بهترین نوع افزایش سرمایه در بورس کدام است؟

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
بهترین نوع افزایش سرمایه

بهترین نوع افزایش سرمایه در بورس برای شرکتها آن افزایش سرمایه ای است که نقدینگی جدیدی وارد شرکت کند و بهترین نوع افزایش سرمایه برای سهامداران آن افزایش سرمایه ای است که بدون پرداخت هزینه جدید، سهامداران را صاحب سهام جدید از شرکت کند. درست است که افزایش سرمایه در عمل در مالکیت و دارایی افراد از شرکت تاثیری نمی گذارد ولی عواملی مانند کوچک شدن قیمت سهم، جذابیت سرمایه گذاری روی آن شرکت را برای سرمایه گذاران جدید تا حدود زیادی افزایش خواهد داد و همچنین باید گفت که اثرات افزایش سرمایه بیشتر روانی است تا عملی و سهام هایی که افزایش سرمایه می دهند، بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی می شوند و اگر در زمان مناسب و بازار صعودی بازگشایی شوند، می توانند صودهای بسیار خوبی را برای سهامداران به همراه داشته باشند. لذا اگر می خواهید بهترین نوع افزایش سرمایه را بشناسید، این مقاله برای شماست.

بهترین نوع افزایش سرمایه

چنانچه اخیرا وارد بازار سرمایه شده باشید، حتما با شایعات افزایش سرمایه روبرو شده اید. ولی شاید دقیقا ندانید که افزایش سرمایه به چه معناست و آیا اتفاق خوبی است یا بد. در یک تعریف ساده به هر نوع تغییر در سرمایه شرکت، افزایش سرمایه گفته می شود. شرکت ‌های سودآور، برای گسترش فعالیت اقتصادی خود دست برای افزایش سرمایه ثبت شده شرکت اقدام می کنند. شرکت‌ های زیان ‌ده هم برای افزایش سرمایه انگیزه های مختص به خود را دارند.

حتما برایتان جالب است : افزایش سرمایه شرکت های بورسی | راهنمای کامل

به عنوان مثال در یک گاوداری، فرض کنید تمام سرمایه را گاوها تشکیل داده باشند. یک گاودار موفق تلاش می کند با خرید گاوهای بیشتر، درآمد خود را بیشتر کند، ولی به چه دلیل باید یک گاودار ناموفق به افزایش سرمایه فکر کند؟ به دلیل ماده 141 قانون تجارت، شرکتی که نیمی از سرمایه خود را به خاطر زیان از دست بدهد، باید منحل شود. در صورتی که سهامداران نخواهند شرکت را منحل کنند، می ‌توانند سرمایه شرکت را به نصف سرمایه اولیه کاهش دهند، ولی  یک راه دیگر هم به ذهن می‌ رسد.

این راه این است که شرکت مدعی شود که سرمایه حال حاضرش بیشتر از سرمایه اولیه است. یعنی درست است که زیان امروز، به نیمی از سرمایه اولیه رسیده، اما این عدد کم ‌تر از نصف سرمایه کنونی است. پس می ‌بینیم که روش ‌های متنوعی برای افزایش سرمایه وجود دارد. برای این که بتوانیم بهترین نوع افزایش سرمایه را تشخیص دهیم و درک کنیم بهتر است در ابتدا به وسیله توضیح مختصری که در ادامه آمده، با انواع مختلف افزایش سرمایه آشنا بشید؛

افزایش سرمایه از محل سود انباشته

شرکت مدام فعالیت می کند و سودسازی می کند. قسمتی از این سود بین سهامداران توزیع می‌ شود و قسمتی دیگر نزد شرکت انباشته می‌ شود. وقتی این سود انباشته به مبلع مناسبی رسید، شرکت افزایش سرمایه می ‌دهد. توجه داشته باشید که وقتی سهم را خریداری می کنید، مالک بخشی از این سود انباشته هم شده‌ اید. پس با اعلام افزایش سرمایه، درصد مالکیت شما بر شرکت بدون تغییر خواهد ماند، ولی تعداد سهام شما افزایش خواهد یافت. به این سهام که بدون پرداخت وجه به شما تعلق می‌ گیرد، سهام جایزه گفته می شود. یک نکته دیگر این است که پیش از افزایش سرمایه، سود انباشته هم مال شما بود. پس چیزی به دارایی شما اضافه نخواهد شد.

بهترین نوع افزایش سرمایه شرکتهای بورسی

به عنوان مثال این طور فرض کنید 500 سهم 1000 تومانی دارید. یعنی 500 هزار تومان سرمایه. حالا 1500 سهم جایزه دریافت می کنید. شما 2000 سهم 250 تومانی دارید. یعنی همان 500 هزار تومان، ولی سهم شما رقیق ‌شده است و به‌ دلیل مولد بودن سرمایه جدید، احتمال این که سهام شما رشد کند، خیلی بیشتر از پیش خواهد بود. از این منظر میان کسی که یک روز قبل از بسته نماد شدن نماد، و روز بعد از بازگشایی سهام را خریداری کند، تفاوتی وجود ندارد. مگر این که در روز بازگشایی به نرخی بیشتر از قیمت گشایش، سهم را خریداری کند. یک گاو باردار را تصور کنید. چنانچه گاو را قبل از باردارشدن خریده باشید، حالا سود خوبی به دست خواهید آورد، ولی چنانچه روز پیش از زایمان گاو را بخرید، یا منتظر بمانید که گوساله به دنیا بیاید و ماده‌گاو و گوساله را با هم خریدایر کنید، چیزی تغییر نخواهد کرد.

افزایش سرمایه از محل آورده

با 9 نفر دیگر، 10 گاو خریده اید. یعنی هر کدام مالک یک گاو هستید و یک دهم تولید شیر روزانه مال شما است. حالا قصد دارید 10 گاو جدید بخرید، ولی پول این گاوها را از جیب خود می ‌پردازید نه از محل سود شرکت. به این روش، افزایش سرمایه از محل آورده نقدی گفته می شود. زمانی که شرکت از محل آورده نقدی اقدام به افزایش سرمایه می کند، به سهاهمداران قبلی حق تقدم اعطا می نماید. حق تقدم یعنی آن‌ها هم می‌توانند نفری صد تومان بدهند، در افزایش سرمایه شرکت کنند و مالک سهام جدید بشوند.

باز هم قیمت سهم پس از بازگشایی به شکلی کم می شود که دارایی شما قبل و بعد از افزایش سرمایه تغییر نکند. حق تقدم یعنی اولویت مشارکت در افزایش سرمایه با سهام‌داران قبلی است. اگر دلتان بخواهد، با پرداخت 100 تومان برای هر سهم، حق تقدم خود را به سهم تبدیل می‌کنید. اگر نه می‌توانید این حق را در بازار بفروشید. اگر تا پایان پذیره‌ نویسی از حق تقدم استفاده نکنید، شرکت برای شما این حق را به فروش می رساند و پولش را به شما می دهد. در انتهای نماد حق تقدم یک حرف ح قرار می ‌دهند. مثلا شپنا حق تقدمی با نماد شپناح خواهد داشت.

افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی

اگر شما ده گاو ده میلیون تومانی دارید و 50 میلیون ضرر کرده‌ اید، مشمول اصل 141 قانون تجارت می شوید. یا باید شرکت را منحل کنید یا سرمایه ثبت‌ شده خود را به 50 میلیون تومان کم کنید. شاید در این تاریخ هر گاو 20 میلیون ارزش داشته باشد، ولی شما این موضوع را ثبت نکرده ‌اید. حالا پرداخت مالیات اضافه، در ازای خارج شدن از این وضعیت بحرانی توجیه دارد.

حتما برایتان جالب است : افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی چگونه است؟

شما الان 200 میلیون تومان سرمایه دارید و 50 میلیون ضرر، که کم‌ تر از نصف سرمایه ثبت ‌شده شما است. به این افزایش سرمایه، افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی گفته می شود. به دلیل شرایط تورمی در ایران، بیشتر شرکت ‌های مشمول ماده 141 قادر هستند از محل تجدید ارزیابی شرایط خود را بهبود ببخشند.

افزایش سرمایه از محل صرف سهام

در این روش شرکت، سهام خود را نسبت به ارزش بازار به فروش می رساند با این توضیح که سهام دارای مبلغ اسمی‌ ست و عوامل گوناگون بر این ارزش اسمی تاثیر می گذارند. در صورتی ‌که ارزش سهام از مبلغ اسمی آن بیشتر باشد، شرکت قادر است سهام خود را به بیش از مبلغ اسمی بفروشد و تفاوت حاصل از بهای فروش و مبلغ اسمی را برای تامین منابع مالی استفاده کرده و سرمایه خود را افزایش دهد.

بهترین نوع افزایش سرمایه برای سهامداران

نخستین نکته، پیگیری اخبار مربوط به زمان، درصد و محل افزایش سرمایه شرکت ‌هایی است که افراد مالک آن‌ ها هستند یا بعد از بررسی اقدام به خرید کرده و یا قصد دارند سهامدار آن‌ ها باشند. با حضور در مجمع فوق ‌العاده شرکت ‌ها میتوان درباره استفاده یا عدم استفاده از حق تقدم و همچنین تجهیز منابع مالی تصمیم‌ گیری کرد. از طرفی با توجه به اینکه قیمت سهام شرکت ‌ها پس از اعمال افزایش سرمایه کاهش زیادی پیدا می کند. اغلب با تعیین درصد افزایش سرمایه و زمان تقریبی برگزاری مجمع فوق ‌العاده، سهام در روزهای پیش از توقف نماد رشد می‌ کند.

به ویژه سهام شرکت ‌های دارای قیمت ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومانی هر سهم به خاطر این که با اعمال افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی یا بیشتر، احتمال قیمت‌ گذاری کمتر از ۱۰۰ تومانی هر سهم هنگام بازگشایی نماد وجود دارد، از همین روی اغلب پیش از مجمع فوق ‌العاده بهای سهام این دسته شرکت ‌ها صعودی می ‌شود. بنابراین با اطلاع از افزایش سرمایه شرکت ‌ها، علاوه بر تصمیم‌ گیری بهتر در مورد مشارکت یا عدم مشارکت، می ‌توان از منفعت رشد احتمالی قیمت سهام هم استفاده کند. اطلاع از ترکیب سهامداری و عملکرد گذشته سهامداران عمده نکته مهم دیگری است که در حمایت از افزایش سرمایه و در صورت لزوم تزریق نقدینگی نقش دارد.

به این دلیل که در صورت سابقه مثبت سهامدار یا سهامداران عمده در حمایت از افزایش سرمایه و خرید سهام حق تقدم مصرف نشده، می ‌توان به قطعیت افزایش سرمایه امیدوار بود. در غیر این صورت و با نهایی نشدن افزایش سرمایه، اعتبار، جایگاه و قیمت سهام شرکت‌ ها به شدت افت می ‌کند. افزایش سرمایه ها به هر روشی جذابیت های خاص خود را دارند. در روش سود انباشته و تجدید ارزیابی پس از باز شدن نماد و واریز سهام جدید به پرتفوی به خاطر این که قیمت سهم کاهش یافته، مستعد رشد می ‌شود و از این طریق به سهامداران خود سود مناسبی خواهند رساند.

حتما برایتان جالب است : افزایش سرمایه خوب است یا بد؟

شناسایی شرکت‌ هایی که در آینده نزدیک یا دور قصد افزایش سرمایه از محل سود انباشته یا تجدید ارزیابی دارایی دارند، اطلاع از مهلت قانونی خرید و فروش سهام حق تقدم و زمان تبدیل سهام حق تقدم به سهام عادی و سپس دریافت برگه‌ های جدید اوراق، آگاهی از زمان بازگشایی نماد شرکت‌ ها پس از مجمع فوق ‌العاده با هدف تصمیم‌ گیری در مورد خرید سهام شرکتی که در سبد سهام نبوده و یا فروش سهامی که پیش از این خریداری‌ شده و یا اضافه کردن سهام عادی و از سوی دیگر خرید یا فروش سهام حق تقدم در صورت مناسب بودن قیمت، از دیگر نکاتی است که می‌تواند موردتوجه سهامداران قرار گیرد.

بهترین نوع افزایش سرمایه برای شرکتها

در حقیقت مهم ‌ترین تفاوت در انواع روش های افزایش سرمایه، مربوط به محل تأمین مالی است. بهترین افزایش سرمایه به صورت مطلق سؤالی بی ‌پاسخ است، به خاطر این که شرایط متفاوت شرکت ‌ها، مدیران را ملزم به استفاده از روش ‌های متناسب با آن شرایط در افزایش سرمایه می ‌کند، بنابراین نمی‌ توان نسخه کلی را ارائه داد، ولی در زیر به برخی از مهم ‌ترین نکات مدنظر در افزایش سرمایه شرکت‌ها اشاره می‌ کنیم :

  • ** به صورت کلی آن نوع از افزایش سرمایه که موجب گردد منابع جدیدی به شرکت وارد شود، همچون روش افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و صرف سهام می ‌تواند وضعیت بهتری را برای شرکت ایجاد کند.
  • ** روش‌ هایی مانند تجدید ارزیابی دارایی ‌ها از آنجایی که عملا پولی وارد شرکت نمی‌ شود، تنها یک عملیات حسابداری برای اصلاح صورت‌ های مالی شرکت به حساب می آید. در این روش دارایی ‌های بنگاه‌ های اقتصادی به روز شده و میزان اعتبار آن ‌ها نزد بانک ‌ها افزایش پیدا می کند. به این ترتیب نظام پولی نیز برای تسهیلات دادن به شرکت‌ ها انگیزه پیدا می کنند.
  • ** مزیت اصلی روش سود انباشته این است که باعث می‌شود سود انباشته شرکت از آن خارج نشود و در شرکت باقی بماند در راستای پیاده سازی طرح‌های توسعه شرکت مورداستفاده قرار گیرد.

در واقع سهامداران نباید باتوجه به میزان درصد افزایش ‌سرمایه ‌ها نسبت به یک سهم توجه نمایند، بلکه باید شرایط و بنیاد شرکت را بررسی کرده و این نتیجه را بگیرند که لزوم افزایش سرمایه فعلی منطقی و برای شرکت و سهامداران سودآوری خواهد داشت. در واقع آنچه مهم تر از افزایش سرمایه است، دلیل آن است، اینکه چه میزان تامین مالی و به چه دلیلی قرار است انجام شود است که کمک به پیدا کردن پاسخ سوال بهترین نوع افزایش سرمایه می ‌کند.


نتیجه گیری و کلام آخر

شرکت ها با توجه به نیازشان میتوانند از ۴ محل اقدام برای افزایش سرمایه اقدام نمایند، ولی برای سهامداران و شرکت از بین انواع روش های افزایش سرمایه کدام بهتر است و کدام روش منافع بیشتری را نصیب سهامداران یا شرکت میکند؟ با توجه به این که پس از اعمال افزایش سرمایه قیمت سهام شرکت‌ها کاهش می‌یابد در بیشتر اوقات با تعیین درصد افزایش سرمایه و زمان تقریبی برگزاری مجمع فوق ‌العاده آن شرکت، قیمت سهام در زمان اعلام و سپس در روزهای قبل از توقف نماد افزایش پیدا می کند.

به ‌صورت کلی شرکت‌ های سهامی باید با توجه به ساختار و شرایط خود اقدام به افزایش سرمایه کنند. به عنوان مثال شرکت‌ هایی که به نقدینگی بیشتری احتیاج دارند و موضوع فعالیت آن ‌ها وسیع ‌تر است، توصیه می‌ شود از محل آورده مالی، منابع خود را تامین نمایند. همچنین شرکت‌ هایی چند سال مشغول فعالیت هستند، بهتر است از روش تجدید ارزیابی دارایی ‌ها بهره بگیرند. در نتیجه می ‌توان این طور بیان کرد که هر یک از روش ‌های افزایش سرمایه برای یک نوع شرکت در نظر گرفته شده است، ضمن این که همان ‌طور که بیان شد، شرکت‌ها می‌ توانند از چند روش به صورت هم‌ زمان استفاده نمایند.

به صورت کلی بهترین نوع افزایش سرمایه برای شرکت افزایش سرمایه ای است که موجب ورود منابع جدید به شرکت شود، پس افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و صرف سهام بهترین نوع افزایش سرمایه برای شرکت می باشد. به صورت کلی افزایش سرمایه از محل سود انباشته یا منابع داخلی مثل اندوخته شرکت یا تجدید ارزیابی دارایی ها بهترین روش افزایش برای سهامداران است، در حقیقت بهترین نوع افزایش سرمایه از نظر سهامدار آن افزایش سرمایه ای است که سهامدار بدون پرداخت وجهی بعد از ثبت سهام مالک سهم جایزه می شوند.

امیدوارم از این مقاله که در خصوص بهترین نوع افزایش سرمایه در بورس صحبت کرد، نهایت استفاده رو برده باشید.

همچنین اگر سوالی درباره بهترین نوع افزایش سرمایه بورس داشتید، حتما از طریق بخش ارسال دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *