به صورت کلی این رو هم در نظر داشته باشید که عرضه های اولیه معمولا پس از گذشت 10 الی 30 روز کاری از فعالیتشون در بورس، رفته رفته شروع به متعادل تر شدن می کنند و افراد عادی هم به سادگی در راس ساعت ۸:۳۰ صبح قادر به خرید آن خواهند بود.

اما برای خرید عرضه اولیه در روز دوم یا سوم و یا روز های بعد باید چیکار کنیم؟ فاکتور اساسی که در بیشتر کارگزاری ها دیده میشه، اردرهایی هست که از طریق استیشن معاملاتی مستقر در کارگزاری ها گذاشته میشود، ولی به غیر از این مورد، سرعت سیستم و به ویژه اینترنت رکن مهمی است که باید در نظر داشته باشید. همچنین ارسال سفارش در راس ساعت ۰۸:۳۰:۰۰ و حتی بعضی مواقع ۱ یا ۲ ثانیه زودتر، میتونه شانس رسیدن آن سهم به شما رو در آن روز افزایش دهد.

آموزش خرید عرضه اولیه

در واقع می بایست راس ساعت ۸:۳۰ صبح و حتی بعضی اوقات اوقات ۱ تا ۲ ثانیه زودتر، سفارش خود را با حداکثر قیمت مجاز آن روز در سیستم ثبت نمایید تا به هسته معاملاتی فرستاده شود و جایگاه شما در صف خرید آن سهم مشخص شود، ولی به این دلیل که هزاران نفر همزمان با شما همین‌ کار را انجام می‌ دهند، شانس همگی کم است و در اصطلاح به آن لاتاری فردای عرضه اولیه گفته میشود؛ بخاطر این که شانس همه بسیار پایین می باشد.

خرید عرضه اولیه بدون پول

از آنجا که وجود جذابیت در خرید عرضه اولیه سبب ورود بسیاری از افراد به بورس و دریافت کد معاملاتی شده ، بسیاری از کارگزاری ها خدماتی را برای مشتریان خود در خصوص خرید عرضه اولیه در نظر گرفته اند که از جمله آن می توان به خرید عرضه اولیه بدون نقدینگی توسط کارگزاری برای مشتریان اشاره کرد.

طبق این مورد در زمان عرضه اولیه کارگزاری بدون وجود نقدینگی از سوی مشتری اقدام به خرید عرضه اولیه می کند و در زمان مقرر هم اقدام به فروش سهام می نماید و اصل پول خود را دریافت می کند. البته ممکن است بعد از فروش سهم توسط کارگزاری قیمت سهم چند روز دیگر به رشد خود ادامه دهد . از آنجا که معمولا خرید عرضه اولیه ها نیاز به نقدینگی بسیار زیادی ندارد بهتر است معاملات خود را در یک کارگزاری مطمئن و به دور از خدمات این چنینی انجام دهید.

خرید خودکار عرضه اولیه چیست؟

در واقع خرید اتوماتیک عرضه اولیه به صورت اتوماتیک امکانی است که سهولت خرید برای عرضه اولیه‌ ها را به وجود خواهد آورد و امروزه برخی از کارگزاری‌ ها این امکان را برای مشتریان خود فراهم کرده اند. حتما تا به حال برای شما هم پیش آمده است که در روز و زمان عرضه اولیه که اغلب 2 الی 4 ساعت در نظر گرفته می شود، کاری برایتان پیش آمده باشد و نتوانید برای عرضه اولیه سفارش بگذارید و یا سیستم های کارگزاری و شلوغ بودن آن ها و همین طور هسته معاملاتی هنگ بورس باعث شوند که ثبت سفارش عرضه اولیه شما با مشکل روبرو شود.

پیشنهاد مطالعه : خرید اتوماتیک عرضه اولیه چگونه انجام میشود؟

همچنین این امکان وجود دارد که چندین کد بورسی برای خرید عرضه اولیه داشته باشید و ورود و خروج به حساب های بورسی مختلف برای شما زمانبر باشد و نیاز به خرید خودکار عرضه اولیه داشته باشید. این امکان اخیرا در چندین کارگزاری اجرا شده است و کاربران آن کارگزاری ها میتوانند از این امکان بهره مند شوند. مد نظر داشته باشید که در خرید خودکار عرضه اولیه موارد زیر بسیار اهمیت دارند؛

  • ** ** قیمت را حتما در سقف وارد کنید.
  • ** ** اگر سفارش آفلاین می توانید بگذارید، حتما سفارش خود را به این صورت در سامانه معاملاتی ثبت نمایید.
  • ** ** عرضه اولیه ها در روز های خاص و ساعات خاص عرضه می شوند. در روزهای بعد خرید آنها خیلی آسان نخواهد بود.
  • ** ** چنانچه قصد دارید به صورت آنلاین نسبت به خرید عرضه اولیه در بورس اقدام کنید، همان راس ساعت ثبت سفارش به سایت هجوم نبرید، به این خاطر که تفاوتی بین اولین نفر و آخرین نفر نخواهد بود. برای مثال اگر ساعت خرید عرضه اولیه بین 10:30 تا 12:30 است، شما بین 11 تا 12 اقدام به سفارش کنید و نیازی نیست لزوما راس 10:30 وارد سایت شوید.

ساعت خرید عرضه اولیه

ساعت خرید عرضه اولیه در بورس اغلب در بیانیه شرکت برای عرضه اولیه اعلام نمی شود، اما معمولا روز پیش از عرضه و یا روز عرضه توسط ناظر بازار در قسمت پیام ها چندین بار اعلام خواهد شد و کانال های تلگرامی و اینستاگرامی هم به اشکال گوناگون اطلاع رسانی خواهند کرد، البته این نکته را باید در خاطر داشت که معتبر ترین پیام برای تعیین ساعت ثبت سفارش عرضه اولیه در بورس، پیام ناظر بازار بورس محسوب می شود.

آیا امکان خرید عرضه اولیه از چند کارگزاری وجود دارد؟

در جواب به این سوال باید گفت که خیر. تمام حساب های شما در کارگزاری های گوناگون بر روی کد بورسی شما که منحصر به فرد و یکتاست تنظیم شده است و شما عزیزان قادر نخواهید بود از هر کارگزاری برای خرید عرضه اولیه اقدام کنید، اما می توانید در کارگزاری های مختلف حساب کاربری داشته باشید و این کار به دلایلی مانند؛ شلوغی و خراب بودن سیستم یک کارگزاری، دسته بندی کردن سهام های خریداری شده و … باشد، اما این که از هر کدام بخواهید عرضه اولیه را بخرید نه منطقی است و نه شدنی.

عرضه اولیه را کی بفروشیم ؟

همان طور که پیش تر هم گفتیم، سهام شرکت‌ هایی که برای اولین بار روانه بازار بورس می شوند، در 99% اوقات با تقاضای خرید بسیاری روبرو خواهند شد و بعد از روز عرضه اولیه تا چند روز یا حتی چند هفته با صف خرید همراه خواهند بود. آسان ترین راه برای تشخیص زمان فروش عرضه اولیه و شناسایی سود سهم ‌های عرضه ‌اولیه ‌ای این است که تابلوی معاملات سهم را دنبال کنید و روزی که صف خرید عرضه شد و قیمت سهم به اصطلاح به تعادل رسید، شما هم سهم ‌خود را بفروشید.

اما نکته مهمی که در این خصوص باید همواره در خاطر داشته باشید این است که بیشتر شرکت ‌هایی که با این روش عرضه اولیه وارد بازار سهام می ‌شوند، پتانسیل سودآوری بسیار بالاتری را خواهند داشت و قیمت سهم ‌آن ها پس از متعادل شدن هم مطمئنا به‌ مرور زمان با افزایش روبرو خواهد شد و قطعا سود خوبی را در میان مدت میتواند برای شما به همراه داشته باشد، لذا برخی از این شرکت‌ ها به منظور سرمایه ‌گذاری میان ‌مدت و بلندمدت هم مناسبند و اگر بتوانید پناسیل ‌های سودآوری را در این شرکت‌ ها شناسایی کنید و سهام شرکت ‌های قوی ‌تر را برای مدت طولانی ‌تری در سبد سرمایه ‌گذاری ‌خود نگه دارید، مطمئنا سود بسیار بیشتری نصیب شما می شود.

پیشنهاد مطالعه : نحوه خرید آنلاین عرضه اولیه سهام در بورس

به شکل کلی توجه داشته باشید که بهتر است برای فروش عرضه اولیه اصلا عجله نکنید و به چشم یک سرمایه گذاری 1 تا 3 ساله به آن نگاه کنید. به این خاطر که عرضه های اولیه 99 و بعضا سال های پیش ثابت کرده است که قیمت عرضه شده در ابتدا با قیمت یک یا دو سال بعد سهم ، اختلاف بسیار زیادی دارد و این موضوع نشان می دهد که اگر به چشم بلند مدت به خرید و نگهداری عرضه های اولیه نگاه کنید، می توانید سود های میلیونی و بسیار خوبی را از این طریق به دست آورید.

نتیجه گیری و کلام آخر

آموزش خرید عرضه اولیه رو به صورت کامل توضیح دادیم و مرحله به مرحله با شما عزیزان در مسیر خرید عرضه اولیه در بورس همراه شدیم و همچنین نکات طلایی و کلیدی عرضه اولیه را هم عنوان کردیم. سوالاتی در خصوص با عرضه اولیه و مواردی از این دست وجود داشت که تلاش شد به تک تک آن ها پاسخ داده شود.

امیدوارم از این مقاله با عنوان آموزش خرید عرضه اولیه نهایت استفاده رو برده باشید.

هر گونه سوال، ابهام یا تجربه ای در زمینه خرید عرضه اولیه در کارگزاری های مختلف دارید، حتما در بخش دیدگاه ها بنویسید تا دیگران هم استفاده کنند.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *