ثبت نام آنلاین کد بورسی | آموزش ساده و کاربردی ورود به بورس

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
ثبت نام آنلاین کد بورسی

اخیرا و به دلیل شیوع ویروس کرونا و همین طور شلوغ بودن دفاتر پیشخوان دولت، ثبت نام آنلاین کد بورسی بسیار مورد توجه مردم قرار گرفته است، چراکه در منزل می نشینید و کارهای ورود به بورس و دریافت کد بورسی رایگان را انجام می دهید و بعد از دریافت کد معاملاتی نیز میتوانید فعالیت خود را در بازار بورس آغاز کنید. ثبت نام سجام و دریافت کد بورسی بسیار ساده است و ثبت نام آنلاین کد بورسی از آن ها ساده تر، پس اصلا فکر نکنید با کار پیچیده و سختی طرف هستید، چون در کمترین زمان ممکن می توانید برای ثبت نام آنلاین کد بورسی و گرفتن کد بورسی سجام اقدام کنید.

در این راستا هر چیزی که باید بدانید را تحت عنوان آموزش ساده و کاربردی ورود به بورس آورده ایم تا بتوانید به سادگی نحوه دریافت کد بورسی بدون مراجعه حضوری را یاد بگیرید، پس این مقاله آموزشی رایگان را از دست ندهید.

ثبت نام آنلاین کد بورسی چگونه است؟

در سایت سجام بیش از 8 سامانه احراز هویت غیرحضوری معرفی شده، ولی تعدادی از آنها در حال حاضر این خدمت را ارائه نمی ‌دهند، لذا از این تعداد سامانه تنها چهار سامانه فعال هستند. در حال حاضر احراز هویت غیرحضوری سجام به وسیله اپلیکیشن سیگنال، کارگزاری سهم آشنا، بانک مهر ایران و کارگزاری کارآمد صورت می پذیرد. در خصوص با احراز هویت غیرحضوری افتتاح حساب بورسی نیز کارگزاری ‌های فارابی، کارآمد، مهرآفرین، کالای خاورمیانه، امین سهم، تدبیرگران فردا و نماد شاهدان این اقدام را انجام می ‌دهند.

یک مطلب جالب دیگر در این زمینه : کد بورسی برای سهام عدالت – ثبت نام سجام و دریافت کد بورسی

در این مطلب آموزشی توضیح خواهیم داد که برای ورود به بورس و سرمایه‌ گذاری در سهام و همچنین ثبت نام غیرحضوری در بورس حتماً نیازی به حضور در شعب کارگزاری ندارید. بلکه قادرید بخشی یا تمام ثبت نام را به‌ صورت الکترونیکی انجام داده و از این مسیر، فرایند ثبت نام خود را سریع تر انجام دهید و در زمان خود نیز صرفه ‌جویی کنید.

ثبت نام در بورس بدون مراجعه حضوری

اشخاص به منظور انجام معاملات در بورس باید به کارگزاری مراجعه کنند و کد بورسی اخذ نمایند. در اوایل دهه ۹۰ و پیش از آن، افراد برای دریافت کد بورسی و معاملاتی حتما باید به ‌صورت حضوری در یکی از شعب کارگزاری مراجعه می ‌کردند و فرم‌های متعددی را که سازمان تعریف کرده بود، تکمیل می‌ کردند. عموما هر فرد حداقل حدود 1 تا 2 ساعت زمان صرف می‌ کرد تا تمامی اطلاعات خواسته ‌شده در فرم‌ ها را تکمیل نماید.

این را در نظر داشته باشید که در بیشت فرم ‌ها اطلاعات تکراری زیادی خواسته می‌ شود که این خود موضوعی فرسایشی به حساب می آید، اما جزو ضروریات ثبت نام محسوب می شوند؛ ولی در طی سالیان اخیر کارگزاری‌ ها شرایطی را ایجاد می کردند تا سرعت ثبت نام افراد تسریع پیدا کند. امروزه آن ‌ها در سایت ‌های خود گزینه ‌ای تحت عنوان ثبت نام غیرحضوری را در نظر گرفته اند و شما در هر ساعتی از روز قادرید قسمت عمده‌ ای از فرایند ثبت نام خود را بدون مراجعه حضوری انجام دهید.

معمولا اطلاعاتی که به دفعات باید در فرم‌ های ثبت نام پر شود از شما پرسیده می ‌شود. اطلاعاتی اعم از نام و نام خانوادگی، شماره شناسنامه، سری و سریال شناسنامه، محل تولد، تاریخ تولد و سایر اطلاعات هویتی که در شناسنامه و کارت ملی شما موجود است.

همین طور اطلاعات موجود در دفترچه حساب بانکی شما اعم از شماره‌حساب و شماره شبا، نوع حساب و … اطلاعات شغلی شما، اطلاعاتی کلی درباره دانش بورسی شما، کد بورسی شما و گردش سالیانه شما و درنهایت اطلاعات محل سکونت شما اعم از آدرس پستی، کد پستی و … از طریق فرم‌های اینترنتی از شما پرسیده می ‌شود. در گام آخر اسکن مدارک هویتی هم چون تمامی صفحات شناسنامه، پشت و روی کارت ملی از شما دریافت می ‌شود.

یک مطلب جالب دیگر در این زمینه : روش گرفتن کد بورسی | نحوه دریافت کد بورسی بدون مراجعه حضوری

حال تا اینجا شما حدود بیش از 50 درصد مسیر ثبت نام را رفته اید. در مرحله بعد با توجه به این که کارگزاری مزبور چه نوع مراحلی را بعد از ثبت نام اینترنتی تعریف کرده است شما باید مراحل باقیمانده را انجام دهید. همان ‌طور که پیش ‌تر هم گفتیم، اطلاعات فوق سرعت کار شما در فرایند ثبت نام افزایش می دهد و شما باید در مراحل باقیمانده امضا و اثر انگشت خود را در تمامی صفحات وارد نمایید و در صورت دریافت کد آنلاین یک آزمون ۱۰ تا ۲۰ سؤالی را پاسخ دهید.

برای انجام این مراحل دو شیوه در کارگزاری‌ ها مرسوم است؛ یک شیوه آن است که شما باقی مراحل را با حضور در یکی از شعب کارگزاری ‌ها انجام دهید و شما پس از مراجعه به کارگزاری فرم‌ های متعددی را دریافت می کنید که در آن یکسری از اطلاعات که به‌ صورت اینترنتی تکمیل ‌شده در آن قرار دارد و شما یک سری از اطلاعات باقیمانده و امضا و اثر انگشت را انجام داده و به این ترتیب ثبت نام شما تکمیل می ‌شود. در خاطر داشته باشید که در این حالت شما بخش عمده ‌ای از فرایند ثبت نام را در تایم غیر اداری پرکرده‌ اید و در تایم اداری سرعت ثبت نام شما بسیار بیشتر از حالت سنتی است و این موضوع برای عده زیادی از افراد بسیار مهم خواهد بود.

دریافت کد بورسی بدون مراجعه حضوری

بعضی از کارگزاری‌ ها امروزه شرایطی را به وجود آورده اند تا پیرو آن سرمایه ‌گذاران پس از انجام ثبت نام در بورس، گزینه مراجعه نماینده کارگزاری را انتخاب نماید. در این حالت فرد یک آدرس پستی را جهت مراجعه نماینده کارگزار وارد می ‌کند و روی دکمه تایید نهایی کلیک می کند، پس از آن چنانچه فرد ساکن تهران باشد طی حداکثر دو روز و اگر ساکن شهرستان باشد طی یک هفته نماینده به آدرس مزبور مراجعه و تمامی امور باقیمانده را در محل تکمیل می ‌کند و پس از آن با یک فاصله زمانی کد بورسی و کد معاملاتی سرمایه‌گذار صادر خواهد شد.

امروزه چه ثبت نام کارگزاری خود را به شکل حضوری پیش ببرید و یا غیرحضوری لازمه دریافت کد بورسی، ثبت نام در سامانه سجام و سپس احراز هویت سجام و دریافت کد پیگیری است که می تواند به صورت حضوری و یا به وسیله اپلیکیشن مربوط به آن که در سایت سجام معرفی شده است و راه های دسترسی به آن نیز قرار داده شده است انجام گیرد. برای احراز هویت حضوری نیز اطلاعات کامل شعب کارگزاری ها و بانک هایی که این عمل را انجام می دهند در سایت سجام موجود می باشد.

دریافت کد بورسی رایگان

باید در نظر داشت که شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه اپلیکیشن سیگنال را برای احراز هویت غیر حضوری سجام معرفی کرده است و متقاضیان باید توجه داشته باشند، پیش از شروع احراز هویت سجام در اپلیکیشن سیگنال، باید واجد تمام شرایط باشند و در صورت نبود هریک از شرایط، امکان انجام احراز هویت وجود ندارد. شرایط احراز هویت غیرحضوری سجام اعم از این است که فرد باید پیش از این ثبت نام اولیه در سامانه سجام را انجام داده و کد پیگیری 10 رقمی سجام را دریافت کرده باشد. 

ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که در همه حالات گفته شده، اگر افراد دارای مدرک زیر دیپلم باشند و یا امکان ارائه مدرک تحصیلی بالاتر از دیپلم را نداشته باشند، امکان صدور کد آنلاین برای آن فرد وجود خواهد داشت. البته اگر پیش از این در یک کارگزاری افتتاح حساب کردید و الان فراموش کردید که کدام کارگزاری بوده است، اگر سامانه بورسی سجام راه‌ اندازی بشود و کاملاً عملیاتی گردد یه وسیله این سامانه سریعا در کارگزاری جدید خود افتتاح حساب را انجام خواهید داد و فرایند ثبت نام با سرعت بسیار بالایی انجام می شود.

یک مطلب جالب دیگر در این زمینه : گرفتن کد بورسی برای کودکان | کد بورسی برای افراد زیر ۱۸ سال

در نهایت این که، هر فردی با توجه به شرایط کاری خود، فاصله شعب تا محل سکونت و بسیاری از موارد دیگر یکی از سه روش فوق را انجام می‌دهد. مد نظر داشته باشید که در صورت انجام ثبت نام اینترنتی حتما از صحت اطلاعات وارد شده توسط خود اطمینان حاصل کنید تا فرایند ثبت نام شما با سرعت بالاتری انجام شود، به خاطر این که معمولا نام کاربری و گذرواژه شما به شماره همراه یا ایمیل اعلامی ارسال می‌ شود و یا به صورت اس ام اسی به شما اطلاع داده می شود که دسترسی شما به حسابتان فعال شده است.

ثبت نام آنلاین کد بورسی و دریافت کد آنلاین چقدر زمان می برد؟

کارگزاری با ثبت مدارک امکان ایجاد کد بورسی را برای فرد ایجاد می کند و طی مدت ۳ روز کاری کد سهامداری شخص صادر می گردد. البته در خاطر داشته باشید که با توجه به شیوع کرونا و شیفتی شدن کارمندان کارگزاری و تعطیلی کارگزاری ها و همچنین تقاضای بسیار زیاد برای ثبت نام و دریافت کد بورسی، فرآیند 3 روز کاری برای ایجاد حساب کاربری فعال در کارگزاری امکان دارد تا یک ماه نیز به طول بی انجامد که جای نگرانی نیست.

نکات مهم برای ثبت نام آنلاین کد بورسی

** اگر متقاضی در هر مرحله با مشکل مواجه شود، می‌ تواند با تلفن همراه خود یا دیگری، مجددا فرآیند را بدون پرداخت هزینه دوباره انجام دهد.

** امروزه احراز هویت برای افراد زیر ۱۸ سال یا بالای ۱۸ سال که فاقد کارت ملی هوشمند هستند، وجود ندارد. چنانچه متقاضی کارت ملی هوشمند ندارد، باید تا زمانی که کارت ملی یا رسید آن صادر شود، صبر کند. سپس می ‌تواند بدون پرداخت مجدد هزینه، احراز هویت را انجام دهد.

** بعد از تایید احراز هویت و کد بورسی بعد از حدود یک هفته کاری برای فرد ارسال می ‌شود و  برای معامله در بورس، فرد باید به کارگزاری مراجعه تا نام کاربری و رمز عبور را دریافت کند تا بتواند وارد سامانه معاملات شود. فرد بعد از دریافت کد بورسی می تواند به سایت سجام مراجعه کند، در بخش لیست مراکز احراز هویت کارگزاری ‌های شهر خود را مشاهده و به دلخواه به یکی از کارگزاری ‌ها مراجعه کند. کد بورسی مجوز ورود فرد به بازار سرمایه است و متعلق به کارگزاری خاصی نیست.

** هزینه ثبت نام در سجام مبلغ ۱۰ هزار تومان و هزینه احراز هویت غیرحضوری هم ۱۰ هزار تومان است. بدیهی است متقاضیانی که قبلا ثبت نام خود را انجام به وسیله سایت سجام انجام داده‌ و کد پیگیری ۱۰ رقمی دریافت کرده ‌اند، نیاز به انجام فرآیند ثبت نام و پرداخت هزینه این مرحله را ندارند، تنها کافی است هزینه احراز هویت غیرحضوری را پرداخت کرده و مراحل آن را انجام دهند.

** پروسه احراز هویت غیر حضوری با توجه به مجوزهای دریافتی از مراجع ذی صلاح و مطابق تعرفه های مصوب سازمان بورس و اوراق بهادار صورت می گیرد که شامل استعلام تصویر و اطلاعات موجود در پایگاه های مربوطه از قبیل سازمان ثبت احوال کشور و راستی آزمایی آن هاست.

** احراز هویت غیر حضوری تنها برای هر کد ملی صرفا یک مرتبه امکان پذیر است.

** احراز هویت غیرحضوری تنها برای شخص ایرانی اصیل و بالای ۱۸ سال قابل انجام بوده و برای نمایندگی از قبیل ولی، قیم، وکیل و … صرفاً احراز هویت حضوری قابل انجام نیست.

** پروسه بارگذاری ویدیو سلفی مجهز به الگوریتم های تشخیص زنده بودن تصویر و تشخیص چهره است. اگر فرآیند احراز هویت غیر حضوری به دلیل عدم احراز مطابقت تصویر اخذ شده با تصویر موجود در سازمان ثبت احوال کشور تکمیل نشود، در این حالت احراز هویت غیر حضوری امکان پذیر نبوده و متقاضی باید جهت احراز هویت باید به یکی از مراکز احراز هویت مراجعه نماید.

نتیجه گیری و کلام پایانی

همان طور که ملاحظه کردید، در این مطلب راهنما به موضوع ثبت نام آنلاین کد بورسی پرداختیم و سعی کردیم به صورت کامل نحوه دریافت کد بورسی بدون مراجعه حضوری را توضیح دهیم که با توجه به شیوع ویروس کرونا میتواند بسیار کاربردی باشد، چراکه دیگر نیازی به مراجعه حضوری برای احراز هویت سامانه سجام نخواهید داشت و امکان احراز هویت غیر حضوری کارگزاری ها هم اخیرا در دست اقدام است تا دیگر هیچ نیازی به مراجعه حضوری افراد در هیچ یک از مراحل دریافت کد بورسی وجود نداشته باشد.

در پایان امیدواریم از این مقاله با عنوان ثبت نام آنلاین کد بورسی نهایت استفاده را برده باشید.

هر گونه سوال یا ابهامی و یا تجربه ای درباره دریافت کد بورس به صورت غیر حضوری داشتید، حتما در بخش دیدگاه ها بنویسید تا پاسختان را به سرعت بدهم.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com